مهم ترين شروط تحقق جهاد اقتصادي

 حجت‌الاسلام والمسلمين علي شاهرخي*

سالي كه از جانب مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به عنوان سال "جهاد اقتصادي" نام گذاري شد، نويدگر آينده نويني است كه در سايه عنايات حضرت ولي عصر(عج) و رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب در انتظار ايران اسلامي است. اين آينده به موازات آنكه براي مردم شريف كشورمان و فرزندان اين آب و خاك مفيد و درخشان خواهد بود، به همان اندازه براي كشورهاي منطقه و ملت هايي كه چشم اميد خود را همواره به پيشرفت هاي نظام اسلامي ايران دوخته اند الگو و نمونه مناسب و كاملي براي تعالي و ترقي خواهد بود انشاء الله.

اما در اين ميان سوالي كه از آغازين دقايق و ساعات نام‌گذاري امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به ذهن خطور مي كند، الزامات و بايدها و نبايدهايي است كه بايد براي رسيدن به مجاهده و جهاد در عرصه اقتصاد مد نظر قرار گرفته و رعايت شود.

نخستين نكته؛ توجه ويژه به اخلاص و رعايت موازين اخلاقي و ديني براي تحقق جهاد به‌عنوان امري شرعي و اخلاقي است. جهاد بدون مجاهده و مبارزه با نفس و كنار گذاشتن نفسانيات و توجه ويژه به اخلاص و معنويت امكان پذير نيست. ممكن است در بهترين حالت آنچه كه محقق مي شود، تنها تلاشي براي سامان دهي و انجام بهتر امور باشد.

دوم اينكه؛ در جهاد بايد استراتژيِ جهادي داشت. نمي توان قدم در راه امري چنين بزرگ نهاد اما عملا نقشه اي براي ادامه راه نداشت. بهترين استراتژي و سند براي سال جهاد اقتصادي فرمايشات رهبر معظم انقلاب و سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشورمان است.

سوم اينكه؛ مهم ترين عنصر براي جهادي شدن فعاليت هاي اقتصادي در كشور و آغازي خوش يمن براي تحولات و پيشرفت هاي اقتصادي، اتحاد و انسجامي است كه بايد ميان دستگاه ها، روساي سه قوه و مسئولان آن باشد. همان گونه كه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند يكي از لوازم اصلي براي تحقق جهاد اقتصادي داشتن وحدت و انسجام ميان مسئولان و دستگاه هاست. بديهي است كه بروز هر نوع تشتت و اختلافي مي تواند منجر به هدر رفت انرژي و به سامان نرسيدن برنامه هاي جهادي شود.

چهارم اينكه؛ يكي از اصلي‌ترين دغدغه ها براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي بهره برداري از قوانين و آئين نامه هاي تسهيل كننده خدمات و فعاليت هاي تجاري و اقتصادي است كه اميد است اين مهم با اقدام دولت محترم و نيز تصويب و تاييد نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي هر چه سريع‌تر صورت گرفته و به انجام رسد.

پنجم اينكه؛ در سال جهاد اقتصادي بايد از مشاركت ويژه و گسترده مردم براي تحقق جهاد اقتصادي بهره گرفت. نمي توان انتظار جهادي فراگير داشت اما از همراهي و همكاري و مشاركت مردم در اين اتفاق و رخداد بي سابقه محروم بود.

ششم اينكه؛ قواي سه گانه كشور و تمامي دستگاه ها بايد در اقدامي جهاد گونه و بسان مجاهدت هاي هشت سال دفاع مقدس تمامي توان خود را براي تحقق رهنمود مقام معظم رهبري و جامه عمل پوشانيدن به منويات ايشان بسيج كنند. بايد در نظر داشت كه نمي توان در انتظار جهاد نشست اما تمامي ظرفيت هاي كشور براي جهت مجاهده اي اين چنين بزرگ و بي سابقه بسيج نكرد.

هفتم اينكه؛ تحقق جهادي اقتصادي موضوعي كيفي و ارزشي است و نبايد براي سنجش آن از موازين كمّي و آمار و ارقامِ صِرف استفاده كرد. توجه به اين مهم ضروري است كه ممكن است اقداماتي كه در سال 1390 انجام مي شود براي اصلاح زيرساخت هايي در عرصه اقتصاد باشد كه اثرات خود را در آينده به نمايش مي گذارد و نبايد به گونه اي اقدام و وانمود كرد كه در همين سال 1390 مي توان به افق هاي مد نظر رهبري معظم انقلاب و دريافت نتايج جهاد مد نظر ايشان پي برد. از همين رو بايد از افتادن در مسير توليد و ارائه آمار و ارقامي كه در بسياري موارد ممكن است چندان مطابقتي با واقع نداشته باشند، پرهيز كرد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مهم ترين شروط تحقق جهاد اقتصادي, ,