گفت‏وگوی صریح و خواندني حيدري با دبیر کل جبهه پایداری+ فیلم
پيشنهاد اصلاح‎ساختار مجلس و تأكيد بر استفاده بيشتر مركز پژوهش‌ها از نخبگان/ مسئوليت ابزار خدمت است نه طعمه

 

"فکر می کردید در تهران چندم شوید"، "آیا برای شما فرقی داشت که کدام لیست در انتخابات برنده شود"، "آیا هیچ وقت دعا کردید که جبهه پایداری برنده شود"، "آیا شما در تهران به 30 نفر کامل رأی دادید"، "اگر رییس مجلس شوید چه می‌کنید"، "مهم‌ترین ضعف مجلس هشتم چه بود"، "چرا برخی از کميسیون‏های مجلس خیلی طرفدار دارد و برخی خالی می‌ماند و به زور آن را پر می‌کنند" و... اين‌ها بخشی از پرسش‌های صریح مرتضی حیدری مجری برنامه تلويزيوني "بيست و دو" از دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامي بود که حجت الالسلام و المسلمین دکتر آقاتهرانی با بیان منحصر به فرد خود در این گفت‏وگوی زنده پاسخ‌گوی آن‌ها بود.

به گزارش رجانیوز، موضوع‌هايی مانند اولویت‏های مجلس نهم، تغییر ساختار کنونی مجلس، تقویت مرکز پژوهش‌ها، معنای تعامل مجلس و دولت و لزوم تعیین شاخص و میزان برای ارزیابی عملکرد نمایندگان و کمسیون‌ها از جمله مطالبی بود که دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی به آن‌ها اشاره كرد.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو به همراه فیلم کامل آن در ادامه آمده است:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

براي دانلود اين فيلم در چهار بخش به پيوندهاي زير مراجعه كنيد:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

 

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی در پاسخ به این سوال که "فکر می کردید در تهران چندم شوید، با بیان اینکه من از رأی مردم خیلی هراسی ندارم" گفت: می دانم که مردم به وظیفه عمل می‏کنند، خواه من اول باشم یا آخر و یا رأی نیاورم، اما چيزي كه از آن مي‌ترسم اين است که نتوانم به وظیفه‏ام عمل نکنم.

وی ادامه داد: اگرچه تهرانی‏ها به من رأی دادند، اما وقتی که نماینده شدیم، نماینده کل مردم می شویم و هر مسلمان و هر انسانی می‏تواند به ما یک نگاه خاص داشته باشد.

رییس مجمع نمایندگان تهران در مجلس با بیان اینکه "من یک بار، بار نمایندگی را به دوش کشیدم و سختی‌اش را تا حدودی درک می‏کنم"، افزود: اصلا به اين فکر نمی‏کردم که در انتخابات چندم مي‌شوم، چرا که مهم نیست، اگر انتخاب هم نمی‌شدم، خوشحال می‏شدم، چون پذیرش مسئولیت خیلی مهم است و طعمه نیست.

رییس پیشین مرکز اسلامی نیویورک با یادآوری ضرب المثل آمریکایی‏ها مبنی بر اینکه "اگر به قدرت رسیدی، مثل این است که سوار شیر شده‏ای، مواظب باش که از این شیر نیفتی، اگر افتادی ممکن است که تکه تکه‏ات کند"، اظهار داشت: ما که مثل غربی‏ها فکر نمی کنیم، آنهایی که سکولاریستی فکر می‏کنند، همین حالت را دارند و جوری به قدرت می‌چسبند که کنده نشوند، نسبت به کسانی هم که می‌خواهند آنها را جدا کنند، خیلی احساس بدی دارند.

دبیر کل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که "به نظر شما چه کسی برنده انتخابات است"، خاطر نشان کرد: برنده واقعی مردم هستند که آن کشیده محکمی را که حضرت آقا پیش بینی می‏کردند به چهره استکبار بزنند، زدند، آنها به وظیفه خود عمل کردند و چون به وظیفه عمل کردند، بردند و این قاعده‌ي اصلی ماست.

آقاتهرانی با پاسخ منفی به این سوال که "آیا پیش بینی می‌کردید كه 64 درصد از مردم در انتخابات شرکت کنند"، گفت: البته چند روز پیش که آقا پیش بینی کردند که این بار مردم محکم تر می‏‌آیند، همان لحظه دلم قرص شد که حتما می‌آیند، چون پيش از اين شاهد بوده‌ام که تدابیر و اراده‌ي ایشان در مردم چگونه تاثیر می‌گذارد.

وی پاسخ به این سوال که "چرا این‌قدر انتخابات مجلس که یک اتفاق داخلی است، از منظر بیرونی مورد توجه قرار می‌گیرد"، گفت: دشمنان درك خاصي از ایمان و تکلیف ندارند و صرفا مادی فکر می‏کنند، در حالی‌که مسلمانان این‌طور نیستند، کشته یا زخمی یا اسیر شوند، اصلا مهم نیست، وقتی خود را پیروز می‏دانند که بفهمند وظیفه خود را درست انجام داده‌اند و برای همین ما بین یک احدی الحسنین هستیم، یا پیروزی یا در ظاهر شکست که در حقیقت پیروزی است.

آقاتهرانی با بیان اینکه "آنها نگاه مادی داشته و برای همین تحلیل می‌کنند که با یک برخورد مالی و تحریم اقتصادی حتماً مردم ایران را با مشکل جدی مواجه خواهند کرد"، افزود: آن‌ها با این نگاه‌هايي كه دارند، می‏گویند مردم ایران برای ساندیس به راه‌پیمایی آمدند، چرا که آنها انگیزه‌ای غیر از مادیات ندارند و چيزي نمي‌فهمند.

دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که "آیا برای شما فرقی نداشت که کدام لیست در انتخابات برنده شود و آیا هیچ‌وقت دعا کردید که جبهه پایداری برنده شود"، اظهار داشت: لیست‏ها با انگیزه‌ها و اهداف مختلفی در می‌آید و این ظاهر کار است. بنده به عنوان کسی که در مجلس بودم، می‌دانم كه اگر افرادي به مجلس بیایند که از نظر مبنایی درست فکر کنند و برای آنها نظام اسلامی مهم باشد و ولایت‌مدار و به دنبال اجرای عدالت باشند، معنویت در قاموس‌شان معنا داشته باشد، به عقلانیت معتقد باشند و این ظرفيت‌ها را حول محور ولایت فعال كنند، می‏توانند براي مردم کار کنند و بايد برای تحقق چنين مجلسي مركب از اين افراد تلاش کنيم.

وی در ادامه افزود: گاهی ممکن است تعداد افرادي با اين ويژگي‌ها کم باشد، حالا ما اگر در حد عقل خودمان تعدادی از افرادی را که چنین خصوصیاتی داشته باشند، انتخاب کنیم و به مجلس بیاوریم، بدون شک برآیند اين مجلس با شرايطي فرق می کند که بدون حساب و کتاب، لیستی را اعلام کنيم.

آقاتهرانی با تاکید بر اینکه "باید در زمينه مصاديق و انتخاب افراد سخت‏گیری کنیم"، گفت: اگرچه برخی معتقد به این سخت‏گیری نیستند، ولي ما باید به وظیفه خود عمل کنیم، و نماینده ای را به مجلس بفرستیم که از حریم انقلاب و شهدا پاس‌داری کند.

دبیر کل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که "آیا شما در تهران به 30 نفر کامل رای دادید"، گفت: بله، در انتخابات قبلی چون اسم خودم بود، معتقد بودم که صلاحیت ندارم، به تهران نیامدم، ولی این‌بار در تهران به 30 نفر جبهه پایداری رأی دادم، زیرا احساس کردم که اگر 30 نفر با هم باشند و محکم بایستند، مي‌توان خیلی از کارها و فعاليت‌هاي مثبتي را به نفع كشور رقم زد.

رییس مجمع نمایندگان تهران در مجلس، در پاسخ به این سوال که "مهم‌ترین ضعف مجلس هشتم چه بود"، بيان داشت: توقع بیشتری بود که در کارها بین کميسیون‏ها نشست جدی‏تری برگزار شود، من نمی‌پسندیدم که یک طرح یا لایحه‏ای به مجلس می‌آمد و با دو فوریت رأی می‌آورد، ولي پس فردا با دو فوریت همان طرح و لایحه لغو مي‌شد، اين يعني پشت از حيث كارشناسي این مصوبه خالی است، اگر محکم بود که این‌طور نمی‌شد.

وی ادامه داد: کميسیون‏ها باید جدی‏تر گرفته شود، مرکز پژوهش‌ها اگرچه کار می‌کند و قابل تقدیر است، اما باید جدی‏تر گرفته شود، ما نخبه که کم نداریم، پس کجا هستند؟! مجلس می‌تواند از تمام اینها استفاده کند.

آقاتهرانی، در ادامه علت استفاده نکردن از نخبگان در مجلس را که مورد سوال مجری قرار گرفت، این چنین بیان کرد: کشورهای اسلامی و ما مسلمانان جزو ثروتمندترین‌هاي جهان هستیم، همه یا روی نفت هستیم یا طلا و جواهر، از بعد معنوی هم که الی ماشاءالله؛ ما کتابی مثل قرآن و پیامبري مثل حضرت محمد صلی الله و علیه و آله داریم که هیچ کس ندارد، اما وجه اسلامي در علوم انسانی دانشگاه‌های ما جا نیفتاده است. نه فقط در علوم انساني که در بخش های دیگر نيز این گسست‌ها قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه بین صنعت و بازار هم این گسست مشاهده می شود، بین دانشگاه و صنعت ارتباطی وجود ندارد که برای حل آن، باید برای ساختار مجلس فکر جدید و جدي کرد.

دبیر کل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که "اگر شما رییس مجلس شوید چه کار می‌کنید"، گفت: بنده با کمال ادب و احترامی که برای ساختار فعلی قائل هستم، بر روي تمام این موارد که مطرح کردم، علامت سوال می‌گذارم.  البته همه را روز اول به هم نمی‌ریزم، افراد متخصص را پیدا می‌کنم تا تحقیق کرده و حسن‌ها و عیب‌ها را مشخص و بعد راهکار ارائه كنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این ساختار وحی منزل که نیست، بلكه تدبیری است که دوستان 30 سال پیش ايجاد كرده یا در طی 30 سال داشته‌اند و قطعاً قابل تغییر است.

به گفته‌ي آقاتهرانی، ما باید در ابتدا اصول مجلس را روشن کنیم، که فکر می‌کنم یکی از اين اصول، نظارت و دیگري قانون‌گذاری مجلس است.

وی با بیان اینکه "ما به هیچ وجه نظارت نداریم، اگر هم هست، فوق العاده کم است"، افزود: باید یک برآورد زنده و جدیدی از مجلس کرد، اگر اینها درست بررسی شود، این شکل مجلس قابل عوض شدن است.

دبیر کل جبهه پایداری اظهار داشت: ممکن است این جمعیت مجلس تقسیم شود، این‏طور نباشد که همه صبح ساعت 8 بیایيم، بعد از ظهر هم از ساعت 2 به کميسیون‌ها برویم تا ساعت 5:30 بعدازظهر و بعد کمیته ها شروع شود. با اين شرايط، يك نماینده چه زماني توان دارد که به کارهای دیگر بپردازد و فكر كند و ايده داشته باشد.

آقاتهرانی همچنین تاکید کرد: ما برای لحظه به لحظه حضور در مجلس مسئول هستیم.

دبیر کل جبهه پایداری در مورد برداشت خود از تعامل مجلس با دولت هم با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: برخی دوستان همواره دوست دارند نقد کنند اما اگر خودشان آن طرف میز باشند و كسي آن‌ها را نقد كند، ناراحت مي‌شوند، اما اين روحيه خوب نیست و نقد نيز باید سازنده و مفید باشد.

وی ادامه داد: در مشهد زمان عزاداری برخی از آدم‏های قوی زیر علامت می‌رفتند، وقتی علامت را زمین می‌گذاشت، دور او را می‌گرفتند، یکی به او آب می‌داد، دیگری باد می‌زد و عرقش را خشک می‌کرد، حالا دولت که این‏طور دارد می‌دود و کار مي‌كند، بر فرض یک اشتباهی هم کرد، همین که علم را زمين می‌گذارد، به جای اینکه تشکر کنیم، طوری برخورد می‌کنیم که از جانش سیر شود و بگوید به من چه؟ این رويكردها تعاملي نیست.

آقاتهرانی تصریح کرد: من معتقدم که باید نقد و سوال کنیم، تذکر بدهیم اما بعضی از این‌ها را می‏شود خیلی بهتر از این انجام داد که دولت هم عمل کند، نه اینکه در روی ما بایستد و كاري كنيم كه سر لج بيفتد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که "چرا برخی از کميسیون‏های مجلس خیلی طرف‌دار دارد و برخی خالی می‌ماند و به زور پر می‌شود"، گفت: در مجلس یک حرفی می‏زنند که خدا کند این‌گونه نباشد که بعضی به‌خاطر امور مادی، سفرهای خارجی و این حرف‌ها کميسیون‌ها را انتخاب می‌کنند كه این خیلی بد است.

آقاتهرانی ادامه داد: فرد باید ببیند که چه ظرفيت‌هايي دارد و چه کاری می‌تواند بكند و کدام کميسیون به او نیاز دارد، همان‌جا برود و کار کند، اگر چه هیچ منافع مادی هم نداشته باشد. در صحیفه سجادیه هست كه امام سجاد علیه السلام به خداوند عرضه مي‌دارند که خدايا توفیق بده که من آن کاری را بكنم که تو بیشتر می‌پسندی.

وی در پاسخ به این سوال که "مجلس نهم از لحاظ رویکردی باید دنبال چه باشد"، با بیان اینکه "خدمت رسانی به مردم فقط خدمت مادی است، بلکه بايد خدمات معنوی و فرهنگی نيز واقعا تحقق پیدا کند"، گفت: مردم خيلي بيشتر از سطح فعلي خدمت‌رساني شایسته‏ي دريافت خدمات هستند، مردم از ما چیزی نمی‏خواهند، جز اینکه می‏خواهند کار خود را خوب انجام دهیم.

آقاتهرانی، در توضيح رویکرد دیگري که به نظر وي باید دنبال شود، به بهبود ساختار مجلس اشاره کرد و افزود: مرکز پژوهش‌ها باید بسیار بیشتر از این فعال شود، حالا که ما از نخبه غنی هستیم، باید اين افراد و توانايي‌هاي‌شان را شناسايي، استخراج و از آن‌ها استفاده کنیم که از دست نرود. نبايد به تقلید از دیگران اکتفا کنیم، چرا که خودمان استعدادها و توانايي‌هاي خيلي بهتری داریم.

وی درباره اولویت سوم هم گفت: شناخت مردم از نمایندگان اهمیت بسیاری دارد، مردم از کجا باید بفهمند که بین دو نماینده کدام بهتر عمل کردند، چرا ما نباید کارنامه داشته باشیم که مردم آن را ببینند و تصمیم گیری کنند و دانسته رأی بدهند.

دبیر کل جبهه پایداری با تاکید بر اینکه نظارت مجلس بر مجلس بسیار مهم است، گفت: نه تنها مردم هیچ نظارتی بر کار ما ندارند، خود نمایندگان هم بر خود نظارت ندارند، همه جا یک میزانی برای ارزیابی و سنجش وجود دارد، اما مجلس چنین میزانی ندارد.

وی اظهار داشت: اگر کسی خواست بین مثلاً کميسیون آموزش و کميسیون فرهنگی مقایسه کند، چگونه می‌تواند به آنها نمره بدهد، راه مشخصي وجود ندارد، چرا كه نه تنها مردم، بلکه روسای کميسیون‌ها نيز ساز و كاري براي مقايسه و ارزش‌يابي ندارند.

دبیر کل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که "مهم‌ترین پاس‌داشت آرای زیاد و مشاركت بالاي مردم در انتخابات مجلس نهم به كاري است"، گفت: مردم به خاطر آقا آمده بودند نه به‌خاطر امثال ما و ما نباید اين خط را گم کنیم و خودمان را گول بزنیم، پس باید ببینم توقع آقا از ما چیست، ایشان مجلسی بهتر از این از ما می‌خواهد.

وی در پاسخ به سوال ديگري، "پيام حضور پر شور مردم در انتخابات براي علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی در سراسر جهان را بسیار امیدوار کننده دانست" و گفت: آنها وقتی كه می‌بینند که مردم ما این‌چنین پای نظام و رهبرشان ايستاده‌اند، بسیار خوشحال شده و واقعا محكم‌تر می‌شوند.

آقاتهرانی با بیان اینکه "اگر ما کمی سست شویم، تاثیر منفي عجیبی بر آنها می‌گذارد"، افزود: بخشی از این بیداری اسلامی زاییده وحدت ملی- دینی و ایستادگی ما است و برای همین هم الگوی آنها شده‌ایم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گفت‏وگوی صریح و خواندني, دبیر کل جبهه پایداری, اصلاح‎ساختار مجلس, آقا تهرانی و حیدری, ,