منطق "مقابله به مثل" در مقابل ترور دانشمندان ايران
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر لزوم مقابله به مثل علیه آمران و مباشران ترور دانشمندان ایرانی گفت: آقایانی که درباره این مقابله به مثل خدشه وارد می‌کنند، مغالطه می کنند و این مغالطه در اسلام مقبول نیست، چرا که در فقه آل محمد علیهم‌السلام مباحث قتال، تعدی و مسائل مربوط به مقابله به مثل و قصاص مبنا دارد.

به گزارش رجانیوز، ترور دانشمندان ایرانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "نشانه‌ به بن‌‌بست رسیدنِ استکبار جهانی به سردستگی آمریکا و صهیونیزم، در مقابله با ملت مصمّم و مؤمن و پیشرونده‌ ایران اسلامی است"، منجر به جریحه‌دار شدن احساسات ملت ایران شد و این انتظار به جا را در افکار عمومی ایجاد کرد که باید جمهوری اسلامی در این زمینه مقابله به مثل کند، که رجانیوز نيز در گزارشي اين مطالبه را بازتاب داد.

انتظار افكار عمومي براي مقابله به‌مثل عليه آمران ترورها

همچنين مقام معظم رهبری در پیام حماسی خود پس از ترور شهید مصطفی احمدی روشن تأكيد كردند كه "ما از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد."

مبانی قرآنی و روایی این انتظار افکار عمومی که در پیام رهبر معظم انقلاب نیز بروز داشت و نخبگان جامعه در تحلیل‌های خود بر لزوم آن تاکید داشتند، موضوعی بود که سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه به بحث گذاشتيم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سالک ابتدا با یادآوری آیه شریفه "فقاتلوا ائمة الكفر" (توبه 12) گفت: شهادت مصطفی احمدی روشن، به دنبال شهادت هزاران نفر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین و آخرین مورد نیست، باب شهادت باز است و لیاقت انسان‌ها او را آماده لقاء می‌کند.

وی اظهار داشت: عالی‌ترین مقام لقاء، هدیه الهی یعنی شهادت است، برای کسی است که " قَدْ أَخْلَصَ لِلَّهِ فَاسْتَخْلَصَهُ" (خطبه 86 نهج البلاغه)؛ کسی که خو را برای خدا پاک کرد، خدا او را برای خودش انتخاب می‌کند.

سالک با بیان اینکه این مبانی ارزشی در قرآن و عترت است، افزود: انسان‌هایی که در صراط توحید و ولایت گام نهادند و خودشان را برای خدا قرار دادند، جز شهادت برای‌شان مقامی وجود ندارد.

سخنگوی جامعه روحانیت در ادامه، پیام رهبر معظم انقلاب درباره ترور اخیر را مبتنی بر مجموعه ارزش‌های اسلامی برشمرد و گفت: وقتی آقا می‌فرمایند که مرتکبان این جنایت وعاملان پشت صحنه مجازات خواهند شد، مبنای قرآنی دارد.

وي خاطرنشان کرد: امروز سران کفر و استکبار یعنی اسرائیل و امریکا و اذناب‎شان در جهان، برای متوقف کردن حرکت بزرگ انقلاب اسلامی که بسترسازی یک حکومت عدل الهی است، دست به هر کاری در جریان جنگ نرم و سخت می‌زنند.

سالک ادامه داد: تا دیروز جنگ تحمیلی هشت ساله را بر جمهوری اسلامی تحمیل کردند، امروز هم با تکیه بر جنگ روانی و جنگ نرم فعالیت‌های خودشان را در متوقف کردن فرهنگ ناب اسلامی گسترده کرده و ابعاد علمی و فناورری هم بهانه‌ای برای فعالیت علیه نظام است.

وی با بیان اینکه مستکبران در اصل از اسلام، قرآن و عترت ناراحت هستند نه مسئله هسته‌ای و امثال آن، افزود: آنها از قدرتی که خدا در وجود امام و رهبری قرار داده و از این اقتدار وحشت دارند و برای همین، یک روز بهانه‌شان جنگ تحمیلی است و یک روز مسائل هسته ای.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: به خیال خام خود گمان می‌کنند که می‌توانند، دانشمندان هسته‌ای ما را به این شکل متوقف کنند و نمی‌دانند هزاران مثل مصطفی وجود دارد.

نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه مبنای قرآنی تأکید رهبر انقلاب بر مجازات عاملان ترور اخیر را آیه شريفه "فقاتلوا ائمه الكفر" (توبه 12) و "فمن اعتدي عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليكم" ( بقره 194) و همچنین آیات قصاص عنوان کرد و اظهار داشت: بر مبنای قرآنی، باید عامل و مباشر شهادت دانشمندان ایرانی، قصاص شود.

سالک ادامه داد: اعلام مجازات مرتکبین این جنایت از سوي مقام معظم رهبری، نشان‌دهنده‌ي اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و ناشی از اقتدار و اشراف اطلاعاتی، اقتدار نظامی و سیاسی است و نشان از این دارد که ما در جایگاه بالایی قرار داریم.

وی با بیان اینکه "امروز زبان دنیای استکباری زور است و زور را می‌فهمد و در مقابل زور باید زور نشان داد"، تصریح کرد: زبان دنیای استكبار، زبان زور است و گرنه سياست ثابت جمهوری اسلامی همیشه سياست "دفاعي" بوده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: مبنای پیام مقام معظم رهبری، دفاع از اسلام و مسلمین و کسانی است که در این جهت حرکت می کنند.

وي با قرائت آیه "ان الله اشتري من المومنين انفسهم واموالهم بان لهم الجنه يقاتلون في سبيل الله فيقتلون ويقتلون وعدا عليه حقا في التوراه والانجيل والقرآن ومن اوفي بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذي بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم" (توبه 111) گفت: این آیه نیز یکی از مبانی پیام رهبر انقلاب است که بر اساس آن، کسانی که در راه خدا مبارزه و قتال می‌کنند، چه بکشند و چه کشته شوند، نزد پروردگار عالم مأجورند.

سالک با تاکید بر اینکه پیام مقام معظم رهبری از ابعاد مختلف مستند است، اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم به وجود تنها رهبر جهان اسلام و بلکه در غیبت کبری حضرت مهدی(عج) به وجود تنها رهبر الهي جهان بشریت افتخار می کنیم.

نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه با اشاره آیه شریفه "فمن اعتدي عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليكم" ( بقره 194) خاطر نشان کرد: بر اساس این آیه، باید مقابله به مثل شود و این مقابله به مثل و شیوه برخورد در این خصوص جای بحث دارد و این مصداق مقابله به مثل هم در فرمایش آقا مشخص است.

وی با یادآوری شبهاتی که درباره مقابله به مثل همچون ترور مطرح می‌شود گفت: برخی می‌گویند در اسلام مقابله به مثل نداریم و شاهد آن را هم حضرت مسلم می‌آورند که وقتی در خانه هانی بود، می‌توانست ابن زیاد را ناگهانی ترور کند اما این کار را نکرد.

سالک در پاسخ به این شبهه تصریح کرد: در مسئله تاریخی حضرت مسلم، آن بعد ارزشی و اخلاقی به قتل نرساندن ابن زیاد مهم‌تر بود، چراكه ولو اينكه دشمن است، اما به عنوان مهمان آمده و اگر كسي را به‌عنوان مهمان پذيرفتيد، نبايد مهمان را ترور كرد؛ به اصطلاح ما نامردی است و این خلاف اخلاق و ارزش‌های اسلامی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: اما اگر اصل مقابله به مثل وجود نداشت، چرا جمهوری اسلامی بعد از این همه ترور، تروریست‌ها را اعدام کرد، روشن است که اعدام قاتل، قصاص و مقابله به مثل است.

وی ادامه داد: آقایانی که این سخنان را می گویند مغالطه می کنند، این مغالطه در اسلام مقبول نیست و در و فقه آل محمد علیهم السلام مباحث قتال، تعدی و مسائل مربوط به مقابله به مثل و قصاص مبنا دارد.

سالک با ابراز امیدواری در مورد گرفتن انتقام خون شهیدان، افزود: آنچه که در اسلام مطرح است، مجازات و قصاص قاتل و مباشر قتل است.

او در عین حال تاکید کرد که در مسئله مقابله به مثل در این زمینه باید با مبانی اساس شیطانی مقابله کنیم و مبارزه با علت در نظام اسلامی ما مقبول است و مبارزه با معلول کاری از پیش نخواهد برد.

وی در ادامه تاکید کرد: اینکه ما چند تن از شخصیت‌های علمی و فنی اسرائیل را بزنیم، مصداق آیه "فمن اعتدي عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليكم" و مقابله به مثل است اما در این موضوع، اولویت با آمران و مباشران قتل است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مقابله به مثل, ترور دانشمندان ايران, حجت‌الاسلام و المسلمین سالک, سخنگوی جامعه روحانیت مبارز, ,