يادداشتي درباره ورود دكتر سعيد جلیلی به عرصه انتخابات
استعاره ای پیشرفته و متاخر از اصالت انقلابی و انقلابیگری هوشمندانه
حجت الاسلام علی جعفري1."سعید جلیلی" یک سیاستمدار تر و تازه است.قدمت کنشهای سیاسی او در سپهر سیاست داخلی امروز ایران شاید به بیش از یک ماه نرسد. و تمام تصاویر و اظهار نظرهایی که مردم از او شنیده اند و می شناسند در حوزه بین الملل و سیاست خارجی بوده است او در میان اغلب اهالی سیاست ایران، کمترین کنش و واکنش سیاسی را به نام خود رقم زده است.قلت حضور نشانه شناختی "سعید جلیلی" در فضای سیاسی-انتخاباتی اخیر اما هرگز  از غلظت نفوذ معنی شناختی او نکاسته است. جلیلی به رغم مؤؤنه نشانه ای کم اما بصورت بارزی واجد و حامل لایه های متراکمی از معنای سیاسی و انتخاباتی نشان می دهد.
 
 
او در پراکنش رفتار و گفتار سیاسی بغایت مقتصد و در مدیریت معنا و فحوای سیاسی بغایت مسلط به نظر می رسد.شاید سیاست ورزی از نظر او بیش از اینکه در تکاپوهای ارتباط شناختی مدام با رسانه های سیاست زده ،نخبگان سیاستمدار،احزاب سیاسی و دانه درشت های پس و پیش میدان سیاست شناخته شود در دوری و نزدیکی بنان و بیان سیاستمدار به ساختار هایی از معنا که آرمان و گفتمان او را پشتیبانی می کنند درک می شود. همین کنشهای حداقلی جلیلی در هفته گذشته نشان داد که وی در تحفظ از نسبتش با گفتمان و آرمان با حداکثر وسواس عمل می کند و حاضر نیست در ازای موفقیت انتخاباتی ، موقعیت گفتمانیش را به قدر سر سوزنی به خطر بیندارد. 
 
2. تحفظ گفتمانی اینگونه همه جانبه و برجسته یک سیاستمدار، در بزرگترین رقابت سیاسی و ظهور اجتماعی عمر سیاسیش که تاثیر تامی در  سرنوشت او دارد نه فقط بیانگر فرم جدیدی از "سبک زندگی سیاسی"، بلکه؛ توضیح دهنده منشا قدرت معنایی سهمگین و متفاوت او نیز هست. طلیعه این نوع "سبک زندگی انتخاباتی" متفاوت و مؤثر یک رجل سیاسی در تراز کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی ایران، اولین بار در چهارچوب منش و رفتار "دکتر محمود احمدی نژاد"  به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری دولت نهم ملاحظه شد. هر چند بروز نشانه هایی از افول گفتمانی سبک سیاست ورزی احمدی نژاد در سالهای اخیر بهانه های بعضا جدی را در اختیار مخالفان پارادایمی سبک مذکور جهت تخطئه آن در افکار عمومی و احتراز دادن اهالی سیاست از قرابت با آن قرار داده بود اما بروز قدرتمند و به موقع "دکتر سعید جلیلی" نشان داد که این سبک سیاست ورزی نه تنها منزوی  و منعزل نشده، بلکه ؛ مزیتهای نسبی "انتخابات داری گفتمانی" حتی در قیاس با سالهای 84 و 88   در قبال سایر شیوه های انتخاباتی "کارکرد گرا "  اتفاقا واجد کارکردهای رهایی بخش و موفقیت آمیز بیشتری نیز شده است. اینگونه است که حضور کمتر از ساعت "سعید جلیلی" در ستاد انتخابات کشور و ثبت نام ساده و آرام او در انتخابات یازدهم علی رغم مصرف حداقلی رفتار های تبلیغی و تهییجی علنی و عمومی و کمترین بهربرداری از مناسبات سیاسی پشت پرده و مذاکرات انتخاباتی اختصاصی یکی از مهمترین اتفاقات و سرنوشت سازترین ثبت نامها را رقم زد. 
 
3.بی تردید موفقیت آینده  جلیلی در کسب آراء لازم جهت تصدی جایگاه ریاست جمهوری با توجه به ارتقاء بی نظیر وجوه بین المللی انتخابات اخیر ایران در سطح منطقه و جهان،منجر به تکثیر  این نوع کنش سیاسی متفاوت مؤمنانه و نیز سبک تبلیغات انتخاباتی اسلامی خواهد شد. هر چند که برخی تزلزلهای پسا انتخاباتی احمدی نژاد، اغلب کاندیداهای موجود ریاست جمهوری را در تمسک به سبکهای گفتمانی او محتاط کرده است و به مدد برخی شیطنتهای ایدئولوژیک تکنوکراتهای لیبرال ایرانی حتی تا مرز انکار مطلق رویه های آرمانی و گفتمانی او  پیش رفته است اما مقاومت فرهنگی جلیلی بر سر این مساله مهم نه تنها بر اصالت گفتمانی این کاندیدا اشعار دارد بلکه در بقاء و توسعه آن در آینده انقلاب و جهان اسلام از نقشی بی بدیل برخوردار است. 
 
4. از این منظر "سعید جلیلی" تقریبا تنها کاندیدایی از تایید صلاحیت شدگان است که نه تنها از مبدا بروز احمدی نژادیسم برخاسته و به اصالتهای گفتمان  موسوم به سوم تیر وفادار مانده است، بلکه حتی در حال جلو بردن دامنه های گفتمان مذکور در شرایط دشوار "تضعیف" و "افول" همزمان احمدی نژاد است. او در عین حال با وسواسی تمام تلاش دارد که از اعوجاجات گفتمانی که احمدی نژاد را دچار خود کرد فاصله بگیرد. احیاء ، پاسداری،پالایش و توسعه گفتمان "سوم تیر" مساله ای است که دکتر جلیلی بیش از همه اهالی سوم تیر درگیر آن است. او تنها کاندیدایی است که از معبر انتخابات ریاست جمهوری بار عظیم پایداری بر "گفتمان سوم تیر " را نیز به دوش می کشد.  بی تردید تحمل بار مسؤؤلیت سرنوشت ساز پاسداری و ارتقاء  گفتمان سوم تیر  اگر از مسؤؤلیت تاسیس و زایش آن بیشتر نباشد کمتر نیست.
 
پر واضح است که مسؤلیت امروز حامیان "دکتر سعید جلیلی" در پشتیبانی انسانی و ایمانی او به مراتب از مسؤؤلیت دیروز حامیان " دکتر محمود احمدی نژاد"بیشتر است. نقش راهبردی و تمام کننده دکتر جلیلی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و نگه داشتن انقلابیون قدیم و جدید در میدان مقاومت و صحنه سیاست ملی و افزودن به عزت حزب الله و اعتماد به نفس متاخر جوانان انقلابی و نهایتا در اهتزاز نگه داشتن پرچم ولایت فقیه، در آینده بسیار بیش از امروز نمایان خواهد شد. شخصیت و نقش او هرگز در چهارچوب کلیشه های انتخاباتی و به مثابه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری درک نمی شود؛جلیلی بیش از اینکه کاندیدایی برای امروز ما باشد "استعاره ای پیشرفته و متاخر"  از اصالت انقلابی و انقلابیگری هوشمندانه برای فردای انقلاب اسلامی ایران و در تراز دهه "عدالت و پیشرفت "است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ورود جلیلی به عرصه انتخابات, حجت الاسلام علی جعفري, ,