از سوي دكتر دژپسند، استاد دانشگاه در مراسم روز جهاني گمرك تشريح شد اهداف و ويژگي‌هاي بودجه‌ريزي عملياتي مهمترين هدف بودجه‌ريزي عملياتي، اصلاح مديريت بخش عمومي و افزايش اثربخشي مخارج اين بخش است.

دكتر دژپسند استاد دانشگاه با بيان مطلب فوق در دومين روز از مراسم روز جهاني گمرك گفت: ويژگي‌هاي اساسي نظام بودجه‌ريزي عملياتي عبارتند از: ارزيابي بيشتر عملكرد مديران، ارزيابي پاسخگويي مسئولان ارشد به مردم، ارزيابي پاسخگويي مديران واحدهاي اجرايي به مسئولان ارشد و دادن اخبار لازم به مديران در انتخاب نهاده‌ها.
دكتر دژپسند افزود: بودجه‌ريزي فرايند تخصيص منابع محدود به نيازهاي نامحدود است و توجه سازمان‌ها به بودجه‌بندي ناشي از سه عامل اساسي شامل نشان دادن مفهوم مالي برنامه‌ها، شناخت منابع مورد نياز براي اجراي برنامه‌ها، استفاده از معيارهاي مناسب و لازم براي ارزيابي، كنترل نتايج و دستاوردهاي حاصل از مصرف منابع در مقايسه با برنامه‌هاي از قبل پيش‌بيني شده است.
اين استاد دانشگاه با برشمردن روش‌هاي بودجه‌ريزي گفت: روند فعلي بودجه‌ريزي مبتني بر اعمال افزايش‌هاي اعتباري ناشي از اثرات تورم، تغيير در حجم عمليات و همچنين توسعه وظايف است كه ادامه اين روند توان برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت را محدود كرده و امر نظارت را به دليل عوامل فوق با مشكلات عديده مواجه مي‌سازد.
دكتر دژپسند با اشاره به عوامل مؤثر بر شيوه بودجه‌ريزي اظهار داشت: نوع محصول و سازمان، سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي عمومي، قوانين و مقررات، سازمان توسعه و تقاضا و نحوه تعامل آن از جمله اين عوامل است.
وي با تبيين تعريف بودجه‌ريزي عملياتي درخصوص بودجه‌ريزي مبني بر عملكرد گفت: براي بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد تعاريف متفاوتي وجود دارد و اين نوع بودجه‌ريزي بر نتايج به دست آمده تمركز دارد نه پول خرج شده.
اين استاد دانشگاه در زمينه اهداف بودجه‌ريزي به مواردي از جمله افزايش پاسخگويي در مديريت، افزايش كارايي و شفاف‌سازي اقدامات و فعاليت‌ها، تمركززدايي از بودجه، امكان ارزيابي و نظارت مؤثر بر عملكرد مديريت و ايجاد ارتباط بين بودجه اعتبارات و نتايج عملكرد برنامه اشاره كرد و گفت: بودجه‌ريزي عملياتي، عوامل صرفه‌جويي و اثربخشي را به ابعاد سنتي بودجه‌ريزي اضافه مي‌كند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دكتر دژپسند, استاد دانشگاه در مراسم روز جهاني گمرك تشريح شد اهداف و ويژگي‌هاي بودجه‌ريزي عملياتي مهمترين هدف بودجه‌ريزي عملياتي, اصلاح مديريت بخش عمومي و افزايش اثربخشي مخارج اين بخش است, ,