قيمت بالاي ارز، بخشنامه بانك مركزي و بند 5 كه نقض غرض است
 

 

افزايش قيمت ارز در بازار غير رسمي كه قيمت آن را تا روز گذشته به رقم بي‌سابقه 1445 تومان رسيد، خود به خود نگراني‌هايي را در بخش واردات و توليد براي تأمين ارز از مبادي رسمي ايجاد مي‌كند.

به گزارش رجانيوز، بانك مركزي براي برطرف شدن اين نگراني، حدود 20 روز پيش بخشنامه‌اي صادر كرد كه مواد يك تا چهار آن برطرف كننده نگراني‌ها بود اما بند پنج اين بخشنامه، عملاً‌ نقض غرض است.

بانک مرکزی طی بخشنامه شماره 90.2.213961 مورخ 1390.09.10 ده بانک کشور را مجاز به فروش نامحدود ارز به نرخ مرجع برای وارد کنندگان کالا و خدمات دانسته است. بر اساس بندهای 1 تا 4 بخش نامه مذکور، ارز خریداری شده به حساب بانکی وارد کنندگان واریز می‌شود و به صورت اسکناس به صاحبان حساب پرداخت نمی‌شود و در صورت واردات کالا و خدمات از طریق گشایش اعتبار اسنادی، ثبت سفارش، برات اسنادی یا حواله به حساب صادر کننده کالا و خدمات در سرزمین اصلی واریز می‌شود.

این بخش‌نامه در جهت تأمین نیاز واقعی بازار ارز برای واردات کالا از سرزمین اصلی مفید بوده و در کاهش تقاضای غیر واقعی ارز موثر است. در واقع با فراهم شدن خرید نامحدود ارز به نرخ مرجع رسمی، تقاضای غیر واقعی ارز کاهش یافته و تعادل در عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. این اقدام گامی رو به جلو در سیاست‌هاي بانک مرکزی با هدف ساماندهی بازار ارز تلقی می‌شود.

ولی شرط بند 5 این بخش‌نامه که استفاده از ارز مربوطه را منوط به نگهداری به مدت حداقل شش ماه در حساب بانکی کرده است، در عمل منجر به ناکارآمدی این سیاست در ساماندهی بازار ارز شده است و افزایش هزینه پول را برای وارد کنندگان به دنبال دارد، زیرا صرفا وارد کنندگانی می‌توانند از این طریق ارز تهیه کنند که شش ماه پول خود را بدون استفاده در حساب‌های ارزی نگهدارند.

بنابراین ضروری است حذف این محدودیت در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد تا با حذف بند 5 بخش‌نامه مذکور، امکان استفاده از ارز برای وارد کنندگان واقعی مهیا می‌شود.

همچنین با ایجاد امکان جابجایی وجوه ارزی در حساب‌های ارزی داخل کشور و امکان تبدیل ارز به سایر ارزها در این حساب‌ها، کارایی حساب‌های مذکور افزایش می‌یابد و موجب شفاف شدن مبادلات ارزی در داخل کشور می‌شود، در این صورت تمامی متقاضیان ارز بدون محدودیت می‌‌توانند با پرداخت معادل ریالی در حساب ارزی خود به صورت الکترونیکی ارز مورد نیاز خود را دریافت كنند و صرافی‌ها نیز مبادلات ارزی را صرفا از طریق حساب‌های ارزی در بانک‌های عامل انجام خواهند داد.

این سیاست شفافیت نقل و انتقال ارز را به دنبال خواهد داشت و هزینه تأمین ارز برای قاچاق کالا و مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

گزارش مرتبط:

بانك مركزي به‌جاي افزايش نرخ رسمي ارز، سال مبنا را درست تعيين كند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : قيمت بالاي ارز, بخشنامه بانك مركزي, بند 5, نقض غرض, ,