1390/1/21 يكشنبه از سوي وابسته بازرگاني سفارت ژاپن در تهران در ديدار با مشاور رئيس كل و مديركل دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل گمرك ايران, بيان شد اقدامات دولت ژاپن براي صدور محصولات عاري از مواد راديواكتيو رييس بخش اقتصادي و بازرگاني سفارت ژاپن در تهران از اقدام دولت متبوع خود در مورد اندازه‌گيري روزانه و نظارت دقيق بر اقلام صادراتي اين كشور, به‌ويژه محصولات كشاورزي و دريايي به‌منظور اطمينان از عدم آلودگي به مواد راديواكتيو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما, ”توشي يوكي شيرايي“ در ديدار با محمدحسين باغ‌عنايت, مديركل دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل گمرك ايران گفت: در پي وقوع زلزله 11 مارس و سونامي پس از آن در ژاپن, كارشناسان ژاپني روزانه و به‌طور دقيق بر ميزان راديواكتيو احتمالي در محصولات كشاورزي, دامي و دريايي نظارت كرده و در صورتي كه راديواكتيو موجود در اين محصولات بيشتر از استانداردهاي بين‌المللي باشد, آنها را معدوم مي‌كنند.
رييس بخش اقتصادي و بازرگاني سفارت ژاپن در تهران كه به اتفاق دبير دوم سفارت و نماينده سازمان توسعه تجارت ژاپن (جترو) و با هدف اطلاع‌رساني درباره آخرين اقدامات دولت متبوعش درباره موضوع تأثير راديواكتيو بر كالاهاي صادراتي اين كشور در ستاد مركزي گمرك ايران حضور پيدا كرده بود, افزود: نخست وزير ژاپن به مسئولان 5 استان اين كشور كه در معرض تشعشعات اتمي ناشي از انفجار نيروگاه‌هاي هسته‌اي قرار دارند, دستور داده است تا محصولات كشاورزي در معرض خطر را معدوم كنند و استان‌هاي ديگر كه در معرض اين خطر نيستند نيز بايد قبل از فروش و صدور كالا به خارج از كشور, از آلوده نبودن محصولات صادراتي به راديواكتيو اطمينان حاصل نمايند.
توشي يوكي شيرايي با اشاره به تلاش دولت ژاپن براي اطلاع‌رساني آنلاين درخصوص وضعيت پس از زلزله 9/8 ريشتري اين كشور گفت: همه اطلاعات مربوط به موضوع راديواكتيو, روزانه و به‌طور مستمر و آنلاين در سايت سازمان‌هاي مربوط ازجمله سازمان محصولات دريايي, وزارت بهداشت, وزارت راه و... وجود دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند با رجوع به اين سايت‌ها, اطلاعات لازم را كسب كنند.
وابسته بازرگاني سفارت ژاپن در تهران همچنين درخصوص وضعيت فرودگاه‌ها و بنادر اين كشور گفت: تاكنون هيچ موردي از وجود راديواكتيو در اين اماكن به جز فرودگاه شهر “سن داي“ كه كانون زلزله اخير بوده است, مشاهده نشده و سازمان‌هاي بين‌المللي اين موضوع را تأييد كرده‌اند.
وي افزود: مقامات ژاپني به‌طور مستمر بر ورود و خروج مسافران و كالاها در بنادر و فرودگاه‌هاي كشور نظارت دارند.
توشي يوكي شيرايي در ادامه با اشاره به اينكه ايران بازار بزرگي براي محصولات ژاپني به‌شمار مي‌رود, خطاب به مديركل دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل گمرك ايران گفت: ما مايليم بدانيم كه اگر كشور شما درصدد انجام اقدامات جديدي در مورد مبادلات تجاري با ژاپن است, اين تصميم را به اطلاع سازمان‌ها و شركت‌هاي ژاپني مرتبط برسانيم.
وي افزود: سفارت ژاپن در تهران به صورت الكترونيكي, نسبت به ارسال اطلاعات تجاري به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي ايراني مرتبط اقدام مي‌كند.
مقام سفارت ژاپن در اين زمينه خواستار كمك گمرك جمهوري اسلامي ايران براي اطلاع‌رساني به ايرانيان مقيم ژاپن و تجار و بازرگانان ايراني شد.
رييس بخش اقتصادي و بازرگاني سفارت ژاپن در اين ديدار همچنين ضمن قدرداني صميمانه از همدردي مردم ايران با زلزله‌زدگان اين كشور و ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه, خواهان حفظ و توسعه روابط تجاري دو كشور شد.
براساس اين گزارش, محمدحسين باغ‌عنايت, مشاور رئيس كل و مديركل دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل گمرك ايران نيز با ابراز تأسف از وقوع زلزله در ژاپن و همدردي با آسيب‌ديدگان اين حادثه اظهارداشت: گمرك جمهوري اسلامي ايران در حد توان خود براي بهبود تبادلات تجاري دو كشور در چارچوب مقررات و استانداردهاي بين‌المللي تلاش خواهد كرد و ما انتظار داريم تا عادي شدن وضعيت در كشور ژاپن, اطلاعات مربوط به چگونگي صادرات و واردات كالا به‌طور مستمر در اختيار گمرك ايران قرار گيرد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: پس از زلزله اخير در ژاپن, تجار و بازرگانان ايراني خواهان اطلاعات تازه در مورد نوع واردات و صادرات كالا هستند كه به عقيده ما بهترين راه آن اطلاع‌رساني شفاف و آنلاين است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اقدامات دولت ژاپن براي صدور محصولات عاري از مواد راديواكتيو, ,