رجانيوز منتشر مي‌كند: گزارش‎های راهبردي درباره انتخابات مجلس/ 2
نظر جريان فتنه و طيف متمايل به آن درباره تحريم انتخابات/ انگيزه غرب از وزن دادن به گروه‌هاي تحريمي چيست؟
 

 

راهبرد قدرت های معاند غربی برای تاثیرگذاری در انتخابات نهمین دوره‌ي مجلس را می توان در سه سطح؛ نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی، جناح ها و احزاب سیاسی، مردم و یا افکار عمومی ارزیابی كرد. در سطح نهادهای حاکمیتی، تفسیر انتخابات مجلس به عنوان محل و موضوعی برای جنگ قدرت، در سطح جناح ها و احزاب سیاسی تلاش برای تحریم و انشقاق و در سطح مردم از طریق ایجاد یاس و ناامیدی و بدبینی به کارآمدی مجلس، مهم‌ترین شیوه های تاثیرگذاری بیگانگان بر انتخابات مجلس و تبدیل آن به چالشی سیاسی امنیتی برای نظام است.

رجانيوز تا انتخابات مجلس، در سلسله گزارش‌هاي راهبردي به برنامه‌هاي دشمن براي انتخابات آينده، شرايط داخلي و خارجي كشور مي‌پردازد.

به اختصار این راهبردهای دشمنان نظام در سه سطح مورد بررسی می شود که بخش اول (سه هدف عمده غرب از القاي جنگ قدرت در آستانه انتخابات مجلس ايران) در گزارش قبلي مورد بررسي قرار گرفت و تحلیل کوتاه حاضر به راهبرد بیگانگان در سطح دوم می پردازد:

راهبرد دو؛

تلاش برای تحریک اصلاح طلبان و جهت دهی به آنها برای تحریم انتخابات

یکی دیگر از مهم‌ترین راهبردهای رسانه ای و محافل بیگانه، فضاسازی بسیار منفی از عرصه‌ي انتخابات برای شخصیت‎ها، جناح ها و احزاب سیاسی برای تحریک آنها جهت مشارکت نكردن در انتخابات مجلس نهم است. از نظر آن‌ها، حضور نيافتن جناح و کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس موجب نبود وجود رقابت جدی بین احزاب و جناح های سیاسی خواهد بود و وجود فضای نبود رقابت بین جناح ها موجب مشارکت نكردن طرفداران یکی از جناح های مهم در کشور و یا مشارکت ضعیف در انتخابات 12 اسفند مجلس خواهد شد.

بر مبنای این رویکرد، نتیجه و پیامد این وضعیت به‎وجود آمدن مشارکت حداقلی مردم در انتخابات به ویژه در شهرهای بزرگ است. بر این اساس برآیند و نتیجه نهایی حضور نيافتن یکی از جناح های مهم نظام سیاسی و نیز مشارکت حداقلی مردم، تضعیف مشروعیت انتخابات و مجلس شورای اسلامی و در نهایت کاهش پرستیژ سیاسی نظام در جهان و منطقه به‌ویژه در عصر جنبش های انقلابی ملت های عربی است که میزان تأثیرگذاری نظام را در منطقه کاهش می دهد.

ارائه‌ي گونه شناسی های خودساخته مانند تحلیل زیر در سایت بی‌بی‎سی از گرایش های سیاسی فرعی در میان اصلاح طلبان و جریان های سیاسی مخالف نظام در داخل کشور و ترغیب مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها به مشارکت نكردن و تحریم انتخابات در چارچوب این راهبرد رسانه های بیگانگان قابل ارزیابی است.

در ماه های اخیر، سه گرایش عمده در مقابل جناح اصول‎گرا در موضوع انتخابات قابل بازشناسی از یکدیگر است؛

گرایش اول، طیف رادیکال تر جريان فتنه و کسانی را در بر می گیرد که بیشترین فاصله را با کلیت نظام جمهوری اسلامی دارند. از نگاه این گروه، با تجربه برگزاری انتخابات "مهندسی شده" که مبتنی بر اقدامات حذفی و کنترلی شدید از سوی حاکمیت بوده و به‎ویژه نحوه برگزاری و اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جنبش سبز باید به‌طور کلی ایده شرکت در هر نوع انتخابات در این شرایط را فراموش کند. از این منظر، شرکت در انتخاباتی که نه آزاد است و نه عادلانه، تنها این امکان را به حاکمیت می دهد که با استناد به مشارکت مردم، از مشروعیت مردمی خود سخن بگوید، بدون آنکه جنبش تحول طلب و آزادی خواه، کوچک ترین بهره ای از آن ببرد.

گرایش دوم، که در برگیرنده‌ي چهره های شاخص دوران اصلاحات و کسانی است که بر وفاداری خود به مبانی نظام جمهوری اسلامی تاکید می کنند، ایده تحریم پیشاپیش انتخابات را رد و در مقابل، بر مشارکت مشروط در انتخابات تاکید می کند.

از نگاه گرایش دوم، اصلی ترین راه گذار به دموکراسی و یا دست کم در کوتاه مدت اصلاح نظام، از صندوق های رأی می گذرد؛ بنابراین، باید به شیوه های گوناگون از طرح مطالبات و بیان شروط گرفته تا مذاکره با جناح حاکم و هشدار دادن به آنان، نسبت به عواقب وخیم رویکردهای جاری برای کل نظام جمهوری اسلامی، حاکمان را متقاعد کرد که از برگزاری انتخاباتی مهندسی شده، نمایشی و فرمایشی بپرهیزند و با برآوردن شروطی مانند آزادی زندانیان سیاسی، رفع سانسور از رسانه ها و مطبوعات و تضمین آزادی فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، شرایط را برای برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه فراهم سازند.

گرایش سوم، طیف حاشیه ای در میان اصلاح طلبان و کسانی را در بر می گیرد که رویکرد انتقادی به مراتب ملایم تری نسبت به وضعیت کنونی اتخاذ کرده اند. این گروه، با این استدلال که انتخابات یک فرصت و حق مسلم است، از ضرورت شرکت در انتخابات به‌رغم انتقادهای موجود به نحوه برگزاری آن سخن می گویند. این گرایش شامل گروهی از چهره‌های شاخص دوران اصلاحات و کسانی است که بر وفاداری خود به مبانی نظام جمهوری اسلامی تاکید می کنند و معتقد هستند که اصلی ترین راه گذار به دموکراسی و یا دست‌کم در کوتاه مدت اصلاح نظام، از صندوق های رای می گذرد."

پایگاه اجتماعی هر کدام از این سه گرایش، میزان حضور چهره های شاخص و شناخته شده در هر کدام از آن‌ها، و نیز روند تحولات سال های اخیر در جمهوری اسلامی و منطقه عملا از همان ابتدا موجب شده که گرایش آخر، اهمیتی حاشیه ای بیابد و بحث ها عمدتا حول محور استدلال های دو گرایش نخست شکل بگیرد.

بر اساس این گونه شناسی و وزن دهی خودخواسته به این گرایش‎ها، رسانه‌هاي بيگانه و ضد انقلاب در طي چند هفته اخیر تلاش زيادي برای پوشش رسانه ای دو گرایش اول داشته اند و بیشترین بازتاب رسانه ای را به مواضع گروه های افراطی مخالفان نظام اختصاص داده اند؛ چند شبکه رادیو و تلویزیونی فارسی زبان و نیز سایت و پایگاه های خبری و تحلیلی به صورت زیر به معرفی مواضع و گرایش های مختلف یاد شده پرداخته اند؛

مزروعی سخنگوی شاخه خارج از کشور سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با تشریح اوضاع حاکم بر فعالان سیاسی در داخل کشور می‌گويد: «شاید اصلاح طلبان داخل کشور به‎دلیل فضای امنیتی پلیسی حاکم حداکثر موضعی که می‏توانند اتخاذ کنند، اعلام عدم مشارکت باشد، اما سبزها و اصلاح طلبان خارج از کشور که با فشارهای داخل مواجه نیستند، رسماً و علناً انتخابات را بایکوت کرده و از همه مردم خواهند خواست در انتخابات شرکت نکنند.»

محمد خاتمی رييس جمهور سابق ايران، روز دوشنبه گفته است اصلاح طلبان بر اساس رويکرد "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" نسبت به انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفندماه سال جاری عمل خواهند کرد، يعنی "نمی‌توانند و نبايد در اين انتخابات نامزد داشته باشند". محمد خاتمی با بيان اينکه همه نشانه‌ها حکايت از اين دارد که نبايد در انتخابات شرکت کرد، گفته است: «حرف همان است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرده‌است، يعنی اصلاح‌طلبان نمی‌توانند و نبايد در اين انتخابات نامزد داشته باشند و ليست بدهند و البته اين به معنای تحريم انتخابات نيست.»

در همین زمینه علی‌محمد غريبانی، رئيس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در ۲۳ آذرماه سال جاری گفته بود، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و در اين انتخابات از هيچ‌کس حمايت نمی‌کنند. با وجود تلاش‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای مناسب شدن فضای انتخاباتی، متأسفانه عرصه هر روز تنگ‌تر می‌شود و در نتيجه، اين شورا تصميم گرفته‌است ليست انتخاباتی ارائه ندهد و از هيچ‌کس حمايت نکند. "لغو پيش ‌همايش هم‌انديشی اصلاح‌طلبان و مساعد نشدن شرايط برای برگزاری هم‌انديشی سراسری اصلاح‌طلبان" را می توان "از جمله نشانه‌های مناسب نبودن فضا برای حضور در انتخابات" دانست.

گزارش‌هاي مرتبط:

سه هدف عمده غرب از القاي جنگ قدرت در آستانه انتخابات مجلس ايران


نظرات شما عزیزان:

فضولباشی
ساعت10:03---11 بهمن 1390
اکنون تقریباً عناصر جریان فتنه برای مردم شناخته شده هستند . در انتخابات پیش روی ملت جریان انحرافی که بهتر است بگوییم جریان نکبت ، بیش از سایر معاندین با نظام و دشمنان ایران دارای خطر هستند . چه از نظر فریب افکار عمومی و چه از جهت تخریبات روحی و روانی عموم برای نیل به پیروزی در انتخابات مجلس . انشاالله که بچه مسلمانان بسیجی و اشخاص با بصیرت در بیداری اذهان مردم نسبت به عوامل جریان نکبت موفق باشند .

مهردادفلاحی
ساعت8:19---11 بهمن 1390
سلام حاجی امیداورم حالت خوب باشه فقط جهت سلام کردن ابراز ادب بود قصد مزاحمت ندارم خداحافظپاسخ:سلام عليكم. مخلص بچه بسيجيان و ولايتمداران هستيم.

مهردادفلاحی
ساعت8:19---11 بهمن 1390
سلام حاجی امیداورم حالت خوب باشه فقط جهت سلام کردن ابراز ادب بود قصد مزاحمت ندارم خداحافظ
پاسخ:سلام علیکم برادر عزیز و ارجمند. موفق باشید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نظر جريان فتنه, تحريم انتخابات, ,