تراز جدیدی که دولت نهم و دهم در انتخاب وزرا و معاونین ایجاد کرد
حضور چندین استاد تمام و نخبه دانشگاهی در کابینه قبل؛ انتظار ادامه این روند بجای سهم‎دهی حزبی در کابینه روحانی

 

دولت یازدهم تا کمتر از یک ماه دیگر، حکم تنفیذ خود را از رهبر انقلاب خواهد گرفت و به طور رسمی سکان هدایت قوه اجراییه را به دست می‌گیرد و پس از آن باید افراد پیشنهادی خود برای کابینه و هیات دولت را به منظور گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ کابینه‌ای که باید تراز خاصی از مدیران را رعایت کند.

به گزارش رجانیوز، یکی از ویژگی‌های کابینه‌های نهم و دهم دولت، استفاده از نخبگان و کارشناسان برتر و شناخته شده در عرصه‌های مختلف بود؛ تا جایی که برخی از وزرا دارای درجه استاد تمامی و پروفسوری بودند که این مساله سبب شد تا تراز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در کشور به حد محسوسی جابه‌جا شود و به شدت بهبود پیدا کند.
 
اگر تا پیش از دولت نهم، عضویت افراد در یک حزب یا گروه دلیل انتخاب آنها به عنوان همراهان دولت در پست‌های مختلف اجرایی بود، از سال 84 این سنت ناپسند لغو شد و به جای آن، نخبگی و تراز بالای تحصیلات دانشگاهی و صاحب نظر بودن در آن حیطه به معیاری مهم برای حضور افراد در کابینه مبدل شد؛ مساله‌ای که نگاهی گذرا به لیست برخی از وزرا موید آن است و باید به عنوان یک الگو از آن استفاده شود.
 
 
وجود چندین استاد تمام دانشگاه که در زمینه‌ تخصصی خود، چهره‌های بلامنازع در کشور بودند و در عرصه‌ جهانی هم دارای اعتبار وسیعی بودند، یکی از ویژگی‌های مشخص و ممتاز کابینه‌های دولت‌های نهم و دهم بود. از سوی دیگر، یکی از معیارهای خوبی که در زمینه انتخاب وزرا در این دولت صورت گرفت، توجه به جایگاه علمی و تخصصی افراد بود؛ تا جایی که اکثر قریب به اتفاق وزرا افرادی بودند که از دانشگاه به دولت آمدند؛ نه اینکه به دلیل مناسبات سیاسی و زدوبندهای پشت پرده از دولت به دانشگاه منتقل شوند.
 
به همین دلیل، اکنون که رئیس‌جمهور منتخب در حال بررسی گزینه‌های پیشنهادی به منظور تشکیل کابینه خود است، باید توجه جدی و رویکردی ویژه در این زمینه داشته باشد و با در نظر گرفتن تراز جدیدی که دولت‌های نهم و دهم در زمینه انتخاب وزرا و مسئولین اجرایی کشور ایجاد کرد، زمینه را برای انتخاب همکاران جدید خود با در نظر گرفتن این معیار مهم و ارزشمند فراهم کند.
 
 
 
بدیهی است که نادیده گرفتن این معیار مهم و رجوع به همان الگوی کهنه و غیرمنطقی «حزب و گروه محوری» به جای «شایسته سالاری»، ضمن اینکه با شعار اعتدال دولت یازدهم در تضاد جدی است، مجددا زمینه‌ساز بروز و ایجاد مافیای ثروت و قدرت در کشور خواهد شد.
 
گفتنی است رهبر انقلاب در سخنرانی آغاز سال خود در حرم رضوی(ع)، تاکید کردند: «آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعف‌هایی كه وجود دارد. این را همه توجه كنند! ... آن چیزهایی كه امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب می‌شود، این‌ها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین كند. آن چیزهایی كه امروز نقاط ضعف شناخته می‌شود ــ كه ممكن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور كند.»

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تراز انتخاب وزرا, سهم ‎دهی حزبی, انتخاب وزرا کابینه روحانی, رای اعتماد مجلس, ,