1389/11/16 شنبه وزير اقتصاد در مراسم روز جهاني گمرك قانون جديد امور گمركي بستر مناسبي براي نوسازي گمرك است وزير اقتصاد گفت: قانون جديد امورگمركي بستر مناسبي براي نوسازي و بازسازي گمرك است.

دكتر سيدشمس‌الدين حسيني در مراسم بزرگداشت روز جهاني گمرك كه با حضور مديران و مسئولان گمركات سراسر كشور و جمعي از نمايندگان مجلس و رؤساي سازمان‌هاي مرتبط در هتل المپيك تهران برگزار شد، افزود: براي ايجاد تحول در گمرك حتماً بايد امكانات و تجهيزات مورد نياز آن تأمين شود تا بتوانيم به اهداف خود در زمينه تجارت خارجي دست يابيم.
وزير اقتصاد درخصوص نقش گمرك در توسعه اقتصاد كشور گفت: اگر نگوييم گمرك موتورمحركه تجارت خارجي است، مي‌توانيم آنرا به روغن موتور رشد تشبيه كنيم كه فعاليت آن در صادرات، واردات و ترانزيت متبلور مي‌شود.
وزير امور اقتصادي با ذكر آمارهاي تجارت خارجي كشور اعلام كرد: طي ده‌ماهه سالجاري حجم مراودات كالا از مرزهاي كشور بدون صادرات نفت و گاز به لحاظ وزني به 102 ميليون تن و از حيث ارزش به 105 ميليارد دلار رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 7/15 درصد و از نظر وزن حدود 5/26 درصد رشد نشان مي‌دهد.
وي افزود: صادرات كالاهاي غيرنفتي در ده ماهه امسال از لحاظ ارزش با 22 درصد رشد به 25 ميليارد و 600 ميليون دلار رسيده و در زمينه واردات نيز با 5/2 درصد كاهش در وزن و 27 درصد رشد در ارزش مواجه بوده‌ايم.
وزير اقتصاد ميزان كالاهاي وارد شده در طي ده ماهه سال جاري را 53 ميليارد دلار اعلام كرد.
دكتر حسيني با ابراز خرسندي از رشد ترانزيت كالاها از كشور در سالجاري گفت: براساس آمارهاي موجود در ده‌ماهه امسال حدود 5/8 ميليون تن كالا به ارزش 26 ميليارد دلار از ايران ترانزيت شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد رشد داشته است.
دكتر حسيني در ادامه به مقايسه پيشرفت‌هاي تجاري كشور در 5 ساله اخير (88 83) پرداخت و افزود: جمع كل مراودات شامل صادرات، واردات و ترانزيت در پايان سال 88 نسبت به سال 83 به لحاظ وزن 84 درصد و از حيث ارزش 100 درصد رشد داشته است و بالاترين افزايش مربوط به صادرات غيرنفتي بوده كه در اين 5 سال از رشدي معادل 209 درصد از نظر وزن و 283 درصد از لحاظ ارزش برخوردار بوده است. به عبارت ديگر صادرات در اين مدت از لحاظ وزن 2 برابر و از حيث ارزش 4 برابر افزايش يافته است.
 

دكتر حسيني روند درآمد گمركي در مدت مذكور را صعودي خواند و از تلاش و نقش مؤثر كاركنان گمرك در بهبود وضعيت تجارت خارجي كشور قدرداني و تشكر كرد.

وزير امور اقتصادي همچنين با اشاره به انتصاب رئيس‌كل گمرك ايران و اظهار خرسندي از تلاش‌هاي انجام شده در اين مدت، بر لزوم تسريع در اجراي طرح‌هايي همچون پنجره واحد تجاري، ارزش‌گذاري كالا، آسيكوداي جهاني و تحقق گمرك الكترونيكي تأكيد كرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : وزير اقتصاد در مراسم روز جهاني گمرك قانون جديد امور گمركي بستر مناسبي براي نوسازي گمرك است, ,