نگاه‏دیپلماتیک و تاکتیکی رهبرانقلاب به گفتگوی اخیر ایران و آمریکا چیست؟

 

مهدی جهانتیغی: فضای جدیدی از تحولات دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در حال شکل گیری است که یکی از مشخصات ویژه آن پیچیدگی و حساس بودن نحوه بکارگیری تاکتیک های دیپلماتیک مناسب با این روند خواهد بود.

به گزارش رجانیوز، در این میان سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشکده افسری چارچوب نگاه کلی و تاکتیکی ایشان به مذاکرات اخیر ایران و آمریکا نشان می دهد.
 
 
در اینباره سرفصل های ذیل قابل تامل می باشد:
 
الف: رهبری ارسال پیام واحد و اجماع از ایران را در کلیت حمایت از تحرکات دیپلماتیک دولت مدنظر دارد. این اقدام استراتژیک دولت یازدهم را در موضع برتر نسبت به آمریکا چند صدایی و دچار اختلاف در مواجه با جمهوری اسلامی قرار می دهد .
 
ب: تکرار کلید واژه های همچون بدبینی ، غیر منطقی بودن ، خود برتربینی و عهد شکن بودن توسط رهبری درباره دولت آمریکا نشان می دهد که آقا در حوزه مسائل تاکتیکی نیز چارچوب معینی و بر اساس استراتژی از پی تعیین شده ای عمل می کند. حساسیت نشان دادن در حوزه تاکتیکی در مذاکرات به خوبی این پیام را به طرف غربی منتقل کرده که علاوه بر نظارت و رصد حوزه تاکتیکی در روابط ایران و آمریکا چارچوب استراتژیک و ایدولوژیک و بنیادی نظام بسیار مستحکم و غیر قابل تغییر می باشد. مبانی انتقاد از برخی اقدامات در نیویورک حتی در حوزه تاکیتک ها موید همین منظور می باشد.
 
ج: رهبری مذاکره دو طرفه  معقول را نیازمند پیش مقدماتی می دانند که بدون آن کسب نتیجه و نشتن پای میز مذاکره مطلوب نیست. مقام معظم رهبری با طرح کلید وازه های همچون بدبینی به دولتمردان آمریکا عملا معتقدند آمریکایی ها برای برطرف کردن بدبینی ایران باید یکسری اقدامات عملی را انجام بدهند.
 
د: مجموعه اظهارات رهبری طی روزهای اخیر می تواند تلاش برای انتقال این پیام  راهبردی باشد که این مذاکرات با اجازه ، تحت حمایت، نظارت و مرافبت نظام می باشد و هر نوع توافق راهبردی منوط به تصمیم، اراده  موافقت و علی الخصوص متقاعد شدن نظام صورت خواهد پذیرفت.
 
ه: در حوزه نگاه رهبری به مسائل دیپلماتیک رهبری برای نوع و نحوه انتقال پیام به درون جامعه ایران جایگاه ویژه ای قائل می باشند.از میان سخنان رهبری به خوبی می توان استنباط کرد که نوعی روشن کردن فضا در جامعه برای مواجه و  نحوه زاویه دید نگاه به مذاکرات با آمریکا کاملا مشخص می باشد.
 
و: مهمترین پیام رهبری در سخنان اخیرشان به طرف غربی این بود که محاسبات راهبردی ایران در مواجه با آمریکا هیچ تغییری نکرده است. این محاسبات همچنان بر پایه بدبینی به آمریکا و بی منطق و عهد شکن دانستن دولت آمریکا استوار است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نگاه‏ دیپلماتیک رهبر, گفتگوی ایران و آمریکا, مهدی جهانتیغی, ,