جای کسی خالی نیست مانند 29 خرداد 88 و 9 دي 88
بهترین فرصت برای رقابت اخلاقي و جدي اصول‌گرایان
 

 

ثبت نام انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با استقبال بيش از پنج هزار نفر، عصر روز جمعه 9 دی ماه به پایان رسید و با شناسایی کاندیداهای انتخابات، کار هیئت‌های اجرایی و نظارت برای احراز صلاحیت کاندیداها آغاز شد.

به گزارش رجانيوز، حضور نيافتن مهره‌هاي شاخص جریان تجدیدنظرطلب که در فتنه 88 عملاً از عرصه سیاسی کشور حذف شد، نشان از دوره نوینی در مدیریت کلان جمهوری اسلامی دارد.

جریان تجدیدنظر طلب که به دلیل رعایت نكردن تقوای جمعی به صورت کاملا دموکراتیک از صحنه قوای مقننه و اجرایی کشور طرد شد، این‌بار با توجه به تراکم خشم مردمی از عملکردش در فتنه 88 کوشید تا سران جریان را به میدان نفرستد و تماشاگر انتخابات مجلس نهم باشد.

رجانيوز پيش از اين در گزارشي از راهبرد نهايي جريان داخلي فتنه مبني بر "عدم مشاركت فعال" خبر داده بود كه بر مبناي آن، هم "مشاركت فعال" و حضور چهره‌هاي سرشناس اين جريان نفي مي‌شد و هم اصل "مشاركت" با حضور چهره‌هاي كمتر شناخته شده و خاكستري به‌ويژه در شهرستان‌ها رد نمي‌شد، اما شايد يكي از مهم‌ترين پيام‌هاي انتخابات نهم مجلس براي داخل و به‌ويژه خارج از كشور اين باشد كه نظام از هیچ فرد يا جرياني برای خدمت شرط نمی پذیرد و تحریم حضور از سوی "اقلیت تندرو" مانع مشروعیت و مقبولیت نظام نيست. در واقع در یک کلام در انتخابات مجلس نهم جای کسی خالی نیست همان‌گونه که در نمازجمعه 29 خرداد و روز تاریخی 9 دی 1388 جای کسی خالی نبود!

اين در حالي است كه از حدود هشت ماه قبل، جريان داخلي فتنه با محوريت محمد خاتمي و موسوي خوئيني‌ها بازي "شرط‌گذاري" براي نظام را آغاز كرده بود، به‌طوري كه خاتمي در روز سوم خرداد از مواردي نظير آنچه كه او آزادي زندانيان سياسي و رسانه‌ها مي‌خواند، به‌عنوان شرط‌هاي حضور جريان متبوعش در انتخابات خبر داد.

شرط‌گذاري با اين توهم انجام مي‌شد كه نظام براي برگزاري انتخابات به حضور جريان تجديدنظر طلب نياز دارد، بنابراين، در نهايت براي حضور آن‌ها به منت‌كشي خواهد آمد، پس بايد با دست پيش گرفتن، هم حداكثر امتياز را گرفت، هم براي بدنه داخلي و خارجي جريان فتنه براي حضور مجدد در انتخابات، آن‌هم پس از آشوب‌هاي سال 88 توجيه دست و پا كرد.

اما در طول ماه‌هاي گذشته مجموعه نيروهاي انقلاب، پيام واحدي را به اردوگاه جريان فتنه با اين مضمون فرستادند كه فتنه 88 خط قرمز است و كساني كه با اعتبار ايران بازي كردند و شيريني مشاركت بي‌نظير 40 ميليوني را به كام مردم تلخ كردند، تا از اقدامات خود ابراز ندامت و عذرخواهي نكرده و با دشمن خارجي مرزبندي نكنند، صلاحيت حضور مجدد در يك فرآيند ديگر انتخاباتي و احتمالاً بهانه‌جويي‌هاي پر هزينه قبلي را نخواهند داشت.

در عين حال، نمي‌توان از نفريني كه عمده جريان داخلي فتنه بر سران فتنه مانند موسوي و كروبي مي‌فرستند نيز صرف‌نظر كرد كه سرمايه 14 ميليون رأي را چنان تباه كردند كه با گذشت حدود يك‌سال از حصر خانگي‌شان نه ديگر صدايي از كسي در مي‌آيد و مهم‌تر از آن، به حذف جريان موسوم به اصلاح‌طلب از عرصه رقابت سياسي و تبديل شدن سرنوشت آن‌ها به جريان‌هايي مانند نهضت آزادي و جبهه ملي انجاميده است.

در اين ميان، حضور نيافتن جريان فتنه و حضور کم رنگ افراد وابسته به جریان نفوذی در دولت دهم، می تواند انتخابات مجلس نهم را به محلی برای رقابت دوستانه و اخلاقي و البته جدی و محکم براي جریان های داخل در جریان اصول‌گرایی تبديل کند.

ثبت نام برخی چهره ها که به خواص مردود و ساکتین در فتنه مشهور هستند از سویی و حضور قاطعانه شخصیت های روشنگر در فتنه 88 می تواند رقابت درون گفتمانی برای خالص سازی جریان اصول‌گرایی باشد، هرچند تاکتیک ها و نحوه این رقابت بحث مفصل‎تری را می طلبد.

متاسفانه در روزهای اخیر برخی چهره‌های مدعي اصول‌گرايي که عمدتاً سابقه خوبی در فتنه 88 ندارند با سخنان عجیب می کوشند تا با خراب کردن فضای رقابت سالم، تله ای برای جریان منتقدشان در جریان اصول‌گرایی درست کنند. تخریب گسترده جبهه پایداری، نقل قول های دروغ، ایجاد منوپولی رسانه ای و جنگ های روانی بخشی از اقامات این گروه است.

اين در حالي است كه انتخابات مجلس نهم، بدون حضور جريان فتنه می تواند محملی برای ارائه مدل جدید از رقابت های سیاسی با رعایت موازین اخلاقی و اسلامی باشد و هیات های اجرایی و نظارت نیز می توانند فارغ از جنجال های تکراری و بیهوده هردوره اصلاح طلبان که از دوره سوم تا هشتم، به وظایف ذاتی‌شان در نظارت بر نحوه تبلیغات و اداره امور انتخابات بپردازند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بهترین فرصت, رقابت اخلاقي و جدي, اصول‌گرایان, احراز صلاحیت کاندیداها, شناسایی کاندیداهای انتخابات, هیئت‌های اجرایی و نظارت, ,