بروکینگر: آیت الله خامنه ای باهوش‌ترین طرف مذاکراتی در مقابل غربی‌هاست

دو تحلیلگر متخصص در امور برنامه هسته ای ایران در امریکا از رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان باهوش ترین طرف مذاکره کننده...

به گزارش صابرنیوز به نقل از ایران هسته ای، دو تحلیلگر متخصص در امور برنامه هسته ای ایران در امریکا از رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان باهوش ترین طرف مذاکره کننده در مقابل کشورهای غربی نام بردند.

ماروین کلب و مایک ‏اوهانلون، در مقاله ای که روز ۱۵ تیر ۱۳۹۲ روی پایگاه اینترنتی موسسه بروکینگز نوشته شده، آورده اند: «شاید بتوان آیت الله ‏علی خامنه‌ای را باهوش‌ترین و زبده‌ترین دیپلمات در بازار (سیاسی) ایران در مذاکرات هسته‌ای به ‏شمار آورد و شاید وی، اگر اوباما پیشنهاد مناسبی (در مذاکرات هسته‌ای) که مایه حفظ آبروی طرفین ‏بشود ارائه کند، با پیمان هسته‌ای موافقت کند، اما ما هیچ سند و مدرکی از میزان تمایل آیت الله ‏‏(خامنه‌ای) به دستیابی به توافق هسته‌ای (با قدرت‌های جهانی) در دست نداریم».

این دو سپس با اشاره به اینکه حس می کنند دولت امریکا با ادبیات فعلی –همه گزینه ها روی میز است- در راستای جنگ با ایران گام بر می دارد، خواستار مداخله کنگره و جلوگیری از این امر شده اند.

در این مقاله آمده است: «از آنجایی که احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و ایران می‌رود، هم ‏اکنون نیز کنگره آمریکا باید یک سری جلسات و نشست‌های گفتگو درباره تاریخ گذشته و معاصرِ ‏مناسبات میان آمریکا و ایران برقرار کند و به مردم آمریکا در این زمینه آموزش دهد و به همگان ‏اطلاع رسانیِ گسترده کند. در نشست‌ها و مباحثات کنگره، که شاید چند ماه طول بکشد، باید به تاریخچه ‏مناسبات میان آمریکا و ایران از دوران جنگ دوم جهانی تا زمانِ حاضر، پرداخته شود. البته این ‏روزها، به لطف فناوریِ اطلاعاتِ پیشرفته در آمریکا و جهان، به غیر از سه شبکه مهم تلویزیونی ‏آمریکا، رسانه های بسیار متعددی در شبکه اینترنت، و همچنین شبکه های رادیویی و تلویزیونیِ کابلی، ‏ماهواره ای و غیره وجود دارند که قادرند این اطلاع‌رسانی را به مراتب مؤثرتر انجام دهند. آنگاه اگر ‏مردم آمریکا از شرایط ایران، منطقه و همچنین اوضاع آمریکا بیشتر آگاه شوند، تصمیم درباره جنگ ‏با ایران یا توافق برسر پیمان هسته‌ای با این کشور، به صورت آگاهانه‌تری با همکاری رییس جمهور و ‏کنگره آمریکا و با توجه به افکار عمومیِ شهروندان آمریکایی، اتخاذ خواهد شد».

در بخش پایانی این مقاله تاکید شده است که هیچ کس به اندازه اوباما خواستار اجتناب از جنگ نیست.

تحلیلگران بروکینگز نوشته اند: «ناگفته نماند که ‏هیچکس بیشتر از اوباما دوست ندارد شمشیر جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا و شمال ‏آفریقا) را غلاف کند و به سر و سامان دادن به اوضاع (نه چندان مناسبِ) اقتصادی و اجتماعی در ‏داخل آمریکا بپردازد».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بروکینگر, خامنه ای طرف مذاکراتی, باهوش‌ترین طرف مذاکراتی غربی‌ها, ,