آيت‌الله مصباح يزدي: هم‌فکري علمي و کار جمعي رشد علمي را به دنبال دارد

 

علامه مصباح تأکيد کرد: در اظهارنظرها از اظهارنظر احساسي و عاطفي پرهيز کنيد و با دليل منطقي نظر دهيد، انعطاف در بحث، احترام گذاشتن به نظر ديگران و حسن ظن به طرف مقابل را رعايت کنيد و نسبت به مسائلي که خطرهاي جدي مي‌تواند داشته باشد، سهل نگيريد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، ايشان در ديدار با گروه علوم سياسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) که در تاريخ 7 دي 1390 برگزار شد، با توصيف موقعيت زماني، مکاني و شخصيتي امام خميني(ره)، خاطرنشان کرد: امام خميني (ره) در آن فضاي خفقان و بي‌مهري و با اندک امکانات، چنان تحولي در عالم پديد آورد که بزرگ‌ترين، پيشرفته‌ترين و قدرتمندترين کشورها و افراد، در مقابل اين تحول، به زانو درآمدند.
وي افزود: اين الگو کمترين نتيجه‌اي که براي ما دارد اين است که وقتي در عرصه تحصيل و پژوهش قدم برمي‌داريم، از کمبود امکانات نهراسيم و بدانيم حساب ديگري هم در عالم وجود دارد که با تکيه بر آن، مي‌توان اتفاقات بزرگي را رقم زد.
ايشان شناخت ويژگي‌هاي رشته علوم سياسي و صاحبان و دست‌اندرکاران آن را مورد توجه قرار داد و يادآور شد: توجه به اين ويژگي‌ها و شناخت آفات همراه با آن موجب مي‌شود تا از توانمندي‌ها بيشتر استفاده کنيم، جهت صحيح‌تري به حرکت‌هاي علمي و تحقيقي دهيم و از بعضي آسيب‌ها پيش‌گيري کنيم.
آيت‌الله مصباح با اشاره به جدابودن فعاليت‌هاي علمي از فعاليت‌هاي ديني در فرهنگ غربي، اظهار داشت: مشکلي که امروز در همه علوم انساني با آن مواجه هستيم اين است که فضاي ديني را از اين علوم جدا مي‌دانند و اين مسأله امر مهمي است که بايد با نوشتن مقالات و کتب متعدد اين فرهنگ را تغيير داد و اثبات کرد که دلايل منطقي، عقلي و ديني مي‌تواند از دلايل تجربي و آزمايشگاهي با ارزش‌تر باشد.
وي نقش سليقه‌ها و انگيزه‌هاي شخصي را در علوم‌سياسي بسيار بالا دانست و گفت: تأثير سليقه‌ها و انگيزه‌هاي شخصي در يک علم، آفت آن علم به شمار مي‌‌رود و نوعي وابستگي عاطفي و سليقه‌اي درميان هم‌فکران و هم‌حزب‌ها ايجاد مي‌کند که در نظرات و ايده‌ها تأثيرگذار بوده و تعصب به گروه و حزب را جايگزين ايده‌هاي علمي و منطقي مي‌کند.
ايشان ادامه داد: در چنين شرايطي اگر بخواهيم رسالت واقعي، ديني و متعهدانه خود را ايفا کنيم، بايد به همه اين آسيب‌ها توجه کنيم، از مسائل بنيادي علوم و فلسفه علوم سياسي شروع کنيم، نقش دين را در علوم سياسي تبيين کنيم و در نهايت، به مسائل روزه مره و کاربردي و اموري که در رفتارهاي روزانه تأثير دارند بپردازيم.
عضو خبرگان رهبري تأکيد کرد: براي برون‌رفت از اين اختلاف سليقه‌ها و نظرات و حرکت به سمت تعامل گروهي و فکري، بايد کار و پژوهش جمعي را در برنامه خود قرار دهيم و آفات کار گروهي را با در نظر گرفتن اين اصل که مي‌توان مسائل سياسي را با مسائل ديني مرتبط دانست، کمتر کنيم.
ايشان با اشاره به نقش هم‌فکري علمي و کار جمعي در رشد علمي گفت: همچنين براي موفقيت در کار جمعي، بايد در مسائل و موضوعات، اموري را که قريب به بداهت هستند پايه فکر و انديشه ديني قرار داد و در مسائل پيچيده‌تر که بحث و اختلاف ‌نظر بيشتري را به‌دنبال دارد، روحيه انعطاف‌پذيري در بحث را در خود ايجاد کرد.
علامه مصباح تصريح کرد: در اظهارنظرها از اظهارنظر احساسي و عاطفي پرهيز کنيد و با دليل منطقي نظر دهيد، انعطاف در بحث و احترام گذاشتن به نظر ديگران و حسن ظن به طرف مقابل را رعايت کنيد و نسبت به مسائلي که خطرهاي جدي مي‌تواند داشته باشد، سهل نگيريد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آيت‌الله مصباح يزدي, هم‌فکري علمي, کار جمعي, رشد علمي, ,