مطهری با چه‌مواضعي نماینده جریان‌سوم‌تیر شد، اكنون مورد حمايت‌كيست؟

 

گروه سياسي- «آقای هاشمی! اكثر فرزندان و برخي نزديكان شما در كارهاي اقتصادي وارد شده‌اند و اين امر در صورتي كه جنابعالي رئيس جمهور شويد، موجب افزايش شايعات خواهد شد. تحمل جنابعالي در مقابل انتقاد آشكار و مطرح در رسانه‌ها اندك است، اگرچه انتقادات خصوصي را راحت‌تر مي‌پذيريد و اين امر يك نقطه منفي براي يك رئيس جمهور است و باعث پيدايش گروه‌هاي سياسي نيمه مخفي مي‌شود.»

اینها بخش‌هایی از نامه سرگشاده علی مطهری در 20 مهرماه 83 خطاب به هاشمی رفسنجانی است که طی آن از هاشمی خواست تا وارد عرصه انتخابات نشود.

اما علاوه بر این، مرور دیگر مواضع مطهری تا قبل از انتخابات مجلس هشتم نیز نشان می دهد، وی دارای مواضع شفاف و انقلابی بوده، از این رو قرار گرفتن وی در لیست جبهه متحد اصولگرایی به نمایندگی از جریان سوم تیر در مجلس، اقدامی منطقی و به‌جا بوده است.

اصلاح طلبان با ولایت فقیه اصطکاک دارند و سعی دارند آن را کمرنگ جلوه دهند

در همین راستا، مطهری در 28 خرداد 85 نیز در نشست "سوم تير، علل و چرايي" که در مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري برگزار شد، گفت: «اصلاح طلبان دموكراسي به مفهوم مطلق و غربي آن را واقعاً پذيرفته‌اند كه طبعاً با مسئله ولايت فقيه هم اصطكاك خواهند يافت و تلاش آنها در راستاي كم رنگ جلوه دادن نقش ولايت فقيه نيز در همين راستا است.»

این دولت بیش از قبلی ها در راه عدالت علوی حرکت کرده است

مطهری در روز 13 شهریور 85 نیز نامه‎ی سرگشاده‌اي نوشت و از برخی سیاست های فرهنگی دولت احمدی نژاد انتقاد کرد. او در ابتدای نامه خطاب به رییس جمهور نوشت: «بدون شك انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس جمهور در سال گذشته از الطاف خفيه الهي بود و مردم با انتخاب خود، انقلاب اسلامي را به مسير اصلي آن بازگرداندند و خطر بزرگي يعني غرب‌زدگي و ايدئولوژي‌گريزي را كه تشخيص آن براي توده مردم مشكل بود از اين انقلاب الهي دفع كردند. اهداف و شعارهاي اوليه انقلاب اسلامي يعني عدالت اجتماعي استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي، آزادي، معنويت و خلاصه همه هدف‌هاي اسلامي بار ديگر به معني صحيح خود مطرح شدند. اين دولت بيش از دولت هاي پيشين در مسير عدالت علي(ع) حركت كرده است و البته كساني كه مانند دوره عثمان به تبعيض عادت كرده‌اند مشكلاتي ايجاد كرده و خواهند كرد."

بعد از یک دوره انحرافی، امروز سکان امور دست نیروهای متدین قرار گرفته است

مطهری در ادامه بيان مواضع صریح و انقلابی خود، روز 12 اردیبهشت 86 در دانشگاه علم و صنعت گفت: «خوشحاليم از اين كه بعد از يك دوران خطرناك و انحرافي، سكان امور در دست نيروهاي متدين و اصولي قرار گرفته است.»

ثبت نام برای انتخابات مجلس هشتم با شعار مقابله با اصلاح طلبان

وی همچنین در روز 20 دي 86 نيز در حالي كه براي ثبت نام كانديداتوري انتخابات مجلس هشتم به وزارت كشور رفته بود، گفت: «در دوره حساس كنوني كه همه گروه‌ها با تمام نيرو به ميدان آمده‌اند من هم با احساس خطر از شدت گرفتن اصلاح طلبان، وارد شده‌ام.»

اگر در برابر اقدامات 16 سال قبل سکوت کنیم، اصولگرا نیستیم

علي مطهری که اين روزها مي‌گويد برای او تفاوتی نمی کند كه در انتخابات مجلس نهم در لیست اصولگرایان باشد یا اصلاح طلبان، قبل از ورود به مجلس هشتم مواضع متفاوتی داشت، تا جایی که در 22 اسفند 86 طي سخناني در همايش دانشجويي جبهه متحد اصولگرايان گفت: «تاريخ اصولگرايي به صدر اسلام بازمي‌گردد، در آن زمان مسئله‌اي مطرح بود كه همه صحابه پيامبر افراد خوبي هستند، اما افرادي مانند امام علي (ع)، وجود داشتند كه مي‌فرمودند ما داراي اصولي هستيم و تنها دوست داشتن پيامبر(ص)، كافي نيست.»

وي در ادامه با يادآوري رخ‌دادهاي 16 سال قبل از دولت نهم گفت: «اگر قرار است امروزه باز هم در مقابل كارهايي كه در دولت‌هاي گذشته صورت گرفته ساكت باشيم، ما اصولگرا نيستيم.»

مطهري اضافه كرد: «اينكه ما امروزه بنشينيم و منتظر سخنان مقام معظم رهبري باشيم، كافي نيست، چرا كه اگر در دولت‌هاي گذشته افرادي بودند كه در مقابل كارهايي كه آنها انجام مي‌دادند سكوت نمي‌كردند، امروزه ما شاهد مشكلات موجود در كشور نبوديم.»

تغيير چهره

اما به موازات قرار گرفتن علی مطهری در لیست جبهه متحد اصولگرایان برای مجلس هشتم و انتخاب وی به عنوان نماینده مردم تهران، به تدریج روند سکوت و سپس مواضع جنجالی وی در مقابل شعارها و ارزش‌هاي قبلي مورد اعتقادش كه با تأكيد بر همان موارد به‌عنوان نماينده جريان سوم تير در ليست قرار گرفته و از مردم رأي گرفته بود، آغاز شد.

هر چند برخي معتقدند تغييرات اساسي پديد آمده در دیدگاه های مطهری را بي‌ارتباط با علی لاریجانی از بستگان نزدیک وی نمي‌دانند که ترجیح داد در طول فتنه 88 عمدتاً مواضع مبهم و دوپهلو اظهار كند. از همین رو بود که علی مطهری نیز طی این مدت با مواضعی عجیب، فتنه‌ی پيچيده و برنامه‌ريزي شده‌اي را كه اصل نظام و ولایت فقیه را نشانه رفته و به تعبير رهبر معظم انقلاب، 20 سال براي آن برنامه‌ريزي شده بود و ابعاد آن در آينده روشن خواهد شد، صرفاً داراي منشأ مناظره های های انتخاباتی! دانست و در نامه‌ی سرگشاده خود خطاب به میرحسین موسوی در 17 بهمن 88 ضمن تشبیه وي به حضرت علی علیه السلام! باز هم در مواضعی دوپهلو، ضمن بیان انتقادهای خفیفي نوشت:

«جناب عالی را پیرو امام علی -علیه‌السلام- می‌دانم. فرضاً در ماجرای اخیر حق تماماً به جانب شما باشد، باید مانند امیرالمؤمنین به خاطر حفظ اسلام و وحدت اسلامی از حق خود بگذرید و البته حقوق عمومی در جای خود پیگیری خواهد شد. از جناب عالی با سابقه خوب در انقلاب اسلامی، این انتظار دور از ذهن نیست.»

حقیقت آن بود که علی مطهری نیز مانند جمع زيادي از سیاسیون، تغییر کرده و در عمل به بسیاری از صحبت های گذشته خود پایبند نبود و در مقابل با مواضع جنجالی و تکمیل کننده پازل دشمن در بسیاری از موارد، عملا تبديل به تریبون جریان های ضد انقلاب و فتنه گران داخلی شد تا جایی که به‌تازگي نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس رسما اعلام کرد برایش تفاوتی ندارد که در انتخابات مجلس نهم در لیست اصولگرایان قرار بگیرد یا اصلاح طلبان؛ و هم‌زمان نیز برخی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس و خواص مردود اعلام کردند مطهری مواضع مشترک زیادی با اصلاح طلبان دارد.

اما در این میان آنچه که جا دارد مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، پوشش رسانه ای مواضع جنجالی و دشمن شادکن علی مطهری در طول به‌ويژه دو سال اخیر از سوي برخي رسانه های مدعي اصولگرایی است، به‌طوري كه اين رسانه‌ها و گردانندگان اصلي آن‌ها از طرفي مي‌گويند جريان سوم تير، علي مطهري را به مجلس فرستاد يا در نمونه ديگري، براي رياست علي لاريجاني بر مجلس تلاش كرد، بنابراين، اكنون نبايد از آن‌ها انتقاد كند، اين در حالي است كه حمايت از امثال مطهري و لاريجاني ناظر به مواضع وقت آن‌ها بوده كه عمدتاً در چارچوب انقلاب تعريف مي‌شد اما حمايت فعلي اين رسانه‌ها و پوشش دادن ويژه به آن‌ها در شرايطي است كه مواضع آن‌ها به كلي تغيير كرده و در واقع آن‌ها هستند كه بايد پاسخگو باشند كه چرا اكنون از اين تغيير يافته‌ها حمايت مي‌كنند.

به عنوان نمونه با يك جستجوی ساده در میان آرشیو اخیار سایت "الف" متعلق به آقاي احمد توکلی که به نوعی همواره پوشش دهنده اخبار مربوط به جمعیت ایثارگران نیز هست، می توان دريافت که این سایت در یک جامعه آماری 60 خبر منتشر شده اخیر از علی مطهری، نزدیک به 50 خبر را به صورت "مثبت، تبلیغی و به نفع مطهری" و تنها حدود 10 خبر را به صورت "منفی و علیه وی" پوشش داده است.

به نظر می رسد فعل و انفعالات مطهری در طی سال‌های اخیر که به نام مقابله با اصلاح طلبی وارد مجلس شده و در عمل بیشترین خدمات را به نفع این جریان سیاسی مطرود ملت داشته است، اگرچه همیشه مورد انتقاد جدی بدنه اجتماعی جریان اصیل اصولگرایی بوده است اما این موضوع متأسفانه بیش از همه به مذاق برخي از طیف های جریان اصولگرایی خوش آمده است که با رپرتاژهای ویژه، به نوعی مواضع پنهانی و اصلی خود را نیز پوشش رسانه ای دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مواضع مطهری, نماینده جریان ‌سوم ‌تیر, مطهری مورد حمايت‌كيست, ,