پیش به سوی مجلس آرمان‎گرا/21/ گفت‌وگو با اميرآبادي كانديداي قم
برخي در فتنه مي‌خواستند ژنرال باشند نه سرباز رهبري/ وضع قمی که می‌خواهد پيام انقلاب را به دنيا صادر کند، بايد اين باشد؟
 

احمد امیر آبادی فراهانی نماینده سابق مردم قم در شورای اسلامی شهر، بازنشسته سپاه و جانباز انقلاب اسلامی است. وی با مدرک کارشناسی ارشد مالي و برنامه ريزی مسئولیت های زيادي را در استان قم بر‌عهده داشته است. عضو شورای فرماندهی سپاه استان قم، عضو شورای آموزش و پرورش استان قم، مسئولیت فرهنگی سپاه ناحیه قم، قائم مقام موسسه مالی و اعتبار مهر استان قم، عضویت در هيئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم و تدریس در دانشگاه‏های آزاد و پیام نور قم برخی از مهم‏ترین سوابق اجرايی و علمی نامزد نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم است.

حاصل گفت‏وگوی تفصیلی ما با این چهره انقلابی و مردمی که کاندیدای حوزه انتخابیه قم نيز هست، در ادامه آمده است:

 

چه کمبودها و نقص‌هایی موجب شد تا  مهیای حضور در  عرصه سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی شوید؟

با توجه به اين که بنده در خانواده‌‏اي محروم و در يک منطقه‌ محروم بزرگ شده‏ام، انگیزه بسیاری را برای رفع مشکلات محرومین جامعه داشته و دارم و حضور بنده در شورای شهر قم نیز بر اساس همین تکلیف بود. در انتخابات شورای شهر بعد از تاملات و مشورت با دوستان نهايتاً تصمیم بر این شد که در لیست جبهه‌ي پيروان امام و رهبری قرار بگیرم. در آن زمان، کارهاي دولت نهم را خيلي مي‏‌پسنديدم، چون حضور در مناطق محروم، زنده کردن گفتمان انقلاب اسلامي و احیاي گفتمان امام پس از اين عمل‎کردي که دولت سازندگي و دولت اصلاحات داشت، انصافاً ديديم دولت نهم يک سري شعارهایی داد که اين شعارهای اصلی انقلاب ما و درد دل مردم بود.

من به این گفتمان علاقه‎مند بودم و آن را هم‎سو با دولت اسلامي می‏دانستم که به‌دنبال زنده کردن شعارهاي انقلاب و مطالبات مقام معظم رهبري بود. از این رو در انتخابات شورا در ليست آن‌ها قرار گرفتم. تجربه‌‌‌هاي خوبي هم به دست آوردم، واقعا تجربياتی که ما در شورا به دست آورديم، گران‎سنگ بود.

در انتخابات دوره نهم مجلس با توجه به رفت و آمدهايي که در اين دوران چهار ساله‏ي شوراي اسلامي شهر در مجلس داشتم و رفتارها و عملکرد نمايندگان مجلس را رصد می‏کردم، به اين نتيجه رسيدم که مي‌توانم وارد اين عرصه شوم. تشويق بعضي از دوستان و درخواست بعضي از مردم و بعضاً ائمه‌ی جماعات نيز مزید بر علت شد.

در شورای شهر همواره بنايم بر مردم‏داري و خدمت بود و سعي کردم خودم را از مردم جدا نکنم، به خصوص از مردم محروم و مستضعف. اعتقاد دارم شوراي اسلامي شهر از خيلي جهات مي‌تواند آماده کننده افراد براي مجلس باشد و می‏توان گفت شورای کلان شهرها هم يک مجلس کوچک است. لايحه از شهرداري مي‌آيد، خود نمايندگان ‏طرح مي‌دهند و با قوانين و مشکلات مردم آشنا مي‌شوند و اين که کجاي قانون مشکل دارد که مشکل براي مردم به وجود می آید. بنده قبل از اين که از شوراي شهر استعفا دهم با خيلي از بزرگان ملاقات و صحبت کردم.

حضور حداکثری در انتخابات يک از اصلی‏ترین نگراني‏های‏مان بود. از این رو با توجه به خدماتي که در شوراي شهر شده بود و توده‏‌‌‌هاي مردم به خصوص مناطق محروم لطفي که به ما دارند، مي‌توانيم تعداد بیشتری از مردم را پاي صندوق رای آورده و عامل رونق در انتخابات باشیم که منافع نظام و اسلام در گروي همین موضوع است.

یکی دیگر از نگرانی‏های ما، سوء استفاده دشمن از فضای باز سیاسی در انتخابات است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، که انصافاً مردم حماسه آفريدند و ما مي‏‌توانستيم از اين حماسه‌ي بزرگ مردم در صحنه‌‌‌‏هاي بين‏المللي بهترين استفاده را کنيم، متاسفانه دشمنان داخلي و خارجي نظام و بعضي از افراد غافل و فریب خورده وارد زمين دشمن شدند و متاسفانه چهره‎‎ي نظام را خدشه دار کردند. اما الحمدلله مردم ايران نشان دادند که مردم آگاه، هوشيار و وفادار به انقلاب هستند. وقتي که احساس مي‌کنند که نياز به حضور است، در لبیک به رهبری عظیم‏الشان حماسه 9 دی و راه‎پيمايي بيست و دوم بهمن و روز قدس را خلق می‏کنند.

دیگر نگراني بنده امکان حضور حلقه‌ي نفوذي در دولت و استفاده از چهره‌ي دولت در قم بود. ما در ستاد انتخاباتی آقاي احمدي نژاد درانتخابات رياست جمهوري بر اساس يک تکليفي که احساس کرده بوديم، وارد صحنه‌ شدیم. با توجه به شناخت مردم نسبت به ما و فضای حامیان دولت در قم و امکان نفوذ حلقه نفوذي در این شهر، تصورم این بود که اگر وارد عرصه انتخابات مجلس شویم، مي‏‌توانيم در قم با نفوذیان حلقه نفوذي که با شعار حامیان دولت حضور دارند، مقابله کرده و مسائل را براي مردم تبیین و آنها را آگاه کنیم.

به هر ترتیب با مشورت خيلي از بزرگان و تامل بر جميع جهات و مسائل، تصمیم به ورود در عرصه انتخابات را گرفتم که ان‎شاء الله در خدمت اسلام، انقلاب و مردم باشم.

به عنوان کسي که قصد ورود به مجلس را داريد، عملکرد مجلس هشتم و دوره های گذشته را چگونه ارزیابی می‏کنيد؟

تمام ادوار گذشته مجلس، عملکرد مثبت و منفي داشتند. مطلق بینی اصلا درست نيست. با اين وجود مجلس ششم عملکرد منفي خيلي زيادی داشت. چون اينها از مشکلات اساسي مردم غافل شدند و به حواشی سیاسی پرداختند و عملاً در بحث استعفا و تحصن در مجلس، در مقابل رهبری قرار گرفتند.

مجلس هفتم در مجموع کارنامه درخشان‏تری در بین سه مجلس اخیر داشت. مجلس هشتم چند نقطه‌ي تاريک داشت. به نظر من يکي مصوبه‌‏ي وقف دانشگاه آزاد بود و دیگری حقوق مادام العمر مدیران سیاسی، که خوشبختانه با اصرار برخی دوستان اصلاح شد. در قوانين کشور مشکلات زيادي داريم، به‌عنوان مثال بحث بيمه‌ي کارگران ساختماني. آن‌چه که متاسفانه درباره بيمه‌ي کارگران ساختماني تصويب شد، حق بيمه‏شان چندين برابر بالا رفت و باعث افت ساخت و ساز در کشور شد که این قانون بر روند ساخت و ساز در مسکن مهر که دولت اهتمام جدی به آن داشت، تاثیر گذار بود. حتي ما در بحث شوراي اسلامي شهر در قم هم در عوارض مسکن مهر به نوعي يک سري رايزني‌ها نسبت به کاهش عوارض مسکن مهر انجام شد که بحمدلله توفیقاتی کسب شد.

به نظر مي‌رسد با توجه به اين که مجلس هشتم عموماً‌ از اصول‎گرایان تشکیل شده بود، خيلي بهتر از اين مي‌توانست عمل کند. لايحه‌ي طرح نظارت بر نمايندگان خيلي طول کشيد که این امر معنا ندارد. مثلا کدام وزير چهار سال وزارت می‏کند و نظارت بر او وجود ندارد؟ چرا بر نمايندگان مجلس نظارتی نیست؟ اینها نکاتي است که مي‌توان از نقاط ضعف مجلس هشتم دانست.

همان‏طور که اشاره کردید، بعضی موارد خاص مثل طرح نظارت بر نمايندگان از دو سال پیش مورد تاکيد و گلايه مقام معظم رهبري بود. شما در صورت انتخاب و ورود به مجلس، پيگيري دغدغه‌‌‌هاي مقام معظم رهبری در مجلس را چه بخشي از وظایف نماینده ملت می‌دانید؟

شعار و اعتقاد قلبی من در این انتخابات و دیگر عرصه‏ها "سربازی ولايت، خادمی ملت" است. معنا و مفهوم سرباز مشخص است، سرباز مطیع فرمانده است و اعتراض نمی‏کند. حتي اگر احساس كند، فرمان غلط است. بعد از حضرت امام (ره) حضرت آقا سکان‏دار نظام شدند، ببينيد مواضعي که مقام معظم رهبري در موارد مختلف گرفتند که بعضي‌ها به‌علت درک نكردن ولایت، لرزيدند، ترسيدند، عقب‏نشيني کردند و از همراهی و حمایت ولات فقیه بازماندند. بنده اعتقاد راسخ دارم که شاخص‏ها و مباني که حضرت آقا تعريف مي‏کنند، باید در رأس پی‎گیری‏ها و امور مجلس باشد و در صورت توفیق خدمت‏گذاری در مجلس، مطمئناً مطالبات ايشان را به جد پيگيري خواهم کرد.

قم به این خاطر که علما و مراجع در آن حضور دارند و به حوزه علمیه جهان تشیع تبدیل شده است، حائز موقعیت فرهنگی و سیاسی مهمی است. یک نماینده قم چگونه می‏تواند با درک این اهمیت در خدمت حوزه قرار بگیرد؟

مراجع معظم و حوزه‏های علمیه قم پتانسيل عظیمی برای انقلاب و اسلام هستند و این برای قم يک نعمت است. ما بايد از اين نعمت به نحو احسن استفاده کنيم. یقیناً نه تنها مسئولین و نمایندگان قم، بلکه تمام مسئولین و نمایندگان چشم بر قم دارند. از این‏رو، اهتمام در خدمت‏رسانی به قم و حوزه‏های علمیه امری ضروری است.

عرضم این است که نمایندگان مجلس باید هم از بعد قانون‏گذاری و هم نظارتی و اصلاح قانون، نسبت به ترمیم زیر ساخت‏های قانونی امور حوزه اهتمام داشته باشند و همچنین از مشاوره حوزه علمیه در این راستا بهره ببرند.

شاهد هستیم که این اهمیت و ویژگی جایگاه قم در مقاطعی چون انتخابات، دست آویزی برای استفاده کاندیداها می‏شود. نظر شما راجع به این سوء استفاده کردن‌ها چیست؟

بالاخره هرکسي که مي‌خواهد راي بياورد، لابی مي‏کند، رايزني مي‌کند، دیدار ها و ملاقات‏ها دارد و اين يک نکته معمول در عرف سیاست‏مداران است. اما این برای آن دسته افرادی است که هدف‏شان را رأی آوردن و ورود به مجلس تعریف کرده‏اند. به‏خصوص بعضي‌ کاندیداها از قم و جایگاه نهادهای دینی استفاده ابزاري مي‌کنند.

اما به شخصه با هيچ فرد یا جریانی براي خودم رايزني ولابی نکردم. اگر هم  با بعضي از بزرگان شهر که معمولاً از مسئولين بودند، صحبت کردم، صرفاً جنبه مشورتی داشته، نه رايزني و لابی. از هیچ مسئول یا جریانی حمايت نخواسته‏ام. از همان بدو شروع فعالیت‏های اجرایی و سیاسی‏ام طبق احساس تکليف عمل کردم. هر جايي که احساس تکليف کنم وارد می‏شوم و اين جا يک صحنه‏ا‌ي است که احساس تکليف کردم و با تمام وجود برای خدمت به نظام و مردم آمدم.

معمولاً افرادي رايزني و لابی مي‌کنند که از ابتدا هدف‏شان ورود به مجلس است. اما حضور من در این عرصه برای عمل به تکليف بود. چه رأي بياورم و چه نياورم، برنده‏‌ي اين انتخابات هستم. براي اين که در این انتخابات حضور پرشور اولین و اصلی‏ترین هدف است. اگر هم توفيقي حاصل شد، خداوند توفيق خدمت به مردم را به بنده عنايت کرد، مطمئناً برنامه‏هايي دارم که هم در بحث ملي و هم در موضوع قانون‏گذاري و نظارت بر قانون بر اساس مطالعات و تجربياتم آنها را به‏کار خواهم گرفت.

بر اساس شواهد و قرائن موجود احمد اميرآبادي در قشر مستضعف و محروم قم جایگاه مناسبی دارد. به نظر شما اين محبوبیت ريشه در کجا دارد؟

این فرمایش شماست و خداوند ابصر الناظرین است. در صورت وجود چنین جایگاهی که افتخاری بزرگ برای حقیر است، می‏توان به مجموعه علت‌هايي اشاره کرد. در دوران مسئوليت چهارساله‏ام در شورا همیشه سعي کردم از مردم جدا نشوم، مثل مردم زندگي کرده و با آنها باشم. سعي مي‌‏کردم مشکلات مردم را گوش کنم تا حدي که مي‏‌توانستم، دنبال مي‏کردم تا حل شود. اگر نمي‏‏توانستم، عذرخواهي مي‏کردم. مثل مردم صحبت مي‌کردم و حرف مي‌زدم و به هم‏نشینی با مستضعفان مباهات می‏کردم.

افتخارم این است که دوشادوش هم‏رزمان و دوستان در عزاداری‏ها و هیئت‏ها شرکت می‏کنم و در صف نماز مساجد حاضر می‏شوم. اين را هم از حضرت امام خمینی(ره) ياد گرفتم که مستضعفين و محرومين صاحبان اصلي اين انقلاب و نظامند و فرمودند که تنها آنهايي تا آخر خط با ما هستند كه درد فقر و محروميت و استضعاف را چشيده باشند.

در سفر استاني هیئت دولت در سال 88  دکتر احمدي نژاد درخواست کرد تا ایشان را به محروم‏ترین نقطه شهر قم ببریم. به پیشنهاد بنده دکتر احمدي نژاد را با آقای استان‎دار و برخی مسئولین به منطقه‌اي بنام شهرک فاطمیه واقع در منطقه محروم زند آباد بردیم، در این شهرک اکثراً از برق غير مجاز استفاده می‏کردند و نمای کوچه و خیابان مثل تار عنکبوت و وضعیت فاضلاب و بهداشت بسیار اسفناک و دردآور بود. آقاي احمدي نژاد از شدت ناراحتی و تألم در آنجا گریه کردند. اين وضعيت را ايشان ديد، انصافاً هم دستورات خوبي برای رفع محرومیت این منطقه دادند.

بنا به فرمايش مقام معظم رهبری، قم آبروي نظام جمهوري اسلامي است. هم اکنون هزاران طلبه از بیش از 110 کشور جهان، در اين شهر مشغول تحصیل و زندگي هستند و این‏ها مي‌خواهند پيام اين انقلاب را به اقصی نقاط جهان ببرند. مي‌خواهند ببينند در جمهوري اسلامي عدالت حاکم است، منطقه‏‌ي برخوردار و غير برخوردار وجود ندارد. شهر قم که مي‌خواهد پيام انقلاب را به تمام دنيا صادر کند بايد وضعيتش اين باشد؟

در انتخابات پیش رو شاهد رقابت درون جریان اصول‏گرایی با گرایش‌هاي متفاوت هستیم، در میان جریان‏ها و گفتمان‏های موجود کدام نگاه و گفتمان را بيشتر مي‌پسنديد؟

تعدد جریان‌هاي سياسي و رقابت یکی از مهم‏ترین لوازم انتخابات پرشور است، اما جریان و گفتماني سالم‏ترین و صالح‏ترین است که به آرمان‏‌‌‌هاي انقلاب اسلامي و مواضع مقام معظم رهبري نزديک‏تر باشد. بنده به عنوان يک نامزد مستقل در انتخابات مجلس نهم شرکت کردم، اما در میان جریان‎هاي موجود، جبهه پایداری انقلاب اسلامی را به آرمان‌‌‌هاي انقلاب و مطالبات مقام معظم رهبري نزديک‏تر می‏بینم و نمایندگان کنونی لیست جبهه پایداری کارنامه روشنی از خود در مقاطع حساس و سرنوشت‏ساز مجلس هشتم به جای گذاشتند كه قابل تقدير است. بيشتر مباحث‏شان را مي‏‏‏پسندم و افتخار مي‏کنم که با جبهه‌ي پايداري باشم و براي اين گفتمان و مواضع سينه سپر می‏کنم.

در ادبیات سیاسی کشور پس از فتنه 88 که آزمون بزرگی برای خواص و ملت بود، اصطلاحات جدیدي مانند خواص مردود، ساکتین فتنه و خواص بی بصیرت ایجاد شد. نظر شما در مورد حضور خواص مردود و یا ساکتین فتنه در جریان تصمیم‏گیری اصول‌گرایی چيست؟

در ابتدای بحث عرض کردم که باید سرباز ولايت بود، در جواب این سوال می‏خواهم کمی بیشتر به این موضوع بپردازم. اعتقاد دارم هر کسي که در نظام ولايي زندگي مي‏کند و یا مسئول مي‌شود، در آن نظام بايد براي ولايت سرباز باشد نه ژنرال. سرباز کسي است که همیشه مطیع فرمانده است و هر چه گفت اطاعت می‌کند. متاسفانه بعضي‌ها در فتنه خودشان را ژنرال مي‌دانستند نه سرباز!

در فتنه‌ي سال 88 وقتي که بعد از انتخابات آن قضايا پيش آمد و دشمنان قسم خورده‌ي نظام با تمام قوا برای ساقط کردن آن وارد عرصه شدند، حضرت آقا به ميدان آمدند و انصافاً هم مردم با جان و دل از انقلاب حراست کردند. وقتی ایشان به ميدان می‏آیند، ديگر قرار نيست آن مسئول یا نماینده پشت صحنه بماند. بعد مردم می‏پرسند برای چه نیامدید؟ یا برای چه سکوت کردید؟ می‏گویند براي اين که من بمانم شايد يک روزي به حکم و پادرمیان نياز داشته باشیم!

اگر به حکم و ریش سفید نیاز بود، حضرت آقا ریش سفید و حکم انقلاب هستند و این مسئله به‏جز ایشان در شأن دیگری نیست. اما رهبر معظم انقلاب در فتنه در صدر مبارزه با دشمنان و ضدانقلاب، بصیرت‌افزایی و روشن‎گری می‏کردند و صدای هل من ناصر می‏دادند. حالا می‏شود سرباز در جنگ از فرمانده اطاعت نکند تا شاید برای فرمانده‌اش حکمیت کند؟

امیدوارم که ملت شریف ایران در این انتخابات هم با حضور گسترده حماسه های گذشته را تکرار و 9دی دیگری خلق کنند و با هوشیاری مجرای سوء استفاده دشمنان از این فضا را مسدود و موجبات خرسندی امام و شهدا را فراهم آورند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فتنه 88, اميرآبادي, ,