از خودباختگی برخی رسانه‏های ایرانی تا تحلیل رسانه های غربی

 

در حالیکه برخی رسانه‎های داخلی در اقدامی سوال برانگیز و همزبان با سایت العربیه وابسته به دولت سعودی (پناهگاه دیکتاتور فراری تونس) تلاش کردند با تحریف بخش‎هایی از مصاحبه راشدالغنوشی رهبر اسلامگرای تونسی وی و جنبش تونس را حرکتی سکولار و غیردینی معرفی کنند، تحلیل‎گران بین المللی از نگرانی خود برای تکرار انقلاب اسلامی ایران در تونس خبر دادند.

به گزارش رجانیوز، روز گذشته رسانه دولت سعودی که دیکتاتور تونس را پناه داده است با اشاره به بخش‎های از مصاحبه راشد الغنوشی رهبر جبش الاتجاه الاسلامی تونس، تلاش کرد تا جنبش و حرکت مردم تونس را حرکتی غیر اسلامی و بی ارتباط با انقلاب اسلامی ایران معرفی کند.

این در حالی بود که برخی رسانه‎های داخلی نیز با اشاره به این مصاحبه، با خوشحالی تمام مصاحبه مذکور را بطور گسترده‎ای پوشش داده و تلاش کردند تا خیزش مردم تونس را بی‎ارتباط با اندیشه‎های دینی و آزادی خواهانه انقلاب اسلامی جلوه دهند. اما در کنار بی اعتمادی برخی رسانه‎های داخلی به عمق نفوذ و تاثیر معنوی انقلاب اسلامی، تحلیل گران بین المللی نتوانستند نگرانی خود را از تبدیل شدن انقلاب تونس به یک انقلاب اسلامی دیگر پنهان کنند.

در همین زمینه یک تحليل گر فرانسوي درمقاله اي درباره تحولا ت تونس که در نشریه مدياپارت منتشر شد، نوشت انقلا ب تونس نبايد به انقلابي ازنوع ايراني تبديل شود.  كلود ماموسر دراين مقاله که درپايگاه اينترنتي مدياپارت فرانسه منتشر شده است، با اشاره به وضعیت کنونی کشور تونس می‎نویسد: "همه براين مسئله اتفاق نظر دارند كه اوضاع كنوني در تونس بي ثبات است. مسئله اصلي بسيار ساده است.چه كسي فراتر از انتخابات رياست جمهوري يا دولت موقت مي تواند جايگزين بن علي ديكتاتور پيشين شود؟ بن علي درطول حكومتش موفق شد هرگونه اپوزيسيون واقعي را سركوب كند به همين علت است كه درتونس جناح چپ هيچ اهميتي پيدا نكرده است."

وی در مقاله خود ادامه می‎دهد:  "بدون آنكه نيازي باشد به برداشتهاي لنيني از انقلا ب اشاره شود بايد يادآور شدكه هرانقلابي بايد جايگزين معتبري را نيز پيشنهاد كند. امروزه عناصر موجود قادر به ارائه حكومتي معتبر نيستند به همين علت تنها راه حلهاي جايگزين بازگشت به سيستم سابق ازطريق تغيير نگرش به سوي متحدان سابق يا دردست گرفتن قدرت توسط ارتش است."

وی در ادامه تحلیل خود می‎افزاید: "نخستين گزينه درپيش گرفته شد. اما ملت تونس آن را نمي خواهد دولت موقت قادر به حفظ قدرت نيست و مردم همچنان به تظاهرات خود ادامه مي‎دهند. ارتش نيز باپانصد هزار نيرويش در ظاهر به استناد برخي از تحليلگران قادربه دردست گرفتن قدرت نيست بنابراين دربرابروضعي نامعلوم قرارگرفته ايم."

كلود ماموسر در ادامه تحلیل خود می‎افزاید :" يامهمترين اتحاديه صنفي قدرت را در دست مي گيرد يا اين كه وارد دوره‎اي از بي‎ثباتي مي‎شويم كه طي آن هرچيزي محتمل خواهد بود. اما نبايد اين انقلاب به انقلا بي ازنوع ايراني درسال 1979 تبديل شود. در آن زمان پس از آنکه ديكتاتور ايران ازكشورگريخت ديكتاتوري كه ايران رابه سوي مدرنيته ازنوع غربي پيش برده بود وآزادی‎هاي زيادي به زنان داده بود رژيمي کاملا متفاوت با این رژیم بر سر کار آمد."

نیوزویک: نگرانی تونسی های ليبرال و سکولار از سلطه اسلاميون به سبک ايران

در همین حال نیوزویک نیز در تحلیلی از همین نگرانی خبر داد. نيوزويک زير عنوان «تونسی ها برای تغييرات شادی می کنند، اما بعضی ها نيز نگرانند که سرنگونی رئيس جمهوری ممکن است به سلطه اسلاميون وشکل گرفتن ايرانی ديگر منجر شود» می نويسد در جريان يک هفته تغييرات سرگيجه آور تونس، آزادی جديد مذهبی تونسی ها برای موعظه و عبادت علنی، مهم ترين تحول بوده است.

نیوزویک در ادامه می نویسد: عبدالوهاب حاج عمر امام مسجد عرفه لبخند زنان می گويد «به سختی می توانيم باورکنيم که آزاديم. اين بيشتر از يک خواب و خيال است.» اما اين آزادی جديد بسياری از تونسی های ليبرال و سکولار را نگران کرده است. آنها می گويند کشورشان بعضی از مترقی ترين قوانين منطقه را دارد: زنان در دادگاه های مسئول رسيدگی به دعاوی خانوادگی حقوقی تقريبا مساوی دارند. امکان جلوگيری از بارداری ناخواسته برايشان مجانا فراهم است و کورتاژ، قانونی است. ترس از آن است که اسلاميون متعصب درصحنه سياسی قدرت بگيرند و بخواهند محدوديت های مورد نظرشان را بر تمامی تونسی ها تحميل کنند.

این نشریه امریکایی در ادامه با اشاره به حرکت الاتجاه الاسلامیه که به آن النهضه اطلاق می شود می نویسد: النهضة سال هاست که فعاليت هايش زير زمينی بوده و رشيد غنوشی رهبر آن از اويل دهه ۱۹۹۰ دراروپا زندگی در تبعيد داشته است. به همين جهت بسياری از تونسی های جوان تر از اين حزب هيچ اطلاعی ندارند. غنوشی گفته است به زودی انگلستان را برای بازگشت به تونس ترک می کند. اين موجب مقايسه هائی با آيت الله روح الله خمينی شده است که در بحبوبه انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ايران به حالت تبعيد در فرانسه بود. غنوشی به تازگی در مصاحبه ای با فاينشنال تايمز گفت «بعضی ها از من چهره يک خمينی در راه بازگشت به تونس را ارائه می دهند. من خمينی نيستم.»

این هفته نامه در ادامه نیز به هواداران جوان النهضه اشاره کرده و می افزاید: "فعلا حاميان النهضة حضور خود را در خيابان های تونس شروع کرده اند. سه شنبه گذشته، شماری اندک از جوانانی که می گفتند حاميان النهضة هستند در مقابل ساختمان حزب دموکراتيک مترقی - بزرگترين گروه اپوزيسيون قانونی - جمع شده بودند و فرياد می زدند «استعفا، استعفا». آنها آمده بودند تا به تصميم اين حزب برای مشارکت در دولت موقتی اعتراض کنند که روز قبل اعلام شده بود، و بسياری از اعضای رژيم سابق نيز جزو آن بودند.

نیوزویک در ادامه نیز با اشاره به قدرت سازماندهی مساجد می افزاید: حضور اسلاميون، به رغم شمار اندک آنها در ميان معترضين، نگرانی بسياری از تونسی های سکولار را برانگيخته است. نگرانی آنها در اين است که اصول گرايان مذهبی سازمان يافته ترند و می توانند از طريق مساجد حمايت سياسی کسب کنند.
 

الغنوشی و اسلامگرایی به سبک اخوان المسلمین

گفتنی است راشد الغنوشی رهبر جنبش نهضت اسلامی تونس که مخالف دولت رژیم سابق این کشور بوده و در تبعیدگاه به سر می برد، در بخش‎هایی از مصاحبه خود با رویترز گفته بود که جنبش او دموکرات است و نباید از آن ترسید. او همچنین هر گونه مقایسه میان خود و میان آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و گفت: "من نه خمینی هستم و نه شیعه".

الغنوشی درباره اسلامگرایان تندرویی که هر گونه دموکراسی به روش غربی را نمی پذیرند و خواهان برپایی یک دولت اسلامی سنتی هستند گفت که جنبش نهضت اسلامی تونس از این دیدگاه به دور است و در آن چنین تفکری وجود ندارد. او افزود چنین تفکری بر درک اشتباه از اسلام تکیه دارد.

این درحالی است که با توجه به آبشخور فکری الغنوشی که مبتنی بر اندیشه سیاسی اخوان المسلمین شکل گرفته است، دولت مد نظر وی همانند دولت‎های دیگری که رهبران آن از دامان اندیشه اخوان المسلمین به قدرت رسیده‎اند، از جمله دولتمردان اسلامگرای ترکیه، دولتی تکنوکرات همراه با احترام به احکام اسلام و مخالف رویکردهای سلفی گری و وهابی گری سنی و همچنین مخالف سیاست‎های دوجانبه غرب و اسرائیل در منطقه باشد. احتمالی که باعث شده است تا دولت رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته بارها نگرانی خود را نسبت به آن و نسبت به تحولات تونس اعلام کند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نگرانی غرب از تبدیل انقلاب تونس به انقلاب اسلامی دیگر, از خودباختگی برخی رسانه‏های ایرانی تا تحلیل رسانه های غربی, ,