پروژه جدید اسراییل برای به بازی گرفتن اعتبار فنی روسیه در نیروگاه بوشهر
 

 

حدود شش ماه قبل در يكي از پمپ‌هاي رآكتور نيروگاه بوشهر اختلالي ايجاد شد كه منجر به انهدام آن گرديد و كارشناسان فني روسيه به‌عنوان پيمانكار پروژه و مقام‌هاي مسئول ايراني تصميم گرفتند براي حصول اطمينان كامل، ميله‌هاي سوخت را از قلب رآكتور خارج كنند و شست‌وشو دهند.

به گزارش رجانيوز، اين حادثه، قرار گرفتن كامل نيروگاه بوشهر در مدار و بهره‌برداري از برق هزار مگاواتي آن را حدود دو ماه به تأخير انداخت. اما آنچه كه از اين تأخير مهم‌تر بود، ادعاي منابع غربي در مورد تأثير ويروس استاكس‌نت بر نيروگاه و معرفي كردن اين ويروس به‌عنوان عامل اخلال بود.

اين ادعا در حالي مطرح شد كه اين منابع غربي به‌خوبي مي‌دانستند كه استاكس‌نت مخصوص تأسيسات هسته‌اي نطنز و ماشين‌هاي سانتريفيوژ با هدايت سرويس‌هاي جاسوسي امريكا و رژيم صهيونيستي طراحي شده و اساساً‌ارتباطي با نيروگاه بوشهر ندارد.

استاكس‌نت ويروس پيچيده‌اي مربوط به دو سال قبل است كه پس از آنكه در تأسيسات نطنز كشف شد و پيش از فرمان دادن، خنثي شد، اطلاعات مربوط به آن سال گذشته در رسانه‌هاي غربي به‌عنوان اطلاعات سوخته بيرون آمد. اين ويروس قادر است بدون جلب توجه در مراكز فرمان سيستم رخنه كند و فرمان‌هاي معكوس بدهد، به‌عنوان نمونه دستگاه سانتريفيوژي كه با سرعت هزار دور در ثانيه در حال چرخيدن است، ناگهان با اين فرمان سرعت صفر مي‌گيرد و عملاً‌متلاشي مي‌شود.

اما در حالي كه قرار است تا حدود يك ماه ديگر بنا به گفته مقام‌هاي روسي و ايراني، نيروگاه بوشهر به‌طور كامل وارد مدارد توليد برق شود، برخی مراکز مطالعاتی در اروپا اطلاعاتی منتشر کرده اند که نشان می دهد اسراییل برای ایجاد هراس درباره نیروگاه بوشهر در میان اعراب پروژه ای جدید طراحی کرده است.

آنچنان كه ايران هسته‌اي گزارش داده، اگرچه امریکایی ها هواره سعی کرده اند اعراب خلیج فارس را از راکتور بوشهر بترسانند و این پروژه هیچ وقت هم از حد ابراز نگرانی های سطحی و بازی های رسانه ای فراتر نرفته، اما به تازگی اطلاعاتی منتشر شده که نشان می دهد در آستانه راه اندازی کامل این نیروگاه، اسراییلی ها پروژه ای پیچیده تر وخطرناک تر تدارک دیده اند.

این پروژه که ابعاد آن اخیرا از سوی دو تن از محققان روزنامه فرانسوی لیبراسیون فاش شده اساسا بر این مبنا طراحی شده است که تاکید شود ویروس استاکس نت همچنان در برنامه هسته ای ایران فعال است.

ژان پی یر پرن و بلز گوکلن روز 5 تیر 1390 (26 ژوئن 2011) در روزنامه لیبراسیون نوشتند: «اخیرا گزارشی فوق محرمانه ای در کشورهای حوزه خلیج فارس منتشر شده است، که می گوید استاکس نت در سیستم کنترل راکتور بوشهر مستقر شده است تا هنگام کار کردن آن را غیر فعال کند».

این دو ادامه دادند: «این گزارش همچنین می گوید با وجود این ویروس، اپراتورها دیگر نمی توانند هیچ پارامتر اساسی نظیر دما، فشار، شار نوترون ها و غیره را کنترل کنند. موضوعی که باعث می شود اپراتورها کنترل فعالیت هسته ای نیروگاه را از دست بدهند و احتمال دارد این راکتور به یک بمب کوچک اتمی تبدیل شود. این گزارش می خواهد که سیستم انفورماتیک و رایانه های نیروگاه بوشهر به طور کامل بار دیگر از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گیرد و برخی تجهیزات آن جایگزین شوند».

نویسندگان لیبراسیون پس از این مقدمه تاکید کرده اند که یافته های آنها نشان می دهد این گزارش اساسا یک گزارش اسراییلی است. 

پرن و گوکلن می نویسند: «تحریف برنامه هسته ای ایران عمومیت پیدا کرده است. تضمینی نیست که این گزارش به طور کامل از سوی سرویس های اطلاعاتی اسرائیل تهیه نشده باشد و بلکه اطلاعاتی هست که این فرض را تایید می کند. روس ها نیز باید از شهرت خود دفاع کنند و بنابراین با چنین گزارش هایی درگیر می شوند».

کارشناسان فنی عقیده دارند اوج گرفتن انتشار چنین شایعاتی درباره نیروگاه بوشهر کاملا طبیعی است به ویژه که جشن راه اندازی کامل این نیروگاه در پایان اوت (مرداد ماه) با حضور مقام های روسی برگزار خواهد شد.

این خبری است که دکتر علی اکبر صالحی وزیر خارجه آن را تایید کرده است.

ویروس استاکس نت بنا بر اظهارات رسمی مقام های ایرانی فقط در رایانه های شخصی اپراتورهای بوشهر مشاهده و بیش از یک سال و نیم است که به طور کامل از سیستم پاک سازی شده است. استاکس نت ویروسی است که برای ارائه فرمان خطا در دراز مدت به ماشین هایی مانند سانتریفیوژ نوشته شده و از طریق سوار شدن روی خلاهای نرم افزار اسکادای زیمنس عمل می کند. ایران هرگز اجازه نداد استاکس نت وارد نطنز شود و به همین دلیل هم هست که تولید محصول در نطنز همانطور که آژانس تایید کرده با روندی "مستمر" و "ثابت" ادامه دارد. با این حال، ایران حمله ویروسی به تاسیسات هسته ای خود را تایید کرده و خواهان بحث درباره آن با مقام های ذی صلاح در وین شده است، اما تا کنون اعضای 1+5 علاقه ای به این امر نشان نداده اند.

علاوه بر اینکه استاکس نت اکنون کاملا مهار شده، مسئله ایمنی در بوشهر یک جنبه دیگر هم دارد و آن اعتبار فنی روس هاست. طبعا اگر بوشهر با مشکل ایمنی مواجه شود، روسیه اعتبار خود را در بازار به شدت پر رقابت صادرات فناوری هسته ای از دست خواهد داد و ممکن است برخی قراردادهای پر سود فعلی را هم از دست بدهد.

روس ها هم اکنون 40 نیروگاه در حال فعالیت در خاک خود دارند که هیچ کدام با مشکل ایمنی مواجه نیست و همین نشان می دهد بوشهر هم از حیث ایمنی با اطمینان بالا آغاز به کار خواهد کرد. همچنين،‌ بسیاری از کشور ها گفته اند که آماده انعقاد قراردادهایی با روسیه برای احداث نیروگاه اتمی هستند اما این قراردادها را نهایی نخواهند کرد تا زمانی که راکتور بوشهر راه بیفتد و کیفیت فنی آن ثابت شود.

ضمنا، کارشناسان می گویند اساسا در 18 ماه اول راه اندازی بوشهر مسئولیت بهره برداری از آن بر عهده اپراتور روسی خواهد بود و این مسئولیت به تدریج به طرف ایرانی منتقل خواهد شد؛ در نتیجه در ماه های اولیه ایمنی بوشهر مستقیما با اعتبار فنی روس ها گره خواهد خورد.

شاید به همین دلیل است که روسیه اعلام کرده هم زمان با راه اندازی بوشهر چند راکتور دیگر مشابه آن در هند و چین را هم راه اندازی خواهد کرد.

بنابراین، می توان پیش بینی کرد که بوشهر به زودی به سوژه جدید جنگ لفظی میان روسیه و اسراییل تبدیل خواهد شد.

اخبار و گزارش‌هاي مرتبط:

دليل جنجال غرب در مورد ويروس استاكس‌نت/ نشتي كوچك در نيروگاه بوشهر شناسايي و مشكل رفع شد

پشت پرده ادعاي كاهش غني‌سازي در ايران و داستان "استاكس نت"

علت تخليه سوخت بوشهر/ روسيه به‌عنوان مجري طرح بايد پاسخگو باشد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پروژه جدید اسراییل, اعتبار فنی روسیه, نیروگاه بوشهر, ويروس استاكس‌نت, غني‌سازي در ايران, علت تخليه سوخت بوشهر, ,