تأثير نحوه تعامل مجلس و دولت در نتايج انتخابات مجلس نهم
 

 

انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران كه پيش از انتخابات مجلس نهم بر اساس نظرسنجي‌هايي كه انجام داده و نتايج آن را تحليل كرده بود، از پيروزي گفتماني جبهه پايداري خبر داد و توضيح داد كه چرا اين پيروزي گفتماني رقم خواهد خورد، در گزارش جامعه شناختي جديدي كه از انتخابات مجلس نهم ارائه داد، نشان داده كه مردم علاقه‌اي به چالش دولت و مجلس ندارند و چالش‌سازان را در مجلس منزوي كرده‌اند.

به گزارش رجانيوز، در اين تحليل آمده است: «انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ابعاد متفاوتی چون اعتماد کامل مردم به نظام و وجود سرمایه اجتماعی بالا بین رهبری و مردم و... قابل بررسی است. اما یکی از این ابعاد که بیشتر مغفول مانده است، نگرش مردم به دولت و تاثیر آن در نحوه انتخاب نمایندگان مجلس است که در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد.»

شعار و عملکرد اصلی دولت در طول عمر شش ساله خود، تکیه بر گفتمان عدالت، توجه به مردم، ساده زیستی، پاک دستی و مبارزه با اشرافیت بوده است. این رویکرد از آنجا که مطالبه حقیقی مردم تلقی می شود، تاثیر زیادی در رویکرد مردم به دولت داشته به‌طوری که دولت را از پشتوانه مردمی بالایی برخوردار کرده است و توقعات مردمی را از کارآمدی نهادها و قوای اصلی کشور افزایش داده است، به‌طوری که انتظارات اجتماعی بر اساس همکاری قوای مهم کشور با دولت شکل گرفته است.

مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین این نهادهاست که پس از آنکه رویکرد چالش برانگیزی را نسبت به دولت انتخاب کرد و نتوانست کارآمدی مطلوبی از خود به جای بگذارد، با تصمیم مردم به تغییر مواجه شد و در انتخابات نهمین دوره مجلس که در 12 اسفند برگزار شد، تقریبا 70 درصد نمایندگان دور هشتم نتوانستند به مجلس راه یابند.

در بخش‌هايي از اين گزارش تحليلي آمده است:

مطالعات جامعه شناختی جامعه ایران نشان می دهد سه مولفه مهم به‌عنوان اساسی ترین مولفه های هویت بخش جامعه ایرانی مطرح بوده است و جریان‌هاي مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به هر اندازه که توانسته اند خود را به این مولفه های هویتی نزدیک تر کنند، از عمق اجتماعی بیشتری برخوردار شده اند.

این سه مولفه اساسی عدالت، دین و استقلال است. در میان پدیده های اجتماعی اثرگذار بر جامعه ایرانی می توان ادعا کرد پدیده انقلاب اسلامی توانسته است با جمع حداکثری بین عدالت، دین و استقلال بیشترین عقبه مردمی را از آنِ خود كند.

دولت نهم نیز به علت گرایش به این سه مولفه بود که توانست مورد توجه توده های مردمی قرار گیرد. دولت توانست با سفرهای استانی و توجه به شهرهای کوچک و روستاها، صدای مردم را بشنود و مورد توجه قرار دهد و همچنین با به چالش کشیدن سلطه امریکا و رژیم صهیونیستی در مجامع بین المللی هویت استقلال ایرانی را برافروخته کند. همچنین این نکته بدیهی است که از عوامل اصلی پیروزی دولت، گرایش‌هاي دینی دولت و توجه به دین بود، به‌طوری که مراکز دینی مثل مساجد و هیئت‌هاي به‌عنوان مهم‌ترین ستادهای انتخاباتی دولت حضور فعال داشتند.

بدیهی است این عوامل هویتی هم علل گرایش مردم به دولت محسوب می شوند و هم از عوامل اصلی بقای گرایش‌هاي مردم به دولت محسوب می‌شوند. یعنی تا زمانی که عدالت و کار و تلاش، دغدغه اصلی دولت است، در مبارزه با امریکا در خط اصلی است و به دین مردم دغدغه نشان می دهد، صاحب گرایش‌هاي حداکثری در بین مردم است. دولت علاوه بر دارا بودن گفتمان صحیح توانسته است در عرصه کارآمدی نیز موفقیت های عظیمی را نصیب نظام جمهوری اسلامی كند. با این اوصاف آنچه جامعه از نهادها و دیگر قوای اصلی کشور انتظار داشته است، همراهی با گفتمان اصلی دولت یعنی عدالت است و رویکرد مردم به دیگر دستگاه‌ها با این عیار اصلی سنجیده می شود.

یکی از این نهادهای مهم مجلس شورای اسلامی است که اگر چه توانست در برخی عرصه ها مثل دفاع از استقلال (نمونه مسئله هسته ای) عملکرد مطلوبی داشته باشد اما از آنجا که در همراهی با گفتمان عدالت با دولت عملکرد قابل توجهی برای مردم نداشت، با تصمیم مردم در انتخابات نهم مجلس (12 اسفند) دچار تغییرات اساسی در حد تغییر 70 درصدی مجلس هشتم شد.

نارضایتی عمومی از عملکرد مجلس هشتم

مجلس هشتم در عرصه های مختلف سیاسی داخلی و اقتصادی و فرهنگی نتوانست کارنامه مورد قبولی برای افکار عمومی داشته باشد. ایجاد چالش های متعدد با دولت، عدم تصمیم به موقع در چالش های سیاسی به‌خصوص فتنه 88 و نداشتن عملکرد درخشان اقتصادی از مهم‌ترین علل این نارضایتی تصور می شود.

مجلس هشتم اگر چه در حوزه اقتصاد و سیاست دارای مواضع انتقادی نسبت به دولت بود اما خود نیز نتوانست حداقل در حوزه گفتمانی مورد قبول مردم واقع شود. اظهار مواضع دو پهلو و یا سکوت در فتنه 88 از سوی رئیس مجلس هشتم و برخی اطرافیان وی که در صدر مجلس بودند و همچنین تصویب برخی قوانین نظیر وقف دانشگاه آزاد، اهمال در تصویب طرح نظارت بر مجلس به‌رغم تاکید مقام معظم رهبری و تصویب حقوق مادام العمر که با گفتمان تثبیت شده جامعه در عدالت خواهی مغایر بود، از مصادیق مهم این ناکارآمدی هستند.

پیمایش های اجتماعی که در شش ماهه اخیر در خصوص رضایت سنجی از عملکرد مجلس هشتم در دو سطح عمومی و نخبگانی انجام شده است، موید این ادعاست. (جدول 1 و 2)

جدول 1:  رضایت عمومی از عملکرد مجلس هشتم ( نظرسنجی ملی / آبان 1390) 

گزاره های رضایت سنجی رضایت در حد مطلوب (درصد)
میزان توانایی مجلس هشتم در شناخت و حل مشکلات مردم 17
رای دوباره  پاسخگویان به نمایندگان مجلس هشتم 15
رضایت از رابطه نمایندگان دور هشتم با مردم 14

جدول 2:  رضایت نخبگانی از عملکرد مجلس هشتم ( نظرسنجی ملی / مهرماه 1390)

گزاره های رضایت سنجی رضایت در حد مطلوب (درصد)
ارزیابی از موفقیت مجلس هشتم 16
احتمال رای دوباره به نمایندگان مجلس هشتم 8

تحليل كاهش چشم‌گير آراي برخي كانديداها

در انتخابات مجلس نهم، چهره هایی که رویکرد ستیز و مخالفت با دولت را در مجلس پیگیری می کردند، با اقدام معنادار مردم مواجهه شدند. این افراد یا با کاهش آرای خود نسبت به دور هشتم مجلس توانستند به مجلس راه یابند و یا با کاهش چشم‌گیر آرای خود نتوانستند به دور دوم انتخابات راه یابند که در دور دوم نیز بر اساس رفتار مردم در دور اول انتخابات، ورودشان به مجلس بعید است و عده ای دیگر نیز با حذف مردم مواجه شدند. (جدول 3)

جدول 3: مقایسه کاهش مقبوليت نمایندگان چالش کننده با دولت در دور نهم مجلس نسبت به دور هشتم:

نام نماینده ميزان تغيير مقبوليت (درصد)
عباسپور تهرانی منفی 220
حمیدرضا کاتوزیان منفی 202
حسن غفوری فرد منفی136
اسدا... بادامچیان منفی 70
محمدرضا باهنر منفی 60
علی مطهری منفی 28
الیاس نادران منفی 21

 

در این میان چهره هایی از اصول‌گرایان که رویکرد حمایتی از دولت را پیگیری می کردند یا در نقدهای خود رویکرد منصفانه تری به دولت داشتند، توانستند با رأی خوبی وارد مجلس شوند. حتی برخی از این نمایندگان با افزایش آرای خود نسبت به دور هشتم مواجه شدند. (جدول4)

جدول 4: افزایش رای نمایندگان نسبت به دور هشتم مجلس در تهران:

نام افزایش رای (درصد)
مرندی 26
حدادعادل 25
آقاتهرانی 15

 

تفسیر آرای رئیس مجلس هشتم در قم

آقای لاریجانی به‌عنوان رئیسی که مجلسش بیشترین چالش را با دولت داشت، توانست با اخذ حدود نیمی از آرای مردم به مجلس راه یابد. در تحلیل این رفتار مردم باید گفت رأی آقای لاریجانی در قم به هیچ عنوان رأی به مخالفت با دولت تفسیر نمی شود، چرا که در نظرسنجی هایی که در شهر قم انجام شده است، بیشترین تمایل مردم به سمت کسانی است که یا طرف‌دار دولت بوده یا وارد فضای چالش با دولت نشده باشند.

در تحلیل جامعه شناختی این مساله باید گفت آقای لاریجانی به‌دلیل بهره مندی از برخی ظرفیت های شخصی (معروفیت) و حمایت برخی علما در قم توانست رأی خوبي را کسب کند. در این تحلیل باید آرای آقای بنایی از نزدیکان رئیس مجلس در شهر قم را در نظر داشت که وی به‌واسطه این نزدیکی در دور هشتم توانست از شهر قم همراه با آقای لاریجانی وارد مجلس شود اما در انتخابات اخیر (نهم مجلس) با عدم اقبال عمومی مواجه شد و نتوانست با کاندیدای مورد حمايت جبهه پایداری (آقای امیرآبادی) رقابت کند.

 

تفسیر آرای آقای علی مطهری در تهران

آقای علی مطهری که در مجلس هشتم همواره از جدی ترین چهرهای چالش کننده با دولت محسوب می شده است، پس از آنکه نتوانست در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان راه یابد، با ارائه لیستی جدید با عنوان «منتقدین دولت» وارد انتخابات شد. به‌رغم آنکه خیلی از گمانه زنی ها بر آن بود که با توجه به فضای سیاسی و فرهنگی شهر تهران لیستی که بتواند نماد «تقابل با دولت» باشد در صدر قرار خواهد گرفت اما این‌گونه نشد. از لیست منتقدین دولت تنها آقای مطهری توانست در مقایسه با دیگر نامزدهای لیست رای بیشتری کسب کند که آن هم در حدی نبود که بتواند در دور اول به مجلس راه یابد. رای تقریبا دو برابری آقای مطهری نسبت به دیگر اعضای لیست منتقدین دولت گویای این است که حتی در تهران هم اقبال به مخالفین دولت به‌طور جدی مطرح نیست و درصد زیادی از آرای آقای مطهری بر اساس ظرفیت های شخصی و نسبی وی اخذ شده است.

 

تفسیر آرای اصلاح طلبان

اصلاح طلبان که پس از چالش اساسی با نظام در سال 88، دچار ریزش جدی در میزان پایگاه مردمی خود شده بودند، به‌رغم آنکه برخی چهره های آنها توانستند در انتخابات شرکت کنند اما با گزینه حذف مردم مواجه شدند و تنها عده معدودی از اصلاح طلبان به مجلس راه یافتند. چهره هایی مثل آقای پزشکیان (نماینده مردم تبریز) اصلاح طلبانی هستند که به‌رغم تعلق به گفتمان اصلاحات، همواره رویکرد انقلابی خود را در حمایت از نظام و رهبری اعلام کرده اند و در ارتباط با دولت، نقدهای منطقی تری را طرح کرده و وارد فضای تقابل با دولت نشده اند. از همین رو وي توانست با کسب آرای بیشتر از دور قبل به مجلس راه یابد. در تهران نیز اگر چه آقای محجوب و خانم جلودارزاده توانستند به دور دوم راه یابند اما این رأی پیش از آنکه رأی به اصلاحات باشد، یک رأی صنفی تفسیر می شود که متعلق به خانه کارگر است و بر اساس دغدغه صنفی ارزش‌مند کارگران کسب شده است.

 

وضعيت جبهه متحد اصول‌گرایان در تهران

جبهه متحد اصول‌گرایان اگر چه از ظرفیت اجتماعی شخصیت ارزش‌مندی چون آقای مهدوی کنی بهره مند بود اما به‌واسطه حضور برخی افراد و جریان‌هايی که عملکرد سیاسی مناسبی در فتنه 88 نداشتند و در مواجهه با دولت رویکرد چالش برانگیز را بر تعامل و همکاری و نقد منصفانه ترجیح داده اند، نتوانست در بین بدنه مردمی اصول‌گریان مقبولیت حداکثری پیدا کند. به‌طوری که جبهه پایداری به‌عنوان نزدیک‌ترین جریان انتخاباتی به گفتمان عدالت توانست به‌عنوان رقیب جدی برای جبهه متحد اصول‌گرایان ظهور یابد.

تفاوت جدی که بین این دو جبهه اصول‌گرایی وجود داشت، اولاً تفاوت در مواضع نسبت به دولت بود و ثانیاً شاکله اصلی جبهه متحد اصول‌گرایان را نیروها و جریان‌هاي سیاسی تشکیل می دادند که نگاه سهم خواهانه به لیست انتخاباتی داشتند (جدول5). این نوع نگاه سهم خواهانه سیاسی در افکار عمومی جامعه مطلوبیت چندانی ندارد و قبلاً در انتخابات سال 84 تجربه شده بود.

جدول 5: سهمیه جریانات سیاسی در جبهه متحد اصول‌گرایان

نام گروه سهمیه هر گروه در تهران
جامعه روحانیت 5
اصول‌گرایان سنتی (موتلفه و جبهه پیروان امام و رهبری) 8
اصول‌گرایان تحولخواه (رهپویان،ایثارگران و توکلی) 10
حزب پیشرفت و عدالت (طیف قالیباف) 2
حامیان سابق دولت 5

 

در مقابل جبهه پایداری از نیروهای اجتماعی تشکیل شده بود که در انتخابات سال 84 و 88 جزو مهم‌ترین حامیان دولت محسوب می شدند و در حال حاضر نیز از حامیان گفتمانی جريان خدمت و عدالت محسوب می شوند. از سویی دیگر جهت گیری و تمایل اکثریت مردم به سمت نیروهای اجتماعی است و جامعه برآورد خوبی از نیروهای احزاب و جریان‌هاي سیاسی ندارد (جدول 6 و 7).

جدول6 : تخمین مردم از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر مشارکت مردمی در انتخابات (نظرسنجی ملی دی ماه 90)

گزاره میزان در حد مطلوب (درصد)
توصیه علما و مراجع و روحانیت 50
توصیه دانشگاهیان و نخبگان 52
توصیه نیروهای سیاسی و احزاب 27

 

جدول7 : ارزیابی منفی از میزان اعتماد به احزاب سیاسی در ایران در بین دو سطح عمومی و نخبه ای (نظرسنجی ملی آذر90)

گزاره سطح ملی (عمومی) سطح نخبگانی
احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران نمی‌توانند اعتماد مردم را جلب كنند 60 55

 

همچنین موجودیت جبهه متحد را کسانی تشکیل می‌دادند که به‌عنوان نمادی از مجلس هشتم در افکار عمومی مطرح بودند و از این رو این جبهه نتوانست مقبولیت حداکثری را کسب کند. اگر چه اکثریت نامزدهای هر دو جبهه (متحد و پایداری) به دور دوم راه یافتند اما پیش بینی های جامعه شناختی و تحلیل های اعضای جبهه متحد نیز بر این است که در دور دوم جبهه پایداری وضعیت بهتری خواهد داشت. بر این اساس نمایندگان جبهه پایداری در شهر تهران غلبه خواهد داشت و این مساله در جهت گیری های مجلس آینده بی تاثیر نخواهد بود. از این رو انتظار می رود با توجه به اهمیت تاثیرگذاری نمایندگان تهران در مجلس، مجلس نهم رویکرد تعاملی بهتری را با دولت اتخاذ خواهد کرد.

الگوی مطلوب همکاری مجلس و دولت

در نظام مردم سالاری دینی، الگوی مطلوب در ارتباط بین قوای سه گانه، همکاری و تعامل است. در این میان از آنجا که از  مجلس و دولت ارتباط ساختاری و منسجم تری انتظار می رود، باید بیشترین همکاری و تعامل را نسبت به هم داشته باشند. این ارتباط باید بر اساس واقعیات و سنگینی وزنه قوه مهم تر چیده شود. در واقع دولت به‌عنوان مهم‌ترین نیروی اجرایی کشور در وسط معرکه است و هر تهدید و فشاری که متوجه کلیت نظام شود، در درجه اول به دولت انتقال می یابد. از این رو مجلس باید در وضع قوانین مراعات دولت را بكند. گذشته از این، تصویب قوانین بدون در نظر گرفتن توانایی دولت نوعی اتلاف وقت و انحراف برای مجلس محسوب می شود. می توان ادعا کرد آنچه از یک مجلس مطلوب انتظار می رود، «قانون خوب و نظارت خوب» است. یعنی مجلس هم در بعد قانون‌گذاری و هم در بعد نظارت قوی وارد صحنه شود. البته از مولفه های قانون خوب، امکان اجرایی شدن توسط دولت است.

چنانچه مجلس در این دو سطح به‌طور قوی وارد شود و دولت نیز بتواند به‌عنوان نیرویی که شأنیت اجرایی دارد، بر اساس همکاری و تعامل قوا، مجری خوبی بوده و پاسخ‌گوی مجلس باشد، در این‌صورت الگوی مطلوب مردمسالاری دینی در ارتباط مجلس و دولت شکل گرفته است. در این صورت، دلیلی بر چالش برانگیز شدن رابطه بین قوا باقی نمی ماند. مجلس با توجه به توانایی های دولت قانون وضع می کند و در اعمال نظارت ها بنا را بر مماشات و مدارا و روح همکاری می گذارد. دولت نیز با در نظرگرفتن مدارا و مراعات مجلس، قوانین را از آن خود می داند و خود را ملزم به رعایت آن و پاسخ‌گویی می بیند. در غیر این‌صورت، علاوه بر آنکه چالش های سیاسی بین دو قوه روی می دهد، جامعه نیز عکس العمل متناسب با خود را در موقع لازم بروز می دهد. این انتظار همکاری و تعامل متوجه دولت نیز هست. یعنی اگر دولت نتواند همراه با واقعیات و ارزش‌های اجتماعی و سیاسی با مردم و حاکمیت تعامل مناسبی داشته باشد، خود زمینه ساز چالش هایی می‌شود که به ضرر دولت تمام خواهد شد. (جدول 8)

جدول 8: الگوهای متفاوت تعامل مجلس و دولت 

مجلس مجلس دولت      
قانون گذاری نظارت اجرا نتيجه مثال عيني عكس العمل جامعه
قوي قوي قوي کارآمدی حاکمیت و حل مشکلات اساسی مردم الگوی مطلوب مردم سالاری دینی -
قوي قوي ضعيف چالش با دولت به نفع کشور رابطه مجلس اول و دولت بنی صدر نارضایتی از دولت و همراهی با تصمیمات مجلس
ضعيف

قوی

(جبران ضعف با اهرم نظارت حداکثری)

قوي چالش با دولت به ضرر کشور رابطه مجلس هشتم و دولت احمدی نژاد نارضایتی از مجلس و تصمیم به تغییر آن و همراه کردن مجلس با دولت (نمونه انتخابات 12 اسفند)
ضعيف ضعيف ضعيف ناکارآمدی در پرداختن به مسائل اساسی کشور رابطه دوره اصلاحات- مجلس ششم و دولت هشتم (خاتمی) خستگی اجتماعی از گفتمان مسلط و تغییر رویکرد در انتخاب دولت و مجلس

 

در ارتباط تاریخ سه دهه پس از انقلاب اسلامی الگوهای متفاوتی بین مجلس و دولت شکل گرفته است که قابل بررسی است. در اوایل انقلاب، مجلس اول به لحاظ بافت ساختاری از نیروهای خوب و قوی تشکیل شده بود که مایه قوت مجلس بودند. از طرف دیگر فاصله گرفتن دولت وقت (بنی صدر) از انقلاب و مردم چالش های جدی را بین دولت و مجلس رقم زده بود که در نهایت این چالش ها به نفع نظام و مردم تمام شد.

در برهه ای دیگر در دوره حاکمیت اصلاح طلبان دولت و مجلس در اختیار نیروهای سیاسی بود که علاوه بر آنکه با گفتمان اصلی انقلاب و توقعات مردم فاصله زیادی داشتند در عرصه کارآمدی نیز کارنامه موفقی نداشتند. یعنی مجلس و دولت توأمان دچار ضعف در عملکرد بودند و  نهایتاً تصمیم اجتماعی بر تغییر گفتمان اصلاحات شکل گرفت.

نوع تجربه شده ای از رابطه دولت و مجلس نیز مربوط به دولت آقای احمدی نژاد و مجلس هشتم است. این دولت با محوریت گفتمان عدالت و رویکرد به ارزش‌های انقلاب با پشتوانه مردمی بالا شکل گرفت و سطح بالایی از کارآمدی را از خود نشان داد. در مقابل، مجلس هشتم با ساختار ضعیف و بهره مندی از برخی چهره های طرفدار چالش با دولت علاوه بر آنکه در بعد قانون گذاری عملکرد ضعیفی داشت، می خواست «چالش با دولت» را با اهرم فشار «نظارت حداکثری» عملی کند. نتیجه منطقی رویکرد «قانون گذاری ضعیف» و «نظارت حداکثری» چیزی جز چالش بین مجلس و دولت نبود. در آن طرف نیز دولتی وجود داشت که نقطه قوتش کار و تلاش بود و انتظار می رفت مجلس با توجه به روحیه و نشاط بالای دولت در خدمت رسانی، همکاری مناسبی با دولت داشته باشد. نتیجه این چالش های سیاسی خستگی بدنه مردمی از مسببان چالش بود که در مجلس هشتم حضور داشتند و در نهایت با تصمیم مردم در 12 اسفند مبنی بر حذف چالش کنندگان با دولت مواجه شدند. یکی از جدیدترین چالش هایی که مجلس هشتم در اواخر عمر خود به آن پرداخته است، مساله سئوال از رئیس جمهور است که اگر در فضایی منطقی و غیرسیاسی شکل می گرفت، برابر با حق مجلس در سئوال از رئیس جمهور و تکلیف رئیس جمهور به پاسخ‌گویی بود. اما طرح سئوال همراه با اغراض سیاسی موجب شده است که حتی جمعی از نمایندگان سئوال کننده از رئیس جمهور نیز در شرایط فعلی آن را نامطلوب بدانند. این نکته قابل توجه است که اکثریت نمایندگان سئوال کننده از رئیس جمهور در انتخابات اخیر مجلس یا رأی نیاورده یا به دور دوم راه یافته اند.

کارنامه سپری شده ارتباط مجلس هشتم با دولت این پیام را با خود به همراه دارد که چنانچه مجلس بخواهد ضعف خود را در قانون گذاری با اهرم نظارت حداکثری جبران كند، علاوه بر ایجاد چالش در صحنه سیاسی کشور، چهره ای کاریکاتوری از مجلس ارائه می دهد که تنها به بعد نظارتی مجلس توجه شده است و از شأن مجلس در «قانون‌گذاری خوب» چشم پوشی شده است. ذکر این نکته لازم است که یکی از مهم‌ترین مولفه های قانون‌گذاری خوب در نظرگرفتن شرایط و واقعیت های دولت است، چرا که دولت مجری قانون است و در صحنه اجرا باید توان اجرای قانون را داشته باشد. اگر ریل گذاری مجلس در حوزه قانون گذاری ریل گذاری مناسبی نباشد، طبیعتاً هر آسیب و آفتی که متوجه دولت شود -حتی قانون گریزی- در درجه اول مجلس مقصر شناخته می شود. چنین مجلسی دولت قوی و بانشاطی مثل دولت فعلی را خسته و کلافه می کند.

از این رو امید می رود با توجه به تصمیم مردم بر تغییر مجلس هشتم و ایجاد مجلس جدید نهم، شاهد سطح مطلوبی از همکاری و تعامل مجلس و دولت و تحقق الگوی مطلوب در مردم سالاری دینی باشیم. ان شاء الله

مطلب مرتبط:

نتايج مهم يك نظرسنجي از ميزان مشاركت و جريان پيروز انتخابات


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تأثير تعامل مجلس و دولت, نتايج انتخابات مجلس نهم, ,