تحلیلی بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت-2
توصيه‌هايي براي سال‌آخر/ضعف‌هاي‌داخلي را به تحريم‌ربط‌ ندهيد
 

 

بنا به روال هر ساله در اولین روز هفته دولت، رهبر انقلاب میزبان رئیس جمهور و هیات دولت است. روز پنج شنبه هفته گذشته نيز دکتر احمدی نژاد و هيئت دولت به دیدار رهبر انقلاب رفتند تا آخرین دیدار کاری دولت دهم با رهبری انجام شود. در این دیدار ابتدا رئیس جمهور و برخی از وزرا گزارش هایی از وضعیت حوزه کاری شان ارائه دادند و سپس حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی به نکات مدنظرشان پرداختند.

بخش مهمی از بیانات معظم له در این دیدار، بیان نقاط قوت دولت نهم و دهم بود که رجانيوز در گزارش قبلي به تببين آن پرداخت اما معظم له در بخش ديگري از سخنانشان به الويت هاي كاري آينده و محورهايي كه بايد طي يك سال باقی مانده مورد تقويت و اهتمام جدي تر دولت قرار بگيرد نیز اشاره كردند كه توجه و تامل در اين موارد مي تواند راهگشا باشد.
 
ايشان در بخش مهمي از سخنانشان اقتصاد مقاومتي را تنها راه ادامه روند پيشرفت كشور دانستند و تأكيد كردند: استفاده از همه ظرفيتهاي بخشهاي دولتي و غيردولتي، اهتمام جدي به حل مشكلات معيشتي مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادي، حمايت از توليد ملي و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتي است.
 
رهبر انقلاب تمركز در كارهاي قوه مجريه را بويژه در مسائل كلان و اساسي، ضروري خوانده و افزودند: تمركز در اينگونه مسائل در درجه اول به خود هيأت دولت برمي گردد و بايد همه اعضاي دولت خود را در تصميمات اتخاذ شده شريك و مسئول بدانند و با هماهنگي كامل حركت كنند. معظم له در تبيين مشكلات اقتصادي موجود افزودند: عمده اين مشكلات به مسائل معيشتي قشرهاي متوسط و ضعيف مربوط مي شود كه بايد براي برطرف كردن آنها،‌ جداً همت و برنامه ريزي كرد. بخشي از مسائل ناشي از تورم است البته ما كمبود كالا در كشور نداريم اما گراني و كاهش قدرت خريد مردم، بايد علاج شود كه در اين زمينه همه بخشهاي ستادي و عملياتي مسئولند.
 
رهبر انقلاب با اشاره به اينكه صاحبنظران داخل و خارج دولت، افزايش نقدينگي را يكي از ريشه هاي مشكلات فعلي مي دانند تأكيد كردند: بايد با همفكري و تكيه بر علم و تجربه، راهي براي كنترل نقدينگي بيابيد و نقدينگي افزايش يافته را به سمت مراكز توليد هدايت كنيد.
 
اين هشدارهاي اقتصادي توسط رهبر انقلاب خطاب به اعضاي هيئت دولت در حالي صورت مي گيرد كه طي ماه هاي اخير برخي مديريت هاي سليقه اي و عدم نظارت كافي بر بازار توسط دستگاه هاي مسئول، منجر به مشوش شدن فضاي اقتصادي كشور شد.
 
هم چنين در حالي كه بسياري از افرادي كه از اساس سنخيتي با آرمانها و مباني انقلاب ندارند طي ماه هاي اخير سعي مي كنند با ارتباط دادن موضوع تورم به تحريم هاي اعمال شده، راهكار مذاكره با شيطان بزرگ برای حل مشکلات اقتصادی را در فضاي جامعه مطرح سازند، به نظر مي رسد رفع برخي سو مديريت ها و تقویت راهکارهایی که ارتباطی با تحریم ها ندارد مي تواند تا حد بسیاری هم به قدرت خريد مردم كمك كند و هم منجر به رفع توهمات طيف داخلي شود که دائما پالس های مورد نظر جریان غربی را از داخل کشور مخابره می کنند.
 
به عنوان مثال، افزایش غیر طبیعی برخی کالاهای ضروری مانند کاغذ که حتی با احتساب تحریم های اعمال شده، باز هم قیمت فعلی آن بیش از آن چیزی است که باید باشد، نشان می دهد در بسیاری از زمینه ها، مشکل اصلی نه تحریم ها، بلکه نوع مدریت و نبود نظارت کافی از سوی دستگاه های مسئول است که رفع این آسیب، همت مضاعف دولت را می طلبد تا بسیاری از مشکلاتی که ریشه داخلی داشته و می توان با اتکا به تولید ملی، افزایش حجم سرمایه گذاری ها و ... آن ها را مدیریت کرد، به صورت بلاوجهی به تحریم ها ارتباط داده نشود.
 
رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان نيز مبارزه با مفاسد اقتصادي را باعث افزايش سرمايه گذاري، استقبال سرمايه داران سالم و رونق بيشتر اقتصادي دانستند و افزودند: بايد با چشماني تيزبين، ريزبين و دوربين مراقب فساد اقتصاد بود و با آن مبارزه كرد كه در اين زمينه همكاري متقابل دولت و دستگاه قضايي ضروري است.
 
اين محور از بيانات معظم له نيز به نظر مي رسد مي تواند هشداري درباره برخي اتفاقات رخ داده در سالهاي گذشته باشد؛ چرا كه اگر هشدارهاي ايشان بوي‍ژه پيام 8 ماده اي خطاب به مسئولان در سال 80 مبني بر برخورد با مفاسد اقتصادي شنيده مي شد، اخبار مربوط به اختلاس 2700 ميلياردي اخير هيچ گاه به گوش نمي رسيد.
 
رهبر انقلاب در ادامه خواستار يكي ديگر از وي‍ژگي هاي مثبت دولت شدند. ايشان، سال آخر فعاليت دولت دهم را از لحاظ شيرازه بندي كارها نيز مهم دانستند و به هيأت وزيران تأكيد كردند: شما به پركاري مشهور هستيد همين ويژگي را با جديت و تا لحظات آخر فرصت خدمت به مردم و كشور، حفظ كنيد.
 
ايشان با اشاره به ناكامي طرحها و ترفندهاي بيگانگان افزودند: هميشه به ياد داشته باشيد كه زورگويان جهاني دست از دشمني بر نمي دارند و در پي هر ناكامي به دنبال تصميمات و اقدامات جديد برمي آيند، بنابراين لازم است مسئولان نيز هميشه در فكر راهكارها و تدابير جديد مقابله باشند.
 
این محور از انذارهای رهبر انقلاب نیز نشان می دهد، شور و نشاط و حجم خدمات کم نظیر صورت گرفته از سوی دولت در اقصی نقاط کشور، نباید متوقف شده و به صورت مضاعف در فرصت باقی مانده ادامه یابد. الگوی سفرهای استانی که رویکرد جدیدی توسط دولت احمدی نژاد در عرصه خدمت رسانی و ارتباط با مردم بود اگرچه طی 7 سال گذشته 3 رقمی شد و به عدد خیره کننده 100 رسید اما توقف طولانی مدت این روند طی ماه های اخیر می تواند نگران کنند باشد و در این خصوص لازم است دولت به طور جدی تری عمل کند.
 
رهبر انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان باز هم با اشاره به موضوع فرهنگ، با توصيه به پرهيز از كارهاي سطحي و توجه به كارهاي عميق در زمينه هاي فرهنگي خاطرنشان كردند: مراقبت كامل كنيد كه فرهنگ مهاجم، فرهنگ عمومي را در معرض تأثيرگذاري و آسيب قرار ندهد. مساله ای كه پيش از اين نيز بارها در ديدار با اعضاي هيئت دولت مورد تاكيد وي‍ژه رهبري قرار گرفته بود اما در عمل فاصله دستگاه هاي فرهنگي كشور با منويات ايشان، بسيار زياد بود.
 
به عنوان مثال ايشان طي يكي ديگر از ديدارهاي سالهاي گذشته خود با اعضاي هيئت دولت از مظلوميت فرهنگ در دولت سخن رانده بودند اما برخی شاخصه هاي كلان فرهنگي در دولت نهم و دهم از جمله وضعيت سينماها، موسيقي، حجاب و ... حاكي از ضعف ملموس و نبود برنامه درست و اراده قوي براي حل بسياري از معضلات در اين زمينه است.
 
اما در نهايت، حفظ روحيه انقلابي در ديپلماسي كشور و تلاش براي بهره گيري منطقي و صحيح از حوادث منطقه نكته ديگر ايشان خطاب به مسئولان قوه مجريه بود. مساله كه يكي از نقاط قوت خيره كننده دولت نهم محسوب مي شد و به نظر مي رسد جهت حفظ آن طي يك سال باقي مانده در دولت دهم،‌ بايد از برخي مواضع و اقدامات غير ضروري پرهيز نمود و در مقابل با فعال سازي ظرفيت هاي مختلف مغفول مانده در وزارت خارجه، به اين مهم عمل كرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تحلیل بیانات رهبر, هیات دولت, توصيه‌های رهبر, سال ‌آخر, ,