یادمان حماسه 3 تیر 84/ بخش دوم
قالیباف، لاریجانی، هاشمی، کروبی، معین و ... چه می گفتند؟

سوم تیرماه 84 یکی از مقاطع تاریخی بعد از انقلاب اسلامی است. برهه ای که در آن، گفتمان اصیل عدالتخواهی با کسب اکثریت قابل توجه آرای مردم توانست پس از سال‌ها، مدل جدیدی از حاکمیت برآمده از دل مردم را ارائه کرده و این‌چنین بود که دولت نهم به اذعان تمامی دلدادگان به آرمان های انقلاب اسلامی، توانست فصل نوینی از خدمت و توجه به مستضعفین را در جامعه پایه گذاری کند.

 اما شاید یکی از مهم ترین نکات مورد توجه، گفتمان عمومی حاکم بر مواضع و سخنان احمدی نژاد در فضای انتخاباتی سال 84 بود. برهه ای که هر یک از کاندیداها با توسل به شعارها و ادبیات خاص سیاسی خود سعی در جلب آرای ملت داشتند و در این بین از میان شعارهای "کار و سازندگی"، "50 هزار تومان برای هر ایرانی"، "دولت رفاه"، "دموکراسی"، "هوای تازه"، "زندگی خوب برای هر ایرانی" و... در نهایت انتخاب ملت شعار "دولت اسلامی" بود؛ گفتمانی که احمدی نژاد با شجاعت آن را مطرح کرد و بر خلاف دیگر کاندیداها نه به دام دوگانه گویی افتاد و نه شعارهای زردی که کمترین سنخیتی را با آرمان های اصیل انقلابی نداشت. از این رو اکثریت ملت با انتخاب تاریخی خود در دو مرحله (27 حرداد و 3 تیر) رییس جمهور جدید ایران اسلامی را برگزیدند. انتخابی که عمق فهم و درایت سیاسی ملت را نشان می داد و در دل خود فقط انتخاب یک رییس جمهور نبود، بلکه بازگشت به همه آرمان‌هایی بود که پیش از این مردم در بهمن ماه 57 آنها را فریاد زده بودند. در این زمینه، رجانیوز در بخش نخست، ضمن بازنشر مواضع محمود احمدی نژاد در آن برهه که در نهایت منجربه انتخاب او گشت، در مقایسه ای نانوشته به بررسی تفاوت گفتمان وی در حال حاضر و سوم تیر 84 پرداخت.

 اما در این بخش ضمن بررسی گفتمان حاکم بر ادبیات دیگر کاندیداهای حاضر در انتخابات 84،  بهتر می توان علل رویگردانی مردم از رقبای نام آور احمدی نژاد در آن برهه چون هاشمی، قالیباف، لاریجانی و... و در نهایت انتخاب احمدی نژاد را درک كرد. برهه ای که جز شهردار تهران، دیگر کاندیداها با انتخاب گفتمان های زرد و دوگانه سعی در رقابت با یکدیگر را داشتند. از این رو واژه هایی چون توسعه، سازندگی، اصلاحات، دولت مدرن، رندگی خوب برای ایرانیان و... به وفور در ادبیات سیاسی آنان مشاهده می شد.

 رجانیوز ضمن انتشار این گزارش که از ابتدای خرداد ماه تا برگزاری دور نخست انتخابات در 27 خرداد را شامل می شود، طی روزهای آینده به بررسی فضای انتخاباتی کشور از 27 خرداد تا سوم تیر 84 خواهد پرداخت؛

 2 خرداد 84:

 کروبی: همچنان سرنوشت حركت آزاديخواهانه كنوني ايران نيازمند پشتوانه عمومي ملت است تا بار ديگر به دور باطل آزاديخواهي - اقتدار گرايي دچار نگردد.

 

 مهدی کروبی با صدور بیانیه ای تاکید کرد: "همچنان سرنوشت حركت آزاديخواهانه كنوني ايران نيازمند پشتوانه عمومي ملت است تا بار ديگر به دور باطل آزاديخواهي - اقتدار گرايي دچار نگردد."

 هاشمی: آراء مردم بايد منعكس كننده خواست آنان باشد

 رییس جمهور اسبق در ديدار جمعي از علما و شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي اهل سنت كشور، انتخابات را بحثي ملي عنوان كرد و گفت: "طرفدار راي فرمايشي در هيچ سطحي نيستم و معتقدم آراي مردم بايد منعكس كننده خواست آنان باشد."

 انتقاد حاميان قاليباف به رد صلاحيت معين/ برخی اعضای شورای نگهبان افراطی هستند!/ چرا احمدی نژاد تایید صلاحیت شده است؟

 دفتر اطلاع‌رساني حاميان قاليباف در بيانيه ای اعلام کرد: "ما معتقديم هر دو بخش تندرو حاكم بر جبهه مشاركت ايران اسلامي و برخي از اعضاي محترم شوراي نگهبان متاسفانه با ديدگاه‌هاي افراطي خويش مصالح و منافع ملي كشور را ناديده گرفته و به همين دليل نيز سعي مي‌كنند با مجادله‌هاي سياسي هزينه‌هاي حاصل از اين رد صلاحيت را برعهده طرف مقابل گذراند."

 در پايان اين بيانيه آمده است: "بد نيست اين جا براي روشن شدن افكار عمومي اين سوال را مطرح كنيم كه شوراي محترم نگهبان براساس كدام تحليل و تشخيص دكتر مصطفي معين را فاقد صلاحيت جهت حضور در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري اعلام كرده است و در همين راستا اين شوراي محترم براساس كدام ديدگاه و بينش دكتر محمود احمدي‌نژاد را قابل صلاحيت جهت حضور در انتخابات رياست جمهوري دانسته است.

 3 خرداد 84:

 کروبی: بسياري از بحران‌ها ناشي از عملكرد هاشمي بوده است

 کروبی در جمع اعضای ستاد خود گفت: "با توجه به اينكه آقاي هاشمي در بيانيه حضور خود، عملكرد هشت ساله دولت اصلاحات را زير سوال برده از طرد نيروها ابراز نگراني كرده و خود را تنها منجي كشور از بحران‌ها معرفي كرده بود، لازم ديدم به ايشان يادآوري كنم كه بسياري از اين بحران‌ها ناشي از عملكرد ايشان بوده است."

 روایت باهنر از اجماع شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بر لاریجانی

 محمد رضا باهنر كه در نشست مطبوعاتي با رسانه‌هاي استان قم در ستاد انتخاباتي علي لاريجاني سخن مي‌گفت، با بيان اينكه جامعه ايران نيازمند هواي تازه است، رويكرد مردم ايران را به فضاهاي گذشته نامناسب خواند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : یادمان حماسه 3 تیر 84/ بخش دوم, قالیباف, لاریجانی, هاشمی, کروبی, معین و , , , چه می گفتند؟, ,