سلسله نقاط قوت دولت فعلي كه بايد در دولت بعدي حفظ شود/ 2 عدالتخواهي
به خانواده ام گفتم آقاي احمدي نژاد راي هم نياورد اين خدمت را كرد كه نگذاشت شعار عدالت فراموش شود/ اميد مردم به شما به خاطر اين است كه پرچم عدالت را بلند كرده ايد

 

مهدي مقدسي: فرمايشات مهم رهبر معظم انقلاب در نخستين روز سال 92 در حرم رضوي عليه السلام حاوي نكات مهم متعددي بود كه در مطالب جداگانه اي به آنها پرداخته شده است، اما يكي از مهم ترين بخش از اظهارات ايشان، تاكيد بر حفظ نقاط قوت دولت فعلي و  دوري از نقاط ضعف آن،‌ براي دولت آينده بود.

 


به گزارش رجانيوز،‌ ايشان در اين باره فرمودند: "این را همه بدانند كه آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی كه وجود دارد."

دقت در اين بخش از فرمايشات رهبر انقلاب، فارغ از آنكه نشان مي دهد گفتمان عمومي دولت فعلي مورد تاييد ايشان بوده و انتخاب ملت در سالهاي 84 و 88 اقدامي ارزشمند و بجا بوده است، اين مساله را ضروري مي سازد كه با بازخواني موردي و عيني نقاط ضعف و قوت دولت هاي نهم و دهم،‌ اين نكات را بايد به عنوان معيارهاي اصلي انتخاب رييس جمهور بعدي قرار داد.

در همين راستا رجانيوز طي سلسله گزارشهايي با بازخواني نقاط قوت و ضعف دولت دكتر احمدي نژاد در بيانات رهبر معظم انقلاب، انتخاب كانديداي اصلح و تبيين گفتمان هاي ارائه شده از سوي كانديداهاي مختلف را بر عهده مخاطبان و نخبگان سياسي جامعه قرار مي دهد.

در بخش اول و دوم از اين سلسله گزارش ها، اولين نقطه قوت و ضعف دولت احمدي ن‍ژاد، يعني گفتمان انقلابي آن و بي توجهي به مقوله فرهنگ  مورد بازخواني قرار گرفت و در بخش سوم، دومين مجموعه از نقاط قوت دولت يعني طرح شعار عدالت از سوي رييس جمهور مورد بازخواني قرار مي گيرد:

 

 

به خانواده ام گفتم آقاي احمدي نژاد راي هم نياورد اين خدمت را كرد كه نگذاشت شعار عدالت فراموش شود

يكى از شعارهاى اين دولت، عدالت است. عدالت يقيناً محور انقلاب بود؛ در اين شكى نيست. هيچ دولتى هم از اول نيامده صريحاً بگويد من نمى‌خواهم طبق عدالت رفتار كنم؛ ليكن من بايد از آقاى احمدى‌نژاد تشكر كنم كه ايشان كار جديدى كردند؛ عدالت محورى را به عنوان يك شعار گذاشتند وسط؛ اين كار خيلى بزرگى بود. وقتى كه ايشان تبليغات انتخاباتى مى‌كردند، به افراد خانواده‌ى خودم مى‌گفتم اگر آقاى احمدى‌نژاد رأى هم نياورد، اين خدمت بزرگ را به انقلاب كرد كه شعار عدالت محورى را مطرح كرد؛ نگذاشت به فراموشى سپردنِ اين شعار بشود يك سنت.

اين شعار مطرح شد و ذهن‌ها را به خودش متوجه كرد. خوشبختانه مردم هم فهميدند، خواستند، دوست داشتند و رأى دادند. اين كار، كار مهمى است. بنابراين عدالت‌محور بودنِ اين دولت حرف بزرگى است؛ طرح اين شعار به عنوان محور حركت دولت، يك كار جديد است؛ خودش يك تحول است؛ به اين پايبند باشيد...

نبايد ارزش عدالت به عنوان يك ارزش درجه‌ى دو كم‌كم در مقابل ارزشهاى ديگر به فراموشى سپرده شود؛ در نظام ما اين خطر وجود داشته است. ارزش‌هاى ديگر هم خيلى مهم است؛ مثلاً ارزش پيشرفت و توسعه، ارزش سازندگى، ارزش آزادى و مردم‌سالارى. مطرح كردن ارزش عدالت مطلقاً به معناى نفى اينها نيست؛ اما وقتى ما اين ارزش‌ها را عمده مى‌كنيم و مسأله‌ى عدالت و نفى تبعيض و توجه به نيازهاى طبقات محروم در جامعه كمرنگ مى‌شود، خطر بزرگى است؛ اما با عدالت‌محور بودن يك دولت، اين خطر از بين مى‌رود يا ضعيف مى‌شود...

بعضى‌ها مى‌گويند عدالت يعنى توزيع فقر. نخير، كسانى‌كه بحث عدالت را مى‌كنند، به‌هيچ‌وجه منظورشان توزيع فقر نيست؛ بلكه توزيع عادلانه‌ى امكانات موجود است. آنهايى كه مى‌گويند عدالت توزيع فقر است، مغزا و روح حرفشان اين است كه دنبال عدالت نرويد؛ دنبال توليد ثروت برويد تا آنچه تقسيم مى‌شود، ثروت باشد. دنبال توليد ثروت رفتن بدون نگاه به عدالت، همان چيزى مى‌شود كه امروز در كشورهاى سرمايه‌دارى مشاهده مى‌كنيم... اين وظيفه از وظايف دولت اسلامى بود كه شما شعارش را داديد؛ خيلى هم خوب كرديد؛ دنبالش هم باشيد؛ متعهد به اين هم باشيد؛ و اين اساس كار شماست.

( دیدار با هیئت دولت؛ 8 شهریور 84)

 
عدالت شعار اصلي و هدف بزرگ انقلاب اسلامي بوده و هست/ مي خواهند با عنوان تندروي عدالت را محكوم كنند
 
تكيه‌ى بر عدالت، اساسى‌ترين و محورى‌ترين اصلِ يك حركت الهى است؛ ادامه‌ى كار همه‌ى انبيا و مصلحان بزرگ تاريخ است. البته عدالت دشمنانى دارد. همه‌ى كسانى كه نانشان در بى‌عدالتى است، با عدالت دشمن‌اند. همه‌ى كسانى كه با قلدرى و زورگويى - چه در صحنه‌ى ملى، چه در صحنه‌ى بين‌المللى - تغذيه مى‌شوند، با عدالت مخالفند. عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامي و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست. بعضى مى‌خواهند با عنوان تندروى، عدالت را متهم و محكوم كنند. عدالت، تندروى نيست؛ حق‌گرايى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگيرى از ويژه‌خوارى است؛ جلوگيرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است. در يك كشور كسان زيادى پيدا مى‌شوند كه اگر دستگاه مسؤولِ قانونى به مدد آنها نشتابد، در امواج درگيرى‌هاى گوناگون لگدمال مى‌شوند. وظيفه‌ى دولتِ عدالتمدار، توجه ويژه به قشر محرومين است. عدالت را نبايد تندروى و مخالفت با شيوه‌هاى علمى دانست. با استفاده از همه‌ى شيوه‌هاى عالمانه و با تدبير مى‌توان عدالت را در جامعه مستقر كرد.
 
(بیانات در مراسم تنفیذ دولت نهم، 12مرداد 84)
 
 
همين كه در جهت عدالت حركت كنيد با ارزش است
 
شما عدالت را مطرح كرديد، خيلى خوب است. البته ممكن است در اين وادى طولانى و پرخطر و دشوار، شما بتوانيد قدمهايى را طى كنيد؛ ممكن است تا پايان راه، عمرهاى ما يا فرصتهاى خدمتگزارى كفاف ندهد؛ اما همين قدمى كه مى‌گذاريد و جهتى كه اتخاذ كرده‌ايد، بسيار باارزش و زنده‌كننده‌ى اين شعار است.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)
 
 
اميد مردم به شما به خاطر اين است كه پرچم عدالت را بلند كرده ايد
 
دولتى هستيد كه اين دو خصوصيت را جزو شعارها و برنامه‌هاى عملكرد خودتان قرار داده‌ايد؛ هم به مردم اميد مى‌دهيد، هم وعده‌ى عدالت مى‌دهيد. همان اميد هم به خاطر اين است كه شما پرچم عدالت را بلند كرده‌ايد و دم از عدالت مى‌زنيد. حقيقتاً هم خلأ امروز دنيا، بيش از همه چيز خلأ عدالت است. در كشور و جامعه‌ى خود ما هم بيشترين چيزى كه اين جامعه تشنه‌ى اوست، عبارت است از عدالت.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)
 
 
نفس رويكرد شما به عدالت با ارزش است/ اين بهتر از آن است كه عدالت فراموش شود
 
ممكن است شماها نتوانسته باشيد - يا تا آخر هم نتوانيد - همه‌ى آنچه را كه در مورد عدالت مى‌بايد انجام داد، انجام بدهيد؛ لكن نفس رويكرد شما به عدالت، چيز بسيار باارزشى است و هر مقدارى كه مى‌توانيد بايستى حركت كنيد... بهتر از اين است كه انسان اصلاً دم از عدالت نزند، عدالت را فراموش كند، عدالت را در لابه‌لاى مفاهيم ديگرى مخفى و گم كند و از ذهن و چشم انسان دور بشود. اينها جايز نيست. وقتى عدالت رو آمد و به عنوان يك معيار و شاخص اصلى مورد توجه قرار گرفت، به‌طور قهرى در برنامه‌ها هم خواهد آمد.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛4 شهریور86)
 
 
عدالت خواهي در اين دولت پر رنگ شد
 
عدالت‌خواهى در اين دولت پررنگ شد. شعار عدالت‌خواهى به صورت جدى بر روحيه‌ى مسئولان، دولتمردان و برنامه‌ها، پرتو افكند.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛2 شهریور87)
 

از عدالت دست بر نداريد/ توجه شما به اصول هم خدا را راضي مي كند و هم مردم را
 
شما رويكرد عدالت داشتيد. از مسئله‌‌‌‌‌‌ى عدالت دست برنداريد؛ اين قضيه‌‌‌‌‌‌ى عدالت را دنبال كنيد. و مسئله‌‌‌‌‌‌ىفسادستيزى، حمايت از طبقات ضعيف، ساده‌‌‌‌‌‌زيستى، نگاه به مناطق دوردست و محروم، توجه به مشكلات گوناگون مردم. اينها اصولى است كه اگر رعايت بشود و بر اينها پاى فشرده بشود، هم خدا را راضى ميكند، هم مردم را از هر مسئول و از هر نظامى خشنود و دلشاد ميكند.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛18 شهریور88)
 
نبايد توزيع يارانه ها بگونه اي باشد كه ثروتمندان بيشتر از فقرا دريافت كنند
 
عدالت فقط عدالت در مسائل اقتصادى نيست، ... (اما) از همه مبتلابه‌‌‌‌‌‌تر، همين مسئله‌‌‌‌‌‌ى عدالت اقتصادى و عدم توزيع عادلانه‌‌‌‌‌‌ى ثروت عمومى و درآمد عمومى ملى بين آحاد جامعه است كه نمونه‌‌‌‌‌‌هاى فراوانى دارد كه زياد است و يكى‌‌‌‌‌‌اش همين يارانه‌‌‌‌‌‌هاست كه ما خودمان يارانه ميدهيم؛ به فقير كمتر ميدهيم، به غنى بيشتر ميدهيم!
 
الان اينجور است ديگر. الان يارانه‌‌‌‌‌‌هائى كه دولت دارد ميدهد، بيت‌‌‌‌‌‌المال دارد ميدهد، به فقرا داريم كمتر يارانه ميدهيم، به اغنياء بيشتر داريم ميدهيم. اين هدفمند كردن يارانه‌‌‌‌‌‌ها كه مطرح شده، واقعاً يك امر مهمى است. سالهاست كه اين جزو آرزوهاست، جزو كارهاست. بنده در دولتهاى قبل دو سه مرتبه كتباً و شفاهاً به دولتها گفته‌‌‌‌‌‌ام، منتها دنبال اين نميرفتند؛ كار سختى است، كار پردردسرى است. همين طور ترجيح ميدادند كه بماند.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛18 شهریور88)

اقبال مردم به خود به خاطر شعار عدالتخواهي را مغتنم بشماريد
 
شعار عدالت‌طلبى، براى مردم جذاب است؛ شعار اجتناب از اشرافيگرى، براى مردم شعار مطلوب و شعار جذابى است؛ يا شعار خدمت‌رسانى به مردم، يا شعار استكبارستيزى، يا شعار ساده‌زيستى، يا شعار كار و تلاش و خدمت به مردم؛ اينها چيزهائى است كه مردم دوست ميدارند و اينها را ميخواهند. يك جامعه و يك كشور و يك ملت بيدار از مسئولينش اين چيزها را مطالبه ميكند: مطالبه‌ى عدالت، مطالبه‌ى انصاف، مطالبه‌ى خدمت، مطالبه‌ى ارتباط صميمى با مردم، مطالبه‌ى دين، پايبندى به ارزشهاى دينى، پايبندى به شرع. اين چيزها را مردم ميخواهند و دوست ميدارند. شما هم بحمداللَّه اين شعارها را داده‌ايد، مردم هم قبول و اقبال كرده‌اند؛ اين را مغتنم بشماريد.
 
( بیانات در دیدار با هیئت دولت؛8 شهریور89)
 
 
خبر مرتبط:
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نقاط قوت دولت, عدالتخواهي, مهدي مقدسي, ,