سوابق و دستور كار سفير جديد امريكا در روسيه چيست؟
متخصص براندازي‌هاي نرم و رابط غرب‌گرايان روسيه در راه مسكو
 

 

مروري بر سوابق سفير جديد واشنگتن در مسكو نشان مي دهد كه برنامه غرب براي استفاده از فرصت انتخابات رياست جمهوري 2012 روسيه جهت ناآرام كردن اين كشور جدي است و مهار مايكل مك فال با سه دهه فعاليت تحقيقاتي و عملياتي در حوزه تحت نفوذ اتحاد جماهير شوروي سابق براي كرملين آسان نخواهد بود.

به گزارش رجانيوز، مایکل مک فال ۴۷ ساله در حالي سرانجام روز 26 آذر براي اعزام به مسكو مورد تأييد سنا قرار گرفت كه فضاي مسكو، سن پطرزبورگ و برخي ديگر از شهرهاي روسيه ملتهب بود، هيلاري كلينتون وزير امور خارجه امريكا رسماً از تقلب در انتخابات مجلس دوما سخن گفت و برنامه امريكايي‌ها نيز ادامه دادن موج اعتراض‌ها تا انتخابات رياست جمهوري روسيه؛ دسامبر 2012 (اسفند 90) است، اگرچه روسيه امروز چوب غرب‌گرايي دوره رياست جمهوري مدودوف را مي‌خورد.

اما مک فال، فردی آکادمیک است که در دانشگاه‌های استنفورد و آکسفورد تحصیل کرده است. در جوانی (در سال ۱۹۸۳)، مک فال برای اولین بار به روسیه سفر کرد و از آن زمان، مرتب از روسیه دیدار می‌کند. در سال‌های ۹۹۵-۱۹۹۳ ریاست مرکز کارنگی در مسکو را بر عهده داشت و ارتباطات وسیعی را در مسکو دارا است. وی برجسته‌ترین کارشناس امريكایی در زمینه روسیه محسوب می‌شود. مك فال، استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد و همکار انستیتو هوور، نویسنده و ویراستار بیش از ۲۰ کتاب در خصوص ساختار دولتی دموکراتیک است.

تخصص عمومي وي در روابط بين‌الملل و زبان اسلاو است. وي طي سال‌هاي متوالي و حضور در محيط علمي از قبيل دانشگاه استنفورد و اخذ دكترا در دانشگاه اكسفورد مطالعات خود را در حوزه اروپاي شرقي نيز تكميل كرده است. مك فال به‎خوبي در حوزه مسائل حقوق سياسي واستراتژيك مطالعه دارد و در مركز دموكراسي مسئوليت داشته است. وي صاحب مقالات زيادي در نشريه سياست خارجي امريكا است و تحقيقات خود را درموضوعات مختلف در سال‌های اخیر ارائه کرده است که سمت و سوی اصلی سیاست خارجی کلینتون را در باره روسیه شکل داده است.

مك فال همچنين در گذشته در موضوعات امنيت و كنترل تسليحات در دانشگاه استنفورد در بحبوحه فروپاشي اتحاد شوروي پژوهش هايي را تدوين كرده است و در سال‌هاي اول فروپاشي زماني كه با هدف فرصت مطالعاتي به دانشگاه دولتي مسكو رفت، فرصتي پديد آمد تا محقق جوان امريكايي سيستم امنيتي روسيه را از نزديك بررسي كند. از آن زمان به بعد، مك فال درباره مسائل راهبردي روسيه مورد مشاوره دستگاه هاي سياست خارجي امريكا چه در دوران جمهوری خواهان و چه در دوره دموکرات ها قرار گرفت.

حذف پوتين، دستور كار مك فال

پنج کتاب مك فال كه درسال‌های اخیر فضای نوینی را بازسازی مناسبات روسیه و امريكا به‌وجود آورد، عبارت است از: مدل اقتدار، دموكراسي و ديكتاتوري در دوران بعد از شوروي، تحليل روابط امريكا با روسيه ازدوران بوش پدر تا بوش پسر، امريكاي حقيقي و روسيه متحد، ارزيابي نگاه روسي به مدل نئو ليبرال غرب، تغييرات سياسي در روسيه از دوران گورباچف تا پوتين (وی دراین کتاب تاکید می‌کند که با به قدرت رسیدن پوتین در کرملین، روند برقراری دموکراسی بر اساس مدل غربی در روسیه به شکست انجامید.)

مک فال در کتاب خود تحت عنوان "یک گام به جلو، دو گام به عقب" می نویسد: حذف سیاسی پوتین، یکی از اصلی‌ترین اهداف و مسائل سیاست خارجی امريكا در رابطه با روسیه محسوب می‌شود.

مک فال در کارهای خود، دعوت به ترکیب عملیات‌های نظامی برای تغییر رژیم‌های غیر دموکراتیک با سیاست نرم پیش‌برد دموکراسی در خارج از مرزها می‌کند و اولویت را به دومین گزینه می‌دهد. وي بر استفاده از مؤسسات غيردولتي و شبكه هاي اجتماعي در اين راستا تاكيد دارد.

وي، نه تنها يكي از برجسته‌ترين كارشناسان امور روسيه است، بلكه از متخصصين امور انتخابات روسيه نيز هست، به طوري كه در دهه 1990 و در دومين انتخابات رياست جمهوري بوريس يلتيسين اولين رئيس جمهور روسيه بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي مشاور انتخاباتي اين رئيس جمهور غرب‌گراي روسيه بود.

مك فال تا قبل از انتخاب شدن به عنوان سفير جديد امريكا در روسيه، مشاور ارشد باراك اوباما رئيس جمهوري ايالات متحده و عضو شوراي امنيت ملي اين كشور بوده است.

انتخاب وي با چالش هايي نيز از سوي برخي جمهوري خواهان كه به سياست هاي اوباما در قبال روسيه معترض هستند نيز مواجه شد به طوري كه با وجود معرفي وي براي اين سمت در ماه سپتامبر (شهريور)، سناي امريكا قرار گرفتن مك فال در پست مزبور را در 17 دسامبر(26 آذر) تصويب كرد.

به نوشته واشنگتن پست، مك فال از برجسته ترين كارشناسان امور روسيه است كه در امضاي پيمان استارت (پيمان كاهش سلاح هاي استرات‍ژيك بين امريكا و روسيه) نقش كليدي داشته است.

چهارم مارس سال 2012 ميلادي (14 اسفند) تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور است. اين انتخابات پس از انتخابات پارلماني در چهارم دسامبر برگزار خواهد شد كه با برخي ناآرامي هاي پس از انتخابات و اعتراض به نتايج انتخاباتي همراه بود.

حزب حاكم "روسيه متحد" به رهبري پوتين برنده انتخابات پارلماني بود و انتظار مي رود در انتخابات رياست جمهوري نيز، پيروزي را از آن خود كند.

روابط مك فال و مخالفان روس

راشاتودي درباره مك فال در مطلبي تحت عنوان "مك فال وانتخابات آتي رياست جمهوري روسيه" در 29 آذر (20 دسامبر) نوشت: مك فال تلاش خواهد كرد انتخابات آتي رياست جمهوري در روسيه را تحت تاثير قرار دهد.

اين رسانه روس، درباره تخصص بالاي مك فال در ايجاد انقلاب هاي رنگي در اروپاي شرقي و در نهايت روسيه به بهانه گسترش دموكراسي هم نوشت: مك فال سال ها در دهه 1990 به عنوان نماينده بنياد امريكايي "موقوفه كارنگي براي صلح" در مسكو كار كرده است.

مك فال به خاطر همكاري با مؤسسات مدني روس با رهبران مخالف دولت، حاميان حقوق بشر و روزنامه نگاران روس آشنايي نزديكي دارد. نمايندگي امريكا در کمیسیون مک فال- سورکوف که در ژوئن ۲۰۰۹ با تصمیم مشترک روسای جمهوری روسیه و امريكا تشکیل شد اين فرصت را براي وي فراهم كرد تا با مخالفان از نزديك آشنا شود. ارتقاي دموكراسي در روسيه از اهداف مكتب سياسي مك فال و ابزار وي براي تاثيرگزاري بر اين كشور است.

راشاتودي درباره روش كار مك فال نوشت: سفير جديد امريكا در روسيه سال هاي روي طراحي مدل روسي دموكراسي كار كرده و تلاش خواهد كرد به طور نامحسوس الگوي مزبور را به مخالفان ليبرال دولت القا كند. وي در گذشته درايجاد شبكه اي از ان‎جي‌اوهاي روس نقش داشته است.

اين رسانه درباره هماهنگي هاي موجود بين مك فال و مخالفان داخلي روس براي كليك زدن پرو‍ژه تقلب در انتخابات آينده رياست جمهوري روسيه هم نوشت: بسياري از گروه هاي حقوق بشر در روسيه منتظرند تا پروژه تقلب در انتخابات روسيه را با ارسال فيلم هاي كوتاه روي اينترنت شروع كنند.

اين رسانه روس درباره تجربيات امريكا در ايجاد ناآرامي در كشورهاي خاورميانه مثل ايران و سوريه و بسياري از كشورهاي ديگر نيز نوشت: امريكا تجربه خوبي در استفاده از فناوري هاي سياسي براي رسيدن به اهداف خود دارد و در سال هاي اخير هم در اين زمينه تجربيات خوبي در خاورميانه كسب كرد و تنها كاري كه بايد پروفسور مك فال انجام دهد، تنظيم چگونگي استفاده از فناوري هاي سياسي در روسيه است.

در نهايت راشا تودي نوشت: انتظار مي رود كه مك فال حركت بزرگش را در اوايل ‍ژانويه 2012 آغاز كند، آيا دولت روسيه براي تقابل با آن آماده است؟

انتخابات، تخصص مك فال

وب‌سايت دانشگاه استنفورد، محل تحصيل و بعدها محل تدريس مك فال هم درباره سفير جديد امريكا در روسيه و تخصصي كه وي در زمينه انتخابات روسيه دارد، نوشت: آلكساندر كورژاكوف دستيار متنفذ بوريس يلتسين و مامور سابق كا گ ب به‌خاطر تحقيقات مك فال در زمينه انتخابات در روسيه، از وي به عنوان مشاور انتخاباتي در انتخابات رياست جمهوري 1996 دعوت به همكاري كرد و مك فال، نتايج تحقيقاتش را در اختيار ستاد انتخاباتي رئيس جمهور غرب‌گراي روسيه قرار داد.

سايت دانشگاه استنفورد، مشاوره به جرج بوش پسر رئيس‌جمهوري سابق امريكا در دوران ولاديمير پوتين رئيس جمهوري سابق روسيه و نخست وزير كنوني اين كشور را از ديگر سوابق مك فال عنوان كرد و نوشت: مك فال كتاب هاي زيادي در ارتباط با روسيه نوشته است كه يكي از مهمترين آنها تجربيات شخصي وي از فروپاشي شوروي است كه در كتابي تحت عنوان "انقلاب ناتمام روسيه" گرد آمده است.

اين وبسايت درباره روابط نزديك مك فال با بسياري از سياستمداران روس به نقل از وي نوشت: من دوستان زيادي طي پروژه هاي تحقيقاتي در دهه 1980 در شوروي سابق يافتم كه بعد از فروپاشي در دهه هاي بعد، از مقامات ارشد دولتي شدند.

مک فال در همراهي با دنيس راس مسئول امور ايران و خاورميانه در شوراي امنيت امريكا تلاش گسترده ای را براي تخريب روابط تهران- مسكو انجام داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سوابق و دستور كار, سفير جديد, امريكا در روسيه, متخصص براندازي‌هاي نرم, رابط غرب‌گرايان روسيه, ,