رکورد عجیب هاشمی در رابطه با انتخابات/

هاشمی رفسنجانی رکوددار بی‌اعتمادی در انتخابات ریاست جمهوری/ توصیه‌هایی که هاشمی خود به آن اعتقادی ندارد

ابوذر هادی پور: جامعه سیاسی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شاهد موضع گیری ها و اظهاراتی است که بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد، رنگ و بوی تبلیغاتی دارد.  

به گزارش رجانيوز، شاید هاشمی رفسنجانی در این زمینه از دیگر کاندیداهای احتمالی هم‌مسلکش تبحر بیشتری داشته باشد چه آنکه در طول سی و سه سال انقلاب اسلامی 11 بار نامزد انتخابات گوناگون بوده است. هر 3 سال یکبار کاندیداتوری، رکورد "عجیبی" است که این سیاستمدار 79 ساله را تبدیل به شخصیتی کرده است که در هر انتخابات خواسته و ناخواسته اسمی از او به میان می‌آید.

هاشمی رفسنجانی این روزها اما مشغولیتی بیش از گذشته دارد. دیدارهایی که دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت هماهنگی آن را بر عهده دارد، هاشمی را مجبور کرده است اظهاراتی را به زبان بیاورد که شاید قلبا به آن اعتقادی نداشته باشد.

یکی از موضوعاتی که هاشمی تلاش دارد در هر دیدار تکرار کند "مقبولیت دولت و اعتماد مردم به دولتمردان" است.

البته مقبولیت دولت و اعتماد مردم به دولتمردان يك واقعيت و اصل بدیهی است که باید در هر نظام کارآمدی وجود داشته باشد با این حال هاشمی با استناد به این اصل بحق و درست ، می خواهد حرف باطل و نادرستی را به اثبات برساند. حرف هایی که ریشه درفتنه 88 و حتی قبل تر از آن دارد.

به عنوان مثال، هاشمی رفسنجانی در دیدار اخیر خود در جمع ده‌ها نفر از افراد حامی کاندیداتوری‌اش، " مردم را صاحبان اصلي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي خواند و با بيان الزام اخلاقي، شرعي، قانوني و مصلحت لزوم حمايت و پشتيباني و حمايت هميشگي مردم از حاكمان نظام اسلامي گفت: هيچ كشوري در دنيا نتوانسته حمايت و اعتماد مردم را ناديده بگيرد و اگر دولتي خواست خود را به مردم تحميل كند، از حمايت مردم خارج شده است."


البته با بررسی موضع‌گیری هاشمی نسبت به فتنه 88 می‌توان متوجه شد که هدف وی از کاربرد این جملات چیست چه آنکه رصد رفتار هاشمی نشان می‌دهد که به این موضوع حداقل در عمل اعتقادی ندارد.

هاشمی پس از مشارکت 83 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 88، با كساني كه از رای مردم تمکین نکردند همراه شد و با نقش محوری که در شکل گیری و توسعه دامنه فتنه 88 داشت، به همراه موسوی، کروبی و خاتمی يك جزء غير قابل چشم پوشي از مجموعه سران فتنه لقب گرفت.

بی اعتمادی مردم به هاشمی نه تنها در چند انتخابات گذشته خود را نشان داده بلکه اتفاقا در زمان ریاست جمهوری وی نیز این بی اعتمادی به شکل کم‌سابقه‌ای به اثبات رسیده است.  

رصد انتخابات ریاست جمهوری در دوره های اخیر (احمدی نژاد، خاتمی و هاشمی) نشان می‌دهد هر رئیس‌جمهوری که در  یک دوره چهار ساله به ریاست جمهوری انتخاب شده، در دور بعدی انتخابات با رای بیشتری نسبت به دور اول از سوی مردم برگزیده شده است.

البته این قاعده تنها برای هاشمی رفسنجانی صدق نمی‌کند. اینگونه می‌شود که هاشمی نه تنها در حضور در انتخابات گوی رقابت را از مهدی کروبی، محسن رضایی و ... ربوده بلکه یک رکورد تاریخی دیگر نیز در تاریخ انقلاب بر جا گذاشته است.

وی که مدعی است در زمان ریاست جمهوری او مردم از رفع بحران‌های گوناگون راضی و خرسند بودند، اما در انتخابات دور دوم (سال ۷۲) و در رقابت با رقبای کم زور آن انتخابات، میزان آرای او حدود ۵ میلیون کاهش داشته و میزان مشارکت به کمترین میزان خود در تاریخ انقلاب یعنی حدود ۵۰ درصد رسید که به وضوح نشانگر بی‌اعتمادی مردم به دولت وی است.

 

هاشمی رفسنجانی در سال ۶۸، با کسب ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۵۲۸ (۹۴٪) رای از مجموع ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۶۷۷ نفر رای ماخوذه رئیس جمهور ایران شد. میزان مشارکت در این دوره ۵۴٫۶ درصد بود. میزان رای تنها رقیب وی، عباس شیبانی ۶۳۵٫۱۶۵ رای بود.

اما اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۷۲ با کسب ۱۰ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۹۹ رای از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۷۸۷ رای ماخوذه برای دومین بار به ریاست جمهوری انتخاب شد، میزان مشارکت در این دوره ۵۰٫۵ درصد بود.

با گرم شدن تنور انتخابات، اظهاراتی از این دست از هاشمی رفسنجانی بیشتر خواهیم شنید هر چند که "تاریخ" صداقت گفتار این سیاستمدار کهنه کار را مشخص خواهد کرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رکورد عجیب هاشمی, بی‌ اعتمادی در انتخابات, ,