علی‌مطهری:با نهضت‌آزادی خوب برخورد نکردیم!/امام‌خمینی:ضرر نهضت‌آزادی از منافقین بیش‌تر است

 

 علی مطهری در سرمقاله امروز روزنامه شرق به تعریف و تمجید از نهضت آزادی پرداخت

 به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، علی مطهری در وصف مرحوم عزت‌الله سحابي نوشته است: او مانند پدرش و مهندس بازرگان به تركيبي از اسلام و دموكراسي غربي قايل بود كه نتيجه آن حكومتي است دموكراتيك كه براي اسلام احترام قايل است و مردم در انجام فرايض مذهبي خود آزادند، نه حكومتي كه به دنبال پياده كردن و اجراي احكام اسلام است.
 
علی مطهری در اظهار نظری جالب مدعی شد: در مجموع ما با تيپ نهضت آزادي خوب برخورد نكرديم و هراس بيجايي از آنها داشتيم، بنابراين كمتر اجازه اظهار نظر به آنها داديم. 
 
این در حالی است که حضرت امام خمینی(ره) در باره نهضت آزادی نوشته است: «نهضت به اصطلاح آزادی، صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون گذاری یا قضایی را ندارد و ضرر آن‌ها، به اعتبار آن‌که متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه، موجب فساد عظیم ممکن است بشوند؛ از ضرر گروه‌های دیگر، حتی منافقین ـ این فرزندان عزیز مهندس بازرگان ـ بیش‌تر و بالاتر است.»
 
متن نامه امام به آقاى محتشمى، وزير كشور به شرح زیر است:
 
بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏
جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزير محترم كشور- ايّده اللَّه تعالى‏
در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است كه بررسى آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالًا گفت آن است كه پرونده اين نهضت و همين طور عملكرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‏دهد كه نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى كشور ايران به امريكا است، و در اين باره از هيچ كوششى فروگذار نكرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است كه شايد امريكاى جهانخوار را، كه هر چه بدبختى ملت مظلوم ايران و ساير ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمكارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‏دانند. و اين از اشتباهات آنها است.
 
در هر صورت، به حسب اين پرونده‏هاى قطور و نيز ملاقاتهاى مكرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امريكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آنها، كه اگر خداى متعال عنايت نفرموده بود و مدتى در حكومت موقت باقى مانده بودند ملتهاى مظلوم بويژه ملت عزيز ما اكنون در زير چنگال امريكا و مستشاران او دست و پا مى‏زدند و اسلام عزيز چنان سيلى از اين ستمكاران مى‏خورد كه قرنها سر بلند نمى‏كرد، و به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحيت براى هيچ امرى از امور دولتى يا قانونگذارى يا قضايى را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بيمورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويلهاى جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهكهاى ديگر، حتى منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است.
 
 «نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نيستند. از اين جهت، گفتارها و نوشتارهاى آنها كه منتشر كرده‏اند مستلزم آن است كه دستورات حضرت مولى الموالى امير المؤمنين را در نصب ولات و اجراى تعزيرات حكومتى كه گاهى بر خلاف احكام اوليه و ثانويه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللَّه- تخطئه، بلكه مرتد بدانند! و يا آنكه همه اين امور را از وحى الهى بدانند كه آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
 
نتيجه آنكه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسيارى از كسانى كه بى‏اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‏گردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند.
و السلام على من اتبع الهدى. توفيق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم.
روح اللَّه الموسوي الخمينى‏

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : علی‌مطهری:با نهضت‌آزادی خوب برخورد نکردیم!, امام‌خمینی:ضرر نهضت‌آزادی از منافقین بیش‌تر است, ,