کلید حل مشکلات حتی در موضوع هسته ای هم داخلی است

ظرفیتی که اتکاء به ساخت‎درونی قدرت، برای دیپلماسی دولت جدید ایجاد کرد/ بحث امروز بر سر غنی سازی 20 درصد یعنی توجه به درون جواب می‏دهد

کمیل نقی‎پور: دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، 23 و 24 مهرماه در ژنو برگزار می شود. مذاکراتی که رئیس جمهور صراحتا تاکید کرد قرار نیست درباره حقوق ملت ایران چانه زنی بشود.

به گزارش رجانیوز، آنگونه که آقای روحانی و ظریف اشاره کردند ایران در این مذاکرات به دنبال بازی برد – برد است به این معنا که تلاش دیپلمات های کشورمان برای ارائه مدلی به منظور به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران از یک سو و اعتماد سازی برای طرف مقابل به منظور عدم انحراف از مسیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای از سوی دیگر است.
در این بین آنچه که مورد تاکید مقامات کشورمان از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه قرار گرفته، آن است که شرایط ایران نسبت به گذشته متفاوت است و جمهوری اسلامی به هیچ وجه به گذشته بر نمی‎گردد.
محمد جواد ظریف در گفتگوی ویژه خبری به این موضوع اینگونه اشاره کرد : «کشورهای غربی علیه ایران به کجا رسیده‌اند و از طریق فشار چگونه توانستند در برابر ایران بایستند، چرا که اگر فشار آنها موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار عدد نمی رسید. تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود، اما با اینکه فشار به مردم ایران آمده، اما غرب هم به هدف خود نرسیده که این بازی باید متوقف و بازی دیگری تعریف شود که حق غنی سازی ایران در آن دیده شود و هدف این برنامه صلح آمیز بودن همیشگی برنامه‌های ایران است که ایندو یک تعریف دارد و آن به رسمیت شناخته شدن حقوق غنیسازی و اجرای آن است.»
پیشرفت ایران در زمینه انرژی هسته ای که با استراتژی مقاومت و به همت دانشمندان کشورمان در هشت سال گذشته محقق شد شرایط را به گونه ای به وجود آورده که ایران از نقطه "چانه زنی درباره لزوم حق غنی سازی" عبور کرده است .
نگاه مقایسه ای به دستور کار گفتگو کشورهای غربی با ایران در سالهای 82 و 83  و سالهای اخیر بیانگر آن است که سطح خواسته های کشورهای 1+5 و نگاه آنان به ایران در طول چند سال گذشته کاملا متفاوت شده است .
در شرایط فعلی و با توجه به ظرفیت سازی های صورت گرفته که با اتکاء به ساخت درونی قدرت و توانایی علمی دانشمندان ایرانی حاصل شده، دستگاه دیپلماسی کشور قدرت مانور بالاتری نسبت به 10 سال گذشته دارد موضوعی که ظریف از آن با عنوان چرخش 18 هزار سانترفیوژ در حال حاضر در ایران یاد کرد.  
این در حالی است که در سال 83 کشورهای غربی با دستور کار تعلیق فعالیت های هسته ای وارد مذاکرات می شدند و در نهایت نیز موفق شدند، تمامی فعالیت های هسته ای کشور را به حالت تعلیق درآورند ، اما در شرایط فعلی حتی مقامات آمریکایی نیز که زمانی برای مذاکره با ایران پیش شرط تعلیق غنی سازی را وضع کرده بودند، استفاده کشورمان از انرژی صلح آمیز هسته ای را حق ایران معرفی کردند. موضوعی که رئیس جمهور آمریکا نیز صراحتا در مجمع عمومی سازمان ملل به آن اشاره کرد.
اما نکته ای که دیپلمات های کشورمان باید به آن توجه داشته باشند، رویکرد "خودبرتربینی و ولع" طرف مقابل برای کسب امتیازات بیشتر است.
به عقیده کارشناسان اگر دیپلمات های ایرانی از همین ابتدا با رویکرد تعلیق غنی سازی 20 درصد وارد مذاکرات شوند طرف مقابل گام خود را فراتر نهاده و خواستار چانه زنی درباره حق غنی سازی 5 درصد و 3 و نیم درصد می شود. متاسفانه در همین راستا نیز برخی از مقامات و کارشناسان داخلی نیز اظهاراتی را مطرح کردند که در نهایت تضعیف دیپلماسی کشورمان را به دنبال دارد.
چرا که تقلیل دادن حقوق ایران صرفا به موضوع غنی سازی در داخل، یعنی اینکه ایران در حالی که هنوز مذاکرات آغاز نشده است از حق غنی سازی 20 درصد و 5 درصد صرفنظر کرده و تاسیسات فردو و بخشی از تاسیسات نطنز را به حالت تعطیل درآورده است.
این در حالی است که شش قدرت بزرگ دنیا که مقابل ایران قرار گرفتند نیز به دنبال کسب امتیاز از ایران در نتیجه این مذاکرات هستند. اگر ایران با رویکرد حفظ غنی سازی در داخل کشور (غنی سازی 3 و نیم درصد) وارد مذاکرات شود، این کشورها از همان ابتدا به مسیری قدم می گذارند که نتیجه آن محدود کردن ایران در زمینه غنی سازی 3 و نیم در صد است.
از سوی دیگر هر چند "اعتماد کردن" گام نخست برای رسیدن به هر توافقی است اما نکته ای  که دیپلمات های ایرانی باید آن را مورد توجه داشته باشند آن است که گام یا گام های اعتمادساز در ابتدا از سوی 1+5 برداشته شود و تعهدات مناسبی گرفته شود .
آخرین مصداق عهدشکنی طرف غربی به ویژه آمریکا بیانیه تهران در سال 89 است.
این بیانیه میان ایران، ترکیه و برزیل منعقد شد و بر اساس آن ایران، با اعتماد به قول امریکا به ترکیه و برزیل، پذیرفت که 1200 کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده در ترکیه به امانت بگذارد و در طرف مقابل نیز با وساطت برزیل و ترکیه 120 کیلوگرم اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران را ظرف یک سال به جمهوری اسلامی تحویل دهد.
اما این توافقنامه نیز عمر درازی نداشت چرا که امریکایی ها علیرغم پذیرفتن اولیه این موضوع، به فاصله یک ماه بعد در خرداد 89 دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را اعمال کردند، تحریم هایی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت امریکا درباره آنها گفت: «گمان می‌کنم منصفانه است (که بگويم) اين تحريم‌ها مهمترين تحريم‌هايی است که ايران تا کنون با آن روبه‌رو شده است.»
هر چند با توجه به ظرفیت های به وجود آمده و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه انرژی هسته ای اکنون ایران به جایگاهی رسیده است که دیگر درباره حقوق مسلم خود قائل به گفتگو نیست با این حال با توجه به رویکرد طرف مقابل دیپلمات های ایرانی مسیر دشواری را برای تثبیت فعالیت های هسته ای کشورمان پیش رو دارند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : کلید حل مشکلات, موضوع هسته ای, کمیل نقی‎پور, ,