وقتی هاشمی رفسنجانی در مذمت تندروی سخن می‌گوید

 

«اگر ما مردم را صاحبان اصلي نظام و انقلاب و موفقيت‌ها را مرهون حضور وفادارانه آنان مي‌دانيم، نبايد اجازه دهيم عده‌اي تندرو نظام را از پشتوانه مردمي‌اش خالي و به جاي آنان تصميم بگيرند.» اينها بخشي از اظهارات اخير هاشمي رفسنجاني در ديدار با فعالان سياسي استان قزوين است.

به گزارش رجانيوز، هاشمي رفسنجانی كه بعد از فتنه 88 بيش از هميشه به بيان سخنان شعارگونه، كلي و تكراري مي پردازد اين بار نيز ترجيح داده در همين قالب، مخالفان خود را "تندرو" بنامد و تلويحا حاميان خود را "مردم" معرفي كند. 
اما مروري گذرا بر مشي سياسي هاشمي به خوبي نشان مي دهد وي همواره سعي نموده تا با ايجاد دوقطبي كاذب "اعتدال- تندرو" خود را ناجي مردم و به دور از افراد و جريان هاي افراطي نشان دهد اما در عمل، اتفاق ديگري افتاده و همواره ائتلاف نانوشته و البته آشكاري ميان وي و تندرو ترين جريان ها در هر دوره اي شكل گرفته است.
 
به عنوان نمونه بعد از نماز جمعه26 تير كه هاشمي اظهارات دوپهلو و دشمن پسند بسياري را بيان كرد، موج حمايت هاي تندروهاي ضد انقلاب از وي چنان اوج گرفت كه تنها يك روز بعد در 27 تير 88 محسن مخملباف عنصر معلوم الحال ضد انقلاب، در گفتگو با راديو فردا از مواضع "متعادل" هاشمي سخن گفت و با اشاره به خطبه های نمازجمعه هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:
 
«‏من اطلاع دقيق دارم كه خاندان آقاي هاشمي در يك ماه اخير بسيار مؤثر بوده و هر وقت آقاي هاشمي خواسته كمي متمايل به راست شود، با خشم فرزندان خود روبرو شده است و آن‌ها توانسته‌اند مواضع متعادل‌تري را به او تحميل كنند‏. نبايد نقش خاندان آقاي هاشمي را در اين ميان ناديده گرفت‏.‏ فائزه هاشمي طي 2 دهه گذشته‌ی هميشه مواضع روشني هم به نفع جنبش زنان و هم به نفع دموكراسي‌خواهي داشته است‏. ‏آقاي هاشمي فضا را به نفع جنبش مردم تغيير داد و به نظر من تمام اينها نشانه قدرت جنبش سبز مردم است و اين را بايد يك پيروزي ديگر براي جنبش محسوب كرد‏.» 
 
مخملباف تأكيد كرد‏: «صحبت‌هاي آقاي هاشمي خلاف انتظار من بود‏.‏ اگر چه براي جنبش سبز، حضور مردم مهم‌تر از صحبت هاي آقاي هاشمي قلمداد مي‌شد، اما وقتي او به نفع جنبش صحبت كرد و بر خلاف هميشه كه از منافع نظام و رهبري دفاع مي‌كرد، اين بار با زيركي برخي از خواست‌هاي جنبش را مطرح كرد‏.»
 
و در همين راستا 28 تير ماه، يك عنصر ضد انقلاب ديگر به نام حشمت طبرزدي در گفتگو با راديو فردا با حمايت از هاشمي گفت:
 
"من جزو منتقدان سرسخت آقاي رفسنجاني بودم و در نهايت به عنوان مخالف كليت جمهوري اسلامي درآمدم ولي اكنون شرايط خيلي تغيير كرده است. در شرايط فعلي آقاي رفسنجاني به يك اپوزيسيون دروني نظام تبديل شده و كسي كه اكنون صحبت مي كند ديگر همان رفسنجاني سابق نيست. آقاي رفسنجاني يكي از سخنان تاريخي خود را مطرح كرد. او با صراحت اعلام كرد كه رژيم با بحران رو به رو است و اعتماد مردم از حكومت سلب شده است. تريبون نماز جمعه علي الاصول بايد سنگر دفاع از حاكميت جمهوري اسلامي و سياست هاي رسمي نظام باشد اما آقاي رفسنجاني دقيقاً برخلاف اين عمل كرد و به نحوي از موضع مخالفان حرف زد. به نظر من آقاي رفسنجاني نه تنها بنا نداشت فضا را آرام كند بلكه صحبت هاي او تحريك كننده هم بود و عمد داشت به قضايا دامن بزند. حكومت اگر بخواهد مسالمت آميز و ديپلماتيك مسائل را حل كند بايد به جناح اصلاح طلب امتياز بدهد."
 
و 29 تير ماه نيز نوبت حمايت يكي ديگر از عناصر نشانه دار ضد انقلاب از مواضع "متعادل" هاشمي بود، شيرين عبادي در گفت وگو با دويچه وله در پاسخ به اين سوال كه «آيا انتقادهاي مستقيم و غير مستقيم آقاي هاشمي به حكومت را مي توان به معناي تفاهم با اپوزيسيون تعبير كرد» گفت: "هم بله و هم خير. آنچه آقاي رفسنجاني گفتند عين همان است كه اپوزيسيون مي گويد ولي اين تمام حرف اپوزيسيون نيست."
 
هم چنين هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود در ديدار با فعالان سياسي استان قزوين با بيان اينكه "حضرت علي(ع) مي‌گويد «اگر كسي آب و خاك داشته باشد و فقير بماند از خدا دور است » حال آنكه ما بر دريايي از نفت ، گاز و منابع آب و خاك و هوا و موقعيت بي نظير جغرافيايي، ثروت خدادادي قرار داريم" در حالي نسبت به شرايط اقتصادي و فقر در جامعه انتقاد كرده است كه هم چنان بسياري از صاحب نظران اقتصادي، دولت وي را زمينه ساز بزگرترين انحرافات اقتصادي در كشور و بروز فاصله بيش از حد ميان فقير  غني مي دانند؛ تا آنجا كه همچنان هشدارهاي تاريخي رهبر انقلاب در آن برهه در افكار عمومي زنده مانده است:
 
"عده ای، سازندگی را با مادی گرایی، اشتباه گرفته اند. سازندگی چیزی است، مادی گرایی چیز دیگری است. سازندگی یعنی کشور آباد شود، و طبقات محروم به نوایی برسند."
 
در مجموع به نظر مي رسد، تلاش براي بازگشت دوباره به عرصه سياسي كشور با توسل به برخي مشكلات روزمره جامعه، همه هدف آقاي هاشمي از سخنان كلي و شعارگونه اين روزهاست كه در مقايسه با گذشته بيشتر به گوش مي رسد، هر چند توده هاي ملت پيش از اين در 9 دي ماه 88 با مرزبندي جدي با تندروهاي برانداز و پشتوانه ها داخلي آنها بصيرت و بلوغ سياسي خود را به خوبي نشان داده اند.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : هاشمی رفسنجانی, مذمت تندروی, اظهارات دوپهلو, ,