درباره فرافکنی‌های ناامیدکننده آقای احمدی‌نژاد؛

از «نگذاشتند» و «کارشکنی کردند» تا روياي يارانه 250 هزار توماني/ فرافكني و عدم پذيرش مسئوليت اشتباه؛ نقطه ضعفي كه رئيس جمهور آينده نبايد داشته باشد

نزديك شدن به روزهاي پاياني دولت دهم اين انتظار را در ميان افكار عمومي به وجود آورده است تا دولتمردان، آنچنان كه رهبر معظم انقلاب اسلامي خط اصلي تبليغات را در اين روزها مشخص نمودند، ضمن بيان گزارشي از نقاط قوت و عملكرد مثبت خود، به بيان نقاط ضعف دولت نيز پرداخته و آنها را بپذيرند.
به گزارش رجانيوز، با اين وجود و در حالي كه انتظار مي‎رفت پس از بيانات صريح رهبر معظم انقلاب در مورد وجود نقاط مثبت و نقاط منفي در همه دولت‎ها از جمله دولت كنوني، دولتمردان به بيان نقاط قوت خود در ماه‎هاي پاياني اين دولت و البته پذيرش نقاط ضعف عملكرد خود بپردازند، سخنان هفته‎هاي اخير رئيس جمهور، حاكي از عدم پذيرش برخي نقاط ضعف دولت و تلاش براي متوجه كردن مسئوليت اين اشتباهات به ديگران و به نوعي فرافكني در اين زمينه است، رويكردي كه به نظر مي‎رسد خود يكي از نقاط ضعف جدي رئيس جمهور كنوني است كه لازم است در رئيس جمهور آينده شاهد آن نباشيم.
به نظر مي‎رسد اينكه اینکه "نگذاشتند دولت کار کند" و "هر جا کار به طور کامل دست دولت بوده، عالی انجام شده" به يك پاسخ ثابت در اين ماه‎ها و در واكنش به برخي انتقادات بجا از برخي اقدامات دولت تبديل شده است. رويكردي كه بر مبناي آن، رئيس جمهور و برخي دولتمردان،  حاضر به پذیرش نقش خود و دولت در برخی مشکلات نشده و صرفا پیشرفت‌ها و اقدامات مثبت را ذکر کرده است. طبق معمول، مشکلات نیز حاصل عدم هماهنگی سایر دستگاه‌ها با مجموعه دولت عنوان شده است.
 
به عنوان مثال، احمدی‌نژاد در یکی از سخنرانی‌های خود با اشاره به آنچه "طراحي‌ها و فشارهاي داخلي كه براي برهم زدن بازار ارز در كشور شكل گرفت" نامیده، گفت: "اين اقدامات در حالي بود كه هيچ تغييري در عرضه و تقاضاي ارز نبود و عده اي با خوشحالي از اوضاع به وجود آمده در بازار، بهره برداري اقتصادي و سياسي داشتند. همان كساني كه باعث بر هم زدن بازار ارز بودند با در اختيار داشتن تريبون به دولت فشار مي آوردند و حتي در اين مسير به ايجاد محدوديت ها و فشارهاي داخلي و خارجي كفايت نكرده و يك جنگ رواني بدتر از محدوديت اقتصادي را عليه ملت ايجاد كردند."
 
و یا در جایی دیگر، رئيس‌جمهور با بيان اينكه "ماجرايي كه عليه بانك مركزي در داخل درست شد كمتر از فشارهاي خارجي نبود؛ در حاليكه بانك مركزي تخلفي نداشت و قوانين را اجرا كرده بود"، گفت: "بسياري از مديران و فعالان اقتصادي به نام نظارت از سوي عده‌اي كه هيچ گونه تخصصي هم نداشتند تحت فشارهاي زياد قرار مي گرفتند و روزانه بايد پاسخگوي نهادها و مراكز گوناگون مي شدند. درست است كه بعضاً مشكلات و گراني در بخش هاي گوناگون به وجود آمده و نارضايتي هايي نيز وجود دارد اما بي‌ترديد اگر تلاش خدمت‌گزاران مردم در دولت نبود مطمئناً دو گروه داخلي و خارجي به اهداف خود در دشمني با ملت مي‌رسيدند."
 
این تنها اظهارات انيچنيني همراه با رويكردي فرافكنانه از سوي احمدي نژاد نبود، چنانكه رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به سمنان، در سخنانی عجیب با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: "هنوز اطمینان دارم که با یک حرکت آرام و آسان می‌شود ماهی 250 هزار تومان به مردم داد و این حق مردم است، متأسفانه عده‌ای در مسیر اجرای کامل این طرح بهانه‌ و مانع‌تراشی ایجاد کردند در حالی که هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین طرح اقتصادی کشور است."
 
این رفتار احمدی‌نژاد بیشتر از آنکه سبب شود تا افکار عمومی از مشکلات و ایرادات اقتصادی و سار عرصه‌ها منحرف شود، زمینه را برای نادیده گرفتن خدمات دولت فراهم می‌کند؛ چرا که وقتی رئیس دولت حاضر به پذیرش ایرادات و نقاط ضعف خود نیست و دائما در حال حواله دادن ایرادات به دیگر دستگاه‌های مسئول در کشور است، چگونه می‌توان به دیده مثبت به اقدامات سازنده و خدمات ازنده دولت نگاه کرد؟
 
این در حالی است که رهبر انقلاب به طور ویژه در سخنرانی آغاز سال خود در حرم رضوی(ع)، خواستار درنظر گرفتن توامان نقاط مثبت و منفی دولت فعلی شدند: "... رئیس‌جمهورِ هر دوره‌ای باید امتیازات كسبی و ممكن‌‌الحصول رئیس‌جمهور قبلی را داشته باشد، ضعفهای او را نداشته باشد. هر كسی بالاخره نقاط قوّتی دارد و نقاط ضعفی دارد. رؤسای جمهور ــ چه رئیس‌جمهور امروز، چه رئیس‌جمهور فردا ــ نقاط قوّتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همه‌ی ما همین جوریم؛ نقاط قوّتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهائی كه امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین كند؛ آن چیزهائی كه امروز نقاط ضعف شناخته میشود ــ كه ممكن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور كند."
 
از سوي ديگر رهبر معظم انقلاب، برخي اقدامات غلط را در پيش آ‌مدن شرايط كنوني اقتصادي علاوه بر فشار دشمن بي تاثير ندانستند و در اين باره فرمودند: «در زمینه‌ی اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشكلاتی ایجاد شد؛ به‌خصوص كه اشكالاتی هم در داخل وجود داشت. برخی از كوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها انجام گرفت كه به نقشه‌های دشمن كمك كرد، لیكن درمجموع، حركت مجموعه‌ی نظام و مجموعه‌ی مردم، یك حركت رو به جلو بوده است و ان‌شاءالله آثار و نتائج این ورزیدگی را در آینده خواهیم دید.»
 
این انتظار از رئیس‌جمهور وجود دارد در ماه‌های پایانی دولت دهم، ضمن ادامه دادن پروژه‌های ارزشمند خدمت‎رساني در کشور، نگاهی منصفانه به عملکرد خود و مجموعه دولت در هشت سال گذشته داشته باشد و ضمن ارائه یک گزارش به مردم در زمینه موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت، پذیرش نقاط ضعف و ایرادات و مشکلات به ویژه رد عرصه اقتصادی را نیز در دستورکار خود قرار دهد تا مردم باور کنند که محمود احمدی‌نژاد نیز از اوضاع و احوال آنان و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند، باخبر است. به نظر مي‎رسد فرافكني و شانه خالي كردن از پذيرش مسئوليت برخي از اشتباهات، نقطه ضعفي است كه در مواردي از جمله سخنان اخير رئيس جمهور مشاهده شد و لازم است در دولت‎هاي بعدي ، رئيس جمهور آينده از اين نقطه ضعف مبراي باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فرافکنی احمدی ‌نژاد, ,