چرایی حمایت اردوغان از مرسی/ مدل ترکیه ای سازش گر با غرب، بر سر مرسی چه بلایی آورد
به نظر می رسد اردوغان با توجه به این که عاقبتی شبیه مرسی را برای خودش هم متصور شده، سعی در پیشگیری با ژست حمایت از مردم را گرفته است.
سرویس سیاسی صابرنیوز:عمار صناعی ، به نظر می رسد اردوغان با توجه به این که عاقبتی شبیه مرسی را برای خودش هم متصور شده، سعی در پیشگیری با ژست حمایت از مردم را گرفته و این در حالیست که موج گسترده مخالفان در مصر و ترکیه نسبت به سیاست های غلط مرسی و اردوغان شکل گرفته و از سوی دیگر آمریکا و دیگر متحدانشان هم از بار حمایت آنان شانه خالی کرده اند.
 
 
 
با توجه به این که طی چندین روز گذشته محمد مرسی رییس جمهور قانونی و منتخب مصر با کودتای ارتش از قدرت برکنار شد و تقریبا تمامی کشور های متحد مرسی مانند عربستان و اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، از این اقدام حمایت نمودند شرایط برای بازگرداندن وی به قدرت به حد صفر رسیده که این موضوع برای افرادی نظیر نخست وزیر ترکیه گران تمام شده چون او نیز شرایطی مانند محمد مرسی را در حال حاضر تجربه می کند.
 
در این بین او در اظهار نظرات چند گانه اش نسبت به کودتای ارتش مصر علیه مرسی به شدت انتقاد کرده و عمل آنان را نکوهیده عنوان نمود که این موضع واکنش طرف مقابل را هم به همراه داشت. وی سعی می نمود اظهارت خود را در عین عصبانیت با آرامش بیان کند که مثلا ما از انقلاب مردمی مصر حمایت کردیم اما به هیچ وجه از عقب گرد دمکراسی در این کشور خشنود نیستیم و سعی می نمود با این سخنان در مقابل مردم مخالف مصر قرار نگیرد. وی دستگیر شدن دهها نفر از اعضای جمعیت اخوان المسلمین و همان حزب حاکم مصر را نشانه مخالفت با خواست مردم و بازگشت دیکتاتوری دانست و با بیان این که کودتا نکوهیده است و دشمن اراده ملت ها است تمامی تقصیر ها را به گردن ارتش این کشور انداخت و از مخالفان گسترده و انبوه مرسی حرفی به میان نیاورد که برای او چالش برانگیز باشد.
 
 
 
اما وی در اظهارات جدید خود و با توجه به اوضاع مجددا بحرانی شده داخلی کشور طی چند روز گذشته، نسبت به ارتش مصر هشدار داد که باید محمد مرسی و هم حزبی های دستگیر شده اش آزاد شوند و حتی دخالت خود را در امور داخلی دیگر کشور ها ازجمله مصر با این سخن توجیه نمود که دولت خودخوانده مصر شاید بگوید که ترکیه در امور داخلی ما مداخله می‌کند اما ما نیز می‌گوییم که در کنار ملت مصر و پایبند به اصول‌مان هستیم و باز هم ملت مخالف مرسی و سیاست های غلط وی را نادیده گرفت.
 
به نظر می رسد اردوغان با توجه به این که عاقبتی شبیه مرسی را برای خودش هم متصور شده، سعی در پیشگیری با ژست حمایت از مردم را گرفته و این در حالیست که موج گسترده مخالفان در مصر و ترکیه نسبت به سیاست های غلط مرسی و اردوغان شکل گرفته و از سوی دیگر آمریکا و دیگر متحدانشان هم از بار حمایت آنان شانه خالی کرده اند. با این وجود اردوغان سعی نکرده نسبت به سیاست های غلطی که در صحنه داخلی و خارجی اجرا می نمود تجدید نظر کند و احتمالا تا پس از برکناری از قدرت متوجه آن نخواهد شد.



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : حمایت اردوغان از مرسی, ,