در همایش مکتب امام و اصول‌گرایی راستین مطرح شد:
چرا رهبر معظم انقلاب گفتمان "مكتب امام(ره)" را بيان كردند/ ناگفته‌هایی شنیدنی از انقلاب و اعتقادات مردم مصر

 

ششمین نشست دفتر پژوهش‌های فرهنگی قم  با موضوع  "مکتب امام(ره) و اصولگرایی راستین" با حضور آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین حاجتی امام جمعه اهواز و جمعی از نخبگان و برگزیدگان خوزستانی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش رجانیوز، در این همایش حجت الاسلام و المسلمین رجبی قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور طی سخنانی در رابطه با مکتب امام و ويژگي‌هاي آن يعني عقلانیت، معنویت و عدالت گفت: یکی از ویژگی های برجسته مقام معظم رهبری، فهم دقیق و دفاع از گفتمان‌های حضرت امام(ره) و همچنین ترویج آنهاست که این امر برخواسته از سه عنصر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سه عنصر اصلی را درک عظمت وجودی حضرت امام(ره) و درک عظمت تغییری که حضرت امام(ره) ایجاد کردند توسط مقام معظم رهبری و همچنین اعتقاد مقام معظم رهبری به بقاي نظام با پیروی از مکتب امام  عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از تغییری که امام ایجاد کرد، به معجزه تعبیر و تأكيد كردند كه این انقلاب بدون امام(ره) همچون درخت بی‌ریشه است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با يادآوري محور عقلانیت در مکتب امام(ره) افزود: باید توجه کرد که عقلانیتی که امام (ره) مطرح می‌کنند، یک عقلانیت منفعل غربی و یک عقلانیت شمارش‌گر و محاسبه‌کار نیست بلکه عقلانیتی پویا است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب با وجود نظامی مستبد و وابسته به استکبار، امام(ره) تلاش خود را کرد تا حکومت جدیدی بر پایه استقلال و عدالت اجتماعی و ارزش‌های اساسی ایجاد کند.

رجبی در توضیح مولفه‌های عقلانی بودن مکتب امام(ره) افزود: اثبات نامشروع بودن حکومت شاهنشاهی و در مقابل، تثبیت نظام دینی  و ولایت فقیه به گونه‌ای که سال‌ها قبل از انقلاب به این مسئله پرداخته و آن را محور درس خود قرار دادند، یکی از این مولفه‌ها بود.

وی با بیان اینکه با توجه به مردمی بودن انقلاب اسلامی، در شرایط حصر نیز امام(ره) به مردم اعتماد کردند و به صورت صدور بیانیه، رهبری انقلاب را ادامه دادند، گفت: پس از آغاز حرکت انقلابی احتمال اینکه اهداف اصلی انقلاب مغفول واقع شوند وجود داشت که برای جلوگیری از این خطر، شعارهایی مطرح شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: شعار نه شرقی نه غربی به خاطر ترسیم جهت انقلاب و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برگرفته از خواسته های مردم مطرح شدند.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات هوشمندانه امام راحل در مرحله تثبیت نظام اشاره کرد و گفت: چند اقدام اساسی امام در مرحله تثبیت نظام، موجب ناامید شدن دشمنان از ایجاد انحراف در اهداف نظام شد.

وی با بیان اینکه رفراندوم برای تعیین نوع حکومت که بالاترین حد عقلانیت امام(ره) بود، هم دل بودن مردم و قلت دشمنان را نشان داد، افزود: با وجود پیشنهادهای مختلف برای چارچوب انقلاب، امام(ره) نوع انتخابات را به صورت "جمهوری اسلامی آری یا نه" مطرح کردند که امکان سوء استفاده را از بین بردند.

عضو جامعه مدرسين، تدوین قانون اساسی توسط مجلس خبرگان قانون اساسی منتخب با آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانون اساسی را از جمله اقدامات حضرت امام در مرحله تثبیت نظام عنوان کرد و گفت: مقابله امام(ره) با جریان‌ها و گروه‌های منحرف، مخالف و معاند مانند جبهه ملی به گونه‌ای که دیگر توان ورود به عرصه سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشند، از دیگر تدبیرهای حضرت امام در مرحله تثبیت نظام بود.

رجبی با بیان اینکه مدیریت تهدیدهای به وجود آمده برای نظام از قبیل جنگ تحمیلی و سرمایه گذاری بر دو دشمن اصلی نظام از دیگر اقدامات حضرت امام در مرحله تثبیت نظام بود، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی و نام گذاری روز قدس و همچنین اعلام آمریکا به عنوان دشمن اصلی و بیان این که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی با یادآوری آینده نگری ویژه‌ حضرت امام (ره) مواردی را به عنوان مصداق مطرح کرد و اظهار داشت: وصیت نامه سیاسی- الهی امام(ره) برای آینده نظام، توجه ویژه به حضرت آیت الله خامنه‌ای و شایستگی ایشان که موجب شد مسیر رهبری در کانال درستی قرار گیرد، ارائه شاخص و بیان این که "میزان، حال فعلی افراد است" و همچنین "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت‌تان آسیبی نرسد" از جمله مصداق‌های آینده نگری امام بود.

نتیجه انتخابات مصر برای غرب شکست وحشتناکی بود

سعدالله زارعی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل خاور میانه نیز در این همایش در سخنانی با موضوع مکتب امام(ره) و نقش آن در بیداری اسلامی و تحولات منطقه تصریح کرد: حدود شش ماه قبل از انقلاب مصر، کنفرانسی در واشنگتن با حضور افرادی از مصر، کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین گروهی از محققان با موضوع آینده مصر برگزار شد و طی آن، به این نتیجه رسیدند که به دلیل اعتقاد مردم سنی مذهب مصر به تسلیم در برابر قضا و قدر در این کشور انقلابی رخ نخواهد داد، ولی پس از چند ماه شاهد انقلاب مصر بودیم.

وی ادامه داد: این اشتباه به دلیل تفاوت مبانی نگرشی است و دشمنان به همین دلیل امکان پیش بینی و شناخت چنین مسائلی را ندارند زیرا فقط با توجه به امور مادی تحلیل‌های خود را ارائه می‌دهند و شواهدی را که نمود مادی ندارد، در نظر نمی‌گیرند.

این کارشناس امور بین الملل به روند بیداری اسلامی در شمال آفریقا و آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون در تونس، مصر و لیبی جنبش‌ها و خیزش‌ها در حال تبدیل به بنیاد‌ها هستند و تأثیر آن در انتخابات‌ها و تشکیل دولت‌ها و مجلس‌های این کشور ها مشخص است.

وی با بیان اینکه این روند در مراکش هم تاثیر گذاشته است، گفت: البته در کشورهای بحرین، یمن و عربستان همچنان مرحله خیزش و جنبش ادامه دارد.

زارعی در ادامه به تلاش غربی‌ها برای سکولار کردن انقلاب در مصر اشاره کرد و گفت: هم اکنون در مصر در حال تدوین قانون اساسی هستند که غربی‌ها سعی بر سکولار کردن آن دارند.

وی اظهار داشت: با وجود تاخیر سه ماهه در برگزاری انتخابات در مصر مشاهده می‌کنیم که 70 تا 80 درصد آرا به اسلام‌گرایان تعلق گرفت که برای غربی‌ها و رژیم صهیونیستی شکست بسیار بزرگ و وحشتناکی است و در نهایت با اصرار مردم، نظامیان تدوین قانون اساسی را به مجلس سپردند.

عقاید مصری‌ها با اسلام وهابی عربستان و اسلام رقیق ترکیه متفاوت است

این کارشناس مسائل منطقه با طرح این سوال که قانون اساسی در دست تدوین مصر تا چه حد به اسلام نزدیک است، گفت: نکته مهم این است که مصر یک کشور اسلامی و دارای مذهب سنی و شافعی است و عقاید مردم مصر با اسلام وهابی و سلفی عربستان و اسلام رقیق شده ترکیه کاملا متفاوت است و می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به علاقه و دلبستگی مصری‌ها به اهل بیت علیه السلام اسلام مصری‌ها به اعتقادات مردم شیعه ایران نزدیک‌تر است.

این استاد دانشگاه افزود: انقلاب مصر در حال تاثیرگیری از فقه سیاسی در ایران است و همین امر موجب وحشت غرب شده است.

پیروزی بر خطرات انقلاب را مدیون مکتب امام هستیم

در ابتدای این نشست، مدیر دفتر پژوهش های فرهنگی قم گفت: آنچه که ما را بر آن داشت که مکتب امام (ره) را محور همایش‌های استانی قرار دهیم، تاکیدات مقام معظم رهبری  بر این موضوع بود.

حجت الاسلام و المسلمین شکروی افزود: خطراتی را که در تاریخ 33 ساله انقلاب پشت سر گذاشته‌ایم، همه را مدیون مکتب امام (ره) هستیم و پیروی از خط امام(ره) و مقام معظم رهبری همان اصولگرایی واقعی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید زکی پور دبیر این همایش هم در سخنانی برگزاری این نشست را بروز واقعی استفاده از محفل بزرگان برشمرد و گفت: حضرت آیت الله مصباح یزدی غیر از رسالت حوزوی، چند نقش مهم در حوزه فرهنگی و سیاسی کشور دارند.

وی از جمله اقدامات مهم آیت الله مصباح را راه اندازی طرح ولایت، مختص اساتید و دانشجویان عنوان کرد و افزود: طرح ولایت از اوایل دهه 70 برگزار شد و علامه مصباح در مورد ضرورت حضور اهل ایمان در صحنه بسیار تاکید کرده‌اند و ساز و کاری برای رفتارهای اجتماعی و سیاسی خواص در رویدادهای پیچیده تبیین کردند.

دبیر این همایش اظهار داشت: یکی از برش های مهم فعالیت‌های آیت الله مصباح، تاسیس دفتر پژوهش‌های فرهنگی بود که مجموعه‌ای گفتمان‌ساز و خواص‌ساز است.

زکی پور با اشاره به حضور نخبگان و بزگزیدگان استان خوزستان در این همایش گفت: نخبگان و برگزیدگان استان در این همایش جمع شده اند تا با توسل به اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام  رسالت و وظیفه اصلی خود در این مقطع حساس تاریخی را تشخیص داده و بتوانند به درستی در خط ولایت انجام وظیفه کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : همایش مکتب امام, اصول‌گرایی راستین, گفتمان مكتب امام, اعتقادات مردم مصر, ,