عملیات های محرمانه سیا در ایران چگونه شکست خورد؟
«وضعیت جنگ» یکی از مهم ترین کتاب هایی است که ظرف سال های گذشته در حوزه مطالعات امنیتی و روابط بین الملل نوشته شده است. جیمز رایزن نویسنده این کتاب از روزنامه نگاران برجسته امریکایی و برنده جایزه پولیتزر است. اصلی ترین علت جنجالی شدن این کتاب آن است که رایزن در این کتاب برخی از اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به عملیات ها جاری و عموما شکست خورده سیا (در دوران بوش پسر) در ایران را افشا می کند. منبع اصلی رایزن در به دست آوردن این اطلاعات فردی به نام استرلینگ است که رسانه های امریکایی می گویند افسر بخش عملیات های ویژه سیا در ایران بوده است. استرلینگ به دلیل درز دادن این اطلاعات در بازداشت به سر می برد و به زودی محاکمه خواهد شد.

متيو برکت، در گزارشی برای اسوشيتدپرس از الکساندريای ويرجينيا در تاریخ 25 دی 1389 در این باره نوشت: «يک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزي امريکا سيا درخصوص اتهام انتشار اطلاعات و اسناد طبقه بندي شده اين سازمان درباره ايران براي يک خبرنگار روزنامه نيويورک تايمزاظهار بي گناهي کرد. وکيل مدافع اين مامور سابق اطلاعاتي امريکا نیز از دولت به علت پيگرد قانوني موکلش انتقاد کرد زيرا از پيگرد گزارشگر و ناشرکتابي که اين اسناد محرمانه در ان به چاپ رسيده خودداري کرده است. استرلينگ در سازمان سيا در بخش نيروي ويژه ايران مشغول به کار بود».

وی ادامه داد: «طبق قوانين حقوقي امريکا انتشار غيرقانوني اخبار و اطلاعات طبقه بندي شده نه فقط براي يک مامور دولت بلکه براي يک خبرنگار يا هرکس ديگري که اين اطلاعات را دريافت و سپس ان را اشکار کند جرم به شمار مي رود اما اين قانون به ندرت براي پيگرد مقامات غير دولتي استفاده مي شود و ثابت شده است که قانون ياد شده در گذشته براي دادستانها مشکل ساز بوده است».

برکت نوشت: «ادوارد مک ماهون پس از جلسه رسيدگي به اتهام موکلش بيرون از سالن دادگاه گفت به نظر مي رسد دولت راهي را براي اعلام جرم و تعقيب بازيگران بسيار کوچک يافته است. درحالي که ناشران و رسانه هايي که اين اطلاعات را منتشر کرده اند از چنگال قانون در امان مانده اند. مک ماهون گفت هنوز نتوانسته است درباره جزئيات اين پرونده با موکلش صحبت کند زيرا وي هنوز مجوزهاي لازم را ندارد».

در گزارش ای پی درباره اتهامی که متوجه استرلینگ است، آمده است: «در کتابي که سال 2006 با عنوان وضعيت جنگ از طرف جيمز رايزن خبرنگار نيويورک تايمز منتشر شد جزئيات مربوط به جنگ جاسوسي پنهاني سيا با ايران فاش شد. رايزن با بازجويان همکاري نکرده است. استرلينگ درحال حاضر در زندان به سر مي برد و در انتظار جلسه دادگاه براي روز چهارشنبه است دولت با ازادي استرلينگ مخالف است. وي که 43 ساله و اهل فالون ايالت ميسوري است از سابقه ديرينه همکاري با سيا برخوردار است وي از سالهاي 1993 تا 2002 به عنوان مامور اطلاعاتي سيا فعاليت مي کرده است».

«ایران هسته ای» به دلیل اهمیت محتوای این کتاب و ضرورت اطلاع جامعه تحلیلی ایران از محتوای آن، متن کامل آن را منتشر می کند. متن این کتاب را می توانید از اینجا دریافت کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : متن کامل کتاب «وضعیت جنگ», عملیات های محرمانه سیا در ایران چگونه شکست خورد؟, ,