رجانيوز منتشر مي‌كند: گزارش‎های راهبردي درباره انتخابات مجلس/ 8
چشم طمع دشمن به اولين انتخابات بعد از فتنه با قوم‌گرايي و سياه‌نمايي
 

 

تبليغات انتخاباتي كانديداهاي انتخابات مجلس به‌طور رسمي از روز چهارشنبه‌ي هفته آينده (سوم اسفند) آغاز مي‌شود، اگرچه قانون انتخابات در سرفصل تبليغات، ابهام‌هاي زيادي دارد، به‌طوري كه در حال حاضر، تبليغات انتخاباتي صرفاً‌ به چاپ و الصاق پوستر و توزيع تراكت‌ها اطلاق مي‌شود و بسياري از كانديداها از ماه‌ها قبل از انتخابات برنامه‌هاي انتخاباتي خود را در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان آغاز مي‌كنند.

تبليغات انتخاباتي در معرض قضاوت مردم قرار دارد و رأي دهندگان عمدتاً با رويكردهاي مسرفانه در زمينه تبليغات و يا اتصال به كانون‎هاي قدرت و ثروت برخورد منفي مي‌كنند. با اين حال، ملاحظات مشخص فرهنگي، سياسي و امنيتي در اين زمينه وجود دارد كه رجانيوز در سه بخش به برخي از آن‌ها خواهد پرداخت. اين ملاحظات زماني جدي‌تر مي‌شود كه به ارتباط ميان چالش‌هاي امنيتي و توطئه‌هاي دشمن براي انتخابات مجلس كه رهبر معظم انقلاب تا كنون سه بار در مورد آن‌ها طي ماه‌هاي اخير هشدار داده‌اند توجه شود، به‌ويژه اينكه تجربه‌ي فتنه 88 و زمينه‌سازي تبليغاتي كانديدايي كه بعداً رأس داخلي فتنه شد، در اين زمينه موجود است.

در مطالب قبلي به ملاحظات فرهنگي و سياسي در زمينه تبليغات پرداخته شد و در بخش سوم و پاياني "بايدها و نبايدهاي تبليغات انتخاباتي" به ملاحظات امنيتي پردخته مي‌شود:

بخش سوم؛ ملاحظات امنیتی

در چارچوب ملاحظات امنیتی نیز شش اصل راهنما قابل طرح است که معیار کلی آنها پیش‏گیری از تبدیل چالش انتخاباتی به تهدید امنیتی جمهوری اسلامی ایران است:

اصل اول؛ کاندیداها نبايد در تبلیغات انتخاباتی خود اختلافات حزبی، گروه‎ها و سیاسی خود با دیگر کاندیداها و رقبا را به اختلافات میان ارکان نظام تحویل و تبدیل کنند و آن را دست‎مایه مخالفت با ارکان جمهوری اسلامی قرار دهند. این ملاحظه، به ویژه در این دوره از انتخابات که ضد انقلاب و بیگانگان مترصد فرصت‏طلبی از این کنش‏های تبلیغی و دامن زدن به اختلافات هستند، بسیار مهم است.

اصل دوم؛ اگرچه انتخابات مجلس در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری ماهیتی محلی دارد و ملاحظات ملی با مسائل محلی پیوند می‏خورد، اما تبلیغات انتخاباتی کاندیداها نباید به محلی‏گرایی و اختلاف‌هاي محلی و منطقه‏ای در برابر و مغایر انسجام ملی دامن بزند و موجب تنش‏ها و آشوب‏های منطقه‏ای شود.

اصل سوم؛ تبلیغات انتخاباتی احزاب و کاندیداها، به‌ویژه در مناطق قومی بايد تقویت‏کننده گرایش و انسجام ملی در برابر رقابت قوم‏گرایانه و قوم‏مداری سیاسی باشد. منظور از رقابت قوم‏مدارانه، طرح شعارها، اهداف و آرمان‏هایی است که از حیث تهییج احساسات قومی، کارایی زیادی دارند و در جلب مخاطبین، مؤثر واقع می‏شوند. تأکید افراطی بر پاره‏ای از اهداف قومی که ممکن است پیامدهای آن به تجزیه‏طلبی و استقلال‏خواهی بیانجامد و یا تمرکز افراطی بر زبانی خاص و نفی سایر نمودهای فرهنگی غیرقومی از سوی حزب یا نامزد انتخابات، در این راستا قرار دارد و باید از آن اجتناب شود.

اصل چهارم؛ احزاب و کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی خود بايد تصویر واقع‏بینانه و منصفانه‏ای را همراه با نوعی امیدواری نسبت به آینده از وضعیت کشور ترسیم کنند و از سیاه‎نمایی اوضاع کشور به منظور تخریب رقیب و جلب رأی بپرهیزند. سیاه‌نمایی حال و آینده کشور در راستای اهداف تبلیغی و عملیات در این ضد انقلاب و دشمنان قرار دارد و نباید در این ورطه افتاد.

اصل پنجم؛ احزاب و کاندیداهای انتخاباتی، به هیچ عنوان نباید از ابزار و رسانه‏های تبلیغی بیگانگان، به ویژه رسانه‏های ضد انقلاب و دشمنان از جمله رسانه‏های صهیونیستی در هر شکل آن برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کنند.

اصل ششم؛ احزاب، گروه‎ها و افراد حاضر در انتخابات، در گفتمان تبلیغی خود بايد مرزبندی مشخص با جریان‌هاي ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج از کشور و همچنین، جریان‏های معاند داخلی اعم از جریان انحرافی و جریان فتنه را حفظ کنند و از اختلاط و التقاط گفتمانی با آنها بپرهیزند.

اصل هفتم؛ انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین انتخاباتی است که پس از فتنه‏گری جریان فتنه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‏شود و از این‌‏رو، حامل اقتضائات و شرایطی متفاوت با سایر انتخابات‏هاست. بر این پایه، تبلیغات انتخاباتی در این دوره، بايد متناسب با این اقتضائات و شرایط صورت‏بندی شود و خنثی‏کننده آثار به جای مانده از فتنه 88 در فضای روانی- فکری جامعه باشد. در این صورت، تبلیغات انتخاباتی به ابزاری برای ارتقاي ضریب امنیت نظام و کشور تبدیل خواهد شد.

اصل هشتم؛ استراتژی تبلیغی نظام و نهادهای تبلیغاتی آن در وجه تدافعی، بايد به شناسایی عملیات روانی دشمنان نظام اعم از جریانات ضد انقلاب خارجی و معاندین داخلی پرداخته و متناسب با تاکتیک‏ها و تکنیک‏های این عملیات، به مقابله با آنها بپردازد. وجه تهاجمی این استراتژی نیز طراحی نوعی عملیات روانی و عملیاتی‏کردن آن علیه این کانون‏های تهدید، به ویژه در فضاهای مجازی است.

 

مطالب مرتبط:

 

 

گزارش ششم/ كارهايي كه كانديداها بايد به‌جاي كاغذ ديواري كردن در و ديوار شهر بكنند!

گزارش هفتم/ 10 كاري كه كانديداها مي‌توانند براي كور كردن خط تحريم دشمن بكنند

 

 

گزارش اول/ سه هدف عمده غرب از القاي جنگ قدرت در آستانه انتخابات مجلس ايران

گزارش دوم/ نظر جريان فتنه و طيف متمايل به آن درباره تحريم انتخابات/ انگيزه غرب از وزن دادن به گروه‌هاي تحريمي چيست؟

گزارش سوم/ تلاش غرب براي بازتوليد ادبيات فتنه از زبان اصول‌گرايان، القاي انتخابات فرمايشي براي مشاركت حداقلي و اعلام نظرسنجي‌هاي جعلي

گزارش چهارم/ هشدار مجدد رهبر انقلاب در مورد توطئه‌هاي انتخاباتي دشمن/ مهم‌ترين ركن هدف در چالش امنيتي مورد نظر غرب چيست؟

گزارش پنجم/ طراحي ضد انقلاب براي لوث كردن مشاركت در انتخابات مجلس چيست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارش‎های راهبردي, چشم طمع دشمن, اولين انتخابات, بعد از فتنه, قوم‌گرايي, سياه‌نمايي, ,