تفاوت شخصيتي موسوي براي نسل امروز بسيار عبرت‌آموز است

 

 

حجت‌الاسلام سيد عباس نبوي رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، به پيام تسليت آقاي هاشمي به ميرحسين موسوي اشاره كرد و اظهارداشت: هاشمي سياستمداري بسيار نكته‌سنج و داراي خصوصيات مخصوص به خود بوده و توانايي بالايي براي به كار بردن تعابير چند تفسيري دارد.

وي بر همين اساس به اين موضوع اشاره كرد كه اگر به هاشمي گفته شود چرا در اين پيام موسوي را به عنوان فرزند خدوم ملت نامگذاري و به وي صفت داده‌ است در جواب خواهد گفت كه به اعتبار ماسوع بوده كه از اصطلاحات طلبه‌‌ها است.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي با تأكيد بر اينكه اكنون كه هاشمي اين راه و روش را انتخاب كرده بايد فضاي سياسي كشور به وي پيله نكند، يادآور شد: درست نيست هر كسي از راه برسد و مناقشه با هاشمي را تبديل به يك نرخ روزآمد و نقل همه محافل و مجالس كند.

وي در عين حال به خدمات بزرگ هاشمي در انقلاب اشاره و تصريح‌كرد: هاشمي از بنيانگذاران نظام جمهوري اسلامي به شمار مي‌رود و همانگونه كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند، وي بارها تا مقام شهادت در راه انقلاب جانفشاني كرده است.

حجت‌الاسلام نبوي با بيان اينكه آقاي هاشمي تا حد زيادي به خط قرمزي كه در مورد صيانت و حمايت از رهبري اعلام كرده وفادار است و خواهد بود، گفت: هاشمي نگاه، سبك و روش خود را دارد.

وي بر همين اساس به اين موضوع اشاره كرد كه برخي به روش هاشمي در زمان امام(ره) هم حمله مي‌كنند و اظهارداشت: اگر قرار بود اين روش‌ها مورد مؤاخذه قرار گيرد، در زمان خود امام(ره) اين مؤاخذه صورت مي‌گرفت؛ زماني كه هاشمي با مجموعه آمريكايي مك فارلين مذاكراتي را داشت هيچ كس از اقدامات وي مطلع نبود و پس از حاصل شدن نتايج كار، گزارش را خدمت امام(ره) بردند و مسائل روشن شد كه امام (ره) از اينكه آمريكاي‌ها تودهني خوردند، حمايت كردند.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي در عين حال اين انتظار از آقاي هاشمي كه به اين شكلي كه اكنون هست، نباشد را يك خواسته انقلابي و آرماني براي بسياري از افراد دانست در حالي كه اين مسئله با واقعيت فاصله زيادي دارد، اظهارداشت: برخي مي‌گويند هاشمي نسبت به اوايل انقلاب خيلي عوض شده در حالي كه اين چنين نيست و هاشمي هميشه به همين شكل بوده و خدمت خود را نيز با اين ظرفيت انجام داده است.

وي بر همين اساس به زماني اشاره كرد كه پدر داماد آقاي هاشمي را به دليل همراهي و هماهنگي با منافقين زنداني كردند و يادآورشد: وي در آن زمان رئيس مجلس نظام جمهوري اسلامي ايران بود و در خاطرات خود آورده وقتي جلسه مجلس تمام شد به وي اين خبر را دادند.

*تصور اينكه آقاي هاشمي تغيير كرده بسيار غلط است

حجت‌الاسلام نبوي با بيان اينكه آقاي هاشمي از بدنه جريان‌هاي مبارز اعم از ماركسيست‌هاي چپ و بخشي از مجاهدين خلق آن زمان كاملا جدا نبود، اضافه‌كرد: اين جريان‌ها با وي تماس، ارتباط و رفت و آمد داشتند و به نوعي از حمايت‌هاي هاشمي برخوردار بودند؛ از اين رو نبايد تصويري درست شود كه فكر كنيم آقاي هاشمي كاملاً تغيير كرده است.

وي با تأكيد بر اينكه هاشمي قبل از پيروزي انقلاب در زندان شاه نيز طرح نقشه تقسيم زمين‌هاي سالاريه و شركت طاهر را اجرا و كار خود را انجام مي‌داد، اظهارداشت: بعدها برخي از متوسطين و زير متوسطين سعي در خدشه وارد كردن به آقاي هاشمي را داشتند و اين را مطرح مي‌كردند كه آن زمين‌ها را توليت مي‌خواست به ما بدهد كه آنها را نگرفتيم و هاشمي آنها را گرفت در حالي كه چنين نيست.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي بر همين اساس به زماني اشاره كرد كه اين قسمت‌ها كوه و تپه و بيابان بود و به فكر هاشمي رسيده بود كه در آنجا شهركي را درست كند كه اكنون گرانترين منطقه قم شده است.

وي با بيان اينكه هاشمي تعداد بسيار زيادي از اين زمين‌ها را به نيروهاي سپاه و رزمندگان داد، اضافه‌كرد: آقاي هاشمي در آن زمان نيز اين كارهاي اقتصادي را انجام مي‌داد و اگر كسي تصور كند هاشمي زماني كه مبارزه مي‌كرد نگاه اقتصادي‌اش به ايجاد فرصت‌هاي مالي و درآمدي كاملاً از بين رفته بود، اشتباه كرده و وي پس از پيروزي انقلاب نيز همين روند را ادامه داد.

حجت‌الاسلام نبوي در ادامه به تصويب طرح ضرورت اراضي شهري در مجلس اشاره كرد كه بند "ج " آن زمين‌هاي راكد مانده داراي مالك را در اختيار كساني قرار مي‌دهد كه به آن نياز داشته باشند و تصريح‌كرد: اين طرح در شوراي نگهبان رد شد اما تدوين اوليه آن توسط شهيد بهشتي انجام شد و زير نظر شوراي سه نفره‌اي كه امام (ره) انتخاب كرده بودند كه متشكل از مرحوم رباني شيرازي، مرحوم مشكيني و آقاي منتظري بود تدوين كه در مجلس به تصويب رسيد و به صورت قانون درآمد.

وي با بيان اينكه تصويب‌كننده اين طرح خود مشمول آن مي‌شد، يادآورشد: برخي از زمين‌داران يزد و كرمان به آقاي هاشمي اعتراض كردند كه چرا زمين‌هاي ما را به مردم مي‌دهند و وي در جواب مي‌گفت كه زمين‌هاي ما را هم به مردم مي‌دهند.

اين كارشناس مسائل سياسي با تأكيد بر اينكه هاشمي هميشه به همين شكل بوده و اگر كسي تصور كند اتفاقات عجيبي افتاده، درست نيست، اضافه‌كرد: هاشمي در همان زمان نيز در يك سري از زمينه‌ها با امام(ره) بحث داشت و نامه‌هاي خاصي را به ايشان مي‌نوشتند؛ برخي مي‌گويند چرا اين نامه‌ها نوشته شده در حالي كه هاشمي نظر خود را مطرح مي‌كرد و امام(ره) نيز از آنها استقبال مي‌كردند.

* طرح مسائلي همچون "جهاد اقتصادي " براي يك جمع‌بندي كلان است

وي در بخش ديگري از سخنان خود به زمينه‌هاي مؤثر در نامگذاري امسال با عنوان "جهاد اقتصادي " توسط مقام معظم رهبري اشاره كرد و اظهار داشت: منظور از جهاد اقتصادي اين است كه تلاش اقتصادي بيشتري صورت گيرد؛ بنده از گذشته اين گلايه را در فضاي رسمي سياسي كشور داشتم كه اين مواردي كه مقام معظم رهبري به عنوان سال مطرح مي‌كنند، به يك نان به نرخ روز براي بسياري از بخش‌ها تبديل مي‌شود.

حجت‌الاسلام نبوي با تأكيد بر اينكه مقام معظم رهبري در سال جديد به اين موضوع تأكيد كردند كه هدف از نامگذاري نصب پلاكارد نيست، يادآورشد: هر چند اين اقدام امسال نيز صورت گرفت و در حال حاضر در مراكز اداره‌ها، پلاكارد مربوط به جهاد اقتصادي موجود است چرا كه روابط عمومي هر اداره‌اي مي‌خواهد بگويد در اين زمينه كار كرده است.

وي با بيان اينكه طرح مسائلي همچون جهاد اقتصادي براي يك جمع‌بندي كلان است، افزود: وقتي مقام معظم رهبري جمع‌بندي كلاني دارند بر اساس آن يك عنوان را براي سال انتخاب مي‌كنند از اين رو مطرح شدن يك موضوع براي سال اگر بتواند در جامعه مبناسازي كند و مسير اوليه را بگشايد، هدف‌هاي بعدي تأمين خواهد شد اما در صورتي كه نتواند مبناسازي كند، به بخش زيادي از ارزش و اعتبار اين نامگذاري خدشه وارد مي‌شود.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي بر همين اساس به گلايه‌هاي مقام معظم رهبري به اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نسبت به عدم پيگيري موازين مطرح شده و اجراي اقدامات تبليغاتي كه برخلاف آن موازين بوده‌اند اشاره كرد.

وي در عين حال به نامگذاري سال پيامبر اعظم از سوي رهبر انقلاب اشاره و تصريح كرد: آن سال داراي ظرافت بسيار بالايي بود و بنده مقاله‌اي در خصوص اينكه گفتمان پيامبر اعظم بايد كلان راهبرد فرهنگي جهان اسلام باشد، عنوان كردم كه موضوع پيامبر اكرم، جهان اسلام را كاملاً به يكديگر گره مي‌زند.

حجت‌الاسلام نبوي با بيان اينكه سال امام علي(ع) از لحاظ اقدامات فرهنگي وضعيت بهتري داشت، گفت: در آن سال مجموعه اشعاري توسط دانشنامه امام علي(ع) تدوين شد و آقاي ري‌شهري اقداماتي را انجام دادند اما سال امام علي (ع) در جامعه علوي بازتاب مناسب و نتيجه جدي در پي نداشت.

وي بر همين اساس به تشكيل كميسيوني در مجلس در سال امام علي(ع) اشاره كرد كه بودجه چند ده ميلياردي براي اين قضيه به تصويب رسيد و نهادهاي مختلف براي گرفتن قسمتي از آن بودجه هجوم مي‌آوردند.

* "جهاد اقتصادي " اجازه سوء‌استفاده تبليغاتي را از بين مي‌برد

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي با بيان اينكه موضوع جهاد اقتصادي اجازه استفاده تبليغاتي را نمي‌دهد، اظهار داشت: مقام معظم رهبري در طول دوره رهبري خود و پيش از آن، همه مطالبي را كه مي‌خواستند بيان كنند تا عنوان اين مجموعه جهاد اقتصادي شود را فرموده‌اند اما هيچ يك به صورت سياست‌هاي برنامه‌اي و راهبردي جامعه ما شكل نگرفت.

وي با تأكيد بر اينكه ‌مقام معظم رهبري همواره مي‌فرمايند "هر گاه با روحيه بسيجي كار قرب الي‌الله صورت گيرد، برداشت، نتيجه، بركت و خدمت آن به جامعه در بالاترين حدممكن قرار مي‌گيرد و نتايج خيره‌كننده‌اي خواهد داشت. "

حجت‌الاسلام نبوي با بيان اينكه در حال حاضر بيش از دو دهه از دوران آتش‌بس و پذيرش قطعنامه 598 مي‌گذرد، اضافه‌كرد: در آن زمان دو سال وقت لازم بود تا دولت و نظام در برنامه‌ريزي راه خود را پيدا كنند چراكه مسائل جنگ بسيار طاقت‌فرسا بود.

وي بر همين اساس به اين موضوع اشاره كرد كه در سال 68 گفته مي‌شد ايران 50 درصد كسري بودجه دارد و افزود: در آن زمان دو تئوري مطرح مي‌شد كه يكي از آنها متعلق به ميرحسين موسوي است و بر آن پافشاري مي‌كرد؛ آقاي هاشمي نيز در آن زمان رئيس‌جمهور بود و در نماز جمعه پاسخ نظرات موسوي را مي‌داد.

*تفاوت شخصيتي موسوي براي نسل امروز بسيار عبرت‌آموز است

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي به تئوري موسوي در سال 68 براي كسري بودجه اشار كرد و ادامه داد: موسوي معتقد بود كه ايران بايد با تكيه بر خود حركتي را با روحيه انقلابي، حزب‌الهي و بسيجي آغاز كند در حالي كه وقتي موسوي امروز را با موسوي سال 68 مقايسه مي‌كنيم، به تفاوتي اساسي در وجود اين شخصيت پي مي‌بريم و اين نكته براي نسل امروز بسيار جالب و عبرت‌آموز است.

وي تصريح كرد: كارشناسان اقتصادي و اساتيد دانشگاه كه در بخش اقتصادي دولت سازندگي فعاليت مي‌كردند تئوري موسوي را قبول نداشتند و بر اين باور بودند كه بايد نقدينگي را به صورت اعتباري تأمين كرد كه به زبان عاميانه به معناي چاپ پول بود.

حجت‌الاسلام نبوي با بيان اينكه وقتي پول چاپ شود، پايه پولي بالا رفته و جامعه دچار تورم مي‌شود، اظهارداشت: كارشناسان دولت سازندگي معتقد بودند اين مسئله اجتناب ناپذير است از اين رو قوي‌ترين مواضع اين نظريه از سوي آقاي روغني زنجاني بود كه در اين مسئله ايستادگي كرده و آن را انجام داد.

وي بر همين اساس چاپ پول و فروش نفت را دو منبع درآمد براي كشور در آن زمان عنوان كرد و يادآورشد: كارشناسان دولت سازندگي بر اين باور بودند كه با چاپ پول حقوق كارمندان داده شده و هيچگاه پول كم نخواهد آمد؛ از سوي ديگر با فروش نفت دلارهايي را كه مي‌خواهيم مورد استفاده قرار دهيم بخشي از آن را از بازار تهيه مي‌كنيم؛ از اين رو دلارهايي با حجم بالا وارد بازار كردند.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي اضافه‌كرد: دولت افرادي را كه دلار آزاد خريد و فروش مي‌كرد، مورد تعقيب قرار مي‌داد اما خود به صورت ميلياردي دلار آزاد در يكي از مناطق براي بخش‌هاي مالي در دنيا عرضه مي‌كرد.

وي با بيان اينكه همه حركت‌ها از بحث‌هاي ذاتي و خودجوش دور شد، اظهارداشت: نكته‌اي كه در اين زمينه وجود داشت اين بود كه امام(ره) در اسفند سال 67 و چند ماه پس از پذيرش قطعنامه نامه‌اي را به سران سه قوه و مسئولان كشور به عنوان پيام صادر كردند كه جزء آخرين پيام‌هاي ايشان به شمار مي‌رود.

حجت‌الاسلام نبوي در خصوص آن نامه امام(ره) به سران قوا، يادآورشد: امام خميني(ره) در آن نامه نوشتند كه "با تكيه بر نيروهاي انقلابي، مؤمن و بسيجي جامعه را بسازيد "؛ تعبير امام (ره) اين است كه اگر مسئولان كشور به اين مجاهدان و بسيجيان و كساني كه براي حفظ اسلام و كشور جهاد كردند و خون دادند بي‌مهري و بي‌توجهي كرده و آنها را در برنامه سازندگي ناديده بگيرند در آتش دوزخ الهي خواهند سوخت كه اين تعبير مستقيم امام راحل است.

* روحيه انقلابي و بسيجي از گردونه كل برنامه‌ريزي كشور در دولت هاشمي حذف شد

وي بر همين اساس به بي‌مهري‌ها و حذف شدن روحيه انقلابي و بسيجي از گردونه كل برنامه‌ريزي و سازندگي كشور در دولت هاشمي اشاره كرد كه رقابتي بسيار مذموم و منفي نيز شكل گرفت تا جايي كه آقاي هاشمي از اين رقابت دفاع و آن را تئوريزه كرد.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي به اظهارات هاشمي در آن زمان اشاره كرد كه "بسيجي نبايد وارد مقوله سازندگي‌ شود بلكه بايد انساني مرتب و برخوردار از امكانات و ظرافت‌هاي خوبي باشد و براي دفاع از اين مسئله اين موضوع را بيان مي‌كرد كه پيامبر اكرم(ص) در اواخر عمر شريف خود 9همسر داشته كه با هم زندگي مي‌كردند و داراي همه امكانات بودند از اين رو آدم ناتوان و بي‌پول چنين كاري را نمي‌تواند انجام دهد لذا هاشمي براي همه امكانات تهيه كرد. "

وي بر همين اساس تعبير قرآن كريم راخلاف اين نظريه هاشمي دانست و افزود: خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايند« اگر مي‌توانيد با نداري بسازيد و اگر نمي‌توانيد بگوييد من برايتان فراهم كنم و ديگر به بدنه حيات پيامبري كاري نداشته باشيد.»

حجت‌الاسلام نبوي در ادامه توليد بيشتر، درآمد معقول و كنارگذاشتن تمايلات واهي را قدم اول در موضوع جهادي اقتصادي دانست و اظهارداشت: بايد در زمينه‌هايي كه دچار كمبود هستيم راهي براي تأمين آنها فراهم كنيم.

وي بر همين اساس به بي‌معنا شدن مسئله تحريم در جمهوري اسلامي ايران اشاره و اضافه‌كرد: امروزه فرآيندهاي آماده‌سازي و زنجيره توليد بر روي اينترنت به قدري فاش شده كه موضوع تحريم معناي خود را در جهان از دست داده است.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي به تدبير خوب دولت احمدي‌نژاد در خصوص تحريم بنزين اشاره كرد و افزود: كشور در بخش قوانين و ظرفيت‌هاي اقتصادي نياز به يك بررسي و پالايش اساسي دارد چراكه اين قوانين براي زمين‌خواران شرايط بدي را فراهم نكرده است.

حجت‌الاسلام نبوي بر همين اساس به يكي از مناطق اطراف كرج اشاره كرد كه ميان فردي كه قصد اسجاد يك شهرك را داشت و اهالي منطقه دعوايي خونين شكل گرفته بود و افزود: اهالي منطقه براي اينكه اين مسئله به سرانجامي برسد از بنده كمك خواستند كه بنده با مسئولان شوراي منطقه و زمين‌خواران جلسه‌اي را برگزار كرديم.

وي با بيان اينكه متأسفانه برخي از اين زمين‌خواران داراي سابقه خوبي هم بودند، افزود: يكي از اين افراد كه سرانجام گفت كه با زبان زور و تهديد به كارشناسان مي‌گفتيم آنچه را كه ما مي‌گوييم بنويسد و آنها نيز مي‌دانستند كه نبايد خلاف آن را بنويسند؛‌ از اين رو وقتي قانون به راحتي اجازه زمين‌خواري را مي‌دهد چگونه مي‌توان جلوي آن را گرفت؟

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي با تأكيد بر اينكه اگر دولت به طور دقيق وارد شود مي‌تواند راهگشا باشد، اظهارداشت: افرادي كه در كارگروه‌هاي مختلف مركز بررسي‌هاي رياست‌جمهوري بودند مكرر با آنها اين جزئيات را مطرح كرديم.

وي در پايان اين بخش از سخنان خود خاطرنشان كرد:‌ سال 84 آقاي ذاكر اصفهاني در مركز بررسي‌هاي رياست‌جمهوري جلساتي را تشكيل داد كه بنده در آن جلسات اين موضوع را مطرح كردم كه دولت عدالت‌خواه اگر با ابزارهاي مالي و پولي بخواهد به دنبال عدالت باشد ممكن است شرايط بحران تورمي در جامعه ايجاد شود كه به راحتي قابل علاج نيست اما متأسفانه سال 85 دولت نهم اين كار را آغاز كرد و سال 86 آن تورم عجيب اتفاق افتاد و قيمت زمين و مسكن بالا رفت.


وي تأكيد كرد: بايد مشخص شود چند جوان كه هيچ اطلاعي در زمينه اين مستند ندارند به چه حقي وارد اين موضوع شده‌اند؛ بنده معتقدم سازندگان مستند «ظهور بسيار نزديك است» يا اجيرشده يك جريان هستند يا ساده‌لوحاني بيش نيستند.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي اظهار داشت: در اين مستند از آقاي شيخ علي كوراني استفاده شده و ادعا مي‌شود علامه كوراني فلان نظر را دارد در حالي كه وي يك شخصيت گردآوري‌كننده و تأمين‌كننده اسناد مربوط به تاريخ و ميراث روايي و مذهبي است و ما تاكنون در هيچ زمينه‌اي از كوراني مباحث نظري و انديشه‌اي خاصي نديده‌ايم.

وي ادامه داد: در اين مستند آنها با آقاي كوراني جلسه گذاشتند تا بگويند آقاي احمدي‌نژاد، شعيب‌بن‌صالح است؛ وي نيز در پاسخ مي‌گويد «ان‌شاءالله» و سازندگان مستند هم موضوع را تمام شده تصور مي‌كنند.

حجت‌الاسلام نبوي افزود: بنابراين اگر وضعيت دين اين‌گونه پيش رفته بود، ديگر فقه، اعتقادات و فلسفه براي ما باقي نمي‌ماند و همه اين موضوعات دچار به‌هم ريختگي مي‌شد.

* آقاي كوراني گفت بنده در مستند ظهور فقط يك ان‌شاءالله طلبگي گفتم

اين كارشناس مسائل فرهنگي با بيان اينكه اين‌گونه پرداختن به مسئله ظهور بي‌معناست، عنوان كرد: جالب است كه بنده اخيراً متوجه شدم آقاي كوراني همه مطالب مستند را تكذيب كرده و گفته‌اند كه بنده فقط يك ان‌شاءالله طلبگي گفتم.

وي به اظهارات حسين شريعتمداري درخصوص مستند ظهور مبني بر اينكه «ظهور نزديك است يا انتخابات» اشاره و تصريح كرد: او در اظهارات خود به طعنه گفته است «كجاي روايت آمده كه شعيب‌بن ‌صالح از سفياني براي حضور در جشن‌هاي نوروزي دعوت مي‌كند و او هم قبول نمي‌كند!» لذا اين تعابير واقعا تعجب‌آور است.

وي خاطرنشان كرد: ساده‌لوح بودن يا نداشتن امكانات ساخت اين مجموعه در حالي كه سازندگان اين مستند، آن را در تيراژ وسيع منتشر كرده‌اند، با يكديگر سازگاري ندارد.

* دستگاه‌هاي اطلاعاتي پيگير جريان هدايت‌كننده مستند ظهور باشند

حجت‌الاسلام نبوي با تأكيد بر اينكه پيگيري جريان هدايت‌كننده اين مستند وظيفه بخش‌هاي اطلاعاتي است، عنوان كرد: در اين مستند نسبت‌هاي كذبي در زمينه مهدويت وجود دارد كه دستگاه‌هاي مربوط بايد آن را به‌صورت امنيتي دنبال كرده و جريان وابسته به آن را مشخص كنند.

وي گفت: بايد ابتدا مشخص شود كه علائم مربوط به ظهور براي چه گفته شده است؛ در روايات معيني از حضرت مهدي عج‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف و از ائمه پيش از ايشان بيان شده كه خود آن حضرت نيز زمان ظهور را نمي‌دانند؛ لذا تمام ائمه و خود حضرت صاحب‌الزمان عليه‌السلام فرموده‌اند براي فرج دعا كنيد.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي بر همين اساس بيان داشت: زماني كه موضوع مشخص نبودن زمان ظهور حضرت به‌روشني وجود دارد، علائم ظهور بيان شده است تا تحولات تاريخي و دور شدن از مبدأ غيبت ايمان معتقدان و باورشان را تضعيف نكند.

وي در همين زمينه گفت: در روايتي از پيامبر گرامي اسلام نقل شده كه ايشان فرموده‌اند: «زماني خواهد آمد كه در ميان انسان‌ها زنان خود را مكشوف مي‌كنند» حال ما شاهد اين اتفاقات هستيم و از اين طريق اطمينان محكمي پيدا مي‌كنيم كه پيامبر صلي‌الله‌ عليه و آله به تمام جواب هستي و كائنات بشر به بركت قدرت الهي، آگاه بوده‌اند.

حجت‌الاسلام نبوي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در ميان اساطير اديان و ملل ديگر، اظهاراتي وجود دارد كه امروز دنيا خلاف صحبت‌‌هاي آنها را ثابت كرده لذا اين امر نشان مي‌دهد اظهارات آنها به واقعيت ربطي نداشته و خيال‌پردازي بوده است.

* علائم ظهور براي محكم شدن اعتقادات بيان شده نه براي تعيين زمان آن

وي افزود: بنابراين علائم ظهور براي محكم شدن اعتقادات پس از دور شدن از مبدأ غيبت بيان شده نه اينكه اين علائم كنار هم گذاشته شده و زمان ظهور تعيين شود و در عين حال نيز ايهام‌هاي نادرستي در جامعه ايجاد كند.

اين كارشناس مسائل فرهنگي با اشاره به ايهام‌هاي نادرست ايجاد شده به دليل پخش مستند ظهور، خاطرنشان كرد: ايهام نادرست در اين زمينه اين است كه تلقي كنيم هر موضعي كه مقام معظم رهبري مي‌گويند حتما با امام زمان عجل‌الله هماهنگ شده است در حالي كه اين حرف‌ها صحيح نيست.

وي اضافه كرد: امام خميني(ره) مي‌فرمودند كه ما بنا بر حجت شرعي عمل مي‌كنيم و رهبر معظم انقلاب نيز بر اساس تكليف خود عمل مي‌كنند؛ هرچند امداد‌هاي الهي مومنان را ياري مي‌كند و اين مسئله در زندگي شخصي همه مومنان وجود دارد اما اينكه به‌صورت صريح ارتباطاتي با امام زمان «عج» را براي كسي قائل شويم، صحيح نيست و طبق دستور دين بايد نفي شود.

حجت‌الاسلام نبوي با تأكيد بر اينكه دين به ما حكم مي‌كند در برابر افرادي كه به ارتباط با امام زمان عجل‌الله اعتقاد دارند بايد ايستاد و آنها را نهي كرد، گفت: از چند سال قبل كه مدعيان مهدويت بحث‌هايي را آغاز كردند، فردي كه از افراد قديمي جبهه و ساكن شهرك محلاتي سپاه بود چنين ادعايي داشت و اثري در خانواده‌ها گذاشته و سبب مشكلاتي نيز شده بود.

وي در همين زمينه ادامه داد: فعاليت اين فرد باعث شد كه برخي خانواده‌ها زندگي خود را رها كرده و دنبال اين فرد بروند بنابراين برخي مسئولان امنيتي وارد اين موضوع شدند در حالي كه از لحاظ عرفاني از برخورد با وي مي‌‌ترسيدند اما بنده به آنها تأكيد كردم كه جدي باشيد و او را دستگير كنيد چرا كه هيچ موضوع عرفاني در اين ماجرا نيست.

حجت‌الاسلام نبوي ادامه داد: بنده به مسئولان امنيتي اطمينان خاطر دادم كه اين فرد فقط دچار تخيلات شده از اين رو آنها با اين شخص برخورد كردند و در حركت‌هاي بعدي سپاه ثارالله وارد اين مسئله شد و با بررسي برخي موارد با آنها برخورد كرد.

* ذره‌اي از ارزش‌هاي موجه و سالم در مستند ظهور وجود ندارد

وي اضافه كرد: پدر محمد‌علي ابطحي در كتاب «خورشيد ولايت» عباراتي را نوشت كه بيانگر وجود نوعي ارتباط با امام زمان عجل‌الله بود اما وقتي اين شخص دستگير شد در زندان به وي گفتند مگر شما ارتباط نداري؟ به‌ جز پسرت كه معاون رئيس‌جمهور است اگر مي‌تواني با امام زمان عجل‌الله ارتباط برقرار كن تا مشكلت حل شود.

اين كارشناس مسائل فرهنگي يادآور شد: پيامبر گرامي اسلام فرمودند «من با شهادت‌ها و قسم‌ها بين شما قضاوت مي‌كنم نه با علم الهي» سپس ايشان ادامه دادند اگر كسي با شهادت و دروغ مالي را از كسي گرفت نگويد كه پيامبر به من داده و بداند كه آن مال را با دروغ گرفته است.

وي متذكر شد: انسان هرچه در متن و حاشيه حركت‌هايي مثل ساخت مستند ظهور توجه مي‌كند، نمي‌تواند ذره‌اي از ارزش‌هاي موجه، قابل قبول، سالم و پاك‌نيت را پيدا كند.

* چطور شخصي كه مدام با برخي هنرپيشه‌ها مي‌نشيند مژده ظهور مي‌دهد

حجت‌الاسلام نبوي در خصوص جريان پشت‌پرده اين مستند، بيان داشت: برخي افراد طراحي و حمايت‌كنندگي اين برنامه‌ها را به بزرگواري در كنار آقاي احمدي‌نژاد نسبت مي‌دهند بنابراين اگر اين شخص طراح و حمايت كننده باشد و بخواهد مژده ظهور را به مردم بدهد، بايد مشخص شود براي چه مدام در كنار برخي هنر‌پيشه‌ها مي‌نشيند و به مجالس مختلف مي‌رود و آن وقت نيز دعوت به ظهور مي‌كند.

وي گفت: اظهار‌نظر آقاي شريعتمداري در خصوص مستند ظهور مبني بر اينكه اين شخص بايد بيش از همه افراد از ظهور بترسد پس چطور دعوت به ظهور مي‌كند، بسيار زيبا و جالب بود.

* در دهه اول انقلاب امكان نداشت فردي ادعايي همچون مستند ظهور داشته باشد

اين كارشناس مسائل سياسي خاطرنشان كرد: بايد از خود بپرسيم چرا چنين وضعيتي شده كه در جامعه با مسائلي همچون انتشار مستند «ظهور بسيار نزديك است» مواجه هستيم، در حالي كه در دهه اول انقلاب امكان نداشت كسي چنين ادعايي مطرح كند.

وي تأكيد كرد: اگر شخص توليد‌كننده اين مستند فكر مي‌كرد كه پخش چند ميليون سي‌دي در ميان مردم موثر نيست، هيچ‌گاه اين كار را انجام نمي‌داد اما وقتي احساس كرده مي‌تواند با فضاي ذهني مردم بازي عوامانه‌اي را پيش ببرد، اين اقدام را انجام داده است.

* ايراد اساسي به مستند ظهور به فرآيند 15 ساله وزارت فرهنگ بازمي‌گردد

حجت‌الاسلام نبوي در ادامه اظهارات خود درخصوص آسيب‌شناسي فرهنگي و زمينه‌هاي ساخت اين مستند، بيان داشت: بنده ايراد اساسي در اين زمينه را متوجه فرآيند 15 سال اخير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسائل مربوط به هنر، فيلم و سياست‌گذاري‌هاي مسئولان در اين بخش مي‌دانم.

وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: بنده با سه فيلم آقاي ده‌نمكي به شدت مخالف هستم و او را هجو‌كننده ميراث جنگ مي‌دانم؛ البته ده‌نمكي يك ادعا دارد كه آن را قبول دارم؛ وي مي‌گويد «من از طريق اخراجي‌ها جوانان و برخي افراد را با جمهوري اسلامي پيوند زدم»؛ هرچند مقام معظم رهبري چند سال قبل پاسخ اين موضوع را داده‌اند.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي يادآور شد: در يك جلسه رهبر معظم انقلاب به مهندس رحمتي رئيس جهاد دانشگاهي گفتند كه نقلي قولي است كه سيد قطب‌ كتابي به نام «آمريكايي كه من او را ديدم» نوشته است و در آن كتاب آمريكا را تشريح كرده و توضيح داده است.

وي با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبري در آن جلسه خاطرنشان كرد: سيد‌ قطب‌الدين در اين كتاب مي‌گويد كه به كليسايي رفتم و ديدم آن جا پر از جمعيت است و از اين لحاظ كه مسلمانان بيشتر به مساجد توجه دارند و مسيحي‌ها از كليسا بريده‌اند، تعجب كردم اما پس از مدتي كه كشيش موعظه كرد، دعا خواند و جمعيت تكميل شد، برنامه رقص و آواز آغاز شده و از همه جوانان براي شركت در آن دعوت شد.

حجت‌الاسلام نبوي افزود: سيد قطب در كتابش ادامه مي‌دهد كه من نزد آن كشيش رفتم و به تناقض مراسم آنها اعتراض كردم كه كشيش در پاسخ گفت ما ديديم كه تمام كليساها خالي شده و راهي براي جذب جوانان و مردم وجود ندارد لذا تصور كرديم بهتر است آنچه را كه جوانان مي‌خواهند انجام دهند به كليسا بياوريم.

وي عنوان كرد: آقا اين روايت از سيد قطب را به جلسات و برنامه‌هاي فرهنگي و هنري جهاد دانشگاهي تعبير كردند و فرمودند اين چه كاري است كه شما به اسم انقلاب و نظام عده‌اي را بياوريد و بگوييد كنسرتي را كه مي‌خواهيم بيرون اجرا كنيم، در همين مكان اجرا مي‌كنيم؛ آقاي رحمتي در پاسخ گفت اگر اين كار را انجام ندهيم بايد كار را تعطيل كنيم كه آقا فرمودند «تعطيل كنيد، چرا سيئه آن روي پيشاني شما باشد».

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي ادامه داد: پس از اين قضايا نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها نيز كه به برخي مسائل اينچنيني كشيده شده بود، از اين مسائل عاري شد.

وي ادامه داد: مقام معظم رهبري در يك جمع عمومي نيز اين مسئله را مطرح كردند لذا سازندگان فيلم اخراجي‌ها افرادي اعم از معتاد و مشروب‌خور و غيره را دور هم جمع مي‌كنند كه در واقع فيلم‌هاي اينگونه جامعه را به سوء نگرش سوق مي‌دهد.

حجت‌الاسلام نبوي گفت: انصاف آقاي حاتمي‌كيا جاي تقدير دارد؛ خود بنده انتقادي را به وي وارد كرده و گفتم كه «حاتمي‌كياي مهاجر كجاست» كه او در پاسخ گفت «من خودم چند سال است كه به دنبال حاتمي‌كيا مهاجر مي‌گردم».

وي با اشاره به ساخت فيلم اخراجي‌ها، عنوان كرد: بهتر است ده‌نمكي بگويد يك صنعت پول‌سازي راه‌اندازي كرده و مي‌خواهد با طنز و هجو مسئله‌اي را مطرح كند، هرچند اصل موضوع آن حق است و بايد در جاي خود مطرح شود.

* وقتي دفاع مقدس در سينما زير سؤال رود ديگر چيزي از انقلاب اسلامي باقي نمي‌ماند

اين كارشناس مسائل فرهنگي خاطرنشان كرد: وقتي با جنگ و دفاع مقدس هجويه شود اين برخورد به انقلاب اسلامي، قواي سه‌گانه و بخش‌هاي مختلف كشور كشيده مي‌شود هرچند آنها هنوز به قشر روحانيت نرسيده‌اند بنابراين با اين اقدامات چيزي از انقلاب باقي نخواهد ماند.

وي اظهار داشت: در صورت ادامه نادرست روند فرهنگي ممكن است نسل چهارم به اين نتيجه برسد كه انقلاب اسلامي يك شلوغي بيشتر نبوده و در اين هجويات يك انقلابي رخ داده لذا اين برخورد‌ها با مسائل منشاء قبلي برخي حركات نادرست فرهنگي است.

حجت‌الاسلام نبوي ادامه داد: سخنراني‌هاي افراد ناخطيبي همانند شخصي كه عبارات ناشايست و موهوني را در منبر خود به كار مي‌برد و در تيراژ بالا نيز تكثير مي‌شود در ايجاد اشكالات فرهنگي تأثيرگذار است چرا كه وي به عنوان يك نادان، جامعه را به سمت حماقت مي‌برد در حالي كه حق چنين كاري ندارد.

وي گفت: با وجود برخي سخنراني‌ها، نوار صحبت‌هاي شهيد مطهري، شهيد مفتح و شهيد بهشتي محو كامل شده و ديگر جوانان حاضر نيستند اظهارات آنها را گوش دهند چرا كه خود ما اين عوامانه‌سازي‌ها را پيش برده‌ايم.

* رسانه‌ها اجازه ندهند مجلس نهم حامي مستند ظهور شود

اين كارشناس مسائل فرهنگي افزود: رسانه‌ها در بخش عظيمي نقش نارسانه را ايفا مي‌كنند و دائم به ايجاد جدل در نكات جزئي مي‌پردازند اما در مسائل حساس كه رسانه بايد مانند زنگ خطر در آن عمل كند، بي‌تفاوت هستند.

وي با بيان اينكه برخي رسانه‌ها خود در بعضي مواقع حماقت را در جامعه توسعه مي‌دهند، افزود: با اين وضعيت مشخص است كه نوبت به ساخت مستند ظهور مي‌رسد.

حجت‌الاسلام نبوي افزود: رسانه‌ها اجازه ندهند در پايان سال 90 مجلسي داشته باشيم كه اكثريت آن از سي‌دي «ظهور بسيار نزديك است» دفاع كنند.

وي ادامه داد: قبلا آقاي شمقدري در توصيف دستور رئيس‌جمهور براي حضور بانوان در ميادين ورزشي در حالي كه مراجع در برابر اين نظر موضع گرفته بودند، گفت: «اين همان مخالفتي است كه اگر امام زمان بيايند معلوم مي‌شود ايشان گردن چه كسي را مي‌زند» در واقع منظور او گردن آقاياني بود كه به حضور دختر و پسر در يك محيط ناهنجار و عصبي اعتراض داشتند.

* فتنه بزرگ‌تر به سوء استفاده از علائم ظهور باز مي‌گردد

حجت‌الاسلام نبوي در خاتمه افزود: بخشي از آنچه كه مقام معظم رهبري در گذشته در خصوص در راه بودن فتنه بزرگ‌تر مطرح كردند به سوء استفاده از علائم ظهور باز مي‌گردد و جاي تعجب دارد كه جريان پشت پرده اين مستند چقدر پررو، جسور و مهاجم هستند كه هرچه مقابل آنها ايستادگي شده و هشدار داده مي‌شود آنها به كار خود ادامه مي‌دهند.

رئيس موسسه تمدن و توسعه اسلامي در ادامه گفت‌وگوي خود با فارس با اشاره به تحولات اخير خاورميانه و تحليل آينده خيزش‌هاي مردمي منطقه، اظهار داشت: تلاش براي پيوند زدن آنچه كه امروز در دنيا و منطقه جهان اسلام مي‌گذرد با مسائل مربوط به آخر‌الزمان و ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف، تلاشي خلاف موازين اعتقادي ما محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: جهان عرب مجاهدت‌ها و تلاش‌هاي خون‌باري در مبارزه با استكبار داشته و جهان اسلام از دنياي غرب لطمه‌ بزرگي خورده است از اين رو آنها حركت‌هايي را زودتر از ما در مقابله با غرب آغاز كردند.

نبوي با بيان اينكه خيزش‌هاي انقلابي جهان عرب به عنوان جرياني كه در صد سال اخير پرچم ضد‌استعمار و آزادي‌خواهي را در دست داشته از تلاش ايران در سده‌هاي گذشته جلوتر بوده است، افزود: زماني كه در دوران ناصرا‌لدين شاه، سيد‌جمال‌الدين اسد‌آبادي ضرورت تحول جامعه ايران و بازگشت به خويشتن اسلامي را مطرح مي‌كرد، در ايران گوش شنوايي وجود نداشت، حتي علما نيز به او بي مهري كردند.

وي با اشاره به اينكه سيد‌جمال‌الدين اسد‌آبادي در تركيه، قاهره، لبنان و سوريه مورد اقبال واقع شده بود، تصريح كرد: به‌دليل مصاف مستقيم غرب با اين كشورها آنها سيد‌جمال‌الدين اسد‌آبادي را پذيرفتند.

* تشكيل رژيم اشغالگر قدس جهان عرب را سردرگم كرد

اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: رهبران ديني، روشنفكران، انقلابيون و مبارزان جهان عرب در مواجه با غرب در يك رويارويي مستقيم قرار گرفتند و پس از تشكيل رژيم اشغالگر قدس نيز جهان عرب سردرگم شد.

وي با بيان اينكه تشكيل اسرائيل به معناي حمايت همه جانبه غرب از اين دولت جعلي بود، گفت: جهان عرب در مسير مبارزه با اين رژيم تلاش زيادي انجام داد اما همه مجاهدت‌ها و مبارزه آنها به انحراف كشيده شد چراكه آمريكا، انگليس و اسرائيل توانستند با برنامه بلند‌مدت در جريان مبارزاتي آنها نفوذ كرده و برنامه آنها را در دست گيرند.

حجت‌الاسلام نبوي با اشاره به اينكه غرب از تمام ابزار خود براي به انحراف كشيدن مبارزات جهان عرب استفاده كرد، اظهار داشت: هيئتي به‌نمايندگي از ياسر عرفات كه زماني جزء مقاوم‌ترين افراد در ميان اعراب تلقي مي‌شد، پيمان اسلو را امضا كرد و قرار شد اين پيمان نقشه راهي براي آينده مناسبات فلسطين و اسرائيل باشد.

وي با بيان اينكه ياسر عرفات به يكباره اعلام كرد كه تشكيل دولت فلسطين را به صورت رسمي به دنيا معرفي مي‌كند، خاطرنشان كرد: هيچ كسي باور نمي‌كرد كه شخصيت‌هاي خائن و فاسدي همچون محمود عباس، محمد دهلان به عنوان وزير امنيتي تشكيلات خودگردان و همسر عرفات كه مسئول دفتر او و مسيحي بود، عرفات را احاطه كرده باشند.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي ادامه داد: آينده نشان خواهد داد كه وجود اين زن مسيحي در دفتر عرفات تا چه حد توانست مسائلي كه برنامه فلسطين بود را در اختيار غرب بگذارد، تا جايي كه آنها با پيداكردن برخي اشخاص وانمود به انقلابي بودن آنها كرده و پس از فوت عرفات اين افراد در انگليس ساكن شدند.

وي افزود: يكي ازمسائل مطرح در مصر اين است كه چه كسي جاسوس اسرائيل است؛ پس از مدت‌ها اعلام شد كه داماد عبدالناصر جزء اجير‌شدگان سازمان موساد است لذا اختلاف و بحث قضايي بين خانواده سادات و عبدالناصر و بعدها مبارك ايجاد شد كه يكديگر را به نوكري آمريكا و اسرائيل متهم مي‌كردند.

* قذافي يك يهودي‌الاصل است

حجت‌الاسلام نبوي با اشاره به مسائلي كه اخيرا درباره قذافي مطرح شده و دنيا را حيرت‌زده كرده است، تصريح كرد: اين موضوعات كه موجب حيرت دنيا شد را اسرائيلي‌ها مطرح كرده و توضيح دادند كه قذافي يهودي‌الاصل است و قضيه‌اي كه در مورد انتساب او به پدري به نام " محمد بومنيار القذافي " وجود دارد، جعلي است؛ خاله قذافي نيز به عنوان يك يهودي‌الاصل ساكن تل‌آويو توضيح داد كه خواهرش از يهودي‌هاي اصيل ليبي بوده است.

وي ادامه داد: خاله قذافي در اظهاراتش به مهاجرت‌شان همراه خواهر خود به اسرائيل اشاره كرده و توضيح داده همسر يهودي خواهرش به او سخت مي گرفته و باعث شده تا او به ليبي بازگردد و با شخصي به نام بومنيار ازدواج كند در حالي كه معمر قذافي پسر شوهر اول يهودي او بوده است.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي افزود: بنابراين مسائل مهمي همچون قضيه ربودن امام موسي صدر و رهبري قذافي به صورت برنامه‌ريزي‌ شده توسط غرب انجام شد.

اين كارشناس مسائل سياسي خاطرنشان كرد: در ايران نيز برخي شخصيت‌ها كه اهميت جايگاه خود را نمي‌فهمند و حتي ممكن است در دوره‌اي خدماتي انجام داده باشند، توسط جريان انگليس و آمريكا از داخل احاطه شده و شرايط را در دست گرفته‌اند كه در اين زمينه مي‌توان به مهندس بازرگان اشاره كرد.

* مردم منطقه از مقايسه كشورهايشان با ايران متوجه فساد حكام خود شده‌اند

وي اضافه كرد: نسل امروز مصر، تونس، ليبي، يمن‌ و جنوب خليج‌فارس با تمام وجود انحراف و فساد حكومت خود را كه بخشي از آن در دوره‌اي ادعاي آزادي‌خواهي و انقلابي‌گري داشت را احساس مي‌كند و اين را از لحاظ تاريخي و مقايسه با كشوري مثل ايران متوجه مي‌شود.

حجت‌الاسلام نبوي با تأكيد بر اينكه امام راحل باب انحرافات را به صورت شديد در ايران تعطيل كردند، افزود: برخي با توجه به رحمانيت امام (ره) انتظار نداشتند ايشان اينگونه منفذهاي انحراف را ببندند.

وي بر همين اساس ادامه داد: مثلا اگر بخواهيم مسئوليت داشتن دكتر يزدي را در حال حاضر در ايران تحليل كنيم بايد گفت وي كسي است كه هيچ كدام از خانواده او ساكن ايران نبوده و نمي‌‌توانند به درستي فارسي را تكلم كنند اما اين شخص مدعي رئيس مجلس و رئيس جمهوري است چراكه او خود را مبارز سياسي مي‌داند اما واقعيت اين است كه او ظرفيت انحراف و انفعال يك انقلاب محسوب مي‌شود.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي اظهار داشت: احتمالا فرزند دكتر يزدي منتظر است تا ايران به يكي از اقمار جدي آمريكا تبديل شود تا آن زمان آنها بين تهران و واشنگتن رفت‌وآمد كنند.

* مبارك سواحل توريستي قاهره را به مفتضح‌ترين نقاط دنيا تبديل كرده بود

وي بيان داشت: وقتي در جامعه‌اي زمينه فاسد شخصي و اخلاقي وجود داشته باشد و انحرافاتي در بين افراد و بخش‌هايي از سياسيون جامعه اتفاق ‌افتد، نوعي لجام‌گسيختگي ايجاد مي‌شود؛ مثلا در سواحل كشورهايي همچون فرانسه و ايتاليا شرايط ناشايست اخلاقي وجود دارد اما قسمتي از آن كنترل شده است در حالي‌كه دولت حسني مبارك سواحل توريستي قاهره را به مفتضح‌ترين نقاط دنيا تبديل كرده بود.

حجت‌الاسلام نبوي با تأكيد بر اينكه مردم در كشورهاي عربي منطقه اين وضعيت را مي‌بينند و اظهار نارضايتي مي‌كنند، گفت: پدران نسل امروز جهان اسلام مبارزه و جهاد بسياري انجام دادند و در اين راه به شهادت رسيدند اما آنچه كه ميراث آن به فرزندان آنها رسيده، سلطه آمريكا و غرب و از دست دادن هويت و ارزش‌هاي اسلامي آنها است.

رئيس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامي اضافه كرد: مردم منطقه ثمرات انقلاب اسلامي در جامعه ايران را در كنار عطش بي‌پايان آمريكا و دولت‌هاي غربي براي انجام جنايت و غارت ملت‌ها مي بينند لذا اگر آنها در اين نقطه هيچ حركتي نمي‌كردند آموزه‌هاي الهي و تعابير قرآني زير سوال مي‌رفت.

وي با اشاره به روايتي از حضرت امام صادق عليه‌السلام كه از انبياء نقل كرده‌اند، ادامه داد: در اين روايت امام صادق عليه‌الاسلام مي‌فرمايند كه خداوند به آن نبي وحي كرد كه به آن حاكم بگو تا جايي كه مربوط به كفر ورزيدن بود و تا جايي كه صبرر الهي اقتضاء مي‌كرد، صبر كردم اما من بر خود حكم كرده‌ام كه اگر مردمي در ظلم سراسري واقع شدند و هيچ فرياد‌رسي پيدا نكردند، اجازه ادامه ظلم را نمي‌دهم.

نبوي در همين زمينه گفت: بنابراين مشاهده مي‌شود كه خيزش‌هاي منطقه اينگونه بين ملت‌ها ايجاد شد و اين امر آغاز راه است.

* تأكيد مقام معظم رهبري بر بيداري اسلامي براي جهان اسلام الهام‌بخش بود

با تأكيد بر اينكه مطرح شدن بيداري اسلامي و بازگشت به هويت اسلامي توسط مقام معظم رهبري نكته بسيار الهام بخشي براي جهان اسلام بود، اظهار داشت: در حال حاضر وضعيت خاورميانه دچار آشفتگي است و همه نوع نيرويي در اين كشورها وجود دارد و خواسته‌ها و گرايش‌هاي مردم همگون و پالايش شده نيست اما اين تحولات قطعأ ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام نبوي با اشاره به اينكه نبايد هدف همه تحولات منطقه را مسير انقلاب اسلامي دانست، عنوان كرد: البته مذهبيون و اسلام‌خواهان به خوبي در اين كشورها فعال هستند اما اين نقطه آغاز است و آنها بايد دوره‌هاي بعدي را طي كنند.

وي افزود: در ادامه تحولات منطقه بايد مشخص شود مردم اين كشورها به اصالت‌هاي اسلامي، صداقت، دوري از مفاسد و ريشه‌كن شدن غارت‌هاي اقتصادي پايبند هستند.

اين كارشناس مسائل سياسي به خبري مبني بر تجمع مردم در ميدان التحرير قاهره پس از سرنگوني مبارك اشاره و تصريح كرد: اين مسئله نشان مي‌دهد بحث تحولات در منطقه همچنان جدي است همانطور كه اعلام خواسته‌ها در تونس و يمن همچنان ادامه دارد.

* يافتن رهبران اجتماعي يكي از ملزومات ادامه تحولات منطقه است

وي با تأكيد بر اينكه خيزش‌هاي منطقه پس از اين تحولات بايد به صورت آرام پالايش شود و اين امري طبيعي است، افزود: يافتن رهبران اجتماعي يكي از ملزومات ادامه اين تحولات است.

حجت‌الاسلام نبوي بيان داشت: رهبران

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تفاوت شخصيتي موسوي براي نسل امروز بسيار عبرت‌آموز است, پيام تسليت آقاي هاشمي به ميرحسين موسوي, ,