پاسخ منفي ايران به درخواست از موضع ضعف پژاک براي آتش‌بس
بارزاني براي اثبات حسن‎نيت پادگان‌آموزشي پژاك در سليمانيه را تعطيل كند
 

 

دور جدید حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مخفیگاه‌های کوهستانی گروه پژاک در مناطق مرزی شمال غرب کشور و مناطق قندیل و جاسوسان که پس از مهلت یک ماه سپاه به این گروه تروریستی برای عقب‌نشینی و کنار گذاشتن مشی تروریستی رخ داد، موجب شد تا این گروه تروریستی از ایران در خواست آتش بس کند.

 به گزارش رجانیوز، پس از اتمام مهلت يك ماهه سپاه پاسداران به گروهك تروريستي و به دنبال حمله به نیروهای راه‌سازی سپاه در مناطق مرزی سردشت، نيروي زميني سپاه از روز جمعه (11شهريور) دور جديدي از عمليات گسترده را با شدت و قاطعيت بيشتر عليه مواضع پژاك آغاز كرده است.

این عملیات که به گفته سرهنگ حمید احمدی سخنگوی نیروهای نظامی در منطقه سردشت، تا کنون 70 کشته و زخمی را برای پژاک به دنبال داشته است، موجب شد تا این گروه تروریستی شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای متفاوت از ایران درخواست آتش بس کند.

پژاک در بیانیه خود که وب سایت رسمی این گروه تروریستی آن را منتشر کرد، ادعا کرده که براساس باوری که به دموکراسی و حل مسالمت آمیز و آشتی جویانه دارد، از ساعت 12 امروز دوشنبه 5/9/2011 به طور یک‌جانبه آتش بس را اعلام می کند. در این بیانیه ابراز امیدواری شده ایران نیز با توقف عملیات خود راه را برای حل مشکلات باز کند.

پژاک در این بیانیه اعلام کرده است: «در این مرحله از جنگ ما بر مبنای مطالبه جناحهای میانجی میان ما و ایران و باور صلح جویانه تصمیم به اعلام آتش بس گرفتیم. بر این مبنا اگر دولت ایران این تصمیم ما را قبول نموده و اعلام آتش بس نماید و آن را مبنا قرار دهد؛ این تصمیم ما از تاریخ ۵ سپتامبر ساعت ۱۲ بعد از ظهر به اجرا درخواهد آمد. در وضعیت برعکس آن در مقابل هر گونه رخداد آتیه، جمهوری اسلامی ایران مسئول خواهد بود. امیدواریم که این تصمیم مان در خدمت صلح و ثبات و حل دموکراتیک مسائل باشد.»

اما درخواست آتش بس از سوی پژاک مورد پذیرش ایران واقع نشده و سرهنگ احمدی از ادامه حملات به نیروهای پژاک تا تحقق کامل اهداف این عملیات يعني استقرار نیروهای نظامی در نقاط مرزی شناخته شده بین المللی خبر داده است.

وی در این زمینه گفت: «بر اثر آتش سنگين سپاه روي اين گروهك تروريستي، آنها درخواست آتش‌بس كرده‌اند، ولی تاكنون تصميمي از سوي ايران در اين باره گرفته نشده است. اعلام آتش بس با گروهك تروريستي پژاك مفهومي ندارد و خواسته ما اين است كه آنها نخست مرزهاي ما را ترك كنند تا بعدا اگر صحبتي لازم است، صورت بگيرد.»

احمدي با يادآوري بيانيه منتشر شده از سوي اين گروهك، مبني بر درخواست آتش‌بس نیز گفت: «اين بيانيه به هيچ وجه كامل و روشن نيست؛ البته حكومت اقليم كردستان اعلام كرده كه آنها امروز در كنفرانس مطبوعاتي اعلام مي‌كنند كه نيروهايشان را از ايران بیرون خواهند برد كه در اين صورت، شايد پاسخي به آنها داده و راه صحبت باز شود؛ اما تاكنون سپاه به هيچ وجه به اين درخواست آنها پاسخ نداده است.»

سخنگوی نیروهای نظامی در منطقه سردشت در گفت‌وگو با کردپرس نیز ضمن بیان علت آغاز دور جدید حملات سپاه پاسداران به نیروهای پژاک گفت: «عملیات جدید پس از آن آغاز شد که اکیپی از ماشین آلات راهسازی سپاه پاسداران در داخل خاک ایران مشغول انجام عملیات راهسازی بود و از سوی گروه پژاک مورد حمله قرار گرفت.»

وی در این زمینه افزود: «علی‌رغم حضور غیرقانونی نیروهای مسلح پژاک در مرزهای ایران و عراق، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به احترام ماه مبارک رمضان در عملیات خود علیه این نیروها توقفی یک ماهه به وجود آورد اما متأسفانه روند نقل و انتقالات و ادامه حضورآنها و همچنین تیراندازی به سوی گروه‌های راهسازی نشان داد که پژاک به هیچ قاعده ای پایبند نیست.»

وی به‌عنوان توضیحات بیشتر گفت: «روز گذشته نیروهای مهندسی سپاه در منطقه مرزی سردشت در "دولتو" در ارتفاعات جاسوسان و سرگله مشغول تسطیح جاده های مرزی بودند که حوالی ساعت 12:30 هدف تیراندازی و شلیک خمپاره از سوی پژاک قرار گرفتند که در نتیجه آن دو نفر از نیروهای بومی شهید شدند.»

این فرمانده نظامی با اعلام اینکه اقدام دیروز گروه پژاک در تیراندازی به سوی مأموران راه‌سازی سپاه نوعی اعلام آتش جنگ تلقی می شود، اضافه كرد: «پژاک در رفتارهای خود نشان داده است که به هیچ اصولی پایبند نیست و منافع اقلیم کردستان عراق را نیز در نظر نمی گیرد.»

نيروي زميني سپاه پاسداران تيرماه سال جاري در چارچوب پروتكل امنيتي با دولت اقليم كردي از كوه هاي مرزي سردشت، پيرانشهر و اشنويه عبور كرد و ضدانقلاب و تروريست ها را در عمق كوهستان هاي شمال عراق مورد تعقيب قرار داد و در يك عمليات گسترده ده ها تن از آن ها را به هلاكت رساند.

در عين حال، امروز روزنامه شرق از احتمال سفر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران خبر داد. این در حالي است كه تنها يك هفته از سفر نچيروان بارزاني معاون دبيركل حزب دموكرات كردستان به ايران می‌گذرد. به نظر می‌رسد حمایت‌های پشت پرده حکومت اقلیم کردستان عراق از پژاک و حملات ماه‌های اخیر ایران و ترکیه به مخفیگاه‌های پژاک در ماه‌های اخیر، دولت اقلیم کردستان عراق را با بحران جدی مواجه کرده است.

هر چند وساطت حکومت این اقلیم موجب شد تا ایران فرصت یک‌ماهه‌اي را برای اصلاح مشی پژاک در نظر بگیرد اما به نظر می‌رسد رویکرد غیرقابل اصلاح پژاک موقعیت حکومت اقلیم کردستان و سایر جریان‌هاي سیاسی کُرد را که در تلاش هستند تا از طریق مکانیزم‌های سیاسی در فرآیند قدرت در منطقه تاثیرگذار باشند، با خطر جدی روبرو کرده است به نحوی که بسیاری از جریان‌هاي سیاسی و فعال کردی به انتقادات شدید از پژاک روی آورده‌اند.

در عين حال، اختصاص قرارگاه و پادگان آموزشی به پژاک در نزدیکی سلیمانیه، برخورد نظامی نكردن با این گروه که در مناطق کوهستانی کردستان عراق پناه گرفته است و چشم پوشی بر واردات اسلحه و تجهیزات نظامی توسط این گروه از سوی حکومت اقلیم کردی عراق، موجب شده است تا نگاه‌های منفی همچنان به سوی مسعود بارزانی و حکومت اقلیم او باقی بماند و این سوال جدی همچنان در افکار تحلیلگران منطقه وجود داشته باشد که آیا اراده‌ای از سوی حکومت اقلیم کردستان عراق برای برخورد و حذف پژاک وجود دارد؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پاسخ منفي ايران, موضع ضعف پژاک, آتش‌بس, دور جدید حملات سپاه, مخفیگاه‌های پژاک, منطقه سردشت, ,