رسانه های دوم خردادی از کدام اقدام آمریکایی ها ذوق زده شده بودند؟
آمریکا با وضع تحریم های جدید به ایران چه پیامی فرستاد؟/ گری سیک: اقدام کنگره نشان داد ایرانیان حق دارند به آمریکا اعتماد نکنند

کنگره امریکا رای به تصویب طرح جدیدی برای تحریم ایران داد که بر اساس آن، دسترسی ایران به بازار جهانی برای صادرات نفتی‌اش به صفر می رسد و مشتریانی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، تنبیه می‌شوند.

گرچه گفته می شد برخی از نمایندگان آمریکا به علت روی کار آمدن حسن روحانی خواستار تعویق تحریم ها بودند و جنجال رسانه ای بسیاری هم در این زمینه ایجاد شد، اما تحریم های جدید در نهایت با قاطعیت و اکثر رای نمایندگان ؛ 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف به تصویب رسید و نشان داد کنگره برای ادامه روند غیر منطقی در مواجه ایران و اعمال فشار بیشتر به کشورمان "یک دست" است.

این در حالی بود که پیش از این نمایندگان آمریکا در اقدامی نمایشی "درخواست تحریم های جدید علیه ایران" تا زمان تحلیف حسن روحانی معلق شده بود.

موضوعی که با ذوق زدگی رسانه های دوم خردادی مواجه شد و حتی برخی از کارشناسان اصلاح طلب این اقدام ساده کنگره را بیانگر بهبود روابط ایران و آمریکا در آینده بسیار نزدیک عنوان کردند.

اما مقامات آمریکایی همانگونه که قابل پیش بینی بود با وضع تحریم‌های جدید سیگنالی قوی برای دولت روحانی فرستادند که امکان لغو تحریم ها به هیچ عنوان وجود ندارد .

برخی کارشناسان و نمایندگان کنگره معتقدند سیگنال فرستاده شده توسط کنگره برای ایران که طی سی سال اخیر خود سخت ترین تحریم ها از سوی امریکا و جامعه جهانی را تحمل می کند، حس بیزاری مردم ایران از امریکا را شدت می بخشد.

آنان همچنین بدیهی ترین نتیجه وضع تجریم های جدید علیه ایران را ایستادگی در برابر فشارها می دانند.

 

موضوعی که در اظهارات گری سیک و برخی از نمایندگان کنگره به آن اشاره شده است.

 

گری سیک، کارشناس مسایل ایران در نیویورک تایمز در این باره نوشت: این کار کنگره دلیل محکمی بر این اعتقاد ایرانیان است که نمی توانند به ما اعتماد کنند . کاری که کنگره انجاممی دهد تایید این اعتقاد ایرانیان است که نباید به آمریکایی ها اعتماد کرد.

رویس و سایر نمایندگان کنگره که به این طرح رای داده اند اما معتقدند حسن روحانی در برنامه هسته ای ایران نمی تواند از خواست های مردم کوتاه بیاید.

رویس همچنین معتقد است :«تلاش کنگره برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران نباید بر اساس تقویم سیاسی ایران تنظیم شود!»

ارل بلومنر نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز در این باره گفت :« تنها راه برای اینکه مطمئن شویم ایرانی ها به هیچ وجه رفتار خود را در قبال آمریکا تغییر نمی دهند این بود که در برهه زمانی فعلی و با این رای، به مردم ایران بگوییم شما برای ما اهمیت ندارید!»

این در حالی است که گزارش های منتشر شده از جانب منابع غربی نشان دهنده آن است که دولت امریکا استراتژی یک سال مذاکره تحت فشار با دولت روحانی را نهایی کرده و تقسم کاری نیز از سوی کنگره و دولت این کشور برای اجرایی کردن استراتژی مذکور صورت گرفته است.

البته مقامات ایرانی بارها با اشاره به اینکه موضوع هسته ای بهانه ای سیاسی به منظور تحت فشار گذاشتن ایران است بر حفظ حقوق هسته ای مردم تاکید کردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دوم خردادی ذوق زده, اقدام آمریکا, وضع تحریم های آمریکا, پیام آمریکا به ایران, گری سیک, اقدام کنگره آمریکا, اعتماد ایرانیان به آمریکا, دسترسی به بازار جهانی, صادرات نفتی‌, تنبیه مشتریان نفتی ایران, خرید نفت از ایران, ,