تأييد صلاحيت‌هاي جديد ابزار معامله نشود، هيچ كانديدايي وام‌دار كسي نيست جز رهبري
 

 

رهبر معظم انقلاب بخشي از بيانات مهم و راهبردي خود در خطبه‌هاي نماز جمعه 14 بهمن را به موضوع بررسي صلاحيت‌ها اختصاص دادند و ضمن تأكيد بر رقابتي بودن انتخابات از شوراي نگهبان خواستند كه با سماحت بيشتري در زمينه احراز صلاحيت‌ها اقدام كند.

به گزارش رجانيوز، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بر اين مسئله تأكيد كردند كه "شوراى نگهبان از لحاظ قانونى موظف است صلاحيت‌ها را احراز كند" تا روشن شود كه برخي شبهه‌ها مبني بر اينكه در انتخابات‌ها، نبايد بنا بر احراز صلاحيت باشد، بلكه اصل بر اين است كه فرد ثبت نام كننده صلاحيت دارد، مگر اينكه خلاف آن ثابت شود، مبنايي ندارد.

با اين حال، ايشان پس از تأكيد بر وظيفه شوراي نگهبان در احراز و تشخيص صلاحيت‌ها افزودند: البته توصيه‌ى هميشگى ما اين بوده است كه سطح صلاحيت‌ها را آن‌قدر بالا نبرند كه يك عده‌ى معدودى ته آن بمانند. آنچه كه موجب صلاحيت است، يك قدرى سطح آن را باسماحت‌تر نگاه كنند.

طرح اين بيانات از سوي رهبر معظم انقلاب آن‌هم پس از تأكيد ايشان بر رقابتي بودن انتخابات نشان مي‌دهد كه از نظر رهبري، خنثي كردن طراحي دشمن بر القاي غيررقابتي بودن انتخابات و كاهش مشاركت يك راهبرد اصلي است و در ضمن، توصيه‌ي ايشان به شوراي نگهبان مبني بر برخورد با سماحت بيشتر در قبال كانديداها مسوبق به سابقه بوده است، به‌عنوان نمونه در مجلس هفتم نيز با دستور شخص ايشان، صلاحيت تعدادي از نامزدهاي معترض مجدداً‌ مورد بررسي قرار گرفت و در نتيجه‌ي آن برخي از كانديداها كه عمدتاً نيز به جريان موسوم به اصلاح‌طلب گرايش داشتند، تأييد صلاحيت شدند.

در عين حال، تأكيد مجدد ايشان به شوراي نگهبان براي بالا نبردن بيش از حد سطح صلاحيت‌ها به‌طور كلي زمينه‌ي معامله‌گري و وام‌دار كردن افراد را نيز از بين مي‌برد تا كانديداهايي كه از اين به بعد تأييد صلاحيت مي‌شوند، بازي برخي از جريان‌ها و افراد سياسي را نخورند كه در روزهاي اخير مدعي هستند در اثر ارتباطات با شوراي نگهبان امكان تأييديه گرفتن را دارند و خود را وام‌دار آن‌ها نيز ندانند.

در اين زمينه، كانديداهايي كه با آسان‌گيري نسبي شوراي نگهبان مشمول تأييد صلاحيت‌ها خواهند شد حتي مديون و وام‌دار شوراي نگهبان نيز نيستند، بلكه مديون سعه صدر و روشن‌بيني شخص رهبر معظم انقلاب هستند كه علي‌رغم برخي فضاسازي‌ها و تلاش‌ها براي محدود كردن انتخاب‌هاي مردم، ايشان هم بر رقابتي بودن انتخابات و وسيع بودن دايره انتخاب تأكيد دارند و هم بر اينكه اين كار بايد كاملاً در چهارچوب قانوني و ساز و كار شوراي نگهبان انجام شود نه از طريق ابزارهاي فشار رسانه‌اي، جنگ رواني و بازتوليد ادبيات فتنه، به‌طوري كه در ادامه‎ي همين بيانات تأكيد كردند: « بعضى‌ها به اين نظارت‌هاى شوراى نگهبان و عوامل نظارتى معترض‌ند. ممكن است اعتراض‌شان به‌جا و واقعاً درست هم باشد؛ منتها توجه كنيم كه وقتى يك مقام مسئول قانونىِ مورد اعتماد تصميمى گرفت، ما تسليم باشيم. همه‌مان بايد تبعيت كنيم. مثلاً مجلس يك قانونى را مي‌گذراند؛ ممكن است من به آن قانون اعتراض داشته باشم، بگويم اين قانون معيوب است؛ اما قانون است، بايد بر طبقش عمل كنم. وقتى يك مقام مسئولى كه مورد اعتماد هم هست - مثل شوراى نگهبان - تصميمى گرفت، بايد تسليم آن شد، بايد تبعيت كرد.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تأييد صلاحيت‌ها, ابزار معامله, احراز صلاحيت‌ها, آيت‌الله خامنه‌اي, شوراى نگهبان, غيررقابتي بودن انتخابات, ,