معرفی کتاب دغدغه‌های فرهنگی در آستانه تولد یک‌سالگی
این دغدغه‌ها خواندن دارد
 

 

این جمله را بخوانید: کتاب «دغدغه های فرهنگی» متن و شرح یکی از بیانات مقام معظم رهبری درباره فرهنگ و هنر و نسبت آن با انقلاب اسلامی است.

شاید کتاب‌های زیادی باشد که بتوان آنها را با همین یک جمله بالا معرفی کرد. اما اگر حوصله خواندن ادامه این متن را داشته باشید، حتماً به تفاوت‌ها و برجستگی های این کتاب با سایر کتاب‌ها پی خواهید برد.

کم نیستند کتاب‌هایی که یا با جمع آوری موضوعی صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، تماماً از بیانات ایشان تشکیل شده اند و یا اینکه شخصی با انتخاب بخشی از بیانات رهبر انقلاب، آنها را شرح داده است. اما تفاوت این کتاب با کتاب‌هایی که شرح مختصرشان در بالا رفت، این است که این کتاب اگرچه شرحی است بر یکی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اما خود آن شرح هم توسط ایشان انجام شده است. اما چگونه؟

ماجرا از این قرار است که تهیه کنندگان کتاب «دغدغه‌های فرهنگی» یکی از سخنان رهبر انقلاب را محور کتاب قرار داده اند و آن را در چند بخش دسته بندی کرده‌اند. بعد هم به فراخور مطلب، گزیده‌ای از سخنان ایشان در سال‌های مختلف را که به موضوع ربط داشته و البته می توانسته توضیح بیشتری بر فرمایش ایشان باشد، در جای جای کتاب جای داده اند. به این روش که شرح یک مطلب در لابلای آن می‌آید «شرح مزجی» می‌گویند: «مَزجی به معنای ترکیب و آمیختگی است و وقتی متن با شرح متن، به گونه‌ای در هم بیامیزند که متنی جدید به وجود بیاید، به اینگونه شرح، مزجی می‌گویند.»

اما مطلب محوری کتاب کدام است؟ رهبر معظم انقلاب در سال 1373 دیداری داشته اند با اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی که بیانات ایشان در آن دیدار، موضوع و متن محوری کتاب «دغدغه های فرهنگی» است. علت انتخاب سخنان ایشان در آن دیدار به عنوان متن محوری کتاب به گفته تهیه کنندگان کتاب بدین شرح است: «این متن از نظر حجم محتوا، جمع مخاطب بیانات و همین‌طور ابعاد مطلب، منحصر به‌فرد بود.» دلیلی که انصافا پس از مطالعه کتاب، مقبول واقع‌ می‌شود و برای این انتخاب خوب، این دوستان را شایسته قدردانی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مذکور ابتدا دغدغه خود در مورد جایگاه فرهنگ و هنر انقلاب را طرح کرده و در ادامه با بررسی منشأ انقلاب اسلامی، به بیان مباحثی در مورد فرهنگ و هنر ایران و انقلاب پرداخته اند. معرفی و توضیح در مورد جریان روشن‌فکری بیمار، جریان روشن‌فکری و انقلاب، تهدیدهای درونی، تهدیدها و تهاجم‌های بیرونی، تهدیدها و تهاجم‌های بیرونی و در نهایت استنتاج، مهم‌ترین مطالبی است که ایشان در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر انقلاب بیان کرده‌اند.

دست اندرکاران تدوین کتاب دغدغه های فرهنگی نیز این دسته بندی را به‌عنوان سرفصل‌های کتاب برگزیده و برای شرح آنها از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در سال‌های مختلف استفاده کرده اند. این‌چنین است که شما با خواندن این کتاب بیاناتی از حضرت آقا که در سال 58 بیان شده را در کنار فرمایشات ایشان در سال 63، 79 و... مشاهده می کنید که ویژگی همه آنها این است که توانسته اند شرح، توضیح و تفصیلی باشند بر سخن محوری ایشان در سال 73.

تلاش قابل تقدیر تدوین کنندگان کتاب برای دسترسی به سخنان رهبر انقلاب در سال‌های متمادی -حتی قبل از انقلاب- موجب شده است که این کتاب در موضوعات بیان شده از جامعیتی کم نظیر برخوردار باشد و از طرفی دقت آنها در کنار هم قرار دادن سخنان موجب شده تا شما با متنی روان و خوش‌خوان همراه باشید که اگر اشارات تهیه کنندگان کتاب نبود، احتمالا متوجه تفاوت زمانی گاهی 30 ساله آنها نمی شدید!

البته نکته ای که این کتاب را از سایر کتاب‌های موضوعی مجموعه بیانات رهبر انقلاب متمایز می‌کند، این است که در «دغدغه های فرهنگی» تنها آن دسته از بیاناتی گنجانده شده است که می توانسته به عنوان شرحی بر سخن محوری باشد و صرفاً تشابه موضوعی مد نظر تدوین کنندگان نبوده است. این خصوصیت موجب شده تا مطلب تکراری یا بی‌ربط در کتاب مشاهده نشود.

علاوه بر همه اینها، کتاب دغدغه های فرهنگی ویژگی های دیگری هم دارد. نمایه هایی که در کنار متن و در هر صفحه و به فراخور مطلب درج شده است، رئوس مهم‌ترین مطالب مندرج در آن صفحه را بیان می کند که این مسئله دسترسی دوباره به قسمت مورد نیاز را آسان می‌کند.

ویژگی دیگر این کتاب که در بخش اعلام خودنمایی می‌کند، این است که حتی برای معرفی اشخاص، وقایع و... حتی المقدور از مطالبی استفاده شده است که منطبق بر دیدگاه مقام معظم رهبری باشد، بنابراین شما وقتی با نام یک شخص در بیانات ایشان مواجه می شوید که درباره او اطلاع چندانی ندارید، می توانید با مراجعه به بخش اعلام هم با شخص مذکور آشنا شوید و هم به صورت ضمنی با دیدگاه رهبر معظم انقلاب با او. از این نظر می توان بخش 70 صفحه ای اعلام این کتاب را به‌عنوان متنی مجزا و مفید مطالعه کرد و از ان سود برد.

فهرست تفصیلی نیز که در انتهای کتاب گنجانده شده است، بخشی است که این امکان را به شما می‌دهد که به آسانی به بخش مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در آخر بد نیست بدانید که این کتاب کاری است از مرکز صهبا که برای اولین بار در اردیبهشت سال 90 چاپ شد و این روزها دارد به تولد یک سالگی‌اش نزدیک می‌شود. شما می توانید چاپ دواردهم این کتاب 275 صفحه ای را با قیمت 4000 تومان تهیه کنید. برای خرید اینترنتی کتاب می‌توانید اینجا را کلیک کنید.


نظرات شما عزیزان:

اقا
ساعت18:40---26 فروردين 1391
برو جمع کن نوکر بی شخصیت
پاسخ:سلام علیکم. ببخشید حضرت آقا میشه بفرمائید شما با چه محک و میزان و یا پارامتری، خودتون را آقا و ما را نوکر بی شخصیت تشخیص دادید؟! بهرحال از اینکه زحمت کشیدید و نظرتون رو ارسال فرمودید متشکریم.موفق باشید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : کتاب دغدغه‌های فرهنگی, رهبر, ,