دوشنبه 11/11/1389در سومين نشست تخصصي ترانزيت در گمرك, اعلام كرد معمارنژاد: براي تسهيل و توسعه ترانزيت در گمرك, از فناوري پيشرفته استفاده مي‌كنيم رييس كل گمرك ايران بر لزوم استفاده حداكثري از فناوري‌هاي پيشرفته و نوين گمركي در تسهيل و توسعه ترانزيت تأكيد كرد.

دكتر عباس معمارنژاد در سومين نشست تخصصي مسائل ترانزيت در گمرك با اشاره به اينكه دنياي امروز, دنياي اطلاعات است و اطلاعات هرقدر صحيح‌تر و به‌روزتر باشد, مي‌توان آگاهانه‌تر و عقلايي‌تر تصميم‌گيري كرد, گفت: راه رسيدن به اطلاعات, استفاده از فناوري است.
رييس كل گمرك ايران با اشاره به موقعيت ژئوپليتيك و حساس ايران در منطقه ازجمله قرار گرفتن در مسير تاريخي جاده ابريشم گفت: با توجه به اينكه اغلب كشورهاي واقع شده در شمال و شمال شرقي ايران به آب‌هاي گرم دسترسي ندارند, ما بايد از اين فرصت براي توسعه ترانزيت و شكوفايي اقتصاد خودمان استفاده كنيم.
رييس كل گمرك ايران افزود: در بحث ترانزيت كالا, گمرك نيز مانند ساير سازمان‌هاي دخيل در اين امر, انجام بخشي از فرآيند ترانزيت را برعهده دارد و به همين دليل اگر مشكلاتي در چرخه ترانزيت (از نقطه ورود تا خروج در كشور) پيش ‌آيد, نبايد همه آن را به حساب گمرك نوشت.
وي افزود: با نصب سيستم GPS بر روي وسايل نقليه ترانزيتي, ميزان كنترل و نظارت بر نقل‌وانتقال محموله‌هاي ترانزيت در كشور به‌نحو قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌يابد.
رييس كل گمرك ايران خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در بخش ترانزيت سه سيستم آسيكوداي پلاس‌پلاس, آسيكوداي جهاني و سيستم آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات در گمرك فعال است كه بايد اينها را تجميع كنيم و به يك سيستم واحد برسيم.
وي افزود: يكي از برنامه‌‌هاي ما تحقق گمرك الكترونيكي است و در اين زمينه نه‌تنها بخش نرم‌افزاري, بلكه ساختار سازماني و بازمهندسي فرآيندها را نيز مدنظر قرار خواهيم داد.
دكتر معمارنژاد با اشاره به اينكه در سال‌جاري 7 ميليون تن كالا به ارزش 23 ميليارد دلار از ايران ترانزيت شده و گمرك يكي از سازمان‌هاي درگير در امر ترانزيت است كه بايد با سازمان‌هاي همكار و همجوار تبادل اطلاعات داشته باشد, گفت: اخيراً با نيروي انتظامي مذاكراتي صورت گرفته كه با همكاري يكديگر بتوانيم رديف‌هاي خالي مرزي را به شكل سيستمي اطلاع دهيم تا پيگيري‌هاي لازم صورت پذيرد.
معاون وزير اقتصاد تأكيد كرد: توسعه ترانزيت سبب افزايش اشتغال و امنيت كشور مي‌شود و اين عوامل مي‌تواند در شكوفايي سياسي و اقتصادي كشور مؤثر باشد.
دكتر معمارنژاد همچنين با اشاره به نقش گمرك در نظام اقتصادي كشور اظهارداشت: گمرك فقط وصول‌كننده درآمد نيست, بلكه مجري سياست‌هاي اقتصادي دولت بوده و سازماني تأثيرگذار در توسعه و پيشرفت كشور است.
رييس كل گمرك ايران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت تمركززدايي در تصميم‌گيري‌ها گفت: من كاملاً معتقد به تفويض اختيار هستم و انتظار دارم مديران براي تصميم‌گيري با جرأت و جسارت عمل كنند.
دكتر معمارنژاد بحث آموزش در گمرك را از مباحث مهم و كليدي دانست و با اشاره به اين مطلب كه امروزه از نيروي انساني به‌عنوان سرمايه انساني ياد مي‌شود,‌ افزود: سرمايه انساني يعني نيروي آموزش‌ديده و ماهر كه در عين حال نيازمند بازآموزي و بهره‌مندي از دانش ‌روز است.
وي در همين زمينه برنامه‌ريزي براي آموزش همكاران را مورد تأكيد قرار داد و اظهارداشت: اگر لازم باشد از كارشناسان سازمان جهاني گمرك دعوت مي‌كنيم تا براي دادن آموزش به همكاران به ايران بيايند.
رييس كل گمرك ايران در پايان ابراز اميدواري كرد كه در آينده نزديك از گمركات اجرايي كشور بازديد و مسائل و مشكلات آنها را مورد بررسي قرار دهد.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست, علي‌مددي‌جهرمي, معاون حقوقي گمرك ايران نيز با ارائه گزارشي درخصوص وضعيت ترانزيت كالا در گمرك اظهارداشت: يكي از اقدامات مهم در جهت تسهيل ترانزيت, اجراي سيستم آسيكوداي جهاني در رويه ترانزيت در 16 گمرك است.
وي افزود: بيشتر مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد, مربوط به شبكه ارتباطي و مخابراتي است كه بايد در اين خصوص پيگير‌ي‌هاي لازم به عمل آيد.
جهرمي گفت: 24 ساعته كردن گمركات مهم ترانزيتي, توسعه انبارها با مشاركت بخش خصوصي, تهيه چك‌ليست‌ها براي وحدت رويه و مشاركت در تصويب آيين‌نامه ترانزيت و تشكيل بانك اطلاعاتي شركت‌ها, بخش ديگري از اقدامات دفتر نظارت بر ترانزيت است.
معاون حقوقي گمرك ايران با اشاره به اينكه يكي از دغدغه‌هاي موجود, رصد كردن تشريفات ترانزيت از ابتدا تا انتها است, گفت: با وجودي كه نظارت بر فرآيند ترانزيت در طول مسير برعهده ساير دستگاه‌هاي و سازمان‌هاي ذي‌ربط است, اما همه انتظار دارند كه تمام اقدامات از سوي گمرك انجام شود.
جهرمي گفت: علي‌رغم افزايش 47 درصدي حجم كالاهاي ترانزيتي از ايران در 9 ماهه سال‌جاري, گمرك با نيروهاي موجود به ارائه خدمات ترانزيتي به‌نحو مطلوب پرداخته و اين امر نشانه بهره‌وري و مديريت بهينه در اين بخش است.
معاون حقوقي گمرك همچنين تأكيد كرد: اداره كل نظارت بر ترانزيت بايد بسته كاملي از قوانين, مقررات و بخشنامه‌هاي اجرايي را در اختيار گمركات سراسر كشور قرار دهد و در مقابل گمركات اجرايي نيز موظفند در مورد همكاري با بازرس اعزامي از سوي اداره كل نظارت بر ترانزيت اقدام كنند.
شايان ذكر است كه در اين نشست از گمركات بازرگان, ميلك و جلفا به خاطر تسريع در پيگيري موارد اعلامي مرتبط با اداره كل نظارت بر ترانزيت تقدير و تشكر شد.
 همچنين در اين نشست ابراهيم قهرودي,‌ مديركل دفتر ارزيابي و پاسخگويي به شكايات, علي بعيدي, مديركل دفتر آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات و احمد صالحي, مدير پروژه آسيكوداي جهاني مواردي را در جهت انجام بهينه امور در رويه ترانزيت مورد تأكيد قرار دادند.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رييس كل گمرك ايران بر لزوم استفاده حداكثري از فناوري‌هاي پيشرفته و نوين گمركي در تسهيل و توسعه ترانزيت تأكيد كرد, ,