وقتي امريكاستيزي در امريكاي لاتين نهادينه مي شود
چاوز با "مادورو"ادامه پيدا مي‌كند/ شكست‌تاريخي اوباما در انتخابات ونزوئلا /کاندیدای غرب‌گرا:در انتخابات تقلب شده‌است
 

 

نیکولاس مادورو، کاندیدای ضد امپریالیست انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با کسب 51 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. مادورو پس از درگذشت چاوز کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا را بر عهده داشت .
در حال حاضر، طرفداران “نیکلاس مادورو” در محله‌های مختلف کاراکاس به جشن و شادی مشغولند. ستاد انتخاباتی نیکولاس مادورو از طرفدارانش خواسته است که مقابل کاخ ریاست جمهوری جمع شوند.”نیکولاس مادورو” پس از اعلام خبر پیروزی اش؛ از مقامات مسئول انتخاباتی ونزوئلا خواست تا اجازه دهند بررسی های لازم در مورد نتایج انتخابات انجام شود و به شکایات هواداران نامزد رقیب رسیدگی شود.
مادورو همچنین مردم ونزوئلا را به ارامش فراخواند. مادورو در ادامه سخنرانی خود در جمع هوادارانش افزود “ما خواهان خشونت نیستیم، ما خواهان صلح هستیم. من پیش تر نیز از کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا خواسته بودم تا به شکایات رسیدگی نماید.”در همین حال “انریکه کاپریلس” رقیب مادورو از وجود برخی اقدامات در جهت تغییر نتایج انتخابات روز گذشته این کشور خبر داد و افزود برخی ها در صدد تغییر اراده ملت ونزوئلا هستند.
رقیب انتخاباتی “نیکولاس مادورو” جانشین “هوگو چاوز” رییس جمهور فقید ونزوئلا که پیروزی خود در انتخابات جاری ریاست جمهوری آن کشور را دقایقی پیش اعلام کرد اظهار داشته که شکست در انتخابات را نمی پذیرد و معتقد است که مادورو بازنده انتخابات است.
هر چند اختلاف آرا ۲۳5 هزار رای ، میان مادورو و کاپرلیس سبب شده وی به نتایج انتخابات معترض باشد، اما سیستم رای گیری ونزوئلا یکی از سیستم‌های خودکار رای‌گیری در جهان است که امکان بروز تقلب را منتفی می کند. این سیستم مجهز به دستگاهی برای شناسایی اثر انگشت است تا از طریق آن هویت رای‌دهندگان مشخص شود. پس از آن صلاحیت رای‌دهنده توسط صفحه نمایشی دیگری احراز می‌شود. رای‌دهنده پس از تاییدصلاحیت در مرحله سوم نامزد مورد نظر خود را نه از طریق صندوق بلکه به‌وسیله صفحه خودکار دیگر انتخاب خواهد کرد. این سیستم رای‌گیری به‌طریقی طراحی شده است که از هرگونه امکان تقلب ممانعت خواهد کرد.
در حالی مردم ونزوئلا مادورو را به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب کردند که وی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، خود را پیرو سیاست های ضد امپریالیستی چاوز اعلام کرده بود. رقیب او انریکه کاپریلس با وعده های ایجاد تغییرات غربگرایانه اقتصادی و تجاری به مقابله مادورو آمد که البته در از مادورو شکست خورد.
این دومین شکست حزب مخالف جریان حاکم در دو سال گذشته می باشد. در انتخابات سال 2012 نیز چاوز توانسته بود با شکست رقیب غربگرای خود برای شش سال دیگر ریاست جمهوری ونزوئلا را بر عهده گیرد اما به دلیل تشدید بیماری سرطانی که نوع آن هرگز اعلام نشد، دو ماه پیش درگذشت.
با توجه به نقشی که مادورو در تعیین خط مشی های سیاست خارجی ونزوئلا داشته، به نظر می رسد روابط این کشور با ایران در زمان ریاست جمهوری وی نیز در بالاترین سطح خود ادامه پیدا کند.
این در حالی است که روابط گسترده ایران و ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه آمریکای لاتین حوزه نفوذ و تاثیرگذاری ایران را در این منطقه افزایش داده است. روابطی که ناراحتی آمریکا را در پی داشته است.
در همین راستا آذر ماه سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا، در آخرین اقدام خود برای کاهش نقش ایران در آمریکای لاتین، لایحه ” مقابله با ایران در نیمکره غربی” را تصویب کرد. براساس این قانون که توسط ” جف دانکان” نماینده جمهوری خواه تهیه شده بود مبلغ یک میلیون دلاردراختیار وزارت خارجه آمریکا قرار می گیرد تا گزارشی از راه های مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین مورد بر رسی قرار گیرد. داگان در پی تصویب این لایحه گفت : حضور ایران در مرزهای جنوبی آمریکا تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا تلقی می شود. این قانون برای اجرایی شدن به کاخ سفید ارسال می شود تا توسط اوباما رئیس جمهور آمریکا امضا شود. در این قانون تصریح شده است که آمریکا با همکاری متحدان و دوستان خود در منطقه سعی خواهد کرد تا مانع از تهدیدات ایران علیه منافع آمریکا شود.
هر چند آمریکا امیدوار بود با خلا به وجود آمده در نتیجه درگذشت چاوز که یک شخصیت کاریزماتیک در ونزوئلا به حساب می آمد، نظرها به سوی جناح غرب گرا متمایل شود با این حال مردم این کشور با رای به معاون چاوز نشان دادند خواهان ادامه "انقلاب ضد امپریالیستی بولیواری" هستند. موضوعی که کام آمریکایی ها را شیرین نخواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : چاوز, مادورو, امريكاستيزي, امريكاي لاتين, ,