در مراسم اختتاميه همايش روز جهاني گمرك معمارنژاد: گمرك به بازسازي و نوسازي نياز دارد دكتر عباس معمارنژاد, رييس كل گمرك ايران در مراسم اختتاميه همايش روز جهاني گمرك گفت: گمرك نياز به بازسازي و نوسازي دارد و براي انجام اين كار بايد از فناوري‌هاي تازه و شيوه‌هاي جديد مديريت مانند مديريت ريسك استفاده كنيم.

وي افزود: بهره‌گيري از شيوه‌هاي جديد ازجمله فناوري‌هاي نوين امكان‌پذير نيست, مگر با بالا بردن سطح تخصص و توسعه آموزش و به همين دليل بحث آموزش و افزايش تخصص هميشه در سرلوحه كارهاي گمرك قرار خواهد داشت.
رييس كل گمرك ايران در همين ارتباط تأكيد كرد: هيچ كس حتي در بالاترين سطوح علمي از آموزش بي‌نياز نيست.
دكتر معمارنژاد با تأكيد بر ضرورت افزايش تعامل بين گمرك و سازمان‌‌هاي همكار اظهارداشت: اگر اين تعامل صورت گيرد كشور ما در شاخص خدمات پشتيباني تجاري 15 رتبه ترقي خواهد كرد و به رتبه 87 خواهد رسيد.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به نتايج يك مطالعه تطبيقي درخصوص 38 كشور عضو سازمان جهاني گمرك گفت: 82 درصد از اين كشورها بازنگري در قوانين قديمي را در دستور كار خود قرار داده‌اند و 71 درصد از آنها مديريت اطلاعات را مدنظر داشته‌اند.
براساس اين تحقيق 57 درصد كشورها, ساختار سازماني خود را اصلاح كرده و با حذف لايه‌هاي مديريتي به مشتريان خود نزديك‌تر شده‌اند. همچنين 61 درصد كشورها سياست‌هاي منابع انساني شامل اصلاح در سياست‌هاي استخدام, نقش خدمات آموزشي و سيستم‌هاي ارزيابي عملكرد را در دستور كار خود قرار داده‌اند.
وي افزود: 64 درصد كشور مدرنيزه كردن گمركات را شروع كرده‌اند و 86 درصد به استفاده از فناوري‌هاي مدرن نظير هوش مصنوعي, باركد, مصور كردن مستندات خود روي آورده‌اند.
طبق اين مطالعه 82 درصد از كشورها آموزش كاركنان براي مشاغل جديد با توجه به تحول در فناوري‌هاي نو را مدنظر قرار داده و 67 درصد از آنها براي افزايش كارآيي و اثربخشي فعاليت‌هاي خود مهندسي مجدد يا بازمهندسي فرآيندهاي كسب و كار را مورد توجه قرار داده‌اند.
دكتر معمارنژاد در توضيح نتايج اين تحقيق گفت: ما در مورد مديريت اطلاعات يك‌سري اطلاعات در اختيار داريم كه بايد آنها را به دانش تبديل كنيم و اين دانش را در مديريت به كار گيريم. يعني بايد بر اطلاعات موجود مديريت كنيم و در اين زمينه يكي از پروژه‌هايي كه اينجانب آن را تعريف كرده‌ام بحث ”داشبورد الكترونيكي“ است.
وي در مورد مدرنيزه كردن رويه‌هاي گمركي اظهارداشت: ما هم اين كار را شروع كرده‌ايم, اما آنچه كه در اين رابطه اهميت دارد ”مدرنيزاسيون هوشمند“ است نه صرفاً مدرنيزه كردن فيزيكي.
رييس كل گمرك ايران در مورد بحث ساختار سازماني و اصلاح اين بخش گفت: يكي از بحث‌هايي كه در دستور كار گمرك قرار دارد, اصلاح ساختار سازماني است و ما به اين سمت حركت مي‌كنيم كه ساختاري كاملاً كارآمد, پويا و چابك داشته باشيم.
معاون زير اقتصاد در ادامه با تأكيد بر ضرورت هم‌افزايي و همكاري درون سازماني در گمرك اظهارداشت: همه ما داراي يك هدف هستيم و آن هم تسهيل و توسعه تجارت است و بايد براي دستيابي به اين هدف همگرا عمل كنيم نه واگرا.
وي افزود: در گمرك, مانند همه سازمان‌هاي مشابه, بدون كار سيستمي و همكاري جمعي, امكان دستيابي به هدف و موفقيت ميسر نيست و هر كسي بگويد من به تنهايي مي‌توانم كارها را انجام دهم, اشتباه مي‌كند, خواه اين فرد رييس كل گمرك باشد, خواه در سطوح پايين‌تر.
دكتر معمارنژاد با تأكيد بر لزوم استفاده از روش‌ها و فناوري‌هاي نوين آموزشي, خواستار بازنگري مركز آموزش و تحقيقات گمرك ايران در طراحي دوره‌هاي آموزشي با هدف پاسخگويي به نيازهاي جديد شد و درخصوص بحث تغييرات گفت: اگر سخن از تغيير به ميان مي‌آيد, لزوما تغيير افراد نيست, بلكه تغيير طرز تفكر و نگرش است. البته اگر جايي لازم بود تغييري در سطح افراد صورت گيرد, اين كار انجام خواهد شد, ولي به هيچ وجه ابتدا به ساكن نيست و تعويض در آخرين مرحله تغيير قرار دارد.
وي افزود: در چارچوب همين بحث بايد به اهميت ”مديريت تغيير“ اشاره كنم كه اگر به خوبي انجام شود, اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي مورد نظر با موفقيت توأم خواهد بود و در حالت عكس نيز به شكست خواهد انجاميد. تجربه دنيا نشان مي‌دهد كه خيلي از پروژه‌هاي فناوري به دليل عدم ”مديريت صحيح تغيير“, ناكام مانده است.
دكتر معمارنژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه طبق دستور وزير اقتصاد, رييس كل گمرك به‌عنوان معاون وزير در همه كميسيون‌هاي مرتبط با بخش بازرگاني شركت خواهد داشت, گفت: ما بايد بتوانيم از پتانسيل گمرك به‌عنوان يكي از 7 محور طرح تحول اقتصادي استفاده كنيم و اين به آن معنا است كه مي‌توانيم ماهي يكبار از طريق جلسات طرح تحول اقتصادي در خدمت رييس جمهور محترم باشيم و مسائل و خواسته‌هايمان را مطرح كنيم. از اين‌رو بايد نقش‌آفريني ما كاملاً جهت‌گيري شده و هدفمند باشد.
معاون وزير اقتصاد با تأكيد بر اينكه كارها در گمرك بايد پروژه‌اي انجام شود, اظهارداشت: در اين صورت مديران مي‌توانند براي مراحل مختلف كار، درصد تعيين كرده و ميزان پيشرفت امور را مورد بررسي قرار دهند.
وي درخصوص گمرك الكترونيكي نيز گفت: به اعتقاد من براي تحقق اين امر ما ابتدا بايد وضع موجود را بشناسيم و براي رسيدن به وضعيت مطلوب نقشه راه داشته باشيم.
براساس اين گزارش در اين مراسم از دو تن از مديران بازنشسته گمرك، آقايان محمد پارسا و مهدي پروين با اهداي هدايايي تقدير به عمل آمد و در ادامه با حضور رييس كل گمرك ايران و معاونين وي, از مديران و كاركنان نمونه و همچنين صاحبان مقالات برتر و برندگان مسابقه عكس و فيلم برتر تجليل شد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دكتر عباس معمارنژاد, رييس كل گمرك ايران در مراسم اختتاميه همايش روز جهاني گمرك گفت: گمرك نياز به بازسازي و نوسازي دارد و براي انجام اين كار بايد از فناوري‌هاي تازه و شيوه‌هاي جديد مديريت مانند مديريت ريسك استفاده كنيم, ,