1389/12/15 يكشنبه در نشست ساماندهي محيط كار گمرك ايران اعلام كرد دكتر معمارنژاد: مدل تعالي سازمان در تمام سطوح گمرك اجرا مي‌شود رييس كل گمرك ايران گفت: تعالي سازمان يك فرآيند پيوسته, پويا و دائمي است كه با برنامه‌ريزي و هدفگذاري بلندمدت محقق و در تمامي سطوح سازمان اجرا مي‌شود.

دكتر عباس معمارنژاد كه در مراسم افتتاحيه ساماندهي محيط كار گمرك ايران سخن مي‌گفت, با معرفي ذي‌نفعان گمرك اعم از سازمان‌هاي همكار, فعالان اقتصادي و كارگزاران اين بخش افزود:  در بحث تعالي سازماني, رضايت تمامي ذي‌نفعان از كيفيت خروجي‌هاي گمرك, داراي اهميت بسيار زياد است.
معاون وزير اقتصاد, هدف از اجراي مدل تعالي سازماني (EFQM) در گمرك را دستيابي به بهره‌وري بالاتر دانست و با اشاره به اينكه كارآيي, اثربخشي و بهره‌وري داراي مفاهيم متعددي هستند, گفت: كارآيي انجام درست كار و اثربخشي انجام كار درست است و زماني كه كار درست به شيوه درست انجام شود, بهره‌وري حاصل مي‌شود.
وي اظهارداشت: تعالي سازماني موجب بهبود وضعيت كلي سازمان خواهد شد و براي تحقق اين امر بايد وضع موجود را بشناسيم و برمبناي اين شناخت وضع مطلوب را تعريف كنيم.
رييس كل گمرك تأكيد كرد: با استفاده از تجزيه و تحليل اين دو وضعيت مي‌توان نقشه راه را براي رسيدن به نقطه مطلوب مشخص كرد.
دكتر معمارنژاد, تعالي سازمان را يكي از ابعاد مديريت تغيير خواند و اظهارداشت: حركت در مسير تعالي سازماني و عارضه‌يابي در سازمان بدون تغيير وضع فعلي امكان‌پذير نخواهد بود و اين تغيير در برخي موارد نيازمند ريسك‌پذيري مديران مربوط است.
دكتر معمارنژاد, مديريت مبتني بر فرآيندهاي سازماني را از مزاياي پياده‌سازي مدل (EFQM) دانست و افزود: ارزيابي مبتني بر واقعيت‌ها, شناسايي نقاط ضعف و قوت, ارائه تصوير واقعي از سازمان, دستيابي به يك ديدگاه سيستماتيك و فراگير و تبادل تجربيات بين سازمان‌هاي متعدد از ديگر مزاياي پياده‌سازي اين مدل است.
وي با اشاره به لزوم اشاعه مدل تعالي سازماني در سطوح مختلف سازماني گفت: بحث آموزش و اجراي مدل EFQM نبايد در سطح معاونين و مديران عالي محدود شود بلكه بايد به بدنه سازمان راه يابد.
وي تأكيد كرد: جزوات و نتايج دوره‌هاي آموزشي اين مدل بايد براي دسترسي ساير همكاران روي سايت سازمان قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار ما, در ادامه اين مراسم, حسين كاخكي, مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بهبود سيستم‌هاي گمركي طي سخناني كوتاه گفت: گمرك ايران در راستاي استانداردسازي محيط كار, فعاليت‌هايي را در قالب مدل تعالي سازماني (EFQM) آغاز كرده است.
وي با اشاره به مزاياي اجراي اين مدل اظهارداشت: ايجاد نظم فراگير, كنترل عمليات, افزايش بهره‌وري, كاهش هزينه‌هاي نگهداري و پيشگيري از اتلاف منابع و زمان از مهمترين نتايج اجراي اين طرح است.
كاخكي افزود: با وجود سادگي مدل تعالي سازماني, پياده‌سازي آن مشكلاتي را دربرخواهد داشت كه رفع آنها نيازمند همكاري معاونين و مديران گمرك است.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بهبود سيستم‌هاي گمركي همچنين افزود: آموزش مدل تعالي سازماني (EFQM) در گمرك ايران در 2 سطح مديريت و كارشناسان برگزار خواهد شد.
براساس اين گزارش, محسن محمدي, مجري طرح سازمان تعالي سازماني در گمرك نيز در اين مراسم اظهارداشت: گمرك ايران در سال88 موفق به اخذ گواهي تعهد به تعالي شده است, اما متأسفانه فعاليت‌هاي آن در اين بخش بعد از مدتي متوقف شده كه علت آن بايد ريشه‌يابي شود.
محمدي اظهارداشت: گام نخست در اجراي اين مدل, ايجاد تيم‌هايي است كه بتوانند به‌طور مستمر جلساتي را برگزار كنند و با يكديگر تبادل اطلاعات داشته باشند. وي تصريح كرد: عدم تيم‌سازي در گمرك, يكي از موانع توسعه اين مدل در سال88 بوده است.
محمدي ادغام سازمان‌ها, مديريت تأمين‌كنندگان, مديريت پروژه, تدوين آرمان, تدوين راهبرد و خودارزيابي را ازجمله مزاياي اجراي اين مدل دانست و گفت: ما در ايزوها به‌دنبال ايجاد حداقل استانداردها در خروجي‌ها هستيم, اما (EFQM) به‌دنبال دستيابي به تعالي و حداكثر استاندارد در خروجي‌هاي يك سازمان است.
وي يكي ديگر از مزاياي اجراي مدل تعالي سازماني (EFQM) را ايجاد يك سيستم مديريتي براي سازمان معرفي كرد و اظهارداشت: اغلب مديران در سازمان به صورت سليقه‌اي رفتار مي‌كنند و به همين خاطر بعد از تغيير مدير و ورود مدير جديد, شاهد تغييرات كلي در فرآيندهاي سازمان هستيم, اما مدل EFQM با ايجاد اصول و چارچوب مشخص در سازمان, مانع برخوردهاي سليقه‌اي مديران و تغيير فرآيندها بعد از تغيير مديران مي‌شود.
وي ضمن اشاره به نتايج بررسي وضعيت موجود گمرك ايران اظهارداشت: بخش‌هاي مختلف گمرك به‌صورت جزيره‌اي خوب عمل مي‌كنند, اما در يك فرآيند سيستماتيك و فراگير به مشكل برمي‌خورند. از اين‌رو اجراي مدل EFQM براي گمرك يك ديدگاه سيستماتيك و فراگير ايجاد خواهد كرد.
محمدي اخذ گواهي تعهد به تعالي توسط گمركات شهريار, بندرعباس و آبادان را ازجمله موفقيت‌هاي اوليه گمرك در زمينه اجراي مدل EFQM دانست و گفت: هدف از پيگيري اجراي اين مدل در گمرك, دستيابي به سطوح بالاتر و نهادينه شدن اين مدل در بدنه و فرآيندهاي سازمان است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دكتر معمارنژاد: مدل تعالي سازمان در تمام سطوح گمرك اجرا مي‌شود, ,