گزارش لحظه به لحظه از آشوب های کوی دانشگاه تهران در سال 78/ قسمت اول
آتش بیاران معرکه و شعار ايران شده فلسطين مردم چرا نشستين!
حادثه كوي دانشگاه در 18 تير 1378 يكي از حوادث ناگوار تاريخ معاصر است كه ابعاد مختلفي از آن تاكنون مورد بررسي قرار گرفته است. ناآرامي كوي دانشگاه در تيرماه سال 78 كه به بهانه توقيف روزنامه سلام آغاز شد و تا چند روز پس از آن نيز ادامه داشت، اينگونه رقم خورد كه ساعت 21 پنجشنبه 17 تيرماه تعدادي افراد با هويت نامعلوم با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون اعتراض به توقيف «سلام» در مقابل سينماي كوي دانشگاه تجمع كردند و با تحريك دانشجويان و پخش اعلاميه جرقههاي اوليه آشوب را ايجاد كردند و اين عده با گذشت كمتر از يك ساعت با خروج از كوي اقدام به تجمع غيرقانوني و سردادن شعار در خارج از كوي كردند و با حمله به تعدادي خودرو، فضاي رعب و وحشت ايجاد كردند.

تلاش نيروي انتظامي براي بازگرداندن دانشجويان به خوابگاه بينتيجه ميماند و رفته رفته تظاهركنندگان با نيروهاي انتظامي حاضر در صحنه درگير شدند، تحركاتي كه با تحريكات انجمن اسلامي دانشجويان و برخي چهرههاي سياسي رفته رفته شدت مييافت با حمايت سليماني معاون امور دانشجويي و فرهنگي دانشگاه تهران همراه شد و اين حمايتها جسارت تظاهركنندگان به عوامل انتظامي را بيشتر و بيشتر ميكرد. نيمه شب 18 تيرماه، تشنج در خيابانهاي اطراف كوي شديدتر شد، شكستن شيشههاي مهدكودكي در مقابل كوي، آتش زدن لاستيك و حمله به خودروها و بستن معابر و هجوم به ناجا و گروگان گرفتن سه سرباز نيروي انتظامي چاشني درگيريهاي 18 تير شد و تا صبح ادامه داشت و سخنرانيهاي تحريكآميز اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان بر آتش آشوبها ميافزود. دستور خروج ناجا از صحنه درگيريها پس از جلسه شوراي تأمين استان موجب شد تا تعدادي از عناصر مشكوك نيز وارد صحنه شوند و درگيريها تا عصر جمعه 18 تيرماه ادامه داشت و پرتاب كوكتل به سمت عوامل نيروي انتظامي مستقر در مقابل كوي دانشگاه به آتش گرفتن دو تن از عوامل وظيفه انتظامي منجر شد. موسوي لاري و مصطفي معين وزراي كشور و آموزش عالي به دانشجويان كوي ملحق شدند، اما تجمعكنندگان به موسوي لاري حملهور شدند، در اين ميان بعضي فعالان سياسي از جمله فائزه هاشمي، مجيد انصاري و فاطمه كروبي به نوبت در جمع دانشجويان حاضر شدند. بعد از غائله 18 تيرماه بود كه مصطفي معين با استعفاي خود، برخورد با تجمعكنندگان را «حمله به حريم امن دانشجو» خواند و سيدمحمد خاتمي از آن به عنوان تاوان افشاي قتلهاي زنجيرهاي ياد كرد.

 

روز شنبه- تاريخ 19/4/78

ساعت 00:20 بامداد تعداد سه عدد كوكتل از طرف دانشجويان به سمت عوامل انتظامي پرتاب ميگردد كه آنان مجبور به عقبنشيني ميشوند، گفته ميشود كه طي دقايق گذشته سه نفر در خيابان اميرآباد شمالي خارج از كوي دانشگاه به شكل نامشخصي با سلاح گرم مجروح گرديدهاند.

ساعت 00:40 بامداد تعدادي از دانشجويان شعار «عزا عزاست امروز خاتمي بت شكن صاحب عزاست امروز» را سر ميدهند. نوشتهاي با مضمون «5 شهيد به نامهاي رهبري، ذاكري، سهرابي و امامي» به چشم ميخورد. شايان ذكر است يكي از افراد حاضر در محل مذكور شايعه نموده، شهداي فوق توسط كماندوها شهيد شدهاند.

ساعت 9:30 محدوده در اصلي كوي دانشگاه (100 متر بالاتر و 100 متر پائينتر از در) كاملاً توسط دانشجويان بسته شده است.

دانشجويان نگذاشتهاند كه عوامل شهرداري صبح امروز بقاياي آتش و... از روزهاي قبل را تميز نمايند و همچنين اعلام نمودند كه امروز ساعت 11 صبح در مقابل در دانشگاه تهران تحصن خواهند نمود. همچنين در اين روز، روزنامه خرداد با تيتر درشت در صفحه اولش نوشت: «كوي دانشگاه به خون كشيده شد.»

ساعت 10:35 تعدادي حدود 1000 نفر از دانشجويان لحظاتي در ميدان انقلاب مينشينند و پس از گردش دور ميدان انقلاب به سمت دانشگاه تهران حركت مينمايند.

تعدادي حدود 1500 نفر در حوالي خيابان 16 آذر به سمت دانشگاه تهران در حركت هستند. دقايقي بعد دانشجويان در مقابل در دانشگاه رسيدهاند و تجمع كنندگان اصرار دارند در اصلي دانشگاه را باز نمايند و برخي نيز در حال شكستن در ميباشند.

تعدادي حدود 500 نفر به داخل دانشگاه رفته و شعارهاي ذيل را سر ميدهند:

مرگ بر انصار حزب شيطان- دانشجو دانشجو بپا خيز برادرت كشته شد. چوب و چماق و چاقو ديگر اثر ندارد- عزا عزاست امروز- دانشجوي سياسي آزاد بايد گردد- زنداني سياسي آزاد بايد گردد- نيروي انتظامي نيروي صهيونيستي.

ساعت 12 در مقابل دانشگاه تعدادي حدود 4 هزار نفر شعار ذيل را سر ميدهند:

«حكومت زور نميخواهيم پليس مزدور نميخواهيم- فرمانده آتاتورك اعدام بايد گردد- مرگ بر انحصار- قتل عام دانشجو اصلاح بايد گردد.»

ساعت 12:45 آقاي داود سليماني معاون وزير علوم در جمع دانشجويان حاضر شده و سخناني را با عناوين و سرفصلهاي زير ايراد كرد: «حمله غيرقانوني به دانشجويان- ضرب و شتم دانشجويان توسط نيروي انتظامي محكوم است.»

ساعت 13:10 تعدادي از دانشجويان به سمت ميدان انقلاب حركت مينمايند و طي مسير با تعدادي از عناصر حزب اللهي درگير ميشوند، يكي از دانشجويان بشدت مضروب گرديده كه آن را در بالاي دست ميگيرند و با عناصر حزب اللهي شديداً درگير ميشوند و موتور يكي از عناصر حزب اللهي را نيز گرفته و آتش ميزنند.

ساعت 14:40 تعدادي حدود 2 هزار نفر در مقابل دانشگاه شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «خوئيني خوئيني حمايتت ميكنيم، روزنامه مردمي حمايتت ميكنيم، دانشجوي زنداني آزاد بايد گردد، خاتمي خاتمي حمايتت ميكنيم.»

ساعت 16:15 تقاطع فاطمي- اميرآباد تعداد 100 نفر به سمت كوي دانشگاه با شعارهاي «ميكشم ميكشم آنكه برادرم را كشت» حركت ميكنند.

ساعت 17:50 يك دستگاه خودرو بسيج كه از تقاطع جلال آل احمد به سمت كارگر- فاطمي در حركت بوده است با تعدادي از دانشجويان مواجه كه آنها اقدام به تخريب خودرو فوق مينمايند و پس از آسيب از صحنه خارج ميگردد.

ساعت 18:05 جمعيت تظاهركننده در حدود 1500 نفر ميباشند كه در تقاطع فاطمي- كارگر در حركت هستند و رويه اوباشگري را در پيش گرفتهاند و در طول مسير هر فرد حزب اللهي و داراي محاسن و يا خودرو نظامي را مشاهده مينمايند به آن حمله برده و خسارت وارد مينمايند و ظاهراً قصد حركت به سمت وزارت كشور را دارند.

ساعت 18:20 تعدادي حدود 1200 نفر از داخل كوي دانشگاه سازماندهي شده و قصد حركت به سمت وزارت كشور (و يا پاستور) را داشته و در عين حال در صفوف آنها اختلافاتي درخصوص دعوت از آقاي خاتمي افتاده است و همچنين شعار «سپاهي- بسيجي خجالت خجالت» را سر ميدادند.

ساعت 18:30 كميتهاي به نام «كميته بحران» در كوي دانشگاه تشكيل گرديده است كه به منظور سازماندهي ميباشد و تعداد زيادي نيز به عنوان انتظامات با روبان سياه بر روي بازو سازماندهي شدهاند و اكثر افراد تظاهركننده با پارچه و نقاب صورت خود را پوشاندهاند.

ساعت 18:40 تعدادي از دانشجويان مقابل وزارت كشور رسيدهاند و با سنگ به سمت ساختمان وزارت كشور حمله و يورش بردهاند.

ساعت 18:50جمعيت مقابل وزارت كشور شعارهاي ذيل را سر ميدهند:

«ايران شده فلسطين مردم چرا نشستين حسين الله كرم اعدام بايد گردد ما منتظر خاتمي هستيم مجلس صوري نمي‌‌خواهيم، ناطق نوري نميخواهيم وزير انقلابي تشكر تشكر (منظور دكتر معين) دانشجو دانشجو تسليت تسليت يا مرگ يا آزادي يزدي (رئيس محترم قوه قضائيه) امامي پيوندتان مبارك لطفيان آدمكش اعدام بايد گردد و ...»

ساعت 18:55 از بلندگوي كوي دانشگاه اعلام ميگردد كه مراسم تا اذان مغرب ادامه دارد و سپس فردا ساعت 10 صبح در همين مكان تجمع مينمايند.

ساعت 19:10 آقاي تاجزاده مقابل وزارت كشور در جمع دانشجويان صحبت نموده و اين در حالي است كه دانشجويان به سخنان وي اهميتي نميدهند و به سمت ميدان فاطمي در حركت ميباشند.

ساعت 19:50 تعدادي حدود 1500 نفر در ميدان فاطمي به سمت رياست جمهوري حركت مينمايند و همچنين تعدادي حدود 2 هزار نفر به سمت ولي عصر (عج) در حركت ميباشند. لازم به ذكر است كه تعداد 4 نفر با بلندگوهاي دستي تجمعكنندگان را به سمت دلخواه حركت ميدهند و تجمعكنندگان شعارهاي ذيل را سر ميدهند: « [رهبري] پاسخگو پاسخگو جنتي اعدام بايد گردد - علي فلاحيان اعدام بايد گردد.»

ساعت 20:20 تعدادي از دانشجويان چوب و شيشه نوشابه با بنزين 4 ليتري جمعآوري مينمايند و با خودروي (با مشخصات معلوم) تعدادي حدود 10 گالن چهار ليتري تهيه نموده و به تجمعكنندگان ميرسانند.

شايان ذكر است گروهي به نام پيمان به تعداد 15 نفر و با تجهيزات، هماهنگكننده كليه مراسم ميباشند و هدف را اينگونه اعلام نمودهاند كه تا زماني كه كرجيها (ظاهراً دانشجويان كرج قرار است ملحق شوند) بيايند همزمان به كوي دانشگاه وارد مي‌‌شوند و مكرر اعلام مينمايند كه امشب مهمان داريم و مصراً قصد درگيري و آماده شدن جهت درگيري امشب را دارند.

ساعت 50/21 عناصر دانشجو اقدام به ساختن تعدادي حدود 100 عدد كوكتل نمودهاند و در حال افزايش آن نيز هستند. شايان ذكر است كه اين كوكتلها در دانشكده فني (جنب كوي دانشگاه) نگهداري ميشوند.

ساعت 22 ستادي به نام اعاده حيثيت دانشگاه از سوي دفتر تحكيم وحدت اطلاعيهاي بدين مضمون منتشر كرد: اين تحصن تا مدت نامحدودي ادامه دارد مگر شرط زير برآورده شود:

«1- بركناري فرمانده نيروي انتظامي، 2- محاكمه مسببين جنايت، 3- عذرخواهي شوراي امنيت ملي ايران»

ساعت 22:30 آقاي ابطحي رئيس دفتر رياست جمهوري در جمع دانشجويان مقابل در كوي دانشگاه حاضر گرديد و عناصر دانشجو كه تصورشان اين بود كه از مقامات نيروي انتظامي بوده است كليه شيشههاي ماشين او را خرد نمودند. در ساعت 23:30 تعداد 2 هزار نفر داخل كوي دانشگاه و تعدادي حدود 3 هزار نفر نيز بيرون از كوي دانشگاه حضور دارند. يك تيم ويژه جهت بازرسي براي كساني كه قصد ورود به داخل كوي دانشگاه را دارند را گذاشتهاند كه از ورود افراد داراي بيسيم و سلاح و تلفن همراه جلوگيري به عمل آورند. دانشجويان اعلام نمودهاند كه فردا ساعت 10 صبح مراسم برگزار خواهند نمود و همچنين نمايندگان دانشگاه آزاد نيز كه در دانشگاه حاضر بودهاند اعلام مينمايند كه فردا ساعت 12 ظهر در ميدان انقلاب مراسم برگزار مينمايند.

روز يكشنبه تاريخ 20/4/78

ساعت 10 تعدادي از دانشجويان (مقابل كوي دانشگاه) به خودروهاي عبوري، عكس آقاي خاتمي را ميچسباندند.

ساعت 10:20 تعدادي از جمعيت داخل كوي دانشگاه اعلام نمودهاند كه امروز با توجه به بازي استقلال پيروزي در استاديوم آزادي در آنجا حاضر گردند و علاوه بر ناآرام نمودن استاديوم بعد از بازي بزرگراه تهران كرج را نيز مسدود نمايند.

ساعت 10:30 تعداد 700 نفر داخل كوي دانشگاه و تعداد 500 نفر بيرون از كوي دانشگاه تجمع كرده و تعدادي حدود 70 نفر در سردر دانشگاه تهران حاضر هستند و يك نفر نيز عليه روحانيت در حال صحبت كردن ميباشد.

ساعت 10:30 مقابل كوي دانشگاه تعدادي از دانشجويان اقدام به ايست و بازرسي خودروهاي عبوري مينمايند.

ساعت 11:50 جمعيت حاضر در كوي دانشگاه حدود 2000 نفر ميباشند كه عدهاي محدود شعار: «خاتمي خاتمي واكنش واكنش» را سر ميدهند.

ساعت 12:10 عبدالله نوري شروع به سخنراني در كوي دانشگاه نموده است و شعارهاي «آزادي انديشه هميشه هميشه،اي ملت با غيرت حمايت حمايت، استقلال آزادي جمهوري ايراني،رهبر ملي ما خاتمي، ايران شده فلسطين مردم چرا نشستين» را سرميدهند. شايان ذكر است كه به تعداد دانشجويان هر لحظه افزوده ميشود و مضمون سخنراني در خصوص مسببين حادثه و اطلاعيه ديشب شوراي امنيت تهران ميباشد.

ساعت 12:15 تعدادي حدود 500 نفر مقابل دانشگاه با هدايت يكي از عناصر دفتر تحكيم وحدت به سمت ميدان انقلاب حركت مينمايند. در راهپيمايي اعلام شده است كه هر گونه دوربين عكاسي يا دوربين فيلمبرداري در مسير شكسته شود. شعارهايي كه سر داده ميشود عبارتند از: «خاتمي خاتمي حمايت حمايت»

ساعت 12:35 دانشجوياني كه از سمت ميدان انقلاب به سمت كوي دانشگاه حركت مي‌‌كنند به 3000 نفر رسيده است و شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «دانشجو ميميرد ذلت نميپذيرد، ايران شده فلسطين مردم چرا نشستين، خاتمي خاتمي حمايت حمايت،الله اكبر.»

ساعت 12:55جمعيتي حدود 100 نفر از عناصر حزبالهي به صورت پراكنده با دانشجويان مشغول صحبت ميباشند.

ساعت 13:10 درگيريهاي پراكنده بين عناصر حزبالهي و دانشجويان در تقاطع جلالآلاحمد و كارگر ديده ميشود.

ساعت 14:05 برخي از دانشجويان در كوي دانشگاه اقدام به جمعآوري چوب، ميله و كوكتل ميكنند.

ساعت 14:30 تعدادي گشت موتوري از دانشجويان تشكيل گرديده است و با تلفن همراه با يكديگر تماس دارند و به صورت كاملاً سازمانيافته در هر نقطهاي كه به مورد مشكوكي برخورد نمايند، برخورد ميكنند.

ساعت 14:40 بنا بر گزارشات دريافتي قرار است عزتالله سحابي از عناصر وابسته به نهضت آزادي و مدير مسئول مجله «ايران فردا» تا دقايقي ديگر جهت سخنراني به داخل كوي دانشگاه بيايد. همچنين عناصر نهضت قرار است فردا نيز ساعت 10 صبح از ابراهيم يزدي براي سخنراني دعوت نمايند و همچنين قصد عناصر نهضت اين است كه جمعيت را به سمت صدا و سيما هدايت نمايند. يك دستگاه خودرو (با مشخصات معلوم) با دو سرنشين خانم اقدام به تهيه چوب و سلاح سرد جهت تجمع‌‌كنندگان مينمايند.

ساعت 14:55خانم فائزه هاشمي به جمع دانشجويان خوابگاه پيوسته است.

ساعت 15 تعدادي كاريكاتور مبني بر اينكه يك نظامي سگي با قلاده و زنجير در دست داشته است توزيع گرديده است.

ساعت 15:15 شايعهاي مبني بر حركت دانشجويان در ساعت 17 بعدازظهر به سمت بيت رهبري شنيده شده است.

ساعت 20/15 يك عدد ساك دستي ورزشي بزرگ كه حاوي اشياي سنگيني در داخل آن بوده است و دو نفر آن را حمل ميكردند و از ضلع شمالي كوي دانشگاه به سمت جنوب حمل مينمايند.

ساعت 15:30 اطلاعيهاي با امضاي آقاي منتظري در خصوص محكوميت نيروي انتظامي منتشر و توزيع گرديده است.

ساعت 15:45 تعدادي حدود 300 نفر از دانشجويان آزاد در نظر دارند از ميدان انقلاب به ميدان آزادي حركت نمايند و تعدادي نيز حدود 50 نفر از اين جمعيت قصد درگيري با عوامل انتظامي را دارند.

ساعت 15:50جمعيتي حدود 3 هزار نفر كه در تقاطع جلال آل احمد و كارگر ميباشند درعين اينكه خيابان را مسدود مينمايند اقدام به شعار دادن به شرح ذيل ميكنند: «يا مرگ يا آزادي ايران شده فلسطين مردم چرا نشستين خاتمي خاتمي استعفا استعفا.»

ساعت 15:55 اعلام شده است كه مهندس سحابي مدير مسئول ماهنامه «ايران فردا» و از عناصر نهضت آزادي در حال سخنراني ميباشد.

ساعت 16:10 تعدادي حدود 100 نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد اقدام به حركت در خيابان كارگر به سمت كوي دانشگاه با سر دادن شعارهاي ذيل مينمايند: «مرگ بر استبداد برادر دانشجو بپاخيز»

ساعت 16:15 در تقاطع كارگر (اميرآباد) درگيري بين تعدادي از دانشجويان و عناصر نيروي انتظامي به جهت حمله به خودرو نيروي انتظامي و به قصد تخريب آن صورت ميگيرد و دانشجويان نيز اقدام به پرتاب نارنجك دستي مينمايند (يك عدد)و نهايتاً پس از خرد شدن شيشههاي خودرو نيروي انتظامي، متواري ميگردند.

ساعت 17 اكبر گنجي اقدام به سخنراني مينمايد كه ميتوان گفت تندترين سخنران بوده است. وي در بخشي از سخنانش اظهار ميدارد كه: كودتاها هميشه در تابستان صورت گرفته و اين كودتا نيز قرار بود در تابستان صورت بگيرد. گروههاي فشار ميخواهند جامعه مدني را از بين ببرند. آنها اول پروژه محرم را دنبال ميكردند چون لو رفت حالا پروژه تابستان را پيگيري ميكنند.

ساعت 17:25 تعداد 100 نفر از دانشجويان با در دست داشتن چوب و ضمن بستن صورتهايشان به سمت ميدان انقلاب در حركت ميباشند.

ساعت 17:50 دانشجويان اعلام نمودهاند كه فردا ساعت 10 صبح در مسجد دانشگاه تهران تجمع خواهند نمود.

ساعت 18:15 آقايان سيد هادي خامنهاي و محتشمي پور وارد كوي دانشگاه شدند كه چندان مورد استقبال واقع نشده و مجبور به ترك كوي دانشگاه شدهاند.

ساعت 19:30 جمعيتي حدود 150 نفر از دانشجويان در خيابان فاطمي در حال حركت به سمت وزارت كشور ميباشند.

ساعت 19:40 جمعيتي در حدود 300 نفر مقابل وزارت كشور حضور دارند و يك طرف خيابان مسدود گرديده است و شعارهايي بدين مضمون سر ميدهند: «ايران شده فلسطين مردم چرا نشستين الله اكبر» لازم به ذكر است اين جمعيت در حال حركت به سمت خيابان وليعصر ميباشند.

ساعت 20:10 جمعيتي در حدود 300 نفر در خيابان وليعصر در حال حركت به سمت ميدان وليعصر ميباشند كه از بين اين جمعيت حدود 60 الي 70نفر نقاب زدهاند. در ساعت 15/20 اين جمعيت به ميدان وليعصر رسيده است.

ساعت 20:30 جمعيت ذكر شده در خبر قبل در حال حركت به سوي چهار راه وليعصر بوده و در حال پيوستن به تماشاگران فوتبال ميباشند در ضمن شيشه اتوبوسها را ميشكنند و شعارهايي بدين مضمون سر مي

 

دهند:

ادامه دارد

«ملت ما ميميرد ذلت نميپذيرد دانشجو دانشجو حمايت حمايت نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارش لحظه به لحظه, آشوب های کوی دانشگاه تهران, سال 78, ,