در مراسم اختتاميه دوره آموزشي مديران و كارشناسان گمرك افغانستان, عنوان كرد دكتر معمارنژاد: ايران آماده ايجاد گمرك مشترك مرزي با افغانستان است رييس كل گمرك ايران از آمادگي كشورمان براي ايجاد دروازه مشترك گمركي در مرزهاي خود با افغانستان خبر داد.

دكتر عباس معمارنژاد در مراسم اختتاميه دوره آموزشي 15 تن از مديران و كارشناسان گمرك افغانستان گفت: گمرك جمهوري اسلامي ايران اجراي طرح مذكور را پيش از اين در گمركات مرزي خود با كشور تركيه آغاز كرده و به توافقات خوبي در اين زمينه دست يافته است.
وي افزود: ايجاد گمرك مشترك مرزي تأثير بسزايي در كاهش تشريفات ترخيص و افزايش سرعت عبور كالا از مرزهاي گمركي دارد, به‌طوري كه تشريفات ترخيص صادرات كالا در گمرك اين سوي مرز به مثابه انجام تشريفات واردات در گمرك آن سوي مرز بوده و از دوباره كاري و صرف وقت و هزينه مجدد جلوگيري مي‌شود.
رييس كل گمرك تصريح كرد: ما آمادگي داريم كه اين طرح را در گمركات دوغارون, ميلك و ساير مرزهاي گمركي با كشور افغانستان راه‌اندازي كنيم تا كارها با سرعت بيشتري انجام شود.
وي در همين زمينه از سفير افغانستان در تهران خواست تا موضوع ايجاد دروازه‌هاي مشترك گمركي و پيشنهاد ديگر گمرك ايران مبني بر انجام ملاقات‌هاي مرزي بين رؤساي گمركات دو كشور را به رييس كل گمرك افغانستان ابلاغ كند.
رييس كل گمرك اظهارداشت: به عقيده وي چنين ملاقات‌هايي مي‌تواند به نحو قابل توجهي مشكلات و مسائل گمركي در مرزهاي دو كشور را حل و فصل نمايد.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به اهميت توسعه همكاري‌هاي آموزشي بين گمركات ايران و كشورهاي منطقه ازجمله افغانستان و ابراز خشنودي از اتمام دوره آموزشي مديران و كارشناسان گمرك افغانستان در ايران, خطاب به شركت‌كنندگان در اين دوره گفت: شما بايد سفيران آموزش گمركي براي كشور خودتان باشيد و مطالب آموخته شده را به ساير همكاران خود منتقل كنيد.
وي افزود: آموزش يك فرآيند پويا و دائمي بوده و اين طور نيست كه با شركت در يك كلاس يا يك دوره به اتمام برسد.
ما همواره نيازمند آموختن علم و تخصص‌هاي جديد هستيم و بايد دانش و تخصص‌مان به‌روز باشد. به همين دليل آموزش‌هاي حين خدمت از اهميت زيادي برخوردار است و ما اميدواريم اين دوره آموزشي, سر‎‎‎آغازي براي دوره‌هاي بعدي باشد.
دكتر معمارنژاد خاطرنشان كرد: آنچه كه شما (كاركنان گمرك افغانستان) در ايران آموختيد ازجمله آشنايي با ارزش‌گذاري و طبقه‌بندي كالا, اسناد گمركي و... بخشي از آموزش‌هاي گمركي بوده كه بايد گسترش يابد.
وي تأكيد كرد: آموزش هنگامي مؤثر است كه در عمل مورد استفاده قرار گيرد و اصطلاحاً عملياتي شود.
رييس كل گمرك با اشاره به توانايي گمرك ايران براي آموزش كاركنان ساير كشورها اظهارداشت: ما خواهان آن هستيم كه مركز آموزش گمركي در منطقه باشيم و در اين زمينه قطعاً بايد همكاري‌هاي دوجانبه و سه‌جانبه كنوني به همكاري‌هاي چندجانبه تبديل شود.
دكتر معمارنژاد در ادامه اين بحث به آموزش الكترونيكي (E-Learning) اشاره كرد و گفت: با توجه به سرعت تحولات و تغييرات در فناوري‌هاي نوين ما بايد هر چه بيشتر به سمت آموزش‌هاي جديد و ازجمله آموزش الكترونيكي برويم.
وي همچنين از سفراي ژاپن و افغانستان در تهران, نماينده جايكا و اساتيد دوره مزبور و دفتر آموزش و تحقيقات گمرك ايران در برگزاري اين دوره‌هاي قدرداني كرد.
براساس اين گزارش در اين مراسم ”عبيدالله عبيد” سفير افغانستان در تهران نيز از اقدام گمرك ايران در آموزش مديران و كارشناسان گمرك كشورش قدرداني كرد.
اين گزارش حاكي است سفير ژاپن در تهران نيز با قدرداني از تلاش گمرك ايران براي آموزش كاركنان گمرك افغانستان و همكاري با آژانس همكاري‌هاي بين‌‌المللي ژاپن (جايكا), آمادگي اين سفارت را براي توسعه همكاري‌هاي آتي اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما  در ادامه اين مراسم ”هاناداته“ نماينده آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايكا) با قدرداني از همكاري گمرك ايران در زمينه آموزش كاركنان گمرك افغانستان گفت: اميدوارم اين دوره‌ها موجب افزايش دانش و تخصص كاركنان افغانستان شود. وي خطاب به شركت‌كنندگان در دوره آموزشي مذكور افزود: مطالبي كه شما آموختيد قطعاً براي كشورتان مفيد و ثمربخش است و با توجه به 10 كتابچه كه در اختيارتان قرار گرفته است مي‌توانيد از اين دوره حداكثر استفاده را به عمل آوريد و دانسته‌هاي خود را به ديگران نيز انتقال دهيد.
اين گزارش حاكي است يكي از شركت‌كنندگان در اين دوره آموزشي نيز به نمايندگي از سوي سايرين, از تلاش اساتيد گمرك درخصوص آموزش مسائل و موضوعات مهم گمركي در كوتاه‌ترين زمان قدرداني و پيشنهاد كرد كه طول مدت دوره آموزشي به جاي3 هفته به 6 هفته افزايش يابد.
برپايه اين گزارش غلامرضا صفاري, مديركل دفتر آموزش و تحقيقات گمرك ايران نيز طي سخناني كوتاه با ابراز اميدواري نسبت به استفاده از تجارب دوره‌هاي آموزشي يكسال گذشته براي برگزاري دوره‌هاي پربارتر در دو سال آينده, از اساتيد گمركي و همچنين همكاري مقامات ژاپني در برگزاري اين دوره آموزشي قدرداني كرد و در پايان لوح‌هاي تقدير و جوايزي از سوي رييس كل گمرك و ساير مسئولان به شركت‌كنندگان در دوره اهدا شد.
شايان ذكر است كه در اين مراسم ” سفير ژاپن و سفير افغانستان در تهران, هانا داته نماينده آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايكا), غلامرضا فاتحي, معاون اداري مالي, رسول كوهستاني پزوه, مديركل دفتر تعيين ارزش و غلامرضا صفاري, مديركل مركز آموزش و تحقيقات گمرك ايران نيز حضور داشتند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دكتر معمارنژاد: ايران آماده ايجاد گمرك مشترك مرزي با افغانستان است, ,