فرصت‎های استثنایی که فقط دولت یازدهم دارد
آيا دولت جديد ويرانه‎ تحويل مي‌گيرد!؟

رجانیوز - فاطمه سرخه‏ دهی: در حالي كار دولت دهم به پايان مي رسد كه در انتخابات خرداد ماه بيشترين هجمه ها و انتقادات به آن وارد شد. حجم انتقادات و در برخي موارد سياهنمايي ها به حدي بود كه رهبر معظم انقلاب در دو نوبت يكبار در سالگرد ارتحال امام خميني و يكبار در جمع مسوولان دستگاه قضا به اين مسئله اشاره فرمودند. هر چند در سالگرد ارتحال امام فضاي انتخاباتي  مانع از تامل برخي از نامزدها در منويات مقام معظم رهبري شد و پس از فرمايشات ايشان باز هم هجمه ها و سياهنمايي ها از اوضاع كشور و دستاوردهاي نظام ادامه يافت اما رهبر معظم انقلاب پس از فروكش نمودن هياهوي انتخابات  از اين رفتار برخي از كانديداهاي رياست جمهوري انتقاد نموده و مغفول ماندن دستاوردها و نقاط قوت دولتهاي نهم و دهم را خاطر نشان نمودند.

انصاف حلقه مفقود روابط سياسي  نه تنها در ايران بلكه در اكثر كشورها است. درست است كه همه از اخلاق مداري و مدارا سخن مي گويند اما در بوته عمل بسيار اندك هستند كساني كه بدون قرض و با رعايت اصول اخلاقي اهداف خود را دنبال نمايند.

اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز جمعه بهمن 91 نيز در اين رابطه خالي از لطف نيست ايشان در خطبه هاي نماز جمعه عدم رشد اخلاقي و اخلاق مداري را يكي از انتقادات وارد به نظام در طي 32 سال گذشته خواندند. اگر انصاف را يكي از اصول اخلاق بدانيم، بي انصافي در نقد رقيب يكي از مهمترين ايرادات وارد به سياستمداران است. غربي شدن در زندگي اجتماعي و سياسي ما هر روز بيشتر مي شود و اين مسئله به اخلاق سياسي و اقتصادي ما بيش از هر چيز صدمه زده است. در انتخابات 88 نيز نمونه بارز اين بداخلاقي ها و بي انصافي ها در متقلب دانستن نظام توسط برخي از بزرگان نظام نمود پيدا كرد.

دولتهاي نهم و دهم هرچند ايراداتي داشته اند اما به هر حال تلاش زيادي براي ايجاد و ارتقاء زير بناها نموده و خدمات ارزشمندي در راه پيشرفت و تعالي ايران و برقراري عدالت اجتماعي داشته اند.

 برخي از جرايد و روزنامه ها با دوقطبي كردن فضا و تلاش براي انتصاب رئيس جمهور جديد به حزب و جناح خود از يكسو و برخي ديگر با نفي همه خدمات دولتهاي نهم و دهم مي كوشند تا ضمن سهم بري بيشتر در دولت جديد، آن را وارث يك اقتصاد ويران و فقير بخوانند در حالي كه چنين نيست و زيربناهاي ايجاد شده توسط دولتهاي نهم و دهم بسياري از مشكلات را از پيش پاي دولت جديد برداشته است.

دولت جديد با نفت حدود 100 دلار و صندوق توسعه ملي با ذخيره حدود  50 ميليارد دلاري قدم در راه خواهد گذاشت. رشد چشمگير شاخص بورس ايران بطوري كه ارزش بازار سرمايه بيش از 290 هزار ميليارد تومان است در حالي كه ارزش بازار سرمايه در سال 84 برابر با 32 هزار ميليارد تومان بود نيز از ديگر امتيازاتي است كه دولت جديد از آن برخوردار است.

 خودكفايي در توليد بنزين يكي از مهمترين اقدامات دولت احمدي نژاد بود اگر روند مصرف بنزين همچون سالهاي گذشته ادامه مي يافت تا سال 90 مصرف بنزين به 135 ميليون ليتر در روز مي رسيد و نيازمند به حجم عظيم واردات بنزين بوديم در حالي كه هم اكنون با احداث پالايشگاههاي توليد بنزين در شازند كرمان و ستاره بندر عباس نه تنها آسيب پذيري ما در حوزه بنزين به عنوان يك كالاي استراتژيك به شدت كاهش يافته است بلكه صادرات بنزين نيز ميسر شده است .  بنزين بعنوان كالاي استراتژيك پاشنه آشيل ايران در تحريم ها بود و غرب با توجه به اين موضوع مطمئن بود كه ايران در مقابل تحريم بنزين دوام نمي آورد اما با تلاشهاي دولت اين مسئله تبديل به نقطه قوت براي دولت جديد شد.

دولتهاي نهم و بخصوص دهم با حجم عظيمي از جرايد و روزنامه ها مواجه بودند كه با انتقادات دائمي و  سياهنمايي فضاي جامعه را به سمت بي اعتمادي به مسئولان، التهاب و بي اثر نمودن اقدامات دولت هدايت مي نمودند. هر چند برخي اشتباهات دولت بخصوص در سالهاي آخر بر اين فضا دامن مي زد اما به هر حال نمي توان از قدرت روزنامه ها و جرايد در شكل دهي به افكار عمومي چشمپوشي نمود.

بسياري از اقدامات مفيد دولت در سالهاي اخير و بخصوص در جريان انتخابات مغفول ماند، بسياري از زيربناها براي دولت جديد آماده شده است. مي توان در اين مورد به اقدامات زير اشاره نمود:

  • 1-      بيش از دو برابر شدن ظرفيت توليد فولاد در سال 91 نسبت به سال 84 و قرار گرفتن در رتبه هفدهم دنيا در توليد فولاد
  • 2-      افزايش چشمگير توليد مس و قرار گرفتن جزو ده كشور برتر دنيا در توليد مس
  • 3-      افزايش توليد كاشي و سراميك و قرار گرفتن جزو 5 كشور اول دنيا در توليد كاشي و سراميك
  • 4-      افزايش توليد پتروشيمي از 15.8  ميليون تن در سال 84 به 42.7 ميليون تن در سال 90
  • 5-      افزايش ميزان بزرگراهها و آزادراههاي احداث شده در دولت هاي نهم و دهم به بيش از 3 برابر دولت قبل از خود
  • 6-      افزايش تعداد تلفن همراه و ثابت
  • 7-      ساخت حجم عظيم مسكن مهر براي اقشار كم درآمد و كاهش بار تقاضاي مسكن بخصوص در شهرستانها
  • 8-       احداث مسكن معلولان و افزايش آن  از 2 هزار واحد در سال 84 به 156  هزار واحد در سال 90
  • 9-      احداث مسكن مهر براي زنان سرپرست خانوار
  • 10-   افزايش تعداد بيمه شدگان از قبيل بيمه هاي روستايي، بيمه هاي فني و حرفه اي و غيره
  • 11-   توليد انواع راديو داروها  و كاهش واردات و صرفه جويي ارزي
  • 12-   چهاربرابر شدن سهم كشور در توليدات علمي پزشكي در منطقه و كسب درآمد از صادرات خدمات پزشكي
  • 13-   افزايش تختهاي بيمارستاني از 85 هزار به 109 هزار در سال 90
  • 14-   افزايش 12 برابري توليد داروهاي با فناوري بالا
  • 15-   نظام پزشك خانواده
  • 16-   فعال بودن 11 هزار سانتريفيوژ و پيشرفتهاي عظيم هسته اي

 با توجه به مطالب ياد شده كه گوشه اي از عملكرد دولتهاي نهم و دهم است بايد خاطر نشان نمود كه علي رغم انتقادات وارد بر دولتهاي نهم و دهم ، دولت جديد مي تواند با پشتوانه اعتماد مردم و همراهي رسانه ها و روزنامه ها و جرايد و نيز همراهي بسياري از قدرتمندان و سياستمداران كه در 8 سال گذشته از هيچ كوششي براي سياهنمايي و ترسيم فضاي ياس و نااميدي دريغ ننموده و اكنون با تمام قوا به حمايت از دولت منتخب آمده اند، گام هاي بلندي در  پيشرفت كشور و حل مشكلات اقتصادي جامعه بردارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تحويل ويرانه‎ دولت جديد, فرصت‎های استثنایی دولت یازدهم, فاطمه سرخه‏ دهی, ,