شاخصه هايي براي برگزاري انتخابات باشکوه

 قاسم روان‌بخش

با تأييد صلاحيت‌ نامزدهاي انتخاباتي، مرحله ديگري از انتخابات را پشت سرگذاشته، وارد مراحل اجرايي آن مي‌شويم. اکنون وظيفه مسؤولان است که خود را براي برگزاري انتخاباتي پرشور و دشمن‌شکن آماده کنند و آحاد ملت ايران نيز با حضور حماسي خويش اميد دشمنان را به يأس مبدل سازند. امام خامنه‌اي علاوه بر تأکيد بر حضور حداکثري و حماسي، توصيه‌هاي مهمي در زمينه برگزاري انتخابات رقابتي، داشتن حجت شرعي و متصل نبودن به کانون‌هاي ثروت و قدرت دارند.

الف. انتخابات رقابتي

در هيچ کجاي دنيا رسم نيست که با ناز و کرشمه از اپوزيسيون نظام دعوت به عمل آورند، منت آن‌ها را بکشند تا در انتخابات نامزد شوند و سپس در رقابتي تنگاتنگ به مبارزه برخيزند و در نتيجه بخشي از کرسي‌ها را به آن‌ها واگذار کنند. اکنون که به فضل الهي، اپوزيسيون انتخابات را تحريم کرده است، رقابتي شدن انتخابات به معناي رقابت در خانواده نظام است. با اين مقدمه، روشن است که ديگر موضوع وحدت ليست اصول‌گرايان منتفي است. جاي بسي شگفتي است که برخي اصول‌گرايان هنوز هم بر ليست واحد تأکيد مي‌ورزند و مخالفان چنين وحدتي را وحدت‌شکن، غافل و بازي کنندگان در ميدان دشمن معرفي مي‌کنند! در اين شرايط حساس شايسته است اصول‌گرايان بدون کم‌ترين توجه به تحريم انتخابات؛ با ليست‌هاي متعدد در عرصه انتخابات حضور يابند و اجازه دهند مردم بر اساس برنامه‌ها و شعارها و سليقه‌هاي موجود، نامزدها و ليست‌هاي مورد علاقه خويش را برگزينند. بنابراين برخي اصول‌گرايان به جاي تأکيد بر وحدت و کوبيدن دوستان اصول‌گراي خود که به نوعي اختلاف مي‌انجامد، بايد سعي کنند بهترين برنامه‌هايي را که مي‌توانند بدان عمل کنند ارائه دهند و به مردم بگويند که در صورت پيروزي براي کشور چه برنامه‌هايي دارند.

ب. وابستگي نداشتن به کانون‌هاي ثروت و قدرت

يکي ديگر از شاخص‌هاي مهمي که امام خامنه‌اي به آن تأکيد ورزيده‌اند، وابسته نبودن به کانون‌هاي قدرت و ثروت است. اگر مردم احساس کنند که در ليستي هر چند با عنوان اصول‌گرايي، کانون‌هاي قدرت و ثروت حضور دارند و براي رسيدن به پست نمايندگي مجلس، به جاي تأکيد بر شاخص‌هاي اصول‌گرايي، سهميه احزاب و گروه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد به آن ليست توجه نخواهند کرد؛ زيرا از همان ابتدا روشن است که اين نامزدها، نامزدهاي مردم نيستند و بر فرض پيروزي نيز نماينده همين احزاب و گروه‌ها و افراد خواهند بود!

ج. داشتن حجت شرعي

مهم‌ترين بخش سخنان امام خامنه‌اي در ديدار اخير مردم قم آن بود که مردم بايد در رأي دادن به نامزدها حجت شرعي را مبناي کار خود قرار دهند؛ چنان‌چه نامزدي را به تقوا و توان نمايندگي مي‌شناسند، بر اساس شناخت خود اقدام کنند و بر فرض عدم شناخت فردي، به شناخت ديگران که براي آن‌ها حجت شرعي مي‌آورد تکيه کنند. مقام معظم رهبري به‌عنوان يک توصيه مهم خطاب به ملت ايران مي‌فرمايند: «رأي دهنده، اسم کسي را به خاطر بسپارد که وقتي خواست آن اسم را در برگه رأي بنويسد، قصد قربت کند، واقعاً قصد انتخاب کسي را داشته باشد که بشود او را براي خدا و دين به مجلس فرستاد اين مسأله اهميت دارد. در اين‌جا ديگر ملاحظات و رودربايستي‌ها را بايد کنار بگذارند. بايد ببينند که خداي متعال را چه کاري راضي مي‌کند، چون مجلس مهم است و مسأله مجلس، مسأله کوچکي نيست سرنوشت مجلس است.»(31/1/75) در جاي ديگر به‌گونه‌اي صريح‌تر مي‌فرمايند: «مردم وظيفه دارند به ملاک‌هاي ديني و شرعي و انقلابي نگاه کنند، به روابط قوم و خويشي و ايل و طايفه‌اي و اين‌طور چيزها نگاه نکنند. ببينند واقعاً چه کسي با معيارهاي الهي و انقلابي، مناسب‌تر و به آن نزديک‌تر است، او را برگزينند و با شور و شوق به‌عنوان يک وظيفه در اين کار دخالت کنند. کساني از مردم وظيفه دارند که ديگران را تشويق و تحريض کنند. کساني که زبان‌گويايي دارند، قلم توانايي دارند و آبرويي پيش مردم دارند که اين آبرو هم جزو ذخاير الهي است و خداي متعال به هر کس داده است بايد آن را در راه او مصرف کند و به کار ببرد، مردم را توجيه و تشويق کنند و آدم‌هاي خوب را به آن‌ها معرفي کنند. در معرض نامزدهاي نمايندگان بايد ملاحظه کنند که هيچ رابطه‌اي را غير از رابطه ديني و الهي و وظيفه شرعي دخالت ندهند. فلان کس با ما رفيق است، فلان کس با ما دوست است، فلان کس فايده‌اي به ما مي‌رساند، ابداً اين چيزها را در نظر نگيرند.» (14/11/74، در ديدار با اعضاي هيأت نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان)

به هر حال، آحاد ملت بايد عامل شناخت اصلح را جدي بگيرند و به صرف تأييد صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان اکتفا نکنند. مقام معظم رهبري در اين باره فرموده‌اند: «آن كساني كه به وسيله شوراي نگهبان صلاحيت آن‌ها اعلام مي‌شود، معنايش اين است كه اين از حداقل صلاحيت مورد نياز برخوردار است. در بين اين كساني كه اعلام مي‌شوند، افرادي هستند با صلاحيت‌هاي بالاتر، افرادي هستند در سطح پايين‌تر. هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه‌هاي انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند، بهترين از لحاظ ايمان، بهترين از لحاظ اخلاص و امانت، بهترين از لحاظ دينداري و آمادگي براي حضور در ميدان‌هاي انقلاب؛ دردشناس‌ترين و دردمندترين نسبت به نيازهاي مردم را انتخاب كنند. اين‌ها فرصت‌هايي است که مردم عزيز ما در همه جاي كشور بايستي هوشيارانه، با بصيرتِ تمام تلاش كنند، پيدا كنند و با رأي خود مسجّل كنند و مجلس را - آن مجلسي را كه مورد نياز جامعه‌‌ كنوني ماست - تشكيل بدهند.» 15/10/86

در چنين شرايطي، جبهه پايداري انقلاب اسلامي، وظيفه خود مي‌داند که پيرو توصيه‌هاي فوق، به معرفي نامزدهايي بپردازد که براي معرفي آن‌ها حجت شرعي داشته باشد و بتواند فرداي قيامت پاسخگوي اين معرفي باشد. از اين رو براي اين جبهه، بودن يا نبودن افراد در ديگر احزاب و گروه‌ها يا ديگر ليست‌ها ملاک نيست؛ بلکه ميزان، همان خطي است که رهبر معظم انقلاب براي ما تعيين فرموده‌اند؛ داشتن حجت شرعي بر معرفي نامزدهايي که اصلح تشخيص داده شده‌اند نه روابط دوستانه، خانوادگي، قبيلگي يا حزب‌گرايي و گروه‌گرايي.

اميدواريم مردم شريف ايران با بصيرت کامل اين‌گونه افراد را به مجلس بفرستند و مجلس نهم مجلسي باشد که به دور از گرايش‌هاي حزبي و قبيلگي در راستاي منويات اسلام و نظام و تحقق دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري فعاليت چشمگيري داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

تکنوازنده عشق
ساعت17:29---7 بهمن 1390
سلام دوست عزیز
زیبا بود لذت بردم
اگه دوست داری با ما تبادل لینک کنید مارا با نام تکنوازنده عشق لینک
کنید وبعد به ما خبر دهید که با چه اسمی لینکتان کنیم
موفق وسربلند باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : شاخصه های انتخابات, برگزاري انتخابات, انتخابات باشکوه, قاسم روان‌بخش, پرتو سخن, تأييد صلاحيت, نامزدهاي انتخاباتي, حضور حماسي, ,