دولت می‌تواند با روش پله‌ای قیمت دلار را کنترل کند

 

یک اقتصاددان حوزوی گفت:‌ تزریق دلار به بازار سبب می شود حجم زیادی از نقدینگی که دولت به صورت یارانه ها و افزایش حقوق و دستمزد وارد جامعه کرده جمع شود چرا که افزایش دلار در دست مردم هیچ اثر تورمی ندارد.

حجت الاسلام محسن رادمرد، معاون پارلمانی جامعة المصطفی العالمیه، در گفت‌و‌گو با رسا با اشاره به تحولات اخیر بازار سکه و ارز گفت: اصل امنیت اقتصادی لازمه پیشرفت هر کشوری است.

وی در ادامه افزود: سرمایه گذاری که پایه رشد اقتصادی است نیاز به ثبات و آرامش دارد، همچنین سرمایه گذار نیاز به ثبات دارد تا بتواند وضعیت اقتصادی جامعه را برای مدت معینی پیش‌بینی کند.

حجت الاسلام رادمرد اظهار داشت:‌ در وضعیت متزلزل اقتصادی که سرمایه گذار امنیت و اعتماد لازم برای سرمایه گذاری ندارد و از پیش بینی وضعیت فردای خود ناتوان است و نمی داند آیا سرمایه‌گذاری‌اش به صرفه است یا نه، از سرمایه گذاری خودداری خواهد کرد.

وی با اشاره به نوسانات بازار ارز خاطر نشان کرد: به طور مثال اگر سرمایه‌گذار با دلار 1700 تومان کالایی را وارد کند و اطمینان نداشته باشد که قیمت دلار فردا چقدر خواهد بود و دولت‌مردان نیز مدام بگویند قیمت دلار کاهش خواهد یافت، برای این فرد سرمایه گذاری ممکن نخواهد بود.

این اقتصاددان حوزوی با بیان این که اختلال در سیستم اقتصادی بر اثر نوسانات بازار، عامل بسیار مهمی در کاهش سرمایه گذاری است، یادآور شد: بنابراین کاهش یا نبود سرمایه‌گذاری، بحث اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیکاری و ورشکستگی ایجاد می کند.

وی تأکید کرد:‌ همچنین نوسانات قیمت ارز در بازار سبب می‌شود تعهدات افراد برای ورود به مواد اولیه انجام نشود، زیرا انجام این تعهدات نیازمند پرداخت به موقع ارز از سوی بانک مرکزی است و با نوسان در بازار پرداخت ارز از سوی بانک مختل می شود که بسته شدن کارخانه ها و تجارت‌خانه‌ها را به دنبال دارد.

حجت الاسلام رادمرد تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی فردی جنسی را اگر چه به قیمت ارزان خریده باشد، حاضر نیست همان جنس را به قیمت ارزان بفروشد، دلیلش هم این است که من آن را به هر قیمتی بفروشم باید جنس را به همان قیمت خریداری کنم، بنابر‌این حاضر نیست کالای خود را به قیمت پایین بفروشد و در نتیجه تورم ایجاد می شود.

وی ادامه داد: همچنین وقتی امکان تولید کالا در بازار نباشد ـ به ویژه کالاهایی که وارداتی یا وابسته به خارج هستند ـ و امکان رقابت وجود نداشته باشد، در نتیجه احتکار به وجود خواهد آمد و کالایی که وارد بازار می شود به قیمت بیشتری فروخته می شود و تورم ایجاد خواهد شد.

این پژوهشگر حوزوی افزود: بحث های روانی هم سبب اخلال در بازار و جامعه خواهد شد و اثرات بسیار خطرناکی دارد، احساس ناامنی و دغدغه تهیه کالا یا مواد اولیه و ذهنیت‌هایی که ایجاد می‌کند فضای روانی جامعه را متزلزل می‌کند.

وی تأکید کرد: مردم ولو این که در بیرون هیچ اتفاقی نیفتاده باشد همین قدر که انتظار داشته باشند یا فکر کنند که کالایی گران خواهد شد، اسباب التهاب بازار یا تورم را فراهم می‌کنند.

حجت الاسلام رادمرد تصریح کرد: این تورم زایی در کالاهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به ارز باشد ـ عموما کالاهایی که در داخل تولید می کنیم درصدی وابستگی به خارج از کشور دارند ـ تأثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با اخلال و نابسامانی در بازار افزود: مداخله‌های غیر کارشناسی یا دیدگاه‌های کلاسیک اقتصادی می‌گویند اگر به زور بخواهید یک تعادل غیر واقعی ایجاد کنید با دوام نخواهد بود و بازار خود بر اساس شکل و روند منطقی به این مشکل سر و سامان خواهد داد.

معاون پارلمانی جامعة المصطفی العالمیه ابراز داشت: به طور مثال اگر به زور قیمت دلار را روی هزار تومان نگه نمی داشتیم، در یک سیر منطقی ممکن بود در 1300 تومان توقف کند ولی این که هر روز به مردم قول دهیم که چنین و چنان می کنیم و در عمل اقدامی صورت نگیرد سبب نوسان و بی ثباتی می شود.

وی افزایش سود بانکی را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با اخلال در بازار دانست و خاطر نشان کرد:‌ در صورت افزایش نرخ سود بانکی، بخشی از سرمایه های سرگردانی که در بازه‌های زمانی مختلف به سمت یک بازار می رود، جذب بانک‌ها خواهد شد.

حجت الاسلام رادمرد یادآور شد: سود بانکی باید بیش از نرخ تورم باشد، این که به زور و به صورت دستوری نرخ سود بانکی را 12 درصد اعلام کنیم، صحیح نیست و مردم باید آرامش خاطر پیدا کنند که وقتی سرمایه و پول خود را در بانک می گذارند، سود مناسب نصیبشان می شود.

وی با اشاره به راهکار تزریق ارز از راه صحیح تأکید کرد: ابتدا باید بحث شود که افزایش قیمت ارز به نفع اقتصاد ما است یا خیر، به نظر می رسد اگر بازار در شرایط التهاب و نابسامانی نباشد افزایش قیمت ارز مفید است و به افزایش صادرات و کاهش واردات کمک می کند.

این اقتصاددان حوزوی ابراز داشت: تزریق دلار به بازار سبب می شود، حجم زیادی از نقدینگی که دولت به صورت یارانه ها و افزایش حقوق و دستمزد وارد جامعه کرده و سبب تورم شده است را جمع کرده و به جای آن دلار در اختیار مردم قرار دهد. افزایش دلار در دست مردم هیچ اثر تورمی ندارد به شرط آن که از ایجاد مشکلات و مسائل جانبی که امروز شاهد آن هستیم پیشگیری شود.

حجت الاسلام رادمرد تأکیدکرد: به نظر می رسد اگر دولت با روشی درست، از طریق واسطه های مورد اطمینان ـ نه صرافی ها و بانک ها ـ‌ دلار را به هر تعداد که خواهان دارد با قیمت 1600 در اختیار مردم قرار دهد و مردم ببینند که دلار با قیمت یکسان و با هر تعداد در اختیارشان قرار می‌گیرد، بازار آرامش پیدا می کند.

وی ابراز داشت: بعد از مدتی اگر دولت اعلام کند حاضرم دلار را به قیمت 1500 در اختیار قرار دهم و این روند را تا رسیدن به قیمت مطلو ب و منطقی ادامه دهد، بازار ارز آرامش پیدا خواهد كرد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : روش پله‌ای, قیمت دلار, روش کنترل دلار, افزایش دلار, اقتصاددان حوزوی, محسن رادمرد, بازار سکه و ارز, امنیت اقتصادی, لازمه پیشرفت هر کشور, سرمایه گذاری, وضعیت متزلزل اقتصادی, نوسانات بازار ارز, بیکاری و ورشکستگی, جامعة المصطفی العالمیه, ,