تحلیل تاریخی علامه مصباح با استناد به زندگانی حضرت علی علیه‌السلام+صوت

سازشكاري و راحت طلبي دو عامل شکست و ذلت/ امیرالمومنین(ع) با وجود ظلمی که دیدند، باز هم برای حفظ اسلام به خلفاء کمک کردند/اگر 35 سال مقاومت مقابل آمريكا را اشتباه دانستيم،خدا هم ما را رها خواهد كرد

 عضو خبرگان با بیان اینکه ايمان به اسلام کمبود تعداد را جبران مي‌كند گفت: عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگي حول محور تقوا و صبر حاصل مي‌شود؛ لذا تا زماني كه خدا را داريم و اين همبستگي را رعايت كنيم، خدا نيز ما را رها نخواهد كرد، و اگر لازم باشد با امدادهاي غيبي خود ما را ياري خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمريكا را اشتباه دانستيم، يا براي مقاومت بر توان و تجهيزات خود متكي بوديم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد كرد.

 
Get the Flash Player to see this player.
 
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع تعدادي از طلاب گفت: گاه ادعا مي‌شود كه همه ائمه(ع) شيعه در مقابل جور و ظلم حاكمان قيام نکردند، زيرا غير از امام حسين(ع) بقيه سكوت كردند و به هر جهت مجاهداتي در راه خدا و قيام عليه ظالمان نداشتند، و حتي برخي مانند امام رضا(ع) ولايتعهدي خليفه را پذيرفتند و يا مانند امام جواد(ع) حتي به عنوان دامادي خليفه نائل شدند.
آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي در پاسخ به اين شبهه، با اشاره به اينكه همه فعاليت‌هاي انبياء بر محور حفظ اساس دين و مصلحت مسلمانان است، وقايع صدر اسلام و بعد از رحلت حضرت رسول(ص) را يادآوري و خاطر نشان كرد: با اينكه پيامبر(ص) در طول بيش از 20 سال بارها و به صورت‌هاي مختلف، علي(ع) را به عنوان خليفه مسلمانان بعد از خود معرفي كرده بودند، اما هنوز پيامبر(ص) دفن نشده بود كه عده‌اي براي او خليفه تعيين كردند و حتي بعد از چند روز علي(ع) را به اجبار براي بيعت به مسجد برده، فدك را غصب كردند، و كار به جائي رسيد كه حضرت زهرا(س) براي قرائت خطبه و محاجه با خليفه به مسجد رفتند.
وي با اشاره به سخنان اميرالمؤمنين (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: عليرغم ظلم‌هايي كه به حضرت علي(ع) و خانواده مظلوم وي روا داشته شد، اما زماني كه حضرت علي(ع) احساس كرد، دوري ايشان از عرصه اجتماع مي‌تواند، اساس اسلام را در خطر بيندازد، وارد ميدان شده و حتي در بسياري از موارد به خلفا كمك كردند تا اساس اسلام و مصلحت مسلمين تأمين شود.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به نمونه‌هاي مختلفي از كمك‌هاي حضرت علي(ع) به خلفا براي حفظ اسلام ادامه داد: زماني كه امپرتوري ايران براي نابودي اسلام، لشگر انبوهي فراهم آورده بود و قصد ريشه كن كردن اسلام را داشت، خليفه دوم نزد اميرالمؤمنين (ع) آمد و در خصوص كثرت جمعيت ايرانيان و قلت جمعيت مسلمانان و ترديد خود در خصوص حضور در جنگ با ايشان مشورت كرد و حضرت(ع) نيز در سخناني كه در نهج‌البلاغه آمده است به او مشورت دادند.
وي با اشاره به عباراتي از نهج البلاغه اظهار داشت: باوجود اينكه نظر حضرت علي(ع) نسبت به خليفه و ظلم‌هايي كه از جانب او به خودش روا شده است، ظاهرا بايد مشخص باشد، اما حضرت علي(ع) او را به بهترين وجه راهنمايي كردند، چرا كه اينجا مسأله شخصي مطرح نبود بلکه اسلام در خطر بود.
عضو خبرگان رهبري افزود: اميرالمؤمنين (ع) در مشورت خود به خليفه دوم به تشريح جايگاه و اهميت رئيس نظام اسلامي پرداخته، او را به محور آسيا و نخ تسبيحي تشبيه فرمود كه فقدان او تفرقه، پراكندگي و ضعيف شدن مسلمانان را به دنبال دارد. از طرف ديگر نيز نگراني وي به خاطر قلت جمعيت مسلمانان و كثرت دشمنان را ناروا شمرد، چرا كه پيشرفت و پيروزي اسلام نه با كثرت جمعيت كه با اعتقاد به خدا و توكل بر او رقم مي‌خورد.
وي افزود: رفتارهاي ساير ائمه(ع) را نيز در مقابل حوادث مي‌توان بر همين اساس تفسير كرد؛ زيرا ائمه(ع) هميشه رفتاري را اتخاذ كرده‌اند كه نفعش براي اسلام بيشتر يا ضررش كمتر بوده است، لذا جامعه اسلامي ولو در آن ضعف‌هاي زيادي وجود داشته باشد، حفظ آن در مقابل دشمنان ظاهري، مقدم بر هرچيزي است و بايد همه چيز را فدا كرد تا اصل اسلام باقي بماند.
آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه همواره عوامل خير و عوامل شر وجود داشته‌اند اظهار داشت: هرگز نمي‌توان جامعه‌اي را تصور كرد كه هيچ مشكلي در توحيد و خداپرستي نداشته و در آن جرياني مخالف با جريان حق وجود نداشته باشد، و از طرفي هرگز نمي‌توان رفتاري را يافت كه همه آن منفعت بوده و هيچ ضرري در آن وجود نداشته باشد و همه مردم نيز از آن راضي و خشنود باشند، لذا بايد رفتار خود را سنجيد و آنچه در مجموع نفعش براي اسلام و مسلمين بيشتر است به انجام رسانيد.
تدبیر مقام معظم رهبری در جهان بی‌نظیر است
وي با اشاره به اينكه رهبر جامعه اسلامي بايد بتواند مصلحت اسلام را شناخته و تصميمي بگيرد كه مصلحتش براي جامعه بيشتر باشد، ابراز داشت: بايد در رفتارها، برخورد‌ها و موضع‌گيري‌ها عاقلانه بينديشيم، دقت نظر داشته باشيم، و حسن ظن به تدبير مقام معظم رهبري داشته باشيم؛ تدبيري كه در جهان ما نظير ندارد.
علامه مصباح يزدي در ادامه با اشاره به بخش‌هايي از خطبه اميرالمؤمنين(ع) در نهج البلاغه در پاسخ خليفه دوم گفت: حضرت علي(ع) تأكيد مي‌كند كه هرگز پيروزي دين خدا، تابع كثرت افراد، يا شكست اسلام تابعي از قليل بودن افراد نبوده است،‌ بلکه هرجا مسلمانان بر خدا توكل کرده، تقوا را با صبر و پايداري همراه کردند، خدا هم به همان ميزان مؤمنين را ياري كرده است.
وي ادامه داد: اين رفتار حضرت علي(ع) به ما مي‌آموزد كه حتي به كساني كه از نظر فكري و ارزشي با ما مخالف هستند، بايد مشورت درست بدهيم، و جايي كه مصلحت اسلام در ميان است، خودمان هم كمك كنيم.
ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران می‌کند
استاد تفسير قرآن كريم افزود: به فرموده اميرالمؤمنين(ع)، ايمان به اسلام کمبود تعداد را جبران مي‌كند، و عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگي حول محور تقوا و صبر حاصل مي‌شود؛ لذا تا زماني كه خدا را داريم و اين همبستگي را رعايت كنيم، خدا نيز ما را رها نخواهد كرد، و اگر لازم باشد با امدادهاي غيبي خود ما را ياري خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمريكا را اشتباه دانستيم، يا براي مقاومت بر توان و تجهيزات خود متكي بوديم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد كرد.
وي در پايان خاطر نشان كرد: هر كس بايد ببيند كه رفتارش به نفع اسلام است يا خير، و همه رفتارهاي ائمه(ع) ما نيز از صلح امام حسن(ع) و قيام امام حسين(ع) گرفته تا پذيرفتن ولايتعهدي مأمون توسط امام رضا(ع) و داماد خليفه شدن حضرت جواد الائمه(ع)، همه تابع همين اصل بوده كه نفع اين كارها در شرايط خاص خودش براي اسلام از ضررش بيشتر بوده است. 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : علامه مصباح, سازشكاري, راحت طلبي, عامل شکست و ذلت, زندگانی حضرت علی, ,