روی خط جشنواره سی‌ام5/ نگاهی به فیلم «سلام بر فرشتگان»
شاهد بازگشت دوران خاطره‌انگیز سینمای کودک خواهیم بود؟
 

 در روزهای برگزاری آخرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان به این نکته اشاره کرده بودیم که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای معاونت سینمایی جواد شمقدری- با تمام انتقاداتی که به آن داریم- اوج‌گیری دوباره سینمای کودک است.

درختی که در دوره اول اصلاحات شروع به زرد شدن کرد و در دوره دوم دولت اصلاحات کاملا نابود شد، حالا دوباره دارد بار می‌دهد. با روی کار آمدن اصلاحاتیان به دلیل سیاسی‌بازی و سیاست‌زده‌گی شدید حوزه‌ی فرهنگ اولین بخشی که رو به نابودی گذاشت سینمای کودک بود. اگر فقط یک‌بار نام فیلم‌های مهم و ماندگار سینمای کودک در ایران را مرور کنیم به راحتی متوجه این ماجرا خواهیم شد. فیلم‌هایی مثل مدرسه‌ی موش‌ها (مرضیه بروند و محمدعلی طالبی)، گلنار (کامپوزیا پرتوی)، دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند)، پاتال و آرزوهای کوچک (مسعود کرامتی)، سفر جادویی (ابوالحسن داودی)، مدرسه‌ی پیرمردها (علی سجادی‌حسینی)، خواهران غریب (کیومرث پوراحمد)، علی و غول جنگل (مسعود رسام و بیژن بیرنگ) و کلاه قرمزی و پسرخاله (ایرج طهماسب) که هنوز هم که هنوز است به بهانه‌های مختلف از صدا و سیما به نمایش درمی‌آیند، تماما آثار متعلق به اواخر دهه 60 تا قبل از آغاز به کار وزارت ارشاد اصلاحات‌اند.

بعد از چند سال کار به جایی رسید که برگزارکنندگان جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان مجبور شدند فیلم‌هایی را در این جشنواره به نمایش در آورند که هضم تلخی‌شان حتی برای مخاطب بزرگسال هم سنگین بود، چه برسد به کودکان. فیلم‌هایی مثل دختری با کفش‌های کتانی (رسول صدرعاملی)، قفل‌ساز (غلامرضا رمضانی)، من بن‌لادن نیستم (احمد طالبی‌نژاد)، بچه‌های نفت (ابراهیم فروزش)، دیشب باباتو دیدم آیدا (رسول صدرعاملی)، جعبه موسیقی (فرزاد موتمن)، کودک و فرشته (مسعود نقاش زاده) و رسم عاشق‌کشی (خسرو معصومی). اما در دوره معاونت سینمایی جواد شمقدری، سینمای کودک رفته‌رفته قوت قبلی خود را بازیافت و شاهد ساخت آثاری در این حوزه بودیم که واقعا به سینمای کودک تعلق داشتند و حتی سرمایه‌گذاری خوبی هم برای ساخته‌شان انجام گرفته بود.

حالا اما خوشبختانه بعد از سال‌ها شاهد اکران یک فیلم کودک قابل تامل در بخش مسابقه مهم‌ترین جشنواره‌ی سینمایی کشوریم. «سلام بر فرشتگان» یکی از بهترین فانتزی‌های چند سال اخیر سینمای ایران است و چند گام رو به جلو در جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری به حساب می‌آید.

فرزاد اژدری با اینکه موضوع سخت و عجیب و غریبی مثل «نشان دادن فواید و زیبایی مرگ برای کودکان!» را برای فیلم‌ش انتخاب کرده اما موفق شده آن را به بهترین و مفرح‌ترین حالت برای مخاطبان خردسالش به تصویر بکشد و پیام‌ مورد نظرش را به ميزان زيادي منتقل کند.

در روزهایی که آثار ضعيفي مانند «تلفن همراه رئیس جمهور» و «یک سطر واقعیت» را به اسم فیلم سیاسی به خورد مخاطب می‌دهند و مدرسین فیلم‌نامه‌نویسی‌مان برای صادر کردن بیانیه سیاسی، به هر اس‌ام‌اسی هم متوسل می‌شوند، ارزش فیلمی مثل «سلام بر فرشتگان» بیش از پیش هم به چشم خواهد آمد.

باید منتظر اکران عمومی فیلم و میزان استقبال مردمی- به‌ويژه کودکان- از فیلم و همچنین تمهیداتی بود که مدیران ارشاد برای هرچه بهتر دیده شدن چنین فیلمی در نظر خواهند گرفت. قطعا در آن زمان بیشتر می‌توان به فواید و ضعف‌ها و قوت‌های چنین فیلم‌هایی پرداخت. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : روی خط جشنواره سی‌ام, سلام بر فرشتگان, جشنواره فیلم کودک, جواد شمقدری, ,