پيش‎نويس قانون اساسي سوريه با چه تغييراتي به رأي گذاشته مي‌شود؟
 

 

پيش‌نويس قانون اساسي جديد سوريه در حالي فردا به رأي مردم اين كشور گذاشته خواهد شد كه كميته تدوين پيش نويس قانون اساسى جديد سوريه حدود دو هفته قبل با بشار اسد ديدار كرد و نسخه اى از اين پيش‌نويس را به وى ارائه داد، در همين شرايط نيز اتحاديه عرب در نشست خود قطعنامه اى را به تصویب رساند که به موجب آن، به ماموريت هيئت ناظران عرب در سوريه پایان داد و از شوراى امنيت سازمان ملل درخواست كرد تا قطعنامه ای را به‌منظور تشكيل نيروهاى مشترك عربى و بين المللى براي امور بازرسى و اطمينان از برقرارى آتش بس در سوريه صادر كند.

اين در حالي‌است كه فتحى بالحاج عضو تونسى هيئت ناظران عرب از شتاب‎زدگى كشورهاى حاشيه خليج فارس در ارجاع پرونده سوريه به سازمان ملل بدون در نظر گرفتن نتايج گزارش كميته ناظران عرب ابراز تاسف كرد.

همچنین در راستاى اجراى قانون جديد احزاب سوريه، حزب (همبستگى عربى دموكرات) مجوز فعاليت از كميته امور احزاب اين كشور را كه به رياست وزير كشور تشكيل شد، دريافت كرد تا تعداد احزاب مجاز در سوریه به پنج حزب برسد.

اما پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه شامل چه محورهايي است؟

بشار اسد در ديدار با كميته تدوين پيش نويس قانون اساسي ضمن تشكر از اعضاي كميته از آنان خواست تا نسبت به آگاه ساختن شهروندان سوری در باره مواد اين پيش‌نويس با استفاده از همه وسائل ارتباطي اقدام كنند.

وي افزود: پس از تصويب پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه، مهم‎ترين گام در جهت تحقق اصلاحات برداشته خواهد شد و همه‎ي اقشار جامعه با همكاري و هم‎ياري يكديگر در جهت ساختن آينده روشن سهيم خواهند بود.

اعضاي كميته ضمن تشريح معيارهاي تدوين قانون اساسي جديد تاكيد كردند كه كميته با در نظر گرفتن واقعيت-هاي موجود در جامعه سوريه تلاش كردند قانون اساسي پيشنهادي به‌عنوان الگویي براي آزادي‌هاي عمومي و چندگانگي سياسي باشد.

 از مهم‌ترين تغييرات بعمل آمده در قانون اساسي جديد:

- جايگزيني ماده 8 آن كه حزب بعث را به‌عنوان حزب حاكم قلمداد مي‌كرد، با متن جديدی است كه نظام سياسي كشور را قائم بر تعدد گرايش‌هاي سياسي قرارداده است.

- همچنين مدت رياست جمهوري بر اساس قانون اساسي جديد هفت ساله براي دو دوره متوالي خواهد بود و بدين ترتيب دوره رياست جمهوري تنها يك‌بار قابل تمديد است. در قانون پیشنهادی كه مشتمل بر 157 ماده است، رئيس جمهور از ميان تعدادي از رقبا انتخاب خواهد شد.

قراراست قانون اساسي جديد پس از ارائه به مجلس ملي به همه پرسي مردم گذاشته شود. دله گفت: هيچ‌گونه نظارت قضايي بر انجام مراحل همه پرسي نخواهد بود و وزارت كشور كليه اقدامات لازم را در اين رابطه خواهد كرد.

وي در ادامه در خصوص مطالب مورد بحث در ديدار اظهار داشت: 90 درصد زمان ديدار به گفت‌وگو در خصوص مواد قانون اساسي اختصاص يافت و باقي‌مانده آن به گزارش رئيس جمهور در باره بحران فعلي كشور سپري شد. رئيس جمهور نسبت به خروج از بحران فعلي با تكيه بر همبستگي و درايت و آگاهي مردم بسيار خوش‎بين بود.

اما نگاه اجلاس اتحاديه عرب به آخرين تحولات سوريه چيست؟

چندي پيش، قاهره ميزبان جلسات شوراي وزيران اتحادیه عرب و كميته وزيران ويژه سوريه بود و تصميمات جلسات مذكور در جهت بين المللي كردن بحران در سوريه و طرح مجدد آن در شوراي امنيت و پيشنهاد تشكيل نيروهاي بين المللي جهت دخالت در سوريه متمرکز شد.

همچنين اجلاس وزيران شوراي همكاري خليج فارس به رياست سعود الفيصل وزير خارجه عربستان بر ضرورت تشديد مجازات‌هاي بين المللي عليه سوريه و پشتيباني از مخالفين دولت سوريه با همه امكانات سياسي و مادي (از جمله اسلحه) تأكيد كرد.

روزنامه الوطن سوريه با يادآوري اختلاف به‌وجود آمده ميان عربستان و قطر در مورد به‌رسميت شناختن شوراي ملي سوريه كه مقر آن در استانبول تركيه است، اعلام كرد كه دوحه بر اين موضوع اصرار داشت، در حالي‌كه عربستان خواهان به تعويق انداختن آن بود.

در اين زمينه، روزنامه الوطن از درگيري واختلاف ميان حمد بن جاسم نخست وزير و وزير امور خارجه قطر ووزير خارجه الجزاير مراد مدلسي و عدنان منصور وزير خارجه لبنان در مقابل اصرار قطر بر تصويب پيشنهاد مذكور پرده برداشت. وزير خارجه الجزاير در اين جلسه با اعلام اينكه قطر با اتخاذ شيوه‌هاي منفي فعلي به دنبال انهدام اتحاديه عرب است، با طرح مذكور مخالفت كرد و وزير خارجه مصر با دخالت در اين موضوع اعلام كرد اجازه دهيم مردم سوريه در باره نمايندگان خود تصميم بگيرند.

وي افزود اعتراف به مجلس ملي سوريه، منجر به ايجاد بحران داخلي در سوريه خواهد شد كه اين اظهارات با اعتراض حمد بن جاسم مواجه شد ووي اعلام كرد در صورتي‎كه با اين طرح مخالف هستيد، نظر خود را به‌عنوان مخالف در رأی‎گیری اعلام كنيد. وي تأكيد كرد كه در اجلاس مخالفين در استانبول اعضای مجلس ملي سوريه به‌عنوان نمايندگان سوريه خواهند بود.

روزنامه الوطن در ادامه فاش کرد که حمد پس از مخالفت كشورهاي لبنان، تونس و الجزاير نسبت به پيشنهاد وي اعلام كرد كه تصميم گيري را در اين رابطه به تعويق خواهيم انداخت اما از هم اكنون به مخالفين سوريه جهت حضور در كنفرانس تونس دعوت نامه ارسال خواهيم كرد كه هيچ يك از كشورهاي عربي با اين پيشنهاد مخالفت نكردند.

در عين حال، وزير خارجه قطر با برگزار نكردن كنفرانس مطبوعاتي در پايان كنفرانس ناراحتي‌اش را از تصويب نشدن پيشنهادش ابراز كرد.

به هر حال،‌ مهم‎ترين تصميمات شوراي وزيران اتحاديه در اجلاس فوق العاده خود عبارتند از:

• توقف كليه همكاري ديپلماتیك با سوريه در كشورها و هيئت‌ها و كنفرانس‌هاي بين المللي

• تأكيد بر اجرای مجازات‌هاي اقتصادي عليه سوريه

• پايان دادن به مأموريت بازرسان عرب

• دعوت از دبيركل اتحاديه جهت معرفي نماينده ويژه جديد پس از استعفاي اجباری محمد مصطفي الدابي

• در يكي از بندهاي قطعنامه، اتحاديه از شوراي امنيت درخواست كرد كه قطعنامه اي را جهت تشكيل نيروهاي مشترك عربي و بين المللي صادر كند.

 شركت كنندگان در اين اجلاس، به دعوت تونس جهت ميزباني كنفرانس (دوستان سوريه) در تاريخ 15 اسفند ماه پاسخ مثبت دادند و بر ضرورت گشايش كانال‌هاي ارتباطي با مخالفين دولت و فراهم كردن كليه کمک‌های سياسي و مادي برای آنان تاكيد كردند.

واكنش دولت سوريه:

يوسف احمد سفير و نماينده دائم سوريه در اتحاديه عرب با انتشار بيانيه اي قطعنامه اتحاديه را مردود دانست واعلام كرد كه سوريه هیچ‎گونه توجهي به قطعنامه‌های اتحاديه عرب بدون حضور نماینده کشورش در جلسات اتحادیه ندارد.

وي در ادامه تاکید كرد كه برخي كشورها به رهبري عربستان و قطر به دنبال عدم موفقيت در شوراي امنيت، دچار آشفتگي و دستپاچگي شده اند.

نتيجه گيري:

تحليل عناصر بحران سوريه بر اين امر دلالت دارد كه دخالت نظامي ناتو يا شوراي امنيت غير واقع بينانه به نظر مي‌رسد و منحني بحران با عنايت به موفقيت دولت در برخورد با بسياري از كانون‌هاي توطئه و افراط گري در کشور روند نزولی خود را آغاز کرده است.

 مقاومت مردم در برابر توطئه‌ها و همچنين پايداري ارتش و برخورد با گروه‌هاي مسلح و عدم موفقيت تلاش‌هاي قطر و عربستان در تشویق آمریکا وغرب به دخالت نظامی در سوریه و استحكام جبهه مقاومت در منطقه وحمایت همه جانبه جمهوری اسلامی وموضع‎گيري روسيه و چين در شوراي امنيت واعلام خط قرمز بودن سوريه براي روسيه، به بحران سوریه ماهیتی بین المللی بخشیده است؛ زيرا ابر قدرت‌ها در برابر يكديگر قد علم كرده اند ولی برای غرب و ناتو و امريكا حمله به سوريه با توجه به شرايط كنوني جهاني امكان پذير نيست و بعيد به نظر مي-رسد ناتو و غرب دست به ريسك بزرگ در اين رابطه بزنند.

بدين ترتيب تنها راه باقيمانده براي غرب و كشورهاي وابسته به آن در منطقه تشدید تحريم‌ها و افزایش فشارهای سیاسی، اقتصادی و رسانه ای وارسال اسلحه برای عناصرمسلح از مرزهاي سوریه است كه اين امر هم با توجه به تداركات ارتش لبنان و هماهنگي با ارتش سوریه در حمايت از مرزهاي فيما بين در این مرز تا حدود زیادی تحت کنترل درآمده است.

همچنين محاصره شهر حمص (بزرگ‌ترین کانون تشنج در سوریه به دلیل نزدیکی به مرز لبنان و قرار گرفتن در چهار راه اصلی کشور و بافت جمعیتی متنوع و سکونت اقلیت‌های مختلف مذهبی ودینی) توسط ارتش و عدم اجازه ورود و خروج افراد به آن در روزهاي اخير موجب محدود شدن توان گروه‌هاي مسلح داخل اين شهر شده است.

و در نهایت، اصلاحات دولت و تهيه پیش نویس قانون اساسي جديد و قانون تأسيس احزاب و انفجارهاي اخير باعث همبستگی بيشتر مردم با دولت و دوري آنان از گروه‌هاي مسلح شده است. اگر اين روند در روزهاي آينده نيز به همين وضعيت ادامه يابد به احتمال قوی شاهد تسلط و کنترل بیشتر دولت بر کانون‌های تشنج در داخل سوریه خواهیم بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيش‎نويس, قانون اساسي سوريه, تغييرات قانون اساسي سوريه, ,