رجانيوز منتشر مي‌كند: گزارش‎های راهبردي درباره انتخابات مجلس/ 10
نقش وعده‌هاي غيرمنطقي و تنش‌هاي قوميتي در بحران‌هاي امنيتي انتخابات
 

 

نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌تواند، یکی از پرشکوه‌ترین، رقابتی‌ترین و در همین حال حساس‌ترین انتخاباتی باشد که پیامدها و تأثیرهاي مهمي بر امنیت ملی کشور در بر داشته باشد.

به گزارش رجانيوز، انتخابات برخوردار از مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تهدیدزا و فرصت آفرین است. از یک طرف این انتخابات شاخصی برای ارزیابی ظرفیت‌های نافرمانی مدنی و قدرت بسیج اجتماعی جریان‌هاي تجدید نظرطلب است و از طرف دیگر سطح مقبولیت، کارآمدی و مشارکت سیاسی مردم را به نمایش می‌گذارد. به عبارتی، انتخابات مجلس نهم می‌تواند به ویژه در شرایط حساس فعلی، هم میزان واگرایی سیاسی و هم میزان هم‌گرایی سیاسی را به نمایش بگذارد و یا می‌تواند، میزان چالش‌های امنیتی کشور و میزان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذارد.

رهبر معظم انقلاب تاكنون سه بار در ظرف ماه‌هاي اخير در مورد توطئه‌ها و چالش‌هاي امنيتي دشمن هشدار داده‌اند. از منظر بروز چالش‌های امنیتی برای انتخابات مجلس نهم، بخشی از چالش‌هایی را که برای این انتخابات می‌توان فرض کرد، همان چالش‌هایی است که به نوعی بر امنیت ملی ایران نیز مترتب است و بخشی از آن نیز ناشي از ماهیت محلی و منطقه‌ای انتخابات مجلس است.

از منظر چالش‏های امنیتی برای انتخابات مجلس نهم، بخشی از چالش‏هایی را که برای این انتخابات می‏توان فرض کرد، چالش‏هایی است که متمرکز بر نقش مردم، تاثیر بر افکار عمومی و نیروهای اجتماعی محلی و منطقه‏ای است. در این سطح، برخی از مهم‎ترین چالش‏های امنیتی محتمل را در حوزه های زیر می توان ارزیابی كرد:

 

1- احتمال مشارکت حداقلی در تهران و شهرهای بزرگ

با توجه به این که جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت مشارکت بالای مردم در انتخابات تاکید دارد، هرگونه کاهش جدی در مشارکت مردمی به‌ویژه در تهران و شهرهای بزرگ می تواند نقطه ضعف جدی هم برای نظام و هم برای مشروعیت مجلس آتی تلقی شده و مورد سوء استفاده بیگانگان و جریان های اپوزیسیون در داخل و خارج قرار گیرد. اين جريان‌ها با برجسته كردن برخي از مؤلفه‌ها اميدوار هستند كه ميزان مشاركت در تهران و برخي از شهرهاي بزرگ كم باشد. در واقع این مولفه‌ها، می تواند در انتخابات مجلس نهم زمینه کاهش انگیزه‌ي گروه‏هایی از جامعه را برای مشارکت در انتخابات فراهم كند.

نکته اول به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس هفتم و هشتم بر می گردد که در تهران و شهرهای بزرگی مانند تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز در مرحله اول کمتر از 25 درصد و در مرحله دوم کمتر از 15 درصد بوده است. بنابراين، حتي اگر يك درصد نيز ميزان مشاركت در اين دوره از انتخابات بيشتر از انتخابات مجلس باشد، به معناي آن است كه پمپاژ گسترده ادعاي بي اعتمادي مردم و نااميدي آن‌ها از اثرگذاري رأي‌شان نه تنها مؤثر نبوده، بلكه مشاركت افزايش نيز داشته است.

نکته دوم احتمال زیاد تحریم رقابت های انتخاباتی توسط جریان فتنه و گروه‌های اصلاح طلب و برخی گروه های قوم‌گرا در مناطق قومی است که این گروه‏ها نیز در صدد تحریم انتخابات هستند.

نکته سوم به برخی تحولات در میان جریان اصول‌گرا بر می گردد که از جمله آنها می توان به ناکارآمدی مجلس در تحقق برخی مطالبات نظام، مقام معظم رهبری و جامعه اشاره كرد. همچنین ریزش‏های بخشی از طرفداران آقای احمدی نژاد به‌دلیل مواضع و عملکرد وي و نفوذ حلقه‌ي انحرافی در دولت است كه مجموعه‌ي اين موارد مي‌تواند پيام ناامیدی را به بخشی از مردم براي نتیجه‌بخش بودن انتخابات برای اصلاح وضعیت اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته باشد.

 

2- پیامدهای بلندمدت وعده‏های غیرمنطقی جناح‏ها و کاندیداها

در انتخابات مجلس به‌دلیل فقدان نظام متمرکز حزبی و تشکیلاتی و آینده نگری های ناشی از آن، بعضاً کاندیداها و گروه‌های سیاسی برای جلب آرای مردم به طرح وعده‏هایی متوسل می‏شوند که تحقق بسیاری از این وعده‏ها غیر ممکن است یا از توانایی نمایندگان و جریان های سیاسی خارج است.

این ترفندهای انتخاباتی، هر چند ممکن است در مواردي نتیجه بخش باشند، اما در نهایت موجب از بین رفتن اعتماد مردم به دولت و بدبینی به نظام سیاسی کشور می‏شود. مثلا در بعضی از شهرهای کوچک، روستاها و به ویژه در مناطق عشایری اعلام این که "اگر مردم به آنها رأي بدهند، آب و برق آنها مجاني خواهد شد و آرد نیز برای مردم عشاير رایگان مي‏شود، تبعات زیادی در صورت عدم تحقق این وعده ها در میان مردم و افکار عمومی در اعتماد به نظام و مجلس و حتی دولت خواهد داشت."

 

3- سوء استفاده از مطالبات به حق مردم

با توجه به نفوذ حلقه‌ي انحرافي در دولت، این امکان وجود دارد که با توجه به برخورداری و دسترسی این جریان به امکانات، در جهت افزایش محبوبیت و جذب آرای خود از این امکانات بهره بگیرد.

 

4- افزایش تنش در مناطق بحران‌خيز قومي کشور

وجود اقوام و اقلیت‏های قومی و مذهبی متعدد و متنوع در ایران و شکاف‏های اجتماعی عدیده‏ای که در مناطق پیرامونی کشور وجود دارد، زمینه مساعدی را برای ایجاد چالش‏های امنیتی در مناطق قومی زمان انتخابات فراهم می‏کند. حساسیت رقابت‏های انتخاباتی در مناطق پیرامونی و شهرهای کوچک و رقابت‏های تاریخی که غالباً در این مناطق وجود دارند زمینه مساعدی را برای بروز چالش‏های امنیتی ایجاد می‏کنند. این مسئله به‎ویژه در شرایط حساس کنونی و افزایش چالش‏های منطقه‏ای و بین‏المللی کشور و سرمایه‏گذاری فراوانی که رقبا و دشمنان کشور در تحریک گروه های رادیکال قومی و مذهبی انجام می دهند، اهمیت زیادی دارد.

 

مطالب مرتبط:

گزارش اول/ سه هدف عمده غرب از القاي جنگ قدرت در آستانه انتخابات مجلس ايران

گزارش دوم/ نظر جريان فتنه و طيف متمايل به آن درباره تحريم انتخابات/ انگيزه غرب از وزن دادن به گروه‌هاي تحريمي چيست؟

گزارش سوم/ تلاش غرب براي بازتوليد ادبيات فتنه از زبان اصول‌گرايان، القاي انتخابات فرمايشي براي مشاركت حداقلي و اعلام نظرسنجي‌هاي جعلي

گزارش چهارم/ هشدار مجدد رهبر انقلاب در مورد توطئه‌هاي انتخاباتي دشمن/ مهم‌ترين ركن هدف در چالش امنيتي مورد نظر غرب چيست؟

گزارش پنجم/ طراحي ضد انقلاب براي لوث كردن مشاركت در انتخابات مجلس چيست؟

گزارش ششم/ كارهايي كه كانديداها بايد به‌جاي كاغذ ديواري كردن در و ديوار شهر بكنند!

گزارش هفتم/ 10 كاري كه كانديداها مي‌توانند براي كور كردن خط تحريم دشمن بكنند

گزارش هشتم/ چشم طمع دشمن به اولين انتخابات بعد از فتنه با قوم‌گرايي و سياه‌نمايي

گزارش 9/ جريان‌هاي سياسي چگونه ممكن است آتش‌تهيه توطئه امنيتي دشمن شوند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارش‎های راهبردي, انتخابات مجلس, وعده‌هاي غيرمنطقي, تنش‌هاي قوميتي, بحران‌هاي امنيتي انتخابات, ,